hastighetsgivare K1100

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

hastighetsgivare K1100

Inläggav Ecklesiastik » 2021-04-12/15:14

Bytte slutväxelolja på min K1100 idag och fick den briljanta iden att ploppa ut hastighets givaren och torka av den. Fick bända lite med en skruvmejsel för att få den att släppa från slutväxelhuset, när den väl släppt och jag skulle ploppa tillbaka den så får jag ned den i hålet en liten bit sen tar det tvärstopp straxt innan gummitätningen. Jag tog ut givaren och kände efter i hålet så att det inte satt någon skit ivägen och icke sa nicke. Försöker rucka lite på givaren och få den att krångla sig ned lite till men har ingen större tur med det. Till slut tar jag och försiktigt börjar skruva i skruven som håller hastighetsgivaren samtidigt som jag försöker trycka i givaren i hålet. Fick den att gå ned i stort sätt hela vägen men med c:a 0,5mm kvar så vägrar givaren i sten att röra sig mer jag vågar absolut inte skruva något mer då jag är rädd att gängorna i slutväxelhuset ska ta stryk.

har då följande två frågor.
Ska givaren sitta kloss emot huset?
Ska verkligen givaren sitta så tight i hålet?
2004 Suzuki DRZ400S
1994 BMW K1100LT SE
Användarvisningsbild
Ecklesiastik
 
Inlägg: 687
Blev medlem: 2019-07-03/07:18
Ort: Norrköping

Re: hastighetsgivare K1100

Inläggav BmwMats » 2021-04-12/15:30

Avvakta några timmar, så skall jag titta på min K1100RS lite senare ikväll...

Mvh BmwMats
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6105
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: hastighetsgivare K1100

Inläggav Ecklesiastik » 2021-04-12/15:58

BmwMats skrev:Avvakta några timmar, så skall jag titta på min K1100RS lite senare ikväll...

Mvh BmwMats


Tackar! Hade uppskattats kände mig som lite av en klåpare när jag en sådan enkel grej strulade :oops:
2004 Suzuki DRZ400S
1994 BMW K1100LT SE
Användarvisningsbild
Ecklesiastik
 
Inlägg: 687
Blev medlem: 2019-07-03/07:18
Ort: Norrköping

Re: hastighetsgivare K1100

Inläggav BmwMats » 2021-04-12/16:11

Så, jag fick rusat ut och inspekterat på plats på hojen nu.
Tog en bild så du ser hur den sitter på min K1100.

Det ser ut att vara samma typ av givare som på K75/K100 vilket jag har erfarenhet av att lossa i samband med att jag smörjer upp slutväxlarnas splines till kardanen.

På min K1100 har jag ännu inte lossat givaren från slutväxeln, så den är orörd sedan hojen servades av förra ägaren hos Kenneth's MC i Blöteborg för många år sedan.

Då jag lossat givaren till mina K75 så sitter dom lite hårt, men genom att försiktigt "jucka" i sidled (fram och tillbaka) så lossar dom från själva slutväxeln och genom att dra dom uppåt samtidigt så släpper dom så fint, dock lite kärvt då det sitter en O-ring runt givaren som skall täta.

Då man återmonterar givaren så brukar jag smörja själva O-ringen med lite silikonfett (från Bilbuttricks) och då brukar dom glida på plats så fint så...

Dra låsskruven försiktigt då den äro fingängad.
Se till att givaren ligger plant mot slutväxeln innan du drar det sista.
Men med lite silikonfett så skall den glida fint på plats i hålet.

Lycka till !

/BmwMats

P.S. Skäms lite över allt damm och smuts på kortet, då jag nyligen var ute en sväng och åkte, har inte tvättat hojen efter den turen... Hrmmm host harkel...
D.S.
Bilagor
IMG_3420.JPG
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6105
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: hastighetsgivare K1100

Inläggav Ecklesiastik » 2021-04-12/22:33

Jag hade uppenbarligen inte druckit Kaffe i förmiddags. Slog ett getöga på elendet när jag kom hem idag. Jag hade inte sätt att givaren är aningen bredare än "avsatsen" givaren skruvas mot.

Om du tycker din hoj e skitig Mats vet jag inte vad du skulle tycka om min... någon gång kommer jag plocka ned sving och växellåda och lacka om dom är ju lite synd att BMW hojjarna under 90talet verkade ha skitkass lack på dessa delar...
IMG-20210412-WA0017.jpeg
2004 Suzuki DRZ400S
1994 BMW K1100LT SE
Användarvisningsbild
Ecklesiastik
 
Inlägg: 687
Blev medlem: 2019-07-03/07:18
Ort: Norrköping

Re: hastighetsgivare K1100

Inläggav BmwMats » 2021-04-12/23:22

Ecklesiastik skrev:Jag hade uppenbarligen inte druckit Kaffe i förmiddags. Slog ett getöga på elendet när jag kom hem idag. Jag hade inte sätt att givaren är aningen bredare än "avsatsen" givaren skruvas mot.

Om du tycker din hoj e skitig Mats vet jag inte vad du skulle tycka om min... någon gång kommer jag plocka ned sving och växellåda och lacka om dom är ju lite synd att BMW hojjarna under 90talet verkade ha skitkass lack på dessa delar...


Kaffe kan inte nog rekommenderas tillräckligt mycket när man skruvar i garaget...
Har alltid en kanna tjära på gång i bryggaren :lol:

Lätt att se fel i hastigheten. Gott att veta att det var riktigt gjort på första försöket.
Nja, aaaningen smutsigare kanske, men den skall ju användas.
Då har du inte sett min bruks-K75'a som rullar året runt. DEN hojen ÄR smutsig för jämnan... :lol:

Lackeringen upplever jag relativt bra ändå, men visst skulle den kanske kunnat vara bättre. Dom modeller som jag har (K75RT & K1100RS) har båda svartlackerade motorer, växellådor, sving samt slutväxlar. Dom har stått sig väldigt fint under alla år.
Jämför jag med K75S samt K75C från 80-talets mitt, så är dom inte lackerade alls på dessa ytor.
Där är aluminiumet riktigt grått och fult efter fukt och vädrets makter. Där skulle det ha varit lite lack så det hade skyddat lite bättre.

Nåväl, allt gick ju bra med din K1100, kör försiktigt och njut av din fina hoj !

Mvh BmwMats
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6105
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län


Återgå till K radmotorer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

cron