Mina intryck, Dennis Johanssons, från min R1200gs -04

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Mina intryck, Dennis Johanssons, från min R1200gs -04

Inläggav Dennis Johansson » 2009-04-10/06:55

Jag har ju puttrat runt lite på min gs och det är ju stor skilnad mot min gamla AT.
Och fler kommer jag troligen att finna efter vägen.

Det jag märkt är att ettan är högt växlad. Skall man krypköra måste man slira på kopplingen väl mycket och då är ju risken att man bränner den, eller också får man koppla i och ur hela tiden.
Även i min branta backe upp till huset känns det som om den får arbeta väl hårt på ettan för att komma upp i den fart jag tidigare aldrig kände så med en Africa twin...

Sedan är ju samma fenomen hos denna som hos bilar med insprutning. Finns inget vrid på tomgång. Så är man inte med och vrider upp gasen ordentligt så tjyvstannar den.
Prövade detta med gamla 240 och 740 också. och en förgasad matad volvo gick att släppa ut kopplingen relativt fort och den drog ryckfritt utan gaspådrag alls. Detta gick inte på motsvarande volvo med insprut. Antingen hoppade den som en groda eller dog. Så den förgasarmatade var en dröm i köer. Men det bästa då är ju automat.
Så detta är ingen kritik på BMW. Utan det bara är så.

Possitivt är att chassiet är stabilare en på min AT jag hade, trots mjukare fjädring.
Draget är ju också bättre förståss.
Den är betydligt lättare att få upp på centralstödet.

Man blir lite nojig av alla missljud från motorn. Men den är ju luftkyld och då slamrar det ju mera.

Köåpan i kombination med min hjälm ne Arai Tour X ger ett oerhört högt dån som är något irriterande. Detta fanns ej hos min AT heller. Men det är väl en vanesak.

Grusegenskaperna har ej prövats. Men det skall ju bland flera källor var sämre med gs en AT. Men det återstår att se.
Senast redigerad av Dennis Johansson 2013-10-25/11:36, redigerad totalt 1 gång.
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4721
Blev medlem: 2008-10-12/05:20

Re: Mina intryck från min R1200gs -04

Inläggav LC4 » 2009-04-10/07:15

kan bara holla med dig i att ettan är väl hög, det var det första jag reagera på, har en 1200 gsa-06 men på 08 ändra dom väll lite i lådan eller om det gick att bestäla med lägre etta,
Användarvisningsbild
LC4
 
Inlägg: 36
Blev medlem: 2007-03-31/20:24

Re: Mina intryck från min R1200gs -04

Inläggav Lars Gidlöf » 2009-04-10/07:38

Ja,1.an är hög, bytte därför min 07:a mot en 08:a där man kan välja lägre utväxling på 1:an. Men att den skulle sakna vridmoment,det tycker jag definitivt inte, tycker det finns gott om det och inte tjyvstannar min,tror nog det är mest en vana med ny hoj.
R1200GSA -10
Ex R1150R-01, K1200RS-04, K1200LT-05, R1200GSA-07, R1200GSA-08
Lars Gidlöf
 
Inlägg: 80
Blev medlem: 2001-06-19/01:00

Re: Mina intryck från min R1200gs -04

Inläggav Dennis Johansson » 2009-04-10/08:32

Nej vridet är bra för övrigt och troligen mycket bättre en det emsta nant. Men inte vid tomgång.

JAsså ändring vid 08. Bra att veta. Kanske skulle ha en adv i framtiden och då är det 08 och frammåt man skall ha
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4721
Blev medlem: 2008-10-12/05:20

Re: Mina intryck från min R1200gs -04

Inläggav Konsument » 2009-04-10/16:05

Dennis Johansson skrev:Kåpan i kombination med min hjälm, en Arai Tour X, ger ett oerhört högt dån som är något irriterande. ... Men det är väl en vanesak.
I andra trådar har olika kåplösningar etc. avhandlats. Personligen tycker jag inte att det är något som du ska behöva vänja dig vid, utan istället finna en lösning för.
Användarvisningsbild
Konsument
 
Inlägg: 1867
Blev medlem: 2002-04-29/01:00

Re: Mina intryck från min R1200gs -04

Inläggav julius » 2009-04-11/08:10

Det är egentligen inte sämre vridmoment på riktigt låga varv med insprutning än med förgasare snarare tvärt om
Precis som någon sa så var det likadant med bilar tidigare och jag har fått berättat för mig att det var en sk "motorsäkerhetsfunktion". Om det är absolut sant eller inte vet jag inte riktigt men kan kanske vara en förklaring. Gick varvtalet under ett, av fabrikanten fastställt värde, så ströps helt enkelt bränslet. Detta kunde ju också ske om man var lite snål med gaspådrag vid start och tjuvstoppet var ett faktum. Det ansågs då och även numera (tror jag) att för lågt varvtal är skadligt för motorer, särskilt stora fåcylindriga sådana. Var och varannan H-D skruvar ju ned tomgången till ett absolut minimum för att få det där speciella ljudet och se hur motorn och hojen rister och skakar...
julius
 
Inlägg: 169
Blev medlem: 2008-06-11/08:13

Re: Mina intryck från min R1200gs -04

Inläggav Dennis Johansson » 2011-02-26/03:32

Nu skakar jag liv i min gamla tråd igen.

Våren är på G.
Jag har ju en plan på att byta original systemet med ett annat från Remus som kommer från en annan trevlig person på forumet Torgeir Nilsen. Det är även han som gjort så jag numera har en bänk att jobb på med hojen. Det är skönt.

Jag tog ju lite bilder på hur det såg ut med systemet och vad som gjorde att det inte passade med motorbågarna.
Remus har ju inte samma dragning av rören som BMW vilket gör att dels skyddas inte rören av hasplåten på samma sätt och dels så kommer lambda sonderna ivägen för motorbågen.
Bilderna jag tog, skrev ut på jobbet och visades för en våra svetsare som dessutom är knutte själv. Han åker visserligen Harley Parkinson. Men det får ju gå. de brukar ju vara bra på att modda grejer dessutom.
Jag trodde vi skulle modda bågen, men han vill flytta anslutningarna till sonderna istället.
Och det är han som gör jobbet, så då får det blir så.

Och varför inte ha BMW originalbåge istället för då skulle det nog passa, funderar nog en del på.
Jo dels för att inte den bågen skyddar topparna lika bra och dels kan man inte få dit en tank skyddsbåge. Vilket jag har nu. Jag har Hepco & Becker. Jag har detaljstuderat bågen som de har hos Wunderlich och den bågen är identisk med H & B.
Men det kommer bli bra.

Så får vi se hur mycket bättre den kommer att gå!
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4721
Blev medlem: 2008-10-12/05:20

Re: Mina intryck från min R1200gs -04

Inläggav runeo » 2011-02-26/08:16

Finns en billig lösning!

http://www.sol2.be/Accelerator/English/index.html

http://www.ukgser.com/forums/showthread.php?t=210687&highlight=accelerator

Har köpt till GS -10 och till HP2. Supernöjd! Ca 300:-. Är precis lösningen på ditt problem. Du kan köra på precis över tomgång, slå på gasen över en kulle eller ett dike, utan motorstopp.

Ut och googla!
/Rune
SH300i
K1600 GTL
SR400 -82
18S-55
G3LSC-55,G80CS-66
Användarvisningsbild
runeo
 
Inlägg: 628
Blev medlem: 2004-07-09/01:00

Mina intryck från min R1200gs -04

Inläggav Duvskog » 2011-02-26/08:59

Dennis Johansson skrev:Nej vridet är bra för övrigt och troligen mycket bättre en det emsta nant. Men inte vid tomgång.

JAsså ändring vid 08. Bra att veta. Kanske skulle ha en adv i framtiden och då är det 08 och frammåt man skall ha

Det är en ADV du ska ha. Panta alla burkar du har och välj en -11. Original-avgassystemet ger ett underbart ljud. :-)
Duvskog
 
Inlägg: 190
Blev medlem: 2008-03-10/01:00

Re: Mina intryck från min R1200gs -04

Inläggav Johan Weinö » 2011-02-26/09:07

Du sprider allt lite vårkänsla med ditt inlägg Dennis, kommer bli bra med nya systemet på din GS.
Håller även med Duvskog om att nya systemen mullrar på gott.

Jag har precis som du Dennis kört AT förr i tiden, haft två stycken och de är fantastiska hojar så länge man slipper ta med passagerare på dem tyckte jag. Så det blev sedan en R1100GS och nu har jag en R1200GS/A.
Jag har en lägre första växel på 1200:an, otroligt lättkörd i krypläge, blev dock intresserad av "kabelstumpen" som Rune länkade till, såpass blillig så det är väl bara att prova. Tjuvstopp är förargliga och redigt jobbiga då hojarna väger en massa kilon i de lägena, så fort den rullar glömmer man den tokiga vikten.

Har dock klarat mig från dessa tjuvstoppen, men det är nog mer för att jag hela tiden tänker på att undvika dem, hade varit gott att bara kunna släppa tanken på dem och dôna på...

Mitt vinterprojekt är att fixa en lägre ruta och få bort turbulens runt krukan, köpte en beg. GS ruta och skall modifiera den. Som en bonus vill jag även ha lite med "dakarstuk" på hojen inför Adventuredays.

Sen blir det även grova däck, siktar på TKC 80 då jag har bra erfarenheter från mina AT´s med de däcken.
Men nu såg jag även det nya Kenda däcket Big Block, dessa i-landsproblem.
KTM 1290 Super Adventure R -20
Användarvisningsbild
Johan Weinö
 
Inlägg: 257
Blev medlem: 2010-06-08/09:04

Re: Mina intryck från min R1200gs -04

Inläggav Dennis Johansson » 2011-02-26/13:48

fd.runeo skrev:Finns en billig lösning!

http://www.sol2.be/Accelerator/English/index.html

http://www.ukgser.com/forums/showthread.php?t=210687&highlight=accelerator

Har köpt till GS -10 och till HP2. Supernöjd! Ca 300:-. Är precis lösningen på ditt problem. Du kan köra på precis över tomgång, slå på gasen över en kulle eller ett dike, utan motorstopp.

Ut och googla!
/Rune


Okej.
Det jag funderar på är om ett nytt avgas system hjälper mycket redan där, eller om det är lika bra att kombinera med kabelstumpen.
Läste en del i forumet du länkade till och det verkar ju bra.
Det finns ju två stumpar att välja på. Vilken skall man välja och vad är skilnaden?
Hur installerar man?
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4721
Blev medlem: 2008-10-12/05:20

Re: Mina intryck från min R1200gs -04

Inläggav anonym1 » 2011-02-26/15:18

Jag får väl lita på gamle Rune igen då. Du hade ju rätt ang. vindrutan. Så nu beställde jag en sån där sladdbit för 34Eur. Skickas på måndag.
anonym1
 

Re: Mina intryck från min R1200gs -04

Inläggav Dennis Johansson » 2011-02-26/15:19

pribus skrev:Jag får väl lita på gamle Rune igen då. Du hade ju rätt ang. vindrutan. Så nu beställde jag en sån där sladdbit för 34Eur. Skickas på måndag.


Vilken sladd köpte du?
Långa eller korta?
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4721
Blev medlem: 2008-10-12/05:20

Re: Mina intryck från min R1200gs -04

Inläggav runeo » 2011-02-26/15:33

Om du skall köra i Sahara öknen på dagen och natten, köp den långa som flyttar ut termistor/resistor stacken.
Kör du bara där på kväll, natt och morgon, köp den billiga. :-)

/Rune som haft en gul -04 som blev en mycket bättre cykel efter första motorstyrnings-uppgraderingen.
SH300i
K1600 GTL
SR400 -82
18S-55
G3LSC-55,G80CS-66
Användarvisningsbild
runeo
 
Inlägg: 628
Blev medlem: 2004-07-09/01:00

Re: Mina intryck från min R1200gs -04

Inläggav Dennis Johansson » 2011-02-26/15:47

fd.runeo skrev:Om du skall köra i Sahara öknen på dagen och natten, köp den långa som flyttar ut termistor/resistor stacken.
Kör du bara där på kväll, natt och morgon, köp den billiga. :-)

/Rune som haft en gul -04 som blev en mycket bättre cykel efter första motorstyrnings-uppgraderingen.


Ok. JAg är på väg att köpa en sladd. Och vad jag förstår är det att som att kasta pengarna till Anders borg att köpa den långa vilket också innebär lite mera pill

Motorstyrningen skall via Kenneths mc fått alla uppdateringar som jag vet finns.

JAg köpte ju ett Remus som vad jag förstod av tidigare ägaren gjorde en markant skilnad mot innan.
Det var Torgeir Nilsens son som sålde skorstenen till mig och efter att ha provkört efter att ha monterat original igen, verkar den gått betydligt slöare.
Jag har ju knappt kört hojen ens med Iridium stiften som skall göra en bättre gång, och nu då avgaseriet som skall göra den ännu bättre.
Är då denna sladdstumpen pricken över iet. Eller blir skillnaden mindre nu med de andra moddningarna?

Priset är ju inte så man rynkar på näsan precis.
Så jag köper den nog ändå, men väntar med monteringen tills jag märkt hur den går med Remus på först och sedan sladden.
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4721
Blev medlem: 2008-10-12/05:20

Re: Mina intryck från min R1200gs -04

Inläggav runeo » 2011-02-26/15:59

Sladden gör Remus rättvisa. Ca 10% mer bränsle vid påslag gör att Remus får lite mer förbränd bränsle/luft blandning att transportera ut.
/Rune
SH300i
K1600 GTL
SR400 -82
18S-55
G3LSC-55,G80CS-66
Användarvisningsbild
runeo
 
Inlägg: 628
Blev medlem: 2004-07-09/01:00

Re: Mina intryck från min R1200gs -04

Inläggav Dennis Johansson » 2011-02-26/16:30

Så där då var det beställt!

Men det gör ingenting. Jag ser alla prylar jag köper som en ren investering, då känner man sig bättre till mods om man handlar mer en man borde :mrgreen:
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4721
Blev medlem: 2008-10-12/05:20

Re: Mina intryck från min R1200gs -04

Inläggav Dennis Johansson » 2011-02-27/16:13

De har inte haft följande lampor hos Biltema i Gbg ngn gång alls när jag varit där.
82-627_m.jpg
lampa
82-627_m.jpg (19.47 KiB) Visad 12895 gånger


Så jag tog en tur till U-valla :shock:
Där fanns de hemma.
De går att montera isär så man få två lampor separat.
På kartongen står att de skall kunna ha både som hel o halvljus.
Men på en skylt i butiken står att det inte är ok.
Jag har tänkt att högaktningsfullt skita i det och montera brytare så jag smidigt kan besiktiga mc:n
Dessa har H4 lampor med hel / halv och p-ljus i kompakt format.
Kommer att tillverka fästen och hänga dem i tank skyddsbågarna.

Jag tycker detta verkar lysande!
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4721
Blev medlem: 2008-10-12/05:20

Re: Mina intryck från min R1200gs -04

Inläggav Fredrik Holmqwist » 2011-03-06/16:49

fd.runeo skrev:Finns en billig lösning!

http://www.sol2.be/Accelerator/English/index.html

http://www.ukgser.com/forums/showthread.php?t=210687&highlight=accelerator

Har köpt till GS -10 och till HP2. Supernöjd! Ca 300:-. Är precis lösningen på ditt problem. Du kan köra på precis över tomgång, slå på gasen över en kulle eller ett dike, utan motorstopp.

Ut och googla!
/Rune


Fick hem min sladd i fredags...Vilken otrolig skillnad den gjorde.
Rekomenderas verkligen.
//Fredrik Skåne
R 1200 GSA -07
Användarvisningsbild
Fredrik Holmqwist
 
Inlägg: 804
Blev medlem: 2008-02-22/08:53

Re: Mina intryck från min R1200gs -04

Inläggav Dennis Johansson » 2011-03-06/16:59

JAg köpte en sladd jag också. Men jag har inte satt dit den.
Först skall jag pröva remus systemet utan sladden, så jag sedan känner skilnaden
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4721
Blev medlem: 2008-10-12/05:20

Re: Mina intryck från min R1200gs -04

Inläggav runeo » 2011-03-06/17:27

sabang skrev:Fick hem min sladd i fredags...Vilken otrolig skillnad den gjorde.
Rekomenderas verkligen.


Vad tycker du om lågvarvsegenskaperna i låg fart? Under färd i förhöjd tomgångs fart på 1an och 6an?
Vid pådrag ifrån dessa farter?
Kopplingen mellan gashandtag och bakhjul?

Även om den ger 10% mer bränsle under pådrag, så befinner du dig kortare tid i acceleration så bränsleförbrukningen borde tom minska!
/Rune
SH300i
K1600 GTL
SR400 -82
18S-55
G3LSC-55,G80CS-66
Användarvisningsbild
runeo
 
Inlägg: 628
Blev medlem: 2004-07-09/01:00

Re: Mina intryck från min R1200gs -04

Inläggav rogerfolhammar » 2011-03-07/11:11

När jag hämtade ut min R1200GS ny i somras så hade jag en del s k gubbstopp och tyckte att det allmänt var lite dåligt drag på lägre varv.

När jag kört några dagar och hojen började närma sig 100 mil och första servicen så var det något som vaknade till ine i motorn och kraften började komma loss även i det lägre varvtalsregistret.

När jag hämtade ut hojen efter 100-milaservicen var den klarvaken! Nu fanns det power från tomgång!

Så, en mappning kanske kan lösa problemen.
/ Roger Folhammar

(f d Sundling)


When too much is not enough!
Användarvisningsbild
rogerfolhammar
 
Inlägg: 112
Blev medlem: 2010-08-04/16:54

Re: Mina intryck från min R1200gs -04

Inläggav anonym1 » 2011-03-07/12:22

Jag fick min sladd för några dagar sedan, men har inte hämtat hojen från vinterförvaringen ännu.

Jag får väl köra några mil utan sladd(!) först för att se om det blir någon skillnad. På det engelska forumet som fd.runeo länkade till anser ju en del skribenter att skillnaden ska bli ganska liten på 2010 års modell jämfört med äldre.

Men Rune, du körde med modulen på en 2010 GS?
anonym1
 

Re: Mina intryck från min R1200gs -04

Inläggav Lars Olsen » 2011-03-09/08:54

Hej jag köpte en 06 med 2000 mil på mätarn , jag hade inte kört en 4ventilsboxer innan . Vid start fick man ge bra med gas annars stannade den . Den var servad av en Bmw verkstad så jag trodde att det var normalt. Men i vissa situationer var det lömskt ock köra så. Jag hade bestämt mig för att inte göra något mekaniskt på den själv , men jag äger en carbtune 2 så jag kopplade in den . tomgång helt ur balans gaspådrag ännu värre . tomgången kan jag inte åtgärda själv men synka gaspådraget själv är lätt. resultat inga tjuvstopp bra lågvarvsegenskaper bra vrid mindre vibrationer . Hädanefter kollar jag synket regelbundet trivs mycket bra med den . Har bytt sadel till Touratech Orginalhöjd -2 cm funkar bra sidostödet är uppbyggt med touratech stödplatta +12 mm hade svårigheter att resa upp den med full packning. Nästa åtgärd blir att prova med wunderlich vindavisare . Lars Olsen
Lars Olsen
 
Inlägg: 9
Blev medlem: 1998-01-27/01:00

Re: Mina intryck från min R1200gs -04

Inläggav runeo » 2011-03-09/20:12

pribus skrev:Men Rune, du körde med modulen på en 2010 GS?


Har den på båda, först på gs -10 och insåg att den säkert gör ändå mer nytta på HP2, så jag beställde och blev lika nöjd med HP2an.
SH300i
K1600 GTL
SR400 -82
18S-55
G3LSC-55,G80CS-66
Användarvisningsbild
runeo
 
Inlägg: 628
Blev medlem: 2004-07-09/01:00

Re: Mina intryck från min R1200gs -04

Inläggav Perra_II63 » 2011-03-31/18:47

Har beställt en dylik tingest... Verkar inte vara så svår att montera, så då är det bara att vänta och se då den dimper ner...
Hoppas bara att det blir lite varmare väder snart..
/Per
Åker R 1200 GS A 13
Perra_II63
 
Inlägg: 602
Blev medlem: 2009-04-24/12:29

Re: Mina intryck från min R1200gs -04

Inläggav Dennis Johansson » 2011-04-01/00:52

Skruvar till bakhjulet!

Är det ngn som vet om det är samma skruvar till bakhjulet om det är eker fälgar som alu fälgar?

Jag misstänker att det är så, men det kan vara bra att veta nu när det är dags att kunna skifta lite.
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4721
Blev medlem: 2008-10-12/05:20

Re: Mina intryck från min R1200gs -04

Inläggav Fredrik Åkesson » 2011-04-01/06:31

Hej
Det verkar vara olika
Ekerhjul=36317668389
Alu hjul=36317673903

Fredrik
Användarvisningsbild
Fredrik Åkesson
 
Inlägg: 861
Blev medlem: 2006-04-07/21:37

Re: Mina intryck från min R1200gs -04

Inläggav Dennis Johansson » 2011-04-01/12:05

Fredrik Åkesson skrev:Hej
Det verkar vara olika
Ekerhjul=36317668389
Alu hjul=36317673903

Fredrik


Tack. Då ringer jag och beställer dessa.
Tack
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4721
Blev medlem: 2008-10-12/05:20

Re: Mina intryck från min R1200gs -04

Inläggav anonym1 » 2011-04-02/18:07

Har nu kört min "Accelerator module" på en 25-milatur med lokala touringklubben. Jag låg sist i gruppen på slingriga vägar och fick alltså tillfälle att gasa ikapp ganska ofta, pga gummisnoddseffekten.

Jag vill nog påstå att mojängen gör nytta. Märkbart i rondeller, t.ex., där jag tidigare alltid har växlat ner en extra växel eftersom jag har känt att hojen "tvekar" på låga varv. Även vid rullande pådrag från låga varv svarar motorn lite snabbare, på alla växlar. Inte någon effekthöjning, bara jämnare.
anonym1
 

Re: Mina intryck från min R1200gs -04

Inläggav Dennis Johansson » 2011-04-02/20:11

Pribus:
Gôtt dags att trycka dit min kabel nu då när jag testat det nya systemet utan kabeln.
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4721
Blev medlem: 2008-10-12/05:20

Re: Mina intryck från min R1200gs -04

Inläggav Dennis Johansson » 2011-04-11/01:48

Nu hr jag prövat acceleratorkabeln.
Och oj då så kul knarren blev.
Först och främst så kan man som flera andra skriver köra på en växel högre. Sedan drar iaf min som ett monster nu utan svackor i registret. Tidigare med originalsystemet fanns svacka i registret, Så som Runeo sade, stämmer det att acceleratorn gör hojen bättre även med Remus.
Dock så råkade jag ut för ett tjyvstopp med kabeln på?!
Jag körde på södra sidan om Lygnern från Fjärås och skulle vika av på en annan väg i utgången av kurva 2 i en S kurva. Vis av erfarenheten att kurvan är skarp och ofta full med grus tog jag det lugnt. motorbromsade ner och bromsade extra då det var mycket grus och sedan när jag drog in kopplingen, dog knarren.
Detta inträffade bara en gång på mina över 40 mil igår med kabeln monterad.

Nu är våren här. Nästa helg blir det gruskurs i Viskafors. Så i veckan blir det hjulbyte igen. Ångrar ju inte bytet till kardanhoj i det fallet.
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4721
Blev medlem: 2008-10-12/05:20

Re: Mina intryck från min R1200gs -04

Inläggav Perra_II63 » 2011-04-11/07:40

Kan bara hålla med Dennis i det här fallet, då jag fick kabeln undrade jag om jag hade blivit lurad... En liten kabelsnutt på inte ens en decimeter med orginalkontakterna i varje ände, skulle det verkligen göra någon skillnad? men oj vilken skillnad det blev, och till det bättre.

Klart värt sina pengar, undrar bara om den kan sitta kvar till besiktningen eller om man ska ta och sätta tillbaka originalet då det är dax för besiktning någon som vet?

/Per
Åker R 1200 GS A 13
Perra_II63
 
Inlägg: 602
Blev medlem: 2009-04-24/12:29

Re: Mina intryck från min R1200gs -04

Inläggav Dennis Johansson » 2011-04-11/08:09

Perra_II63 skrev:Kan bara hålla med Dennis i det här fallet, då jag fick kabeln undrade jag om jag hade blivit lurad... En liten kabelsnutt på inte ens en decimeter med orginalkontakterna i varje ände, skulle det verkligen göra någon skillnad? men oj vilken skillnad det blev, och till det bättre.

Klart värt sina pengar, undrar bara om den kan sitta kvar till besiktningen eller om man ska ta och sätta tillbaka originalet då det är dax för besiktning någon som vet?

/Per


Du behöver till 99,9% vara säker på att inte ha problem vid besiktning, däremot vet jag inte hur det kommer gå med mitt Remus på besiktningen.
På mc så testas inte avgasvärden, så därför kan du vara trygg.
Själv plockade jag ju bort katen från min hoj och det går bra sedan har ju lite mer buller och det är jag mer orolig över.
Så kabeln... Nej, möjligen om reglerna ändras och hojen skall ge vissa avgasvärden, men fram till dess kan du va trygg
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4721
Blev medlem: 2008-10-12/05:20

Re: Mina intryck från min R1200gs -04

Inläggav Perra_II63 » 2011-04-11/08:38

@ Dennis
Tack för infon då kan den tryggt sitta kvar.
/Per
Åker R 1200 GS A 13
Perra_II63
 
Inlägg: 602
Blev medlem: 2009-04-24/12:29

Re: Mina intryck från min R1200gs -04

Inläggav anonym1 » 2011-04-11/08:48

Frågan är väl snarare om modulen kan sitta kvar när man lämnar in hojen på service. Vad säger datorn om temperaturvärdet?
anonym1
 

Re: Mina intryck från min R1200gs -04

Inläggav Dennis Johansson » 2011-04-11/08:54

pribus skrev:Frågan är väl snarare om modulen kan sitta kvar när man lämnar in hojen på service. Vad säger datorn om temperaturvärdet?


Det har jag inte tänkt på. Men jag tar det med Kenneth när det är läge för nästa service.
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4721
Blev medlem: 2008-10-12/05:20

Re: Mina intryck från min R1200gs -04

Inläggav jolo » 2011-04-12/19:07

Jag kollade på min GS -08.

Tempmätaren i instrumentet visade 15,5 grader
Motortemp 14,3 grader
Cylinder huvud (båda) 15,8 grader

Insug med originalkabel 15,8 grader
Insug med acceleratorkabeln -3 grader

Jag har bara hunnit provköra en liten bit, men nog tyckte jag att den drog bättre på låga varv.


Johan
jolo
 
Inlägg: 52
Blev medlem: 2009-05-14/11:58

Re: Mina intryck från min R1200gs -04

Inläggav anonym1 » 2011-04-12/19:20

Tack för infon Johan. Jag tror att min modul får sitta kvar på nästa service, men då borde man kanske tala om det först?

Det som är riktigt bra med modulen tycker jag, är att bränsleförbrukningen snarare verkar bli lite lägre än högre, trots att man lurar i motorn lite fetare blandning vid acceleration. Men nu har jag mest kört ganska lugna svängar, förstås. Blir nog annorlunda om man kör på bana.
anonym1
 

Re: Mina intryck från min R1200gs -04

Inläggav Dennis Johansson » 2011-04-13/02:30

jolo skrev:Jag kollade på min GS -08.

Tempmätaren i instrumentet visade 15,5 grader
Motortemp 14,3 grader
Cylinder huvud (båda) 15,8 grader

Insug med originalkabel 15,8 grader
Insug med acceleratorkabeln -3 grader

Jag har bara hunnit provköra en liten bit, men nog tyckte jag att den drog bättre på låga varv.


Johan


Hur har du mätt temperaturerna ?
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4721
Blev medlem: 2008-10-12/05:20

Re: Mina intryck från min R1200gs -04

Inläggav jolo » 2011-04-13/07:01

Jag kopplade in min GS-911 och läsde av ECU'n.

Johan
jolo
 
Inlägg: 52
Blev medlem: 2009-05-14/11:58

Re: Mina intryck från min R1200gs -04

Inläggav Dennis Johansson » 2011-04-13/07:23

jolo skrev:Jag kopplade in min GS-911 och läsde av ECU'n.

Johan

Så det som kabeln ändrar är alltså värdet på temperaturen på insugningsluften eller?
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4721
Blev medlem: 2008-10-12/05:20

Re: Mina intryck från min R1200gs -04

Inläggav jolo » 2011-04-13/08:43

Ja, och därmed ändras mängden bränsle som sprutas in.
Det finn en låång tråd om kabeln och andra liknande saker på UKGSER, http://www.ukgser.com/forums/showthread.php?t=210687&highlight=accelerator.

Om jag fattat rätt så är det inte en linjär förskjutning av temperaturen, så kabeln innehåller något annat eller mer än ett motstånd.

Johan
jolo
 
Inlägg: 52
Blev medlem: 2009-05-14/11:58

Re: Mina intryck från min R1200gs -04

Inläggav Dennis Johansson » 2011-04-13/08:57

JAg läste det mesta i den tråden men kom aldrig fram till om den lurade datorn att tro på annan luftmängd eller temp på luften... Men ok. Det är tempen som ändras...
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4721
Blev medlem: 2008-10-12/05:20

Re: Mina intryck från min R1200gs -04

Inläggav Dennis Johansson » 2011-06-27/20:33

Nu har min R1200Gs fått sällskap. Nu skall jag lära mig åka grus och lite enduro är planen!
Tyvärr inte en BMW till. De som skulle vara intressanta är på tok för dyra.
Men det finns ju japanska mc med kvalitet. Doch är frambromsen knappt en broms.

Likheter finns dock iaf. Både Sukan och Bumsen är gula :mrgreen:

Här kommer tillskottet:
PICT22221.JPG
Suzuki DRZ 400s
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4721
Blev medlem: 2008-10-12/05:20

Re: Mina intryck från min R1200gs -04

Inläggav Dennis Johansson » 2011-07-03/14:37

Idag var det premiärgrus på riktigt med gulingen ovan!
Och vad nöjd jag är!
Tidigare på gruskörningar har jag ju märkt att min GS är för stor för att jag skall ha kul på gruset.
Det har varit halvkul att grusbusa.
Nu däremot är det skitkul.
Och jag, jag vet att det finns mindre och smidigare BMW i programmet. Men att det inte blev en sådan beror på flera saker.
1. BMW i den klassen jag vill ha, är troligen inte Landsvägsreggad vad jag hört iaf. (450cc)
2. Till skillnad från somliga här ser jag inte BMW som en religion. De som vill ha BMW som det får ha det så, ok för mig, men man missar mycket då!
25 mil grus idag och roligare ä vad jag haft det idag vet jag inte jag hade med byxorna på sist!

GS:en komm inte säljas...Men längre fram kanske mina extra fälgar att säljas...De behövs ju inte när jag har en RIKTIG grushoj!
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4721
Blev medlem: 2008-10-12/05:20

Re: Mina intryck från min R1200gs -04

Inläggav Dennis Johansson » 2011-08-19/08:45

Nya erfarenheter igen!

Snart har min GS gått 9000 mil. Är det någon annan som har en långmilare av samma modell här?

Bytte däck tidigare i sommar. Jag körde Anakee 2 innan och nu kör jag på Dunlop TR91.
Anledningen till det var jag inte kunde få tag på Michelin Pilot Road 3 till min knarr, då en av däcksdimensionerna blivit försenat.
VArför det blev Dunlop är för att jag som vanligt läser tester (Till Torgeirs förtret ;-) )
Och mycket av det dom säger är ju sant måste jag ändå säga.
Trots att jag inte pumpade i mycket mer en vad som angivs av BMW är de stabila. Där tyckte jag Anakee2 var lite sladdriga. I tester säger de att däcken valkar.
Våtgreppet har jag än så länge inget negativt att säga om.
Däremot skall livslängden vara sämre en på de andra i testet. Främst sidoförslitningen av däcken var större. testen gjordes ju del i Alperna och dels på Autoban. Så man får väl se. Men en så länge är jag nöjd.
Men nästa gång blir det Pilot road 3 troligen.

Erfarenheter om det däcket på 12GS mottages tacksamt!

Anledningen till jag inte väljer öppnare däck beror på att jag dels har en uppsättning fälgar till. Samt att jag har en Mindre offroad mc hemma. Så det behövs inte.
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4721
Blev medlem: 2008-10-12/05:20

Re: Mina intryck från min R1200gs -04

Inläggav Uffe Lindgren » 2011-08-19/12:44

Jag har en likadan cykel ( t.o.m samma färg :)) som din med 6720 mil på mätaren.

Jag har precis som du bytt från Anakee 2 till TR-91 i år och jag har absolut varit nöjd med Anakee men mitt spontana intryck av Dunlop var: Halleluja, jag har fått en ny hoj!!! Den är mycket stabilare i sitt uppträdande både rakt fram och i kurvor. Bara till att välja spår in i kurvan och välta ner den så svänger den utan att protestera. Jag har ett helt annat förtroende för TR-91 än Anakee 2.

Jag även kört den på Knutstorp både med och utan hällregn och i regn hade den inte tillstymmelse till tendens att släppa, trots att jag stundtals pressade den så hårt jag kunde/vågade. Jag har tidigare gjort samma sak med anakee och det däcket släpper om man pressar det hårt på bana. Det är förövrigt riktigt roligt att köra R1200GS i regn, rejsputtarna hänger inte riktigt med :)

Vad gäller livslängden så har jag inte kört slut på däcken än så jag kan inte jämföra. Det jag däremot kan säga om Anakee är att livslängden är bra om man räknar livslängd i antal millimeter mönster kvar men jag bytte mina "i förtid" ändå eftersom det bildades väldigt markanta klackar i mönstret.
Användarvisningsbild
Uffe Lindgren
 
Inlägg: 13
Blev medlem: 2009-03-05/22:34

Re: Mina intryck från min R1200gs -04

Inläggav Dennis Johansson » 2011-08-19/15:09

Uffetuff skrev:
Jag även kört den på Knutstorp både med och utan hällregn och i regn hade den inte tillstymmelse till tendens att släppa, trots att jag stundtals pressade den så hårt jag kunde/vågade. Jag har tidigare gjort samma sak med anakee och det däcket släpper om man pressar det hårt på bana. Det är förövrigt riktigt roligt att köra R1200GS i regn, rejsputtarna hänger inte riktigt med :)

Intressant. När du pressade hojen med Anakee på bananen, var det när det torrt när det släppte eller blött?

Själv har jag också kört på bana, men på Gelleråsen med TR91. Men där har jag inte kört med min GS innan så jag kan inte jämföra det mönstret med ngt annat.
På Kinnekulle däremot kändes det som att framhjulet släppte ibland. Men jag vet om det verkligen släppte utan troligen vek sig klackarna så det kränger till.
Uffetuff skrev:Vad gäller livslängden så har jag inte kört slut på däcken än så jag kan inte jämföra. Det jag däremot kan säga om Anakee är att livslängden är bra om man räknar livslängd i antal millimeter mönster kvar men jag bytte mina "i förtid" ändå eftersom det bildades väldigt markanta klackar i mönstret.


Okej. Ja den som lever får se. jag bytte ju mina bara för några veckor sedan, Så det återstår att se framöver.
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4721
Blev medlem: 2008-10-12/05:20

Re: Mina, Dennis Johanssons, intryck från min R1200gs -04

Inläggav Dennis Johansson » 2013-10-25/11:36

Canbus anslutningen till GPS vid styrhuvudet:

Jag har ju i olika trådar skrivit om att det funnits ett fel som gjort att GPS enheten (Zumo 550) ibland startat om efter första stoppet, då man stängt av motorn, ibland även vid första start.
Jag har hela tiden trott att felet funnits i hojens elektronik.
Dock så har jag reagerat på att det skett allt oftare.
Redan vid förra servicen av hojen påpekade jag detta för Kenneths ms och de hade ej hört om detta. Däremot har någon här i forumet haft samma problem.
I samband med att jag i somras bad Kenneth byta till Öhlinare, bad jag honom även testa batteriet.
Han tyckte det var halvdant, men ej så slut att jag behövde byta inför europa turen.
För någon vecka sedan startade precis hojen efter att den stått kallt under dagen ute.
Laddade med laddare och samma fel ändå.
Köpte då nytt batteri hos Kenneths mc (Yuasa).
Nu har ej strulet med min GPS upptsått igen.
Det verkar alltså som att uttagen är väldigt känsliga för spänningsfall.
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4721
Blev medlem: 2008-10-12/05:20

Nästa

Återgå till R boxermodeller

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst