Ett oljebyte är nog väldigt enkelt om man har gjort det förut - men det har inte jag, åtminstone inte på en modern mc. Jag har en R1200RT och tänkte göra ett extra oljebyte mellan service:arna och skulle behöva några goda råd:
1) Är det bäst att byta olja med varm eller kall motor, eller har det ingen betydelse alls?
2) Rinner det ut så fort och så mycket olja att man behöver en väldigt bred öppning på uppsamlingskärlet?
3) Kan man återanvända oljepluggspackningen?
4) I verkstadsmanualen står det följande vridmoment för oljepluggen: Initial 23 Nm, Final 32 Nm. Är detta viktigt? Eller kan man bara dra åt så det känns lagom? Och vad menas med "Initial" resp "Final", ska man göra nån slags efterdragning?
Ni kanske märker på frågorna att jag är novis, men jag tänkte snart bli en expert... ...med lite hjälp av detta forum, hoppas jag! Tack på förhand om nån kan förbarma sig över en nybörjare!