Växelindikatorn

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Växelindikatorn

Inläggav Brunnfors » 2019-07-11/06:50

Hej på Forumet! Har skaffat en K75 RT 92. Allt funkar perfekt med 12400 mil på mätaren, det enda som irriterar lite
är att växelindikatorn visar lite tokigt! Då jag lägger i ettan så visar den 1 men 2-5 visar den 8! Innan jag börjar leka med detta vill jag kolla med forumet vad ni tror är felet i instrumentet eller är felet i motorn ? Är det svårt att komma åt kontaktdonet på motorn ? Växellådan? Tacksam för tips! Torben i Varberg
Brunnfors
 
Inlägg: 12
Blev medlem: 2019-07-07/19:04

Re: Växelindikatorn

Inläggav BmwMats » 2019-07-11/20:31

Hej Torben och välkommen till forumet !
Grattis också till en riktigt trevlig hoj, kör också K75 sedan många år.

Jag har inte råkat ut för detta problem, däremot vet jag att det KAN bli fel på lägesgivaren som sitter i växellådans bakre del, eller i kontaktstycket som går från lägesgivaren i lådan upp till elhärvan i cykeln.
Mest troligt är dock att själva givaren lägger av har jag läst.
Den går att byta relativt enkelt, men man behöver ta bort sving och kardan först för att komma åt den på bakkant växellåda.
Det låter som ett stort jobb, och ja det kan det vara om man gör det första gången.
Dock skall du veta att det är en relativt lättmekad cykel som är konstruerad på ett mekarvänligt sätt.

Som första punkt, kontrollera lägesgivarens kablage som går upp rakt igenom växellådan upp på ovansidan, en svart kabel som kommer upp ungefär vid batteriet, den går vidare upp mot kabelstammen som sitter fast i ramen.
Det sitter ett fyrpoligt kontakthus som kanske har ärjat lite, kan hjälpa att ta isär det och spruta i lite 5-56.

Återkom om det inte har löst sig, jag kanske kan tipsa om hur du går vidare i så fall.

Mvh BmwMats
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Växelindikatorn

Inläggav BmwMats » 2019-07-11/20:39

Bild på växellåda och den svarta kabel som går genom lådan och den svarta stora gummipluggen och till givaren på baksidan av lådan.
På bilden så ligger kabeln ner på höger sida mot svingen, men det beror bara på att kabeln lade sig så när jag demonterade lådan, kabeln skall gå rakt upp nära batterihyllan.

Mvh BmwMats
Bilagor
K75 Växellåda.jpg
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Växelindikatorn

Inläggav BmwMats » 2019-07-15/18:25

Har du hunnit kontrollera hojen med avseende på dessa tips ?

Mvh BmwMats
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Växelindikatorn

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-12-04/09:26

En reflektion: 8 i displayen innebär, att samtliga dioder får ström. (Alla andra siffror innebär, att minst en diod inte får ström.) Ifall du inte fått styr på problemet, kan det bero på fel i själva instrumentet. Om så är fallet, gissar jag, att det behöver bytas ut. Kostnad? Har ingen aning.
Alternativt lämnar du detta, som det är. Så länge det inte är problem med att lägga i växlarna och/eller hitta friläget, går det måhända att leva med?
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping


Återgå till K radmotorer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst