Sida 1 av 1

K1100 som stannar oförklarligt .............................

InläggPostat: 2012-06-03/11:37
av Fjasse
Har en k1100 94 årsmodell som stannar helt oförklarligt efter 10 till 20 km resa.
Efter 15till 20 minuters väntan startar den på nytt och fungerar i 10 till 20 km.
Någonting måste alltså kallna för att den ska starta igen.
Det mesta är kontrollerat, t.ex bensinpumpen ger fullt tryck, datorboxen är ok
(den är provad på annan cykel)
Är det någon som kan ha en förklaring
Mats Redin
2651184

Re: K1100 som stannar oförklarligt .............................

InläggPostat: 2012-06-03/12:43
av Gunnar Elmgren
Igensatt bränslefilter? Vill minnas att det sitter inuti tanken på K1100.

Re: K1100 som stannar oförklarligt .............................

InläggPostat: 2012-06-03/12:50
av Inge K.
Hei!

I utgangspunktet lyder dette som et klassisk hallsensor problem (ikke helt uvanlig).

For å få dette bekreftet/avkreftet, skru av dekselet over hallsensorene.
Bruk en hårtørker til å varme opp hallsensorene, mens sykkelen går på tomgang.
Hvis det er dette som er problemet, vil motoren nå stoppe allerede etter et par
minutter.

Mvh. Inge K.

hallsensor.JPG

Re: K1100 som stannar oförklarligt .........................

InläggPostat: 2016-08-05/14:04
av KennethO
Hej!
Har ett liknande problem med min K1100 -94 som beskrivs i denna tråd. Motorn stannar efter ca 15 mils körning. Efter några minuter startar den igen och går ca 5 mil till innan nästa stopp.
Har haft cykeln på BMW-verkstad. Impulsgivaren (12111459033) byttes men felet kvarstår. Inge K's förslag att värma givaren vid felsökning borde vidareförmedlas till BMW...
Har nu kontakt med en annan verkstad som jag fått större förtroende för.
-Bränslefiltret är bytt sedan tidigare så det är avskrivet.
- Bränslepumpen går igång när jag slår på tändningen och kör startmotorn efter stoppet (utan att motorn startar).
- Att båda tändspolarna eller alla fyra tändkablarna skulle fallera samtidigt håller jag för osannolikt.
- Det som hamnar överst på misstänkt-listan är elektronikboxen.
Finns det någon i Stockholmstrakten som kan tänka sig att låna ut en Motronic till en K1100 med katalysator (13611464717) så att jag kan testa om det är min elektronikbox som spökar?

Vänligen, Kenneth
2654621

Re: K1100 som stannar oförklarligt .........................

InläggPostat: 2019-06-06/17:21
av 67wester
Fjasse skrev:Har en k1100 94 årsmodell som stannar helt oförklarligt efter 10 till 20 km resa.
Efter 15till 20 minuters väntan startar den på nytt och fungerar i 10 till 20 km.
Någonting måste alltså kallna för att den ska starta igen.
Det mesta är kontrollerat, t.ex bensinpumpen ger fullt tryck, datorboxen är ok
(den är provad på annan cykel)
Är det någon som kan ha en förklaring
Mats Redin
2651184

Hade liknande problem på en bil och det var en liten kondensator för tändningen som byttes och sen funkade den igen...


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Re: K1100 som stannar oförklarligt .........................

InläggPostat: 2019-12-10/15:06
av Lloma
På en motorcykel av annat märke drabbades jag av samma fenomen . Och det löstes på tändnings sidan har för mig att de var en sprucken tändspole

Re: K1100 som stannar oförklarligt .........................

InläggPostat: 2019-12-17/18:21
av lue
Kolla att tankens tilluft inte är igensatt eller strypt. Om det är fallet startar den omedelbart efter att locket öppnats och stängts.

Re: K1100 som stannar oförklarligt .........................

InläggPostat: 2020-06-27/19:54
av Tohak
Hej. Har en K1200S (-06), som jag har samma problem med. Första turen efter en service körde jag 20 mil, sen dog mc'n, gick igång, dog igen tills den inte startade. Symptomen var lite som vid soppatorsk. Den tvärdog inte, men det lät som den inte fick soppa. Soppa fanns och det verkade inte spela nån roll om tanklocket var öppet eller inte. Efter 30 min gick den igång och gick som vanligt. Sen körde jag flera dagsturer och allt funkade. Men efter ett par veckor var det dags igen. Sen har det hänt flera gånger och nu allt tidigare. Efter 10 mil, efter 3 mil, efter 2 mil....Har den stått över natten går den alltid igång, så något verkar det vara med värme. Jag tror inte på avluftning. Vet ej om det är något med tändning eller bränslesystemet. Sista turen när jag körde hem kör jag på motorväg i normal fart. Plötsligt dör allt, sen tvärstartar allt igen (om jag inte släpper gasen). Så håller det på några gånger. Tvärt av och tvärt på. Några tips?

Re: K1100 som stannar oförklarligt .........................

InläggPostat: 2020-07-01/11:38
av Tohak
Hur har det gått med detta problem? Blev det löst? Har liknande problem med en K1200S. Motorn startar alltid när den är kall. Efter några mils körning börjar den hacka som bensinen tar slut. Sen går den lite av och på, vilket liknar mer ett tändningsproblem. Känns bra att veta var man skall börja felsöka.