Råd inför oljebyte

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Råd inför oljebyte

Inläggav Boxer-Mange » 2007-04-17/19:22

Ett oljebyte är nog väldigt enkelt om man har gjort det förut - men det har inte jag, åtminstone inte på en modern mc. Jag har en R1200RT och tänkte göra ett extra oljebyte mellan service:arna och skulle behöva några goda råd:

1) Är det bäst att byta olja med varm eller kall motor, eller har det ingen betydelse alls?

2) Rinner det ut så fort och så mycket olja att man behöver en väldigt bred öppning på uppsamlingskärlet?

3) Kan man återanvända oljepluggspackningen?

4) I verkstadsmanualen står det följande vridmoment för oljepluggen: Initial 23 Nm, Final 32 Nm. Är detta viktigt? Eller kan man bara dra åt så det känns lagom? Och vad menas med "Initial" resp "Final", ska man göra nån slags efterdragning?

Ni kanske märker på frågorna att jag är novis, men jag tänkte snart bli en expert... ...med lite hjälp av detta forum, hoppas jag! Tack på förhand om nån kan förbarma sig över en nybörjare!
Boxer-Mange
 
Inlägg: 32
Blev medlem: 2006-06-21/23:58

Inläggav Guzzi-Leif » 2007-04-17/19:44

Boxer-Mange;10612 skrev:Ett oljebyte är nog väldigt enkelt om man har gjort det förut - men det har inte jag, åtminstone inte på en modern mc. Jag har en R1200RT och tänkte göra ett extra oljebyte mellan service:arna och skulle behöva några goda råd:

1) Är det bäst att byta olja med varm eller kall motor, eller har det ingen betydelse alls?

2) Rinner det ut så fort och så mycket olja att man behöver en väldigt bred öppning på uppsamlingskärlet?

3) Kan man återanvända oljepluggspackningen?

4) I verkstadsmanualen står det följande vridmoment för oljepluggen: Initial 23 Nm, Final 32 Nm. Är detta viktigt? Eller kan man bara dra åt så det känns lagom? Och vad menas med "Initial" resp "Final", ska man göra nån slags efterdragning?

Ni kanske märker på frågorna att jag är novis, men jag tänkte snart bli en expert... ...med lite hjälp av detta forum, hoppas jag! Tack på förhand om nån kan förbarma sig över en nybörjare!


Oftast rekommenderas varm motor men jag föredra kall eftersom oljan finns nere i sumpen då; inte utspridd i motorn samt långsamt återvändande från kylet. Möjligen kan man tänka sig att man får med lite mer kallslam vid varm motor men...

Strålen är ganska koncentrerad så du behöver inte så stor öppning. Var dock beredd på bradiga farten de första sekunderna.

Packningsbrickor av aluminium är gjorda för att deformeras så byt! Kostar inte många ören heller...

Jag brukar sannerligen inte ifrågasätta tillverkarens direktiv men i fallet med motorns, växellådans och slutväxelns oljepluggar är jag en fegis - drar betydligt mindre än föreskrivet moment och på känn.

Ovan har du min variant. Hoppas fler ger sitt bidrag.
Och du: Juste med din ödmjuka och lärvilliga inställning!
Leif Gustavsson, Karlstad. Leg tråkmåns och gubbe.
Användarvisningsbild
Guzzi-Leif
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2004-07-13/01:00

Inläggav Boxer-Mange » 2007-04-17/21:10

Tack för det snabba svaret!

Skönt att du förespråkar oljebyte med kall motor för då slipper jag starta hojen som har stått stilla nån månad. Känns bättre att inte behöva smeta runt den gamla oljan i motorn igen...

Jag äger ingen momentnyckel och är också lite feg att dra åt skruvarna. Men om man kan dra åt mindre än vad som står i manualen så finns det ju lite marginal att gå på.

Vad gäller f.ö. generellt med vridmoment vid mc-mekande - kan man köra på känn eller är momentnyckeln nödvändig att införskaffa? Jag antar att det beror på var skruven sitter men när jag läser verkstadsmanualen så anger BMW momentet för nästan alla skruvar känns det som.
Boxer-Mange
 
Inlägg: 32
Blev medlem: 2006-06-21/23:58

Inläggav Guzzi-Leif » 2007-04-17/21:15

Boxer-Mange;10620 skrev:Tack för det snabba svaret!

Skönt att du förespråkar oljebyte med kall motor för då slipper jag starta hojen som har stått stilla nån månad. Känns bättre att inte behöva smeta runt den gamla oljan i motorn igen...

Jag äger ingen momentnyckel och är också lite feg att dra åt skruvarna. Men om man kan dra åt mindre än vad som står i manualen så finns det ju lite marginal att gå på.

Vad gäller f.ö. generellt med vridmoment vid mc-mekande - kan man köra på känn eller är momentnyckeln nödvändig att införskaffa? Jag antar att det beror på var skruven sitter men när jag läser verkstadsmanualen så anger BMW momentet för nästan alla skruvar känns det som.


Mmmm; man bör nog faktiskt ha momentnyckel.
För saker som behöver sitta ordentligt fast och för sådant man vanligen drar för hårt. Generellt är ju kombinationen stålskruv och aluminiumgjutgods en känslig kombination och dessutom finns bitar där momentet är garanten för rätt lagerspel.
Men nog duger fingertoppskänslan långt i vardagen också!
Leif Gustavsson, Karlstad. Leg tråkmåns och gubbe.
Användarvisningsbild
Guzzi-Leif
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2004-07-13/01:00

Inläggav Boxer-Mange » 2007-04-17/21:34

Hittills har jag inte gett mig på något "svårt" så en momentnyckel har inte behövts. Men när jag blir lite mer svår så åker nog en dylik ner i verktygslådan!

Tack för tipsen!
Boxer-Mange
 
Inlägg: 32
Blev medlem: 2006-06-21/23:58

Inläggav Gabbe » 2007-04-18/00:03

Det vanligaste är nog att man drar för hårt utan momentnyckel men jag förstår vad du menar Leif, med att sånt som verkligen ska spännas hårt.
Vi hade en mutter i Nissan King-Cab's växellåda som skulle dras ca. 300 Nm och ändå lossnade i vissa fall på bilar som gick hårt. Vi fick nya instruktioner från teknikerna att spänna "allt vad ni orkar med långa draget + rörförlängning".

Nåja, kanske lite väl OT.
Vad det gäller oljepluggar så bör man ta det lite lugnt med dem om de sitter i aluminium eller om pluggarna är kort och momentnyckel är alltid att föredra. På Mercedesbilar sitter t.ex. världens längsta oljeplugg och det ska mycket till om man ska lyckas dra sönder gängorna i dem.
F650GS - För känslan/R1100RS - Boxer, BMW's signum/K1200RS - Med mer kraft.
Gabbe
 
Inlägg: 460
Blev medlem: 2007-03-12/01:00

Inläggav Bengt Allevad » 2007-04-18/07:03

Jag skulle inte rekomendera att dra utan momentnyckel i aluminiumvevhuset.

Deformations-graden av aluminiumpackningsbrickan är väldigt svår att avgöra på känn.
Användarvisningsbild
Bengt Allevad
 
Inlägg: 1191
Blev medlem: 1996-01-03/01:00

Inläggav Boxer-Mange » 2007-04-19/16:32

Tack för era synpunkter! Jag har funderat lite och bestämt mig för att köpa en momentnyckel eftersom jag antagligen kommer att behöva en längre fram ändå. Någon som har förslag på en bra? Duger Biltemas för 498:- eller Julas för 269:-? Eller måste man upp i 1000-kronorsklassen för att få kvalitet?

Jag har också hört att de ska kalibreras emellanåt. Var gör man det, eller kan man göra det själv?
Boxer-Mange
 
Inlägg: 32
Blev medlem: 2006-06-21/23:58

Inläggav Marie » 2007-04-19/17:06

Jag har god erfarenhet av Biltema-nyckeln, men tänk, jag hade för mig att den kostade ungefär som Jula när jag köpte den för två år sedan!

20 Nm är dock för mycket för många skruvar i mc-sammanhang, så du får räkna med att komplettera med en 1/4" momentnyckel också (som tyvärr inte finns i lågpris-amatör-butikerna, men kanske hos Swedol - kolla f.ö. även deras [url="http://www.swedol.se"]hemsida[/url]! 1/2" 14-210 Nm 201,25 kr samt 1/4" 2-24 Nm 245,00 kr. Du får alltså båda för mindre än Biltema kostar idag - Kampanj, sid 15 i det aktuella Swedolbladet).
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Inläggav Boxer-Mange » 2007-04-19/22:21

Bra tips, Marie! Jag beger mig till Swedol för att kolla upp de där momentnycklarna du föreslog - och kommer antagligen hem med ytterligare något kilo verkstadstillbehör i påsen...
Boxer-Mange
 
Inlägg: 32
Blev medlem: 2006-06-21/23:58

Inläggav Marie » 2007-04-19/22:41

Boxer-Mange;10782 skrev:Bra tips, Marie! Jag beger mig till Swedol för att kolla upp de där momentnycklarna du föreslog - och kommer antagligen hem med ytterligare något kilo verkstadstillbehör i påsen...


Ja där kan man hitta mycket!

En bra grej de har (som kan vara bra att komma ihåg när man dragit sönder gängorna i ett skruvhål) är insatsgängor V-coil.
De har småsatser för en dimension i taget utöver de stora -dyra- satserna med många dimenioner. Dessutom kan man komplettera med småpåsar med bara själva gänginsatserna 5-10 st per påse beroende på dimension, när man väl har specialborr, specialgängtapp och monteringsverktyg.
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Inläggav Boxer-Mange » 2007-04-20/16:24

Jag hade inte tänkt att dra sönder några gängor ;) men jag hoppas komma ihåg detta när det väl händer en dag...

En sak som jag fortfarande inte begriper är vad verkstadsmanualen menar med Initial torque 23 Nm, Final torque 32 Nm. Man ska väl bara dra åt oljepluggen en gång???

Om någon vet vad som är "normalt" vridmoment för en oljeplugg får ni gärna posta det här. Kanske kan man dra åt sisådär 27 Nm och hoppas att det räcker?
Boxer-Mange
 
Inlägg: 32
Blev medlem: 2006-06-21/23:58


Återgå till R boxermodeller

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst