Mohammed Mahdi skrev:Tack för din tid Bror!
I princip kör jag bara asfalttouring
Kunde du hitta vilken som är bäst vid kurvor ?
Nej. Jag var inne på respektive tillverkares hemsidor. Av förklarliga skäl skriver de bara om sina egna däck.
Pirelli Angel GT II:s framdäck har en lite toppigare profil, vilket skall göra det med lättsvängt. En tänkbar nackdel är snabbare slitage av däckets mittdel(???). Till det kan läggas, att på Pirellis hemsida anges, att
bakdäcket har olika gummiblandningar i mitten och på sidorna. Däremot verkar så inte vara fallet med framdäcket. Huruvida det leder till kortare livslängd för framdäcket, har jag hittills ingen erfarenhet av.
Jag körde som sagt med såväl Michelin Pilot Road 4 GT som Pirelli Angel GT II på min förra hoj. BMW K 1200 RS är framtung och har frisk aptit på framdäck. Där borde Pirelli alltså ha varit ett bättre val och gjort den lite mera lättsvängd, men som jag kör, märkte jag ingen skillnad - vare sig i köregenskaper eller livslängd.
Enkelt uttryckt är likheterna mellan dessa däck avsevärt större än skillnaderna, så du får toppklass, vilket du än väljer. Därmed kan du eventuellt låta handlaren avgöra. Jag körde på Michelin tidigare, men Beviks i Linköping har Metzeler och Pirelli som lagervara, så numera är det Pirelli.
I MOTORRAD:s senaste test av sporttouringdäck totalvann Dunlop Roadsmart III. En kompis har monterat sådana på sin R 1250 RT och är mer än nöjd - men jag har inte läst något om, att de finns i extra styv version.
Jag har också hört talas om, att Bridgestone skulle ha utvecklat ett rätt nytt däck för tunga hojar, men det kan jag ha missförstått.
Hur som helst bör en seriös hoj-/däckhandlare kunna ge råd.
En annan poäng i MOTORRAD:s senaste test av sporttouringdäck var, att
alla testade fabrikat - Bridgestone, Continental, Dunlop, Metzeler, Michelin och Pirelli -
var mycket bra. Även det "sämsta" i detta test av premiumdäck fick med utmärkt beröm godkänt.