K1200RS fotpinnar?

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

K1200RS fotpinnar?

Inläggav Syncmaster » 2020-04-13/11:52

Ok, har kört med min k1200rs -00 ett par hundra mil nu, något som jag stör mig på är att nedväxling inte funkar med mina fötter/vader/ben(jag är 188cm lång), finns ingen möjlighet att få upp tårna/foten o växla ned med mindre än att jag lyfter hela benet, med fler än ett lager kläder är blir det ganska jobbigt efter en stund. Hade en K100rs för typ 30 år sen el så, kan inte påminna mig att det var så dålig ergonomi på den. Är k1200rs skapad för personer med kropplängd under 170cm? jag har sadeln i högsta läget, och såvitt jag kan se har jag växelreglage i lägsta position(använder knappt fotbroms så den är inte så viktig)

då förkortning av benen via kirurgi går bort, finns det några eftermarknadsgrejer som funkar? eller rent utav DIY ?

Mvh
k.
Senast redigerad av Syncmaster 2020-04-13/13:43, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Syncmaster
 
Inlägg: 6
Blev medlem: 2020-03-03/18:57

Re: K1200RS fotpinnar?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2020-04-13/12:39

På min 2002:a var även fotpinnarna justerbara i höjdled. Skulle du kunna lösa det så - eller har du redan provat? (Du är 14 cm längre än jag, så vi har lite skilda förutsättningar.)

EDIT 16:05: Det du skriver låter ändå konstigt - försåvitt inte.....
Du har inte bifogat någon bild på, hur växelpedalen är monterad. På min hoj var den fäst med en insexskruv. Lossades den skruven, kunde pedalen vridas runt som visaren på en urtavla. Det självklara läget var kl 6, och då stämde ergonomin perfekt för mig. Kan det vara så, att din pedal är monterad kl 3 eller kl 9 - eller ännu högre upp på den imaginära urtavlan?
I så fall borde ditt problem vara löjligt lättlöst. Lossa skruven, låt pedalen falla ner till kl. 6, dra fast och prova.

Om detta inte funkar, antar jag, att det kan vara svårt att hitta tillbehör till en 20 år gammal cykel.
Då kan en lösning vara, att du kontaktar en smed, som borde kunna tillverka en växelpedal efter dina önskemål.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17103
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: K1200RS fotpinnar?

Inläggav Syncmaster » 2020-04-13/14:34

bifogat bild på hur det är monterat, sitter som sagt i lägsta läget, om man flyttar upp det ca 40mm "nordost" i övre läget skulle det nog för min kroppslängd innebära: fakirväxling/kramp/för tidig död, vilket som kommer först.

har sökt lite på nätet, verkar som det kom en förändring iom 2001/2002 årsmodeller vad gäller fotpinnar, vet inte vad det innebar, kanske lite mer justermån för längre personer,(?) kanske att dessa uppdaterade pinnar/plattor funkar att bulta på en -00 och nedåt(?) någon som vet?

Mvh
k.
Bilagor
P_20200413_142631_vHDR_Auto.jpg
Användarvisningsbild
Syncmaster
 
Inlägg: 6
Blev medlem: 2020-03-03/18:57

Re: K1200RS fotpinnar?

Inläggav Håkan » 2020-04-13/16:35

Hej.
Det finns två olika fotpinnar till K1200RS från BMW.
Den högre modellen heter så här: Fotstöd vänster 46 71 2 335 177, Fotstöd höger 46 71 2 335 178.
Den lägre heter så här: Fotstöd vänster 46 71 7 652 011, Fotstöd höger 46 71 7 652 012.
Fast jag vet ju inte vad du har sitter där idag.... En bild skulle hjälpa.

Sedan är ju både broms och växelspak justerbara med sina gängstänger.
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: K1200RS fotpinnar?

Inläggav Syncmaster » 2020-04-13/17:50

Ok, bra tips där, det verkar ju som min vxl spak sitter ca kl 06.00, kanske lyfta "fram" den något(07.00) kan hjälpa. Kollade Ang detaljnummer, den här firman i UK säljer beg delar:
https://www.motorworks.co.uk/vlive/Shop ... 0&spPage=1

vad jag kan se där är själva infästnings plattan vänster sida densamma oavsett årsmodell o den bultar direkt i ramen(där det finns en hög/låg position), enbart peg'en skiljer sig åt fom 09/00 ?

ska testa att vrida fram spaken till 07.00, om jag nu flyttar upp infästnings platta till övre så blir det ju fakirläge för knäleden men o andra sidan kommer ju foten att få ett bättre läge att växla ned, kanske kan funka(?)
Mvh
k.

Mvh
k.
Användarvisningsbild
Syncmaster
 
Inlägg: 6
Blev medlem: 2020-03-03/18:57

Re: K1200RS fotpinnar?

Inläggav Syncmaster » 2020-04-22/20:26

Tja, tog en titt på det i helgen, själva pedalen går att justera i två steg, som den står nu samt inåt med typ 30mm, mer eller mindre för barn fötter i det läget...har tyskar löjligt små fötter, eller vad? jag har sett att det finns kit att köpa, samt att jag hitta en DIY guide, såg att i ett av prefab kiten så bultades en distans(med den speciella "2stegs" splinesen a la BMW), kanske går att Mecka till nåt sånt
Mvh
Användarvisningsbild
Syncmaster
 
Inlägg: 6
Blev medlem: 2020-03-03/18:57

Re: K1200RS fotpinnar?

Inläggav Syncmaster » 2020-05-29/19:16

ordnat sig på ett litet oväntat sätt, i toppboxen jag fick med vid köp låg det en liten alubit o skramla, råkade titta lite närmare på den, såg misstänkt ut som en förlängare till vxl reglaget, skruva isär dito samt satte dit, nu funkar det j-la bra med att växla,
Bilagor
P_20200516_132242_vHDR_Auto.jpg
Användarvisningsbild
Syncmaster
 
Inlägg: 6
Blev medlem: 2020-03-03/18:57

Re: K1200RS fotpinnar?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2020-05-29/20:15

Grattis! Problemet löst.

Ett tips, utifrån egen erfarenhet: Två gånger under 15 000 mil märkte jag, att växelpedalen kändes egendomligt sladdrig - inte alls som vanligt. En koll visade omgående, att en av insexskruvarna börjat lossna. Bara att dra åt och köra vidare. Rätt nyckel finns i verktygssatsen - eller fanns i alla fall i min. (Andra gången fattade jag omedelbart, att det hänt igen, men första gången trillade polletten inte ner omedelbart.)
Slutsats: Även på en BMW kan en och annan skruv behöva dras åt ibland.

Apropå det: Du har en toppbox, precis som jag hade. Cykeln är ju inte byggd för en sådan tingest. De skruvar, som håller pakethållaren på plats, kan också lossna av det ständiga vickandet. Läge att hålla koll - återkommande! - och vid behov applicera lite LocTite eller dylikt. (Under vår resa till Lofoten 2008 upptäckte jag, att en skruv var borta. De har standardgänga, så det fixades med ett besök på järnhandeln i Sorsele - inklusive inköp av Loctite.)
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17103
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: K1200RS fotpinnar?

Inläggav Syncmaster » 2020-06-02/19:33

själva toppboxen sitter bultat i en hepco becker pakethållare så antar att det ska vara genomtänkt,
använder den inte för stunden

japp loctite är bra, hade hd innan o då var det kladd med det överallt, får ta o kleta på lite på BMW'n också verkar det som.

innan jag hittade adapter-förlängare testa jag även
"vantskruvarna" i själva länkaget, det gav inte många mm, testa även att flytta ett hack på utgående splines på växellåda(länkagets läge alltså) det går heller inte då det tar i värmeskölden.
Användarvisningsbild
Syncmaster
 
Inlägg: 6
Blev medlem: 2020-03-03/18:57

Re: K1200RS fotpinnar?

Inläggav BmwMats » 2020-06-02/19:45

Syncmaster skrev:ordnat sig på ett litet oväntat sätt, i toppboxen jag fick med vid köp låg det en liten alubit o skramla, råkade titta lite närmare på den, såg misstänkt ut som en förlängare till vxl reglaget, skruva isär dito samt satte dit, nu funkar det j-la bra med att växla,


- Den som letar, skola finna... -

Trevligt att du hittade en användning för den lilla aluminiumbiten… ;)
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6103
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län


Återgå till K radmotorer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst