Byte kulleder till duolever K1300s
Postat: 2020-01-02/08:42
Då jag rev ned framändan för att skicka in stötdämparen på service så upptäcktes att nedre kulleden i gaffeln glappade, övre leden var rörlig men ej glapp.
Dock är det en del jobb att riva ned framänden så jag byter även den leden när jag ändå har hojen nedplockad, annars så slits den säkert ut direkt eftersom nedre blir fräsch.
Hittade delar i tyskland hos http://www.motorradteile-service.de , strax under 1500kr med frakt för båda. Bmw ville ha 1811kr/st, viss skillnad.
Har ju hört och sett en del skräckhistorier om detta arbete med strippade gängor i godset på gaffeln. De flesta som gjort det skrev om hur hårt sakerna sitter, mutterdragare som drar en lastbil, förlängare på 1,4-2m som krävs. Att jag aldrig skulle få loss lederna med mina Biltema jumbo ringnycklar.
Så lite orolig var man väl när man startade, spände fast gaffeln på bädden till svarven med lite träbitar som skydd för lacken mot metall.
Värmde med varmluftspistol, kollade tempen med en lasermätare och försökte vara så försiktig som möjligt, när ca 100°c uppnåtts så satte jag nyckeln på och var beredd att inget skulle hända, till min förvåning så räckte det med ett enda lite "umph!" sen kunde jag skruva ut dom för hand.
Så de historier man hört om tyder detta på att de endera ej värmt alls eller inte tillräckligt för att få loctiten att mjukna och gaffeln att svälla då det är presspassning på prylarna.
Nu är 2 nya leder förhoppningsvis hos mig om någon vecka. Bara att fortsätta vänta på dämpen innan återmontering.
Dock är det en del jobb att riva ned framänden så jag byter även den leden när jag ändå har hojen nedplockad, annars så slits den säkert ut direkt eftersom nedre blir fräsch.
Hittade delar i tyskland hos http://www.motorradteile-service.de , strax under 1500kr med frakt för båda. Bmw ville ha 1811kr/st, viss skillnad.
Har ju hört och sett en del skräckhistorier om detta arbete med strippade gängor i godset på gaffeln. De flesta som gjort det skrev om hur hårt sakerna sitter, mutterdragare som drar en lastbil, förlängare på 1,4-2m som krävs. Att jag aldrig skulle få loss lederna med mina Biltema jumbo ringnycklar.
Så lite orolig var man väl när man startade, spände fast gaffeln på bädden till svarven med lite träbitar som skydd för lacken mot metall.
Värmde med varmluftspistol, kollade tempen med en lasermätare och försökte vara så försiktig som möjligt, när ca 100°c uppnåtts så satte jag nyckeln på och var beredd att inget skulle hända, till min förvåning så räckte det med ett enda lite "umph!" sen kunde jag skruva ut dom för hand.
Så de historier man hört om tyder detta på att de endera ej värmt alls eller inte tillräckligt för att få loctiten att mjukna och gaffeln att svälla då det är presspassning på prylarna.
Nu är 2 nya leder förhoppningsvis hos mig om någon vecka. Bara att fortsätta vänta på dämpen innan återmontering.