K1200R Normal eller onormal......

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

K1200R Normal eller onormal......

Inläggav fredde 7 » 2020-05-23/14:49

Hej...
Funderar på en K1200R 2005:a som ligger ute till försäljning, men har lite funderingar/frågor.

Tomgången tyckte jag var hög, cirka 1200 varv...är det korrekt, satt remus ljuddämpare på, tänkte om den kan störa så tomgången blivit för hög?

Motorn var råstark och gick riktigt bra, dock upplevde jag den som väldigt nervös/ryckig, vid lugn körning.
Växelådan var mindre klonkig än min R1100s men långt ifrån perfekt i detta avseende, kopplingen tyckte jag småhögg lite.

Är beskrivningen ovan normalt för modellen, eller tyder det på fel på exemplaret.

Med tanke på karaktären på hoj, är det inte helt otänkbart att kopplingen misshandlats, likaså kanske det inte är otänkbart att ett snabbt utbyte av ljuddämparen utan anpassning av mjukvara kan skapa en "ryckighet".

Kom med åsikter......
Mvh Fredrik
fredde 7
 
Inlägg: 212
Blev medlem: 2012-08-19/12:09

Re: K1200R Normal eller onormal......

Inläggav Ecklesiastik » 2020-05-23/15:26

fredde 7 skrev:Hej...
Funderar på en K1200R 2005:a som ligger ute till försäljning, men har lite funderingar/frågor.

Tomgången tyckte jag var hög, cirka 1200 varv...är det korrekt, satt remus ljuddämpare på, tänkte om den kan störa så tomgången blivit för hög?

Motorn var råstark och gick riktigt bra, dock upplevde jag den som väldigt nervös/ryckig, vid lugn körning.
Växelådan var mindre klonkig än min R1100s men långt ifrån perfekt i detta avseende, kopplingen tyckte jag småhögg lite.

Är beskrivningen ovan normalt för modellen, eller tyder det på fel på exemplaret.

Med tanke på karaktären på hoj, är det inte helt otänkbart att kopplingen misshandlats, likaså kanske det inte är otänkbart att ett snabbt utbyte av ljuddämparen utan anpassning av mjukvara kan skapa en "ryckighet".

Kom med åsikter......
Mvh Fredrik


Kan inte utala mig om motorn då mitt intresse för K maskinerna slutade 98 när man slutade med 1100.
Men vet inte om du är medveten om det men 2005 K1200RS har vad jag vet BMWs ökända servobromsar. Och även om dom tar grymt bra och om man servar dom efter konstens regler håller dom. Men om servicen inte sköts så riskerar dom att packa ihop och då blir det inte ens överdjävligt dyrt. Så om du inte litar på att den som ägt hojjen innan skött underhållet på dom ska du nog se dig efter en annan hojj. K1200RS finns det ju en knippe av på blocket.
2004 Suzuki DRZ400S
1994 BMW K1100LT SE
Användarvisningsbild
Ecklesiastik
 
Inlägg: 686
Blev medlem: 2019-07-03/07:18
Ort: Norrköping

Re: K1200R Normal eller onormal......

Inläggav Håkan » 2020-05-23/16:44

Vet inte vad tomgången skall ligga på, men hög tomgång beror ofta på otäthet i nåt gummi kring insuget.
Läs gärna på om BMW elektrisk servobroms innan köpet.
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: K1200R Normal eller onormal......

Inläggav Bror Gårdelöf » 2020-05-23/18:17

Ecklesiastik skrev:... 2005 K1200RS har vad jag vet BMWs ökända servobromsar...

Jag instämmer inte i epitetet "ökända" om servobromsarna. Emellertid anger trådrubriken K 1200 R - alltså den första nakna hojen med den tvärställda fyran. Huruvida även den har servobromsar, är mig obekant, men det går ju att kolla.
K 1200-modellerna verkar inte ha varit riktigt färdigutvecklade, när BMW släppte dem, men veterligen har företaget varit generöst med återkallanden och uppdateringar. Alltså extra viktigt att kolla servicehistoriken - om möjligt med en kunnig, oberoende tredje part.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17102
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: K1200R Normal eller onormal......

Inläggav Vertice » 2020-05-23/18:39

Håkan skrev:Vet inte vad tomgången skall ligga på, men hög tomgång beror ofta på otäthet i nåt gummi kring insuget.
Läs gärna på om BMW elektrisk servobroms innan köpet.


Jag tippar också på att insugningsgummit börjat torka och spricka. Lyckades inte själv lista ut felet utan trodde det var runt tändspolarna.
Efter bytet av insugningsgummin blev det som en ny maskin igen :-)

ABS enheten går att få repad för runt 3tkr om oturen är framme.
Men var det inte 2006 som nya rakan 4:an kom som på K1200GT?
R1250GS -23, F750GS -22, KTM 1290 SAS -21,
R1200GS -11, K1200GT -06, G310R
Vertice
 
Inlägg: 144
Blev medlem: 2014-07-31/21:30
Ort: Umeå

Re: K1200R Normal eller onormal......

Inläggav Roger Gross » 2020-05-23/18:51

Den tvärställda radfyran i K1200-hojarna är en motor med liten roterande massa - alltså ingen lågvarvsmotor.
Det tomgångsvarv som nämns förefaller normalt.
Bror anför en del synpunkter på K1200-motorn och det är ingen motor teknikerna på BMW MOTORRAD är stolta över... Efter att ha gjort ett rejält omtag presenterades K1300 som är en klart bättre maskin, både vad gäller komfort i motorgången som tillförlitligheten. Ett känt problem med K1200 tvärfyra är växellådan - efter några tusen mil uppstår fenomenet att växlarna hoppar ur. Lösningen är då att hitta en begagnad K1300-låda som inte har nämnda fel. Generellt sett är S1000-motorn avsevärt mycket bättre i alla avseenden.
Vänliga hälsningar,
Roger G
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: K1200R Normal eller onormal......

Inläggav Ecklesiastik » 2020-05-23/19:25

Bror Gårdelöf skrev:Jag instämmer inte i epitetet "ökända" om servobromsarna. Emellertid anger trådrubriken K 1200 R - alltså den första nakna hojen med den tvärställda fyran. Huruvida även den har servobromsar, är mig obekant, men det går ju att kolla.


Jäklar gick fort när jag läste :oops:

Om jag nu inte blivit lurad av google har första K1200R servobromsar. Och som jag skrev dom är kända för att vara väldigt känsliga för slarv med underhåll och det är sist jag kollade 8-
9000 i delar att laga om dom skulle gå. Om dom däremot varit ägda av vän av ordning (ser dig bror som ärkeexemplet på vän av ordning) som servat dom efter konstens alla regler så ser jag inget fel.
2004 Suzuki DRZ400S
1994 BMW K1100LT SE
Användarvisningsbild
Ecklesiastik
 
Inlägg: 686
Blev medlem: 2019-07-03/07:18
Ort: Norrköping

Re: K1200R Normal eller onormal......

Inläggav Bror Gårdelöf » 2020-05-23/19:41

Vertice skrev: Men var det inte 2006 som nya rakan 4:an kom som på K1200GT?

Nej - och ja. Först ut med den tvärställda fyran var K 1200 S, som enligt Roland Browns Världens snabbaste motorcyklar (utmärkt bok, om än med missvisande titel) lanserades 2004 - men då var den inte utsorterad, så den vidare distributionen försenades ett antal månader.
K 1200 R kom - också enligt Roland Brown - 2005.
Nya K 1200 GT tror jag kom 2006.

2005 var ett udda år såtillvida, att K 1200 RS (möjligen även GT med den gamla motorlayouten?) också fanns att köpa som ny - till ett högre pris än K 1200 S! Undrar, hur BMW tänkte där.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17102
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: K1200R Normal eller onormal......

Inläggav fredde 7 » 2020-05-23/20:23

hej igen och tack för svar.
Hojen har bara gått 2000mil, men haft 10 ägare. Tror jag hoppar detta och letar K1300R istället.
Gillar typen av hoj mycket, mycket vrid mycket effekt, upprätt körställning...tyvärr ful so m stryk :(

Trodde jag hade sämsta ABS en på min r1100s, är den lika dålig på K1200s?
Är det samma system på K1300s?
/Fredrik
fredde 7
 
Inlägg: 212
Blev medlem: 2012-08-19/12:09

Re: K1200R Normal eller onormal......

Inläggav Håkan » 2020-05-23/20:45

fredde 7 skrev:Trodde jag hade sämsta ABS en på min r1100s, är den lika dålig på K1200s?
Är det samma system på K1300s?
/Fredrik

Det går efter årsmodell. ABS med elektrisk servo användes av BMW på årsmodell 2001-2006.
2007- och nyare har betydligt enklare och i mitt tycke bättre ABS system.
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: K1200R Normal eller onormal......

Inläggav Ecklesiastik » 2020-05-23/23:22

fredde 7 skrev:hej igen och tack för svar.
Hojen har bara gått 2000mil, men haft 10 ägare. Tror jag hoppar detta och letar K1300R istället.
Gillar typen av hoj mycket, mycket vrid mycket effekt, upprätt körställning...tyvärr ful so m stryk :(

Trodde jag hade sämsta ABS en på min r1100s, är den lika dålig på K1200s?
Är det samma system på K1300s?
/Fredrik

K1300s torde ha samma system som var på min första gathojj en F800R från 2010 om inte tom bättre system.

Av dom ABS system som jag har haft var F800R den bästa. Sedan tycker jag inte det är nått fel på det ABS 2 system som sitter på min K1100LT och min r1150gs men det är klart att om man kör hårt så går ABS 2 in lite tidigt och pulserar långsamt men jag kör sällan så att den går in.
2004 Suzuki DRZ400S
1994 BMW K1100LT SE
Användarvisningsbild
Ecklesiastik
 
Inlägg: 686
Blev medlem: 2019-07-03/07:18
Ort: Norrköping

Re: K1200R Normal eller onormal......

Inläggav F800åkare » 2020-05-23/23:47

Leta efter en 1300R, växellådan har underskurna drev så problemet från 1200 med växlar som hoppar ur är borta, kopplingen på en 1300 är uppdaterad på många punkter jämfört 1200, välj en så sen 1300 som möjligt, ju senare desto mer uppdaterad koppling.
Några kontrollpunkter att kolla på ev objekt är flänsen som håller bakhjulet, skall vara i stål, de i alu fick sprickor så bmw byter denna gratis på verkstad.
Kolla så det ej fuktar vid packboxen på slutväxeln yttre, enkelt byte, fuktar det in mot hjulet strunta i hojen helt och leta vidare, eller få kostnaden för jobbet avdraget, hela växeln måste ned och tas isär, dyrt verkstadsjobb. Är lagret skadat, sticker priset ytterligare.
K1300S 2009.
Användarvisningsbild
F800åkare
 
Inlägg: 1601
Blev medlem: 2017-06-20/07:18
Ort: D6

Re: K1200R Normal eller onormal......

Inläggav Håkan » 2020-05-24/05:35

Ecklesiastik skrev:Sedan tycker jag inte det är nått fel på det ABS 2 system som sitter

ABS 2 är lite seg, men en klar förbättring mot ABS 1 (ABS 1 fanns bara på K-modeller cirka 1986-1992 och känns igen av två stora "burkar" vid passagerarfotpinnarna).
Noggrann luftning och fräsch bromsvätska gäller, som alltid.
Själv tycker jag ABS systemen blev riktigt bra, iom slopandet av servobromsen, till årsmodell 2007.
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö


Återgå till K radmotorer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst