Svagt oljud K75

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Svagt oljud K75

Inläggav Kalle71 » 2020-08-13/19:37

Hej alla kunniga BMW-människor.

Jag har tittat på en K75 -89 som jag överväger att köpa. Det är en gammal polismc som gått drygt 13000 mil.

Min fråga gäller i första hand ett svagt oljud från motorn då den går på tomgång. Ljudet är återkommande med några sekunders mellanrum och varar någon sekund. Ljudet kan möjligtvis beskrivas som ett mycket svagt ylande/tjutande (på några hundra Hz). Jag ser inga tecken på oljeläckage. Däremot tycker jag motorns vänstra nedre kant är ganska sotig. Framför allt i bakkant.

Någon som har den minsta idé?
Kalle71
 
Inlägg: 3
Blev medlem: 2019-05-08/21:39

Re: Svagt oljud K75

Inläggav BmwMats » 2020-08-13/20:49

Hej Kalle71 och varmt välkommen till forumet ! :)

Skulle kunna tänka mig att det du hör är bensinpumpen som sitter i tanken, något till vänster om mitten.
Om du öppnar tanklocket då motorn är igång kan du kanske känna igen ljudet ?
Den surrar lite och när bränsleregulatorn får arbeta KAN detta ljud uppkomma.

Om det knackar lite mer så är det ofta generatorns gummidämpare som är på gång att lämna in, men det är ett relativt enkelt arbete att byta dessa dämpare som sitter i kopplingen mellan motorn och generatorn.

Har själv en långmila K75 som jag misstänker låter likadant som din när den går på tomgång, dvs ett litet svagt surrande som kommer och går.

Gällande motorns vänstra nedre del så kan det vara ett avgasläckage mellan toppen och grenröret/avgassamlaren.
Kan vara en pinnbult som är avdragen (sitter två på varje avgasrör från topplocket), totalt sex stycken.
Det skall även finnas en kopparpackning på varje rör som tätar mot topplocket, möjligen är det en tätning som sitter fel/saknas.

Är du säker på att det är sot ?
Kan ju vara gammal olja som torkat.

13000 mil är inte mycket på en K75, min har rullat över 21000 mil hittilldags, en "evighetsmaskin" nästan ;)

Kontrollera även att kardanens splines mot slutväxeln har blivit infettade i serviceschemat, en svag punkt på dessa K-maskiner om det inte är gjort.
Har även själv en Polis K75 som var välservad på den punkten, så troligtvis är det gjort av deras servicepersoner.

Lycka till med ett eventuellt köp.

Mvh BmwMats
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Svagt oljud K75

Inläggav Kalle71 » 2020-08-13/22:35

BmwMats skrev:Hej Kalle71 och varmt välkommen till forumet ! :)

Skulle kunna tänka mig att det du hör är bensinpumpen som sitter i tanken, något till vänster om mitten.
Om du öppnar tanklocket då motorn är igång kan du kanske känna igen ljudet ?
...


Tack för snabbt svar.

Tyckte ljudet kom lite uppifrån snarare än från motorblocket så det kan nog vara bensinpumpen. Som jag förstår det har motorcykeln varit ordentligt servad fram tills 2014 då nuvarande ägare köpte den. Efter har det bara gjorts oljebyte och bromsservice. Å andra sidan har motorcykeln bara gått 400 mil sedan dess. Frågan är hur mycket splinsen kan ha skadats under tiden?
Kalle71
 
Inlägg: 3
Blev medlem: 2019-05-08/21:39

Re: Svagt oljud K75

Inläggav Håkan » 2020-08-14/06:19

Kalle71 skrev: Frågan är hur mycket splinsen kan ha skadats?

Varmt välkommen Kalle.

Det här är en ofta eftersatt åtgärd på dessa modeller.
Mitt råd är att öppna och titta efter.
Smörj med ett höghållfast fett. BMW rekommenderar Staburags NBU30PTM, artikelnummer 07559056992.
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö


Återgå till K radmotorer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst