Läckande bensintank

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Läckande bensintank

Inläggav Matsk100rs » 2020-01-27/10:36

Hej,
Jag upptäckte till min stora förvåning att tanken verkar läcka bensin undertill på vänster sida! Trodde inte det skulle hända då det är aluminium, läcker ca en dm bakom där tryckröret går ut så verkar inte relaterat till genomföringen utan snarare lägsta punkten. Någon som har ett förslag på åtgärd? Var annars så nöjd efter splinessmörjning i vinter på både koppling och kardan som såg nya (men torra på kopplingen) ut.
Bästa hälsningar Mats
Matsk100rs
 
Inlägg: 17
Blev medlem: 2018-08-15/20:35

Re: Läckande bensintank

Inläggav Håkan » 2020-01-27/11:47

K100RS? Vilken årsmodell?
Om det är som du skriver lägsta punkten på tanken, har det troligen stått vatten där, bensin är lättare flyter uppepå vatten. Aluminium som står i vatten korroderar, till slut blir det hål... :(
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Läckande bensintank

Inläggav Matsk100rs » 2020-01-27/11:53

Hej Håkan, k100rs år 84. Fantastiskt fin i övrigt med dryga 3000 mil bara. Tips på åtgärd? Funderar på epoxi lösningarna eller om det är bättre att försöka hitta begagnat? Eller finns någon som kan reparera på annat sätt?
Mvh Mats
Matsk100rs
 
Inlägg: 17
Blev medlem: 2018-08-15/20:35

Re: Läckande bensintank

Inläggav BmwMats » 2020-01-27/15:41

Hej Mats !

Detta är tyvärr ett känt problem med att aluminium korroderar på våra kära hojar.
Har sett en sådan läckande tank på dessa år jag haft K-maskiner. Det var på en bekants K100.
Själv har jag klarat mig på mina tre K75'or, men dom får lite extra omvårdnad / tankas ofta, så det hinner inte bli någon fukt att tala om.

Den tank som jag talar om på min bekants K100 lagades med kemisk metall, där man tryckte in denna pasta i nedre delen på tanken där läckan var.
Har för mig att det var Plastic Paddings produkt som heter "Kemisk metall". Den står enligt uppgift emot både bensin och andra lösningsmedel då det är en tvåkomponentsprodukt.
Har hållit under ca tio års tid med detta lagningsförfarande.

Man kan ju även svetsa aluminium, men det är inget som jag klarar av eller har utrustning för.
Sätter man svetsen i en tank så lär ju även lacken skadas...

Håkan har stor erfarenhet av reparationer av motorcyklar, han kanske kan ge dig ett bättre tips än det jag ger dig.

Mvh BmwMats
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Läckande bensintank

Inläggav Håkan » 2020-01-27/15:43

Matsk100rs skrev:Hej Håkan, k100rs år 84. Fantastiskt fin i övrigt med dryga 3000 mil bara. Tips på åtgärd? Funderar på epoxi lösningarna eller om det är bättre att försöka hitta begagnat? Eller finns någon som kan reparera på annat sätt?
Mvh Mats

Skickar ett mail till dig, Mats. :)
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö


Återgå till K radmotorer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst