K1600GTL. Kopplingen slår vid motorbroms

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

K1600GTL. Kopplingen slår vid motorbroms

Inläggav Paxman » 2020-06-29/11:57

Hej

Har en GTL på gång men under provkörningen märkte jag att varje gång jag släppte på gasen så det blev motorbroms slå slår det till i kopplingshandtaget. Så pass mycket att det är synligt när man tittar på handtaget.
Att transmissionen klonkar och låter som fan har jag förstått är normalt , men kopplinghandtaget ???
någon som upplevt detta ??

Mvh
Peter
Paxman
 
Inlägg: 112
Blev medlem: 2008-02-02/01:00

Re: K1600GTL. Kopplingen slår vid motorbroms

Inläggav Paxman » 2020-07-02/13:42

Har ringt runt till flera BMW verkstäder och frågat.

Det är tydligen normalt att kopplingshandtaget rör sig vid motorbroms. Det sitter en slirkoppling i växellådan och dess rörlese gör att det fortplantas upp i handtaget.
Paxman
 
Inlägg: 112
Blev medlem: 2008-02-02/01:00

Re: K1600GTL. Kopplingen slår vid motorbroms

Inläggav BmwMats » 2020-07-02/14:51

Paxman skrev:Har ringt runt till flera BMW verkstäder och frågat.

Det är tydligen normalt att kopplingshandtaget rör sig vid motorbroms. Det sitter en slirkoppling i växellådan och dess rörlese gör att det fortplantas upp i handtaget.


Ledsen att jag inte kunnat bidra med någon information då du först frågade här i tråden, men tycker ändå att det är märkligt att en sådan rörelse skall kunna kännas i kopplingshandtaget.
(Människan kunde flyga till månen på 60-talet, men att inte BMW konstruerar en växellåda som är klonkfri på en så ny och dyr hoj, för det kunde dom ju redan på 80-talet, enligt egen erfarenhet).

Nåväl, det är som det är, inget fel då troligtivs, men bara lite smolk i glädjebägaren.
Lycka till med ditt hojköp, roligt med en så stor och fin hoj !

Mvh BmwMats
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: K1600GTL. Kopplingen slår vid motorbroms

Inläggav Paxman » 2020-07-07/13:01

Jo ,jag håller med.
Hade en LT innan och den drivlinan var mycket smidigare än nya flaggskeppet GTL.
Otroligt att BMW inte klara att göra det bättre med tanke på vilken kompetens dom har inom förtaget.
Paxman
 
Inlägg: 112
Blev medlem: 2008-02-02/01:00

Re: K1600GTL. Kopplingen slår vid motorbroms

Inläggav noh » 2020-07-07/18:15

Paxman skrev:Har ringt runt till flera BMW verkstäder och frågat.

Det är tydligen normalt att kopplingshandtaget rör sig vid motorbroms. Det sitter en slirkoppling i växellådan och dess rörlese gör att det fortplantas upp i handtaget.

Körde en 2013 1600 GT 55 000 km och har nu en 2020 1600 GT som gått 3000 km. Bägge dessa är tydligen onormala eftersom de rörelser du beskriver inte finns hos dessa.
noh
K16 GT, 2013 såld
K16 GT, 2020
noh
 
Inlägg: 413
Blev medlem: 2009-01-31/15:43

Re: K1600GTL. Kopplingen slår vid motorbroms

Inläggav baabwaf » 2021-01-20/14:28

"Slip clutch" och de beteenden som finns med dessa är helt olika de som bara har starka fjädrar att förlita sig på för att lamellerna skall hålla taget kvar.

Så länge du har dragläge och ner till 0-neutralt-0- läge, så händer inte mycket men så fort du passerar läget där bakhjulet har positiv kraft i förhållande till motorns i situationen negativa kraft (motorbromsar), så rör sig kopplingen "ut/in" och helt enkelt sköter den påverkan du själv skulle kunna göra för att inte riskera motorbroms vid väglag som skulle få bakhjulet (drivhjulet) att tappa greppet.

Kort förklarat: Kopplingen "kopplar ur" så fort motorbromsen är tillräckligt stor för att kunna påverka kopplingen och man undviker därmed tappat grepp på bakhjulet.

Vinsten du har är att du får en väldigt lättmanövrerad koppling uppe vid handtaget. Istället för att lägga till dubbelt så många fjädrar som du skall övervinna nere vid kopplingen, så räcker det med hälften eftersom vridmomentet som uppstår vid last gör att lamellerna pressas ihop ännu hårdare tack vara konstruktionen med sneda ytor som glider mot varandra och "skruvar ihop" kopplingen istället för att det skall behöva tryckas ihop med fjädrar.

När man då motorbromsar, så "skruvas kopplingen istället isär" och slirar/släpper lagom. Det är sannolikt just skillnaden mellan ingrepp och lossning som det känns mest i handtaget eftersom tryckplattan svamlar lite fram och tillbaka tills föraren bestämt sig om det skall vara positiv kraft eller negativ att förhålla sig till.

https://youtu.be/058KYzitZBk?t=125
Användarvisningsbild
baabwaf
 
Inlägg: 5
Blev medlem: 2020-11-26/08:30


Återgå till K radmotorer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst