K1200RS Oljeläckage bröstkåpspackning

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

K1200RS Oljeläckage bröstkåpspackning

Inläggav frenyl » 2020-05-23/16:09

Jag har ett oljeläckage som droppar ut under motorn. BMW Upplands-Väsby påtalade läckaget vid service och bedömde det som sannolikt bröstkåpspackningen då ventilkåpspackningen bytts året innan. En välrenommerad privatmekaniker gjorde jobbet men fick det inte tätt och oljeläckage fortsatte(jag behövde inte betala något). Lämnade in den till BMW i Upplands-Väsby i höstas för samma jobb som de då utförde. Körde hem den på släp och ställde den för vinterförvaring, inget oljeläckage på golvet efter vintern. Körde ut den i våras och konstaterade att oljeläckaget återkommit när cykeln körts varm innan parkering.
Reklamerat jobbet hos BMW och ska tillbaka på tisdag för tredje försöket, tänker inte hämta ut den förrän den slutat läcka. Nu till frågan: Någon som har erfarenhet av något liknande? Har ni bytt bröstkåpspackning? Var det problemfritt? Googlar man bröstkåpspackning K1200RS så får man inte ett enda svar, så det verkar ju inte vara direkt vanligt...
Hojen är en -02 och har gått 3500 mil.
frenyl
 
Inlägg: 23
Blev medlem: 2010-05-18/22:30

Re: K1200RS Oljeläckage bröstkåpspackning

Inläggav Håkan » 2020-05-23/17:08

Har läst på en del sen jag försökte med din MC, frenyl. :)
Dels så behövs ett specialverktyg för att inte skada axeltätningen vid vevaxel/bröstkåpa vid montage. Jag hade inte det. :( Förhoppningsvis hade BMW Motorrad det...
Dels är det väldigt trångt om man inte demonterar vattenpump, kylare och kylarslangar. Och en demonterad vattenpump brukar inte bli tät igen. I värsta fall tillkommer kostnad för renovering av den gamla pumpen eller ny pump.
Det är väldigt lätt att missa på detta jobb, tyvärr. :cry:

Tillägas kan också, att det är ingen packning på själva packningsplanet, kåpan skall limmas med Loctite 574.
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: K1200RS Oljeläckage bröstkåpspackning

Inläggav frenyl » 2020-05-23/17:42

Hej Håkan!

Ja. det var inte min avsikt att "hänga ut" dig, men nu har du ju ändå svarat. Jo, att det sitter dumt åt och är krångligt det har jag även som lekman förstått, men när även BMW Motorrad misslyckas med jobbet så börjar man ju undra om det är "kört". Den här gången kommer jag begära att de kör hojen varm efter reparationen innan de ringer och säger att den är klar för utan att vara så speciellt tekniskt begåvad så fattar jag det som att det inte läcker förrän motorn är igång och oljetrycket stiger?
frenyl
 
Inlägg: 23
Blev medlem: 2010-05-18/22:30

Re: K1200RS Oljeläckage bröstkåpspackning

Inläggav Håkan » 2020-05-23/17:57

frenyl skrev:Hej Håkan!

Ja. det var inte min avsikt att "hänga ut" dig, men nu har du ju ändå svarat.

Nej nej. Tycker mer det hör till vanligt hyfs att svara. :)
Privatmekaniker i närheten av Lapplands Väsby är väl inte så svår att hitta... :o
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö


Återgå till K radmotorer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst