Nostalgi / K 100 Maj 1983 "Spionfoton"

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Nostalgi / K 100 Maj 1983 "Spionfoton"

Inläggav Taurus » 2020-04-13/10:03

I maj 1983 jobbade jag på Gran Canaria för ett charterbolag. Bodde och jobbade på Bahia Feliz, en anläggning nära San Agustin.

På anläggningen fanns betongskalet till det hotell som idag är Hotel Orquidéa. Hela anläggningen hade flera år tidigare gått i konkurs innan den var färdigbyggt. Ny ägare hade byggt klart allt utom hotellet som stod där, till synes helt övergivet.
Men så var inte fallet, visade det sig en eftermiddag.

Jag råkade se två hojar köra ned i garaget under hotellet, som jag trodde var övergivet.
En stund senare såg jag dom köra upp från garaget och ut från anläggningen.
Det var en Suzuki GSX1100 och en svart hoj jag inte kunde identifiera. Den svarta hade inga dekaler eller emblem.
Det konstiga med den svarta hojen var de fyra grenrören som stack ut från motorns vänstra sida. Jag hade inte kunnat föreställa mig en radmotor liggandes på sidan på en hoj så ett tag tänkte jag förbryllat "Är det en boxer-8 ?" Alltså något som skulle bräcka Hondas Gold Wings dåvarande boxer-4. Senare såg jag även motorns högra sida och då sprack den teorin...

Eftersom jag körde hoj hemma i Sverige blev jag helt klart intresserad när jag såg något oidentifierbart hålla till på anläggningen. Så nästa gång de dök upp hade jag kameran framme och tog några "spionfoton" på det som visade sig vara den hemliga K 100 vilken lanserades hösten 1983.

X antal år senare körde jag några lånade K 100 och ägde även en K 1100 LT -94 ett tag. Så jag fick möjligheten att köra det som jag en majeftermiddag 1983 bara kunde föreviga med mina "spionfoton".
Bilagor
Scannad828.jpg
Scannad827.jpg
Scannad826.jpg
<p>// Taurus</p>
K 1600 GT
Användarvisningsbild
Taurus
 
Inlägg: 162
Blev medlem: 2005-03-04/01:00

Re: Nostalgi / K 100 Maj 1983 "Spionfoton"

Inläggav BmwMats » 2020-04-13/13:23

Tack Taurus för dessa bilder och din intressanta berättelse ! :)

Själv fick jag nöja mig med provkörning av K100 då den kom till handlarna här i Sverige och kunde premiärprovköras.
Gillade den skarpt, men har aldrig ägt någon sådan...
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län


Återgå till K radmotorer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst