Gaffelben

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Gaffelben

Inläggav Ecklesiastik » 2020-05-25/14:48

Min K1100LT fuktar lite i ena gaffeln och vid närmare inspektion så såg jag två jack i innerbenen (troligtvis stenskott) så även om jag inte har någon panik att byta nu (det är verkligen lite den fuktar) känner jag att jag vill ha innerbenen åtgärdade innan jag ger mig på packningen.

Nu är min fråga vad rekommenderas för åtgärd?
Jag har hittat att Motorworks har ett utbytessystem för omkromade gaffelben. Kan dock inte hitta något utlåtande från nån som testat
Jag har även hittat att man på Motoaction kan köpa innerben av ett fabrikat som heter TNK som jag aldrig hört talas om och inte heller kan hitta någon vettig sida för.
Går kanske få tag i BMW orginal innerben men har läst att kromet på dessa ska vara av mycket tveksam kvalite. Men det kanske är skitsnack?

Har någon nån erfarenhet?
2004 Suzuki DRZ400S
1994 BMW K1100LT SE
Användarvisningsbild
Ecklesiastik
 
Inlägg: 682
Blev medlem: 2019-07-03/07:18
Ort: Norrköping

Re: Gaffelben

Inläggav Mimmi » 2020-06-09/17:32

Hej!

Någon erfarenhet av ersättningsgaffelben till K11 har jag inte. Mina är i perfekt skick, så jag har inte behövt undersöka saken. Bästa är säkerligen original, men de kostar sannolikt mycket.

Har Du undersökt begagnatmarknaden?
Det finns ett företag i Nederländerna, Boonstraparts, som har stor sortering av begagnade mc-delar.
Jag handlade en sak till min K11 (kanske berättar i en annan tråd om det tillbehöret) där i våras och blev mycket nöjd såväl med varan som leveranssnabbheten.

När Du renoverar gaffeln, byt då även glidbussningarna samt radialtätningen och även dammskyddsmanschetten. Glöm inte att packa fett i utrymmet mellan radialtätningen och dammskyddsmanschetten.

Dessa framgafflar är inte något under av hållbarhet, de brukar få renoveras med vissa intervaller, Problemet är att många fuskar och bara byter radialtätningen och inte glidbussningarna.

Jag rekommenderar att göra som jag gjorde när jag renoverade framgaffeln på min K11, Wolfgang, då passade jag även på att montera gaffelbälgar. Kanske inte jättesnyggt men det skonar framgaffeln väldigt mycket. Det är inte bara stenskott som skadar gaffeln, även intorkade insektsrester på gaffelbenen river sönder tätningen.
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Re: Gaffelben

Inläggav Ecklesiastik » 2020-06-09/22:15

Mimmi skrev:Hej!

Någon erfarenhet av ersättningsgaffelben till K11 har jag inte. Mina är i perfekt skick, så jag har inte behövt undersöka saken. Bästa är säkerligen original, men de kostar sannolikt mycket.

Hej Mimmi

Kul med svar från dig då jag knappast behöver fundera på svarets riktighet! Har köpt ett par orginal från Håkan här i klubben. Har också vädrat lädret på motorworks och investerat i nya bussningar, packningar, packboxar mm. Passade även på att investera i nya fjädrar från hyperpro och bälgar. Nu väntar jag bara på tid till att meka bort gafflarna så en lokal firma kan få hojjen att gå mjukt och fint igen.
2004 Suzuki DRZ400S
1994 BMW K1100LT SE
Användarvisningsbild
Ecklesiastik
 
Inlägg: 682
Blev medlem: 2019-07-03/07:18
Ort: Norrköping

Re: Gaffelben

Inläggav Håkan » 2020-06-10/05:34

Ecklesiastik skrev:
Mimmi skrev:Hej!

Någon erfarenhet av ersättningsgaffelben till K11 har jag inte. Mina är i perfekt skick, så jag har inte behövt undersöka saken. Bästa är säkerligen original, men de kostar sannolikt mycket.

Hej Mimmi

Kul med svar från dig då jag knappast behöver fundera på svarets riktighet! Har köpt ett par orginal från Håkan här i klubben. Har också vädrat lädret på motorworks och investerat i nya bussningar, packningar, packboxar mm. Passade även på att investera i nya fjädrar från hyperpro och bälgar. Nu väntar jag bara på tid till att meka bort gafflarna så en lokal firma kan få hojjen att gå mjukt och fint igen.

Så bra det verkar lösa sig, Ecklesiastik. :D
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Gaffelben

Inläggav Ecklesiastik » 2020-07-09/07:48

Så nu har jag kört en knippe mil med dom nya gaffelbenen. Flyttade på bälgarna för att få en uppfattning hur det såg ut under och det är fortfarand snyggt och fint. Får se hur länge benen håller men ser ljust ut hittils. vad det gäller hyperpro fjädrarna får jag nog erkänna att jag inte märker någon större skillnad.

20200627_153523.jpg

20200709_073203.jpg
2004 Suzuki DRZ400S
1994 BMW K1100LT SE
Användarvisningsbild
Ecklesiastik
 
Inlägg: 682
Blev medlem: 2019-07-03/07:18
Ort: Norrköping

Re: Gaffelben

Inläggav BmwMats » 2020-07-09/08:24

Härligt, då får jag hoppas att Ni får många sköna mil i sommar på hojen.
Riktigt trevlig maskin med den kåpan ! :D
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län


Återgå till K radmotorer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst