K75 - Høy banke/knakkelyd

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

K75 - Høy banke/knakkelyd

Inläggav Franko » 2019-07-12/08:39

Min K75 RT 95 mod har kun kjørt 4700 mil. Plutselig har det kommet en høy bankelyd/knakkelyd fra motoren. Den forsvinner når man får over 2500 i turtall på motoren. Bankingen er veldig høy, og jeg tør ikke kjøre med den. Hva kan dette være?? Jeg frykter en alvorlig motorfel.

Kan det være en ventil som knakker så høgt? Slagt registerkjede som ødelegger stempel/ventil. Har også lest om at lågt bensinpumpetrykk kan gi bankelyd, men denne lyden er altså ganske så høg og det høres alvorlikt ut.

Noen som kan gi meg tips på hva det kan være?
Franko
 
Inlägg: 28
Blev medlem: 2011-08-16/18:22

Re: K75 - Høy banke/knakkelyd

Inläggav Gunnar Elmgren » 2019-07-12/18:01

Kraftigt knackande från motorn tyder på allvarlig motorskada.
Är det konstant oberoende av gaspådrag/ändrat varvtal, eller ändras det?
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: K75 - Høy banke/knakkelyd

Inläggav BmwMats » 2019-07-12/18:13

Det låter ju som det Gunnar säger, ett allvarligt motorfel.
Har läst om någon K100 där överfallet för vevstaken hade lossat.
Tag bort höger motorkåpa och kontrollera bultarna.

Kör inte förrän du kontrollerat samtliga bultar och överfall.

K75'ans motor skall inte låta något alls vad gäller mekaniska oljud. Bara ett härligt vinande ljud...

Lycka till !

Mvh BmwMats
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6105
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: K75 - Høy banke/knakkelyd

Inläggav Franko » 2019-07-13/11:16

Bankelyden/knakkingen forsvinner når motoren får mere enn ca 2500 på varvreknaren. Altså på så høgt tyrtall er lyden normal igjen. Det peker kanskje til at det ikke er alvorlig motorskade eller hur? Kan det være noe med kammen eller kamkjedet?
Franko
 
Inlägg: 28
Blev medlem: 2011-08-16/18:22

Re: K75 - Høy banke/knakkelyd

Inläggav Gunnar Elmgren » 2019-07-13/11:50

Man kan ju vara optimist och hoppas att det är ett enkelt fel, men det kloka är att ta isär för att lokalisera problemet.
Utan att ha hört ljudet är det svårt att ha en uppfattning, men gör som föreslås ovan - ta bort högra motorkåpan (vevhuskåpan) och kolla ram- och vevlager, innan Du kör motorn igen.
Slamrar det är något fel. Och kör man motorn förvärras troligen problemet.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: K75 - Høy banke/knakkelyd

Inläggav Franko » 2019-07-14/15:32

Har i dag tatt opp dekslene på begge sider av motoren. Har gått over alle bolter og muttere, alt ser perfekt ut. Motoren ser ut som ny inni, og er jo kun kjørt 4700 mil. Pluggene er også skiftet nå. Kankjedet ser helt fint ut. Sjekket ventilåpningen og den ser fin ut.

Startet den opp etter alt dette, og får samme klakkelyd. Over ca 3000 rpm forsvinner bankelyden. Motoren virker da helt som den skal på høgre turtall.

HVA TROR DERE DETTE KAN VÆRE???

Jeg tenker på stempelstanga kan være slakk der den er festet på stempelet. Fant en lyd på youtube som liknet mye, og der forstod jeg det var lågt trykk på brenselpumpa. Kan det virkelig være mulig? Noen som har vært borti dette?

Jeg er meget taksam for svar, da jeg frykter det værste og at motoren må ny.
Franko
 
Inlägg: 28
Blev medlem: 2011-08-16/18:22

Re: K75 - Høy banke/knakkelyd

Inläggav Gunnar Elmgren » 2019-07-14/18:02

Skulle kunna vara ett ramlager som har skurit, det låter ungefär som Du beskriver oljudet (vet inte vad det heter på norska).
Vevstakslager är mindre troligt, då skulle Du ha kunnat känna ett glapp i vevstakens storände.
Hur beter sig oljetryckslampan? Slocknar den direkt då Du startar motorn?
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: K75 - Høy banke/knakkelyd

Inläggav Franko » 2019-07-14/20:03

Oljelampen slukner som normalt. Rart at den da sviver normalt når den gis turtall. Regner med at toppen må av når det er rammelager. Hvor sitter rammelageret? Hører dette til stempelet?
Franko
 
Inlägg: 28
Blev medlem: 2011-08-16/18:22

Re: K75 - Høy banke/knakkelyd

Inläggav Gunnar Elmgren » 2019-07-14/20:18

Ramlagren är lagren på vevaxeln.
Crankshaft bearings på engelska.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: K75 - Høy banke/knakkelyd

Inläggav BmwMats » 2019-07-14/20:40

Franko skrev:Oljelampen slukner som normalt. Rart at den da sviver normalt når den gis turtall. Regner med at toppen må av når det er rammelager. Hvor sitter rammelageret? Hører dette til stempelet?


Ber om ursäkt för min dåliga förståelse för det norska språket, men om jag tolkar det rätt så undrar du hur man kommer åt ramlagren ?
Dessa är åtkomliga (överfallen över ramlagren) från samma sida som vevhuskåpan (den högra kåpan i cykelns längdrikning).
Det är fyra stycken till antalet på en K75 och fem på en K100.
Dessa ramlageröverfall sitter med två stycken bultar, kontrollera dessa att dessa är dragna till moment.
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6105
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: K75 - Høy banke/knakkelyd

Inläggav Franko » 2019-07-15/00:04

Takkar så mycket for svar. Jag forstår da at dersom det er rammelageret, så trenger ikke toppen av motoren av. Man kan altså ta dette fra høger side /vevhussidan av motoren og motoren kan stå kvar i sykkelen. Er inte det riktig?

Jag kommer tilbaks med resultat hva som var felet når vi finner ut det.

Det er altså ingen som har tro på at lågt bensintrykk eller en defekt spridare kan skape en slik lyd. Eller en ventil som slamrar så høgt. Jag hoppas at det er en slik ting selvsagt!!!
Franko
 
Inlägg: 28
Blev medlem: 2011-08-16/18:22

Re: K75 - Høy banke/knakkelyd

Inläggav BmwMats » 2019-07-15/06:52

Helt korrekt, du kommer åt allt (även ramlagren) från höger sida när du lossar vevhuskåpan. Du trenger alltså ikke att ta bort cylindrar och topp.

Det är lite omöjligt att svara på vad det är, då jag ikke kan lyssna på motorn, men det finns en sak till som kan åstadkomma ett knackande ljud och det är generatorn som sitter i bakkant på motorn.
Generatorn har en gummiöverföring från motorn som KAN ge sig med tiden och då slamrar det mycket. Kan skicka dig mer information lite senare idag här på forumet, men jag har dessvärre ikke tid just nu under dagen.
Vänta tills senare ikväll så skickar jag bilder på hur det ser ut.

Mvh BmwMats
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6105
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: K75 - Høy banke/knakkelyd

Inläggav Håkan » 2019-07-15/07:42

En så pass enkel sak som läckande avgasrör ger också ifrån sig ett märkligt knackljud.
Kontrollera att avgasrörens fastsättning mot toppen är tät och att inga pinnskruvar är av.
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: K75 - Høy banke/knakkelyd

Inläggav Gunnar Elmgren » 2019-07-15/11:08

Som BmwMats skriver - det är nästan omöjligt att avgöra vad som orsakar slamret, om man inte hört det själv.
Är det ett ramlager (eller för den delen vevstakslager) som låter, räcker det nog tyvärr inte med att byta lager, även om det går att göra utan att riva motorn.
Vevaxeln är i så fall troligen skadad, och behöver bytas eller slipas om (vilket i sin tur kräver byte till lager i motsvarande underdimension).
Men det där med drivningen till generatorn låter faktiskt som en trolig orsak!
Kolla den innan Du rotar mer i problemet!

https://youtu.be/HfDR3tkR8C0
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: K75 - Høy banke/knakkelyd

Inläggav BmwMats » 2019-07-15/17:57

Så, nu har jag lite mer tid för att kunna illustrera mina idéer och tankar som jag nämnde tidigare här i tråden.

Jag gick ut en sväng i mitt lilla gamla garage, fick lyfta bort en massa prylar och grejor som stod i vägen, huu vad mycket grejor som man samlat på sig under åren... ;)

Plockade fram både en reservmotor (K75) och växellåda, generator m.m. och tog några bilder åt dig.

Kommer att lägga upp några olika bilder och inlägg här så du ser vad jag menar KAN vara en orsak till knackljudet.
Hade jag haft mer plats så hade jag kunnat lyssna på din motor på plats.

Lägger in löpande inlägg och tips här i tråden.

Mvh BmwMats

Bildomgång 1 Generator

Dessa gummidämpare slits med tiden, eller torkar ut. Dom sitter fast två och två med varandra.
Bilagor
IMG_9492.JPG
Generatorn lösmonterad
IMG_9493.JPG
Generatorn med sina tre gummidämpare
IMG_9494.JPG
Två av gummidämparna har jag i handen
IMG_9495.JPG
En gummidämpare kvar i generatorns hållare
IMG_9496.JPG
Gummidämpare på nära håll
Senast redigerad av BmwMats 2019-07-15/18:18, redigerad totalt 1 gång.
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6105
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: K75 - Høy banke/knakkelyd

Inläggav BmwMats » 2019-07-15/17:59

...
Bilagor
IMG_9497.JPG
Utgående axel från motor till generator med en gummidämpare monterad.
IMG_9498.JPG
Utgående axel från motor till generator utan dämpare monterat
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6105
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: K75 - Høy banke/knakkelyd

Inläggav BmwMats » 2019-07-15/18:02

Generatorns placering

Här ser man utgående axel från motorn till generatorn (som inte är med på bild)
Bilagor
IMG_9499.JPG
Generatorns placering baktill på motorn, strax ovanför lamellpaketet
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6105
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: K75 - Høy banke/knakkelyd

Inläggav BmwMats » 2019-07-15/18:05

Avgassamlare på bild samt motorns anslutning mot avgassamlare.

Den observante ser att en pinnbult är trasig...

Kan vara det som Gunnar talade om att det läcker och du hör ett smattrande oljud... :shock: :roll:
Bilagor
IMG_9500.JPG
Motorns utblås (med en trasig pinnbult på cylinder 3
IMG_9501.JPG
Avgassamlare
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6105
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: K75 - Høy banke/knakkelyd

Inläggav BmwMats » 2019-07-15/18:10

Ramlager och stakar
Bilagor
IMG_9502.JPG
Höger motorkåpa för vevhuset avlägsnat för inspektion
IMG_9503.JPG
Bakre ramlager och dess överfall
IMG_9504.JPG
Här visar jag hur vevstakar och ramlager är monterade på vevaxeln och i motorblocket.
IMG_9505.JPG
Kontrollera kamkedjan och primärdrev på vevaxeln
IMG_9506.JPG
Översiktsbild höger sida K75 motor
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6105
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: K75 - Høy banke/knakkelyd

Inläggav BmwMats » 2019-07-15/18:18

Kraftöverföring via splines från motor till växellåda.

1 - Kontrollera att splinesen från motor och kopplingspaket är intakta, annars kan det rassla om dessa är slitna.

2 - Kontrollera att splinesen på växellådans axel är fina och hela.

Dessa splines SKALL smörjas in med ett Molybdenfett för att säkerställa att splinesen inte slits med tiden.
Jag demonterar alltid växlellådan från motorn vartannat år för att fetta in dessa.

Hoppas att detta kan ge dig lite tips och vägledning när du söker felet till dessa knackningar.
Hade hoppats att kunna ge dig lite hjälp på plats, men det är en aning långt mellan oss.
Garaget är ju heller inte färdigbyggt, så plats finns inte i nuläget för mekande, men frampå kanske det finns möjlighet :)

Mvh BmwMats fritidsmekaniker i BMW/H-D-garaget... :mrgreen:
Bilagor
IMG_9507.JPG
Kopplingspaket monterat på motor
IMG_9508.JPG
Splines på växellådan
IMG_9509.JPG
Översiktsbild på växellåda
IMG_9510.JPG
Översiktsbild på motorns vänstra sida, kamaxlar och kamkedjedrivning samt överfall för kammarna.
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6105
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: K75 - Høy banke/knakkelyd

Inläggav BmwMats » 2019-07-15/20:23

Hoppas att detta kan ge dig lite insikt hur det ser ut på din hoj. Förhoppningsvis kan du själv titta och kontrollera lite av dessa punkter, hoppas att det kan hjälpa dig med problemet.

Mvh BmwMats
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6105
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: K75 - Høy banke/knakkelyd

Inläggav Franko » 2019-07-15/22:11

Tusen millionar tack til dere alla som er så snella og vil hjelpa. Og en spesiell tack til Gunnar og Mads som verkligen leggar sin sjel i detta ock er mektiga dyktiga og proffe.

Min motor er som sagt kun gått 4700 mil ock ser mycket fin ut.

På vevsidan kan jag kjenna liten slak på begge overfalla, men dette gissar jag skal ha bitte liten slakk stemmar inte det?

Jeg skal undersøke myket på min generator, det kan jo være mulig det er felet der.

Når den får turtall over 2500, bortfaller bankelyden helt.

Dere skal få grundig svar hva som er felet, når jag finner ut det, eller jag måste sende den til verkstaden her hemma.

Igjen, mange tack så langt.
Franko
 
Inlägg: 28
Blev medlem: 2011-08-16/18:22

Re: K75 - Høy banke/knakkelyd

Inläggav Franko » 2019-07-17/05:47

Har varit på en kort semester i Sverige og kommer hem på torsdag. Da går jeg igang med undersøkningen.

Finnes det ikke flere typer dynamoer til K 75. Slik som bildene viser, må man kanskje demontere veldig mye for at man kan kontrollere desse gummibusningane på dynamoen?

Har også sett at enkelte dynamoer er helt innekapslet med en sort plastikkskydd på ene sidan.

Fredag skal jeg undersøke sykkelen når jag kommer hem då.
Franko
 
Inlägg: 28
Blev medlem: 2011-08-16/18:22

Re: K75 - Høy banke/knakkelyd

Inläggav Franko » 2019-07-25/08:19

Jeg fraktet i går sykkelen til verkstad, der en gammel BMW mekaniker arbetar. Han startet først med å se på uttappet olje på motoren. Så her etter metall i olja, og spesielt messingfarget etter eventuelt defekt lager. Klarte ikke å finne noe galt med olja.

Lyttet deretter med en lang skrutrekkara inntil øret, og klarte å si med 99 prosent sjanse at bankeljudet kom fra dynamo/generator. Han trodde mest trolig da at det var gummidemparane på generatoren som var defekta, alternativt et lager i den.

Jeg kommer tilbake med endelig diagnosen, men jag ble mycket glad når det troligen er generatoret.

BMW Mats og Gunnar, dere er fantastisk duktiga med BMW K modellane. Det dere inte vet, er inte vits at veta!! Det var en god følelse at inte selva motoren var defekt, den tror jag holder hundravis av mil til!!!!
Franko
 
Inlägg: 28
Blev medlem: 2011-08-16/18:22

Re: K75 - Høy banke/knakkelyd

Inläggav BmwMats » 2019-07-25/21:10

Hoppas också att det bara är gummidämparna till generatorn, du ser på mina bilder hur dom sitter och hur det skall se ut när dom sitter på plats.
Det blir knackljud när gummidämparna har blivit gamla och dåliga.

Du kommer inte att kunna köra hundratals mil, utan tusentals mil när detta väl är ordnat ! :)

Av egen erfarenhet så kan jag bara säga att K75'ans motor är otroligt bra och slitstark, en mycket lyckad konstruktion, men även solen har sina fläckar och det kan vara just gummidämparna till generatorn, splinsen från koppling in till växellåda som MÅSTE smörjas lite då och då, samt kardanens splines till slutväxel, men det är enkla åtgärder som tar några timmar i anspråk om man tar det metodiskt och lungt tillväga med arbetet.

Lycka till och roligt att du skriver om din fina hoj, lägg gärna upp bilder om du har möjlighet och känner för det.

Mvh BmwMats
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6105
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: K75 - Høy banke/knakkelyd

Inläggav Franko » 2019-07-27/09:43

Jag elskar K 75 motorane og det er nok noe av det mest holdbare BMW har laget. Jeg skal legge ut info når jag vet endelig diagnosen, men 99% så er det gummien på generatoren.

Noen korte spørsmål til deg BMW Mats:

1. Smøring av splines. Jag har smørat kardangakselen der den går inn bak på kardang ock framme inn mot gearkassa. Blir altså i bakkant av gearkassa. Regner med at det er masse jobb dersom man skal få smørt mellom gearkassa og motor, da må man vel demontera veldig mye, eller hur?

2. Må man justere ventilene, eller er det på 16 ventilmaskinene som man må justere oftere?

3. Registerkjedet, må strammeren ock kjedeføreren kontrolleres/justeres.


Tacksam for svar :cry:
Franko
 
Inlägg: 28
Blev medlem: 2011-08-16/18:22

Re: K75 - Høy banke/knakkelyd

Inläggav BmwMats » 2019-07-27/14:50

Franko skrev:Jag elskar K 75 motorane og det er nok noe av det mest holdbare BMW har laget. Jeg skal legge ut info når jag vet endelig diagnosen, men 99% så er det gummien på generatoren.

Noen korte spørsmål til deg BMW Mats:

1. Smøring av splines. Jag har smørat kardangakselen der den går inn bak på kardang ock framme inn mot gearkassa. Blir altså i bakkant av gearkassa. Regner med at det er masse jobb dersom man skal få smørt mellom gearkassa og motor, da må man vel demontera veldig mye, eller hur?

2. Må man justere ventilene, eller er det på 16 ventilmaskinene som man må justere oftere?

3. Registerkjedet, må strammeren ock kjedeføreren kontrolleres/justeres.


Tacksam for svar :cry:


Hej Franko !

1 - Kardanen mot slutväxel och växellåda har du redan smörjat, så den biten är ju klar.
Jo det blir mycket mer jobb att smörja splinsen mellan motor och växellåda, du måste ta bort hela kardanen, sving, växellåda och stötdämpare, och lite annat smått och gott också, såsom bromsok bak, batteri m.m.

Det tar några timmar extra, du får också tillverka ett par styrpinnar för växellådan, om du inte har dom redan. Det underlättar enormt mycket.
Titta på mina bilder här på forumet, jag har lagt upp en del fotografier på detta jobbet. Sök så finner du.

2 - Ventiljustering om dom ligger utanför toleransvärden, ja.
Insug skall vara 0,15-0,20 mm, Avgas 0,25-0,30. Tror det skall kontrolleras var 1500 mil, men jag har kontrollerat dessa värden vartannat år och dessa har legat bra under alla år (33) år utan att behöva justeras, men förra året fick jag byta ETT chims på insugssidan som låg strax utanför specifikation.
Tydligen är det en otroligt bra motor som inte ändrar sig speciellt mycket, en justering på 34 år... :)

Du kan nog vara rätt lugn med andra ord... ;)

3 - Jag bytte kedja, spännare och löpskenor för kamkedjan förra året, första gången på 34 år.
Miltal okänt på cykeln, men jag har själv kört med hojen nära på 20000 mil innan byte.
Det fanns ett svagt rasslande på vissa varvtal, ville inte ha det så, därför bytte jag kamkedjepaketet.

Med vänliga hälsningar - BmwMats
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6105
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: K75 - Høy banke/knakkelyd

Inläggav BmwMats » 2019-07-27/15:11

Hittade vart jag lagt bilderna, dom ligger under "Dagens Bild" här på forumet, titta igenom denna sidan, lite längre ned så ser du mina bilder på mitt arbete med växellåda och kardan.

viewtopic.php?f=153&t=24146&hilit=sving&start=100

Mvh BmwMats
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6105
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: K75 - Høy banke/knakkelyd

Inläggav Franko » 2019-07-27/15:20

Et sista fråga Mats!

Min K 75 smeller av og til veldig høgt i eksospottan/avgass når jag har rullat ned en bakke teks. Det er som et høgt pistolskudd.

Har også erfaring at andre K 75 kan vera slik. Alt virker greit, den startar veldig lett og jag tykker tenningen er 100 % riktig.

Er det bensinkvalitetet eller oktantallet som ikke stemmar. Er dette inte bra for motoren?
Franko
 
Inlägg: 28
Blev medlem: 2011-08-16/18:22

Re: K75 - Høy banke/knakkelyd

Inläggav BmwMats » 2019-07-27/16:09

Är tämligen säker på att det är spjällhuskontakten som är feljusterad. Den sitter i bakkanten av axel för spjällhusen. (Butterfly bridge).
Det är den svarta kontakten som har en anslutning på ovansidan, och som sitter med två stjärnskruvar.
Justering krävs för att bränsleavstängningen skall fungera under 2000 rpm och inget gaspådrag.
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6105
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: K75 - Høy banke/knakkelyd

Inläggav BmwMats » 2019-07-27/16:12

Kontakten är en strömbrytare med antingen on/off.

Mvh BmwMats
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6105
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: K75 - Høy banke/knakkelyd

Inläggav Franko » 2019-07-31/21:23

Da fikk vi svaret fra BMW verkstaden. Defekta gummibusser samt vifta på generatoren/dynamoen. Herligt. Motoren var helt uskadd.

Tusen takk alla for hjelp og støtte.

Må bare si at det svenska BMW forumet ligger milevis foran det norske. Det norska forumet er bare dårligt og ingen er i nærheten så duktiga som dera er.

Igjen tusen tusen takk!!!
Franko
 
Inlägg: 28
Blev medlem: 2011-08-16/18:22

Re: K75 - Høy banke/knakkelyd

Inläggav BmwMats » 2019-07-31/22:39

Roligt att höra Franko att det bara var gummikuddarna som var defekta.
Relativt vanligt fel som drabbar våra fina gamla kära cyklar...

Mvh BmwMats
Bilagor
IMG_9493.JPG
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6105
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: K75 - Høy banke/knakkelyd

Inläggav Håkan » 2019-08-01/15:14

Franko skrev:Da fikk vi svaret fra BMW verkstaden. Defekta gummibusser samt vifta på generatoren/dynamoen. Herligt. Motoren var helt uskadd.

Tusen takk alla for hjelp og støtte.

Må bare si at det svenska BMW forumet ligger milevis foran det norske. Det norska forumet er bare dårligt og ingen er i nærheten så duktiga som dera er.

Igjen tusen tusen takk!!!

Tack för återkoppling, Franko. :D
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö


Återgå till K radmotorer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst