"Slip clutch" och de beteenden som finns med dessa är helt olika de som bara har starka fjädrar att förlita sig på för att lamellerna skall hålla taget kvar.
Så länge du har dragläge och ner till 0-neutralt-0- läge, så händer inte mycket men så fort du passerar läget där bakhjulet har positiv kraft i förhållande till motorns i situationen negativa kraft (motorbromsar), så rör sig kopplingen "ut/in" och helt enkelt sköter den påverkan du själv skulle kunna göra för att inte riskera motorbroms vid väglag som skulle få bakhjulet (drivhjulet) att tappa greppet.
Kort förklarat: Kopplingen "kopplar ur" så fort motorbromsen är tillräckligt stor för att kunna påverka kopplingen och man undviker därmed tappat grepp på bakhjulet.
Vinsten du har är att du får en väldigt lättmanövrerad koppling uppe vid handtaget. Istället för att lägga till dubbelt så många fjädrar som du skall övervinna nere vid kopplingen, så räcker det med hälften eftersom vridmomentet som uppstår vid last gör att lamellerna pressas ihop ännu hårdare tack vara konstruktionen med sneda ytor som glider mot varandra och "skruvar ihop" kopplingen istället för att det skall behöva tryckas ihop med fjädrar.
När man då motorbromsar, så "skruvas kopplingen istället isär" och slirar/släpper lagom. Det är sannolikt just skillnaden mellan ingrepp och lossning som det känns mest i handtaget eftersom tryckplattan svamlar lite fram och tillbaka tills föraren bestämt sig om det skall vara positiv kraft eller negativ att förhålla sig till.
https://youtu.be/058KYzitZBk?t=125