BMW K1300S Ej startad sen två år tillbaka

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

BMW K1300S Ej startad sen två år tillbaka

Inläggav Freedom » 2022-06-25/08:49

Hojen har ju en separat oljebehållare men under dessa två år då den inte har startats så har oljan runnit ner i motorn. Jag antar att det då inte är så bra att försöka starta den med en massa olja som runnit ner i motorn. Kan det bli ett för högt tryck i motorn med dess konsekvenser vid ett startförsök?
Man kan ju naturligtvis tömma motorn på oljan och sedan fylla tillbaka oljan till den separata oljebehållaren men innan det görs är jag nyfiken på vad ett startförsök med all olja i motorn skulle ev. kunna orsaka, t.ex belastning på packningar osv.
Kenneth
BMW K1300S - 11
Användarvisningsbild
Freedom
 
Inlägg: 446
Blev medlem: 2005-07-22/09:58

Re: BMW K1300S Ej startad sen två år tillbaka

Inläggav F800åkare » 2022-06-25/09:16

Du kan skada vevaxeln och dess lager iom med tokhögt motstånd då den försöker snurra runt i oljebadet. Gör det inte. Töm ut oljan.
K1300S 2009.
Användarvisningsbild
F800åkare
 
Inlägg: 1601
Blev medlem: 2017-06-20/07:18
Ort: D6

Re: BMW K1300S Ej startad sen två år tillbaka

Inläggav Freedom » 2022-06-26/08:01

Ok! Ny olja och filter för två år sedan men som sagt den har därefter stått okörd under dessa två åren. Är det nödvändigt att byta ut oljan och filtret igen, Olja åldras ju med tiden?
Kenneth
BMW K1300S - 11
Användarvisningsbild
Freedom
 
Inlägg: 446
Blev medlem: 2005-07-22/09:58

Re: BMW K1300S Ej startad sen två år tillbaka

Inläggav F800åkare » 2022-06-26/08:43

Det beror på hur gammal oljan var när den hälldes i, oljor har ett utgångsdatum, sånt står på förpackningen. Sen om det är varm eller kallförvaring.
Sen är ju en dunk olja helsike mycket billigare än en ny motor. Så för sinnesfridens skull kan ju ett byte vara på plats, men en helt ny olja som stått i motorn och allt varit varmförvarat med jämn temp så lär kondens ej vara ett problem, då skulle jag personligen tömma och hälla tillbaka den.

Men det är slutligen ditt val och din sinnesfrid vi pratar om.
K1300S 2009.
Användarvisningsbild
F800åkare
 
Inlägg: 1601
Blev medlem: 2017-06-20/07:18
Ort: D6

Re: BMW K1300S Ej startad sen två år tillbaka

Inläggav Freedom » 2022-06-28/08:47

Den har stått inomhus i hallen så någon kondens lär inte ha uppstått. Tack för dina svar.
Kenneth
BMW K1300S - 11
Användarvisningsbild
Freedom
 
Inlägg: 446
Blev medlem: 2005-07-22/09:58

Re: BMW K1300S Ej startad sen två år tillbaka

Inläggav Per Lidforss » 2022-06-28/16:26

Starta den INTE. Nog ingen risk för lager o så men STOR, STOR! risk att du blåser packboxar. Jag skulle nog bara hälla ur oljan o hälla tillbaks den igen, är nog heller ingen fara med oljefiltret, men jag skulle ändå byta detta om det var min. Beträffande oljors hållbarhet i tid åldras de inte som exvis vår "fina" 95 oktan. jag skulle återanvända oljan även om den var 10 år gammal, det finns liksom inga komponenter i oljan som dunstar bort flyktigt. Mvh Per
R 1100 S 2004
Per Lidforss
 
Inlägg: 53
Blev medlem: 2021-08-17/15:11

Re: BMW K1300S Ej startad sen två år tillbaka

Inläggav F800åkare » 2022-06-28/16:58

Per Lidforss skrev:Starta den INTE. Nog ingen risk för lager o så men STOR, STOR! risk att du blåser packboxar. Jag skulle nog bara hälla ur oljan o hälla tillbaks den igen, är nog heller ingen fara med oljefiltret, men jag skulle ändå byta detta om det var min. Beträffande oljors hållbarhet i tid åldras de inte som exvis vår "fina" 95 oktan. jag skulle återanvända oljan även om den var 10 år gammal, det finns liksom inga komponenter i oljan som dunstar bort flyktigt. Mvh Per

Additiven bryts ned över tid och det brukar röra sig om shelflife på en oöppnad behållare på ca 5 år. Vevaxeln kan även skumma oljan och då kan pumpen inte pumpa den och det lilla som går ut kommer ha luft i sig, vilket betyder körda lager.
K1300S 2009.
Användarvisningsbild
F800åkare
 
Inlägg: 1601
Blev medlem: 2017-06-20/07:18
Ort: D6

Re: BMW K1300S Ej startad sen två år tillbaka

Inläggav Sven-Gunnar » 2022-06-28/18:13

Har det verkligen runnit ner mer olja än efter en vanlig vinterförvaring ?
Sven-Gunnar i Hopagården
K1600GT-2021
XT350-1985
Användarvisningsbild
Sven-Gunnar
 
Inlägg: 133
Blev medlem: 2005-01-12/21:15
Ort: Nöre, utanför Ulricehamn

Re: BMW K1300S Ej startad sen två år tillbaka

Inläggav Freedom » 2022-06-29/10:21

Det verkar så då hela nivåslangen är tom och slangens nedre fäste är i botten av oljebehållare.
Kenneth
BMW K1300S - 11
Användarvisningsbild
Freedom
 
Inlägg: 446
Blev medlem: 2005-07-22/09:58

Re: BMW K1300S Ej startad sen två år tillbaka

Inläggav Per Lidforss » 2022-06-30/16:00

Aha, Tack för detta med skumning, tänkte inte på det. Tänkte inte på att oljan även vispas o då blir det ju som att försöka få i sig halvvispad grädde med sugrör.... Beträffande additiven tror jag oljebolagen safear, troligen mkt bättre hållbarhet, men som tidigare påpekats. En oljeservice är ju billigare än en renovering och varför vara dumsnål. Mvh P.
R 1100 S 2004
Per Lidforss
 
Inlägg: 53
Blev medlem: 2021-08-17/15:11


Återgå till K radmotorer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

cron