Dennis Johansson skrev:Så nu har min gs passerat 19000 mil.
Hur många har gått längre?
Nu har jag i och för sig inte någon GS, däremot en K75c (mycket tidig -86'a som togs ut och inregistrerades redan sommaren -85). Det är min brukshoj som går året runt i alla väder, dvs även vintertid i salt och snö.
Den hade för bara 4 år sedan endast rullat 4.700 mil på fina sommarvägar, resterande mil har jag kört under bara några år.
Passerar 22.000 mil nu under helgen, kanske redan i morgon bitti på vägen hem från jobbet inatt.
Större saker som reparerats eller renoverats är följande (fritt ur minnet):
- Styrlager
- Bytt bränslepump
- Renoverat startrelät som hade brända kontakttungor
- Renoverat huvudinstrument där hastighetsmätaren slutat fungera
- Bytt kamkedja samt glidskenor 1 gång
- Justerat ventilspel (endast en ventil av sex chims låg precis utanför spec och byttes vid ca 12.000 mil)
- Packat om vatten/oljepump efter liten skvätt av inkontinens
- Åtgärdat kabelbrott på kabel till höger blinkers bak (kortslutning under körning).
- Bakre stötdämpare började läcka för ca två år sedan, bytte till en bättre begagnad dämpare.
- Centralstödet utslitet undertill där den har kontakt med marken, har svetsat på nytt material på stödet)
Övrig service var 1.000'e mil istället för 750 mil som servicehäftet säger.
(servar 4-5 gånger varje år med tanke på milen jag kör)
All service görs själv, är noga med att demontera slutväxel, kardan, sving, växellåda vart annat år (9.000 mil) mellan varje gång och fettar in alla splines med Molybdenfett.
Splinsen mellan slutväxel och kardan fettas in varje år (4.500 mil) mellan varje ny infettning.
I övrigt ordinär rundsmörjning och omvårdnad, förutom tvätt, för den är alltid smutsig mer eller mindre.
Dynan skulle behöva bytas, då den har stora torrsprickor efter nötning och vädrets påverkan.
I övrigt rullar den på fint, låter fint i motorn, drar ingen olja, växellådan är fröjd att växla, förutom nedväxling som är lite klonkig på typiskt BMW-manér.
(Har fyra K-maskiner och alla känns och låter likadant)
Bromsoken tar jag isär och gör rent kolvar och glidytor en gång om året, då salt och väta gör att beläggen rostar fast rätt snabbt då marginalerna mellan ok och belägg är rätt snäva.
Bromsskivor fram är fortfarande mycket fina gällande slitage, bakbromsen är av modell trumma, långt kvar till MIN-markeringen.
Beläggen fram byts dock mer regelbundet, då jag misstänker att fukt och salt gör att dom verkar separera från metallbaksidan på bromsklotsarna och blir lite sköra.
Inga bromsslangar har behövts bytas ännu, fortfarande originalmärkningen kvar sedan 1985.
En mer driftssäker och pålitlig hoj har jag svårt att föreställa mig, inte mycket elektronik förutom insprutningen och tändningen som har fungerat oklanderligt under alla år och mil.
Jo, fjädringen bak är INTE bra, den är svampig och slår igenom vid gupp och ojämnheter vid forcerad körning, har bytt till en begagnad originaldämpare, blev något bättre, men inte perfekt.
Lamellerna är fortfarande original, kan kanske bero på att jag är försiktig med slirning och varvar ej upp motorn förrän jag släppt ut kopplingshandtaget fullt ut.
Växlingen är av typ "1-3-5", så jag hoppar alltid över 2'ans och 4'ans växel vid uppväxling, då motorn ändå har bra segdragning. Dessa två växlar känns nästan överflödiga för att komma upp i fart.
Självfallet använder jag samtliga fem växlar under själva körningen för att få rätt motorvarv vid rätt körfall, men just uppväxling från stillastående till landsvägskörning så växlar jag alltid upp 1-3-5.
Det var väl mina synpunkter på denna hojen, som sagt ingen GS som du frågade efter, men likväl en BMW
Med vänlig hälsning BmwMats