bygga om från RS till RT

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

bygga om från RS till RT

Inläggav BoJ » 2007-01-31/19:23

Har en K100 RS och planerar sätta RT styre på den eftersom magen numera är i vägen. Kan inte luta mig framåt som förr. Hur mycket mek kan det bli ? Vad behöver bytas ? Vad kan strula? Någon som vet eller provat? Vill minnas att någon i Åstorp utanför Helsingborg gjorde detta för 7-8 år sedan.

BoJ
BoJ
 
Inlägg: 67
Blev medlem: 1995-10-03/01:00

Tips om styre

Inläggav lem » 2007-01-31/20:06

Bo Johansson;6302 skrev:Har en K100 RS och planerar sätta RT styre på den eftersom magen numera är i vägen. Kan inte luta mig framåt som förr. Hur mycket mek kan det bli ? Vad behöver bytas ? Vad kan strula? Någon som vet eller provat? Vill minnas att någon i Åstorp utanför Helsingborg gjorde detta för 7-8 år sedan.

BoJ


Hej!
Jag satte på ett mkt bredare styre och gjorde om bromsslangen på min K75GS. På NBM hydralic (pampas marina) klämmer de den medan Du väntar. Kostnaden är 200-300 kronor och Du kan välja vinklar som Du vill. Slangen är metallspunnen.

Bild

Kopplingswire och annat har troligtvis tillräckligt slack. Tar Du av tanken kan DU leda alla rör optimalt. Jag fick förlänga kopplingskontakten men det är enkelt.

Lycka till/Lars
Användarvisningsbild
lem
 
Inlägg: 353
Blev medlem: 2005-01-19/23:03

Inläggav Torparen » 2007-01-31/20:38

Bo Johansson;6302 skrev:Har en K100 RS och planerar sätta RT styre på den eftersom magen numera är i vägen. Kan inte luta mig framåt som förr. Hur mycket mek kan det bli ? Vad behöver bytas ? Vad kan strula? Någon som vet eller provat? Vill minnas att någon i Åstorp utanför Helsingborg gjorde detta för 7-8 år sedan.

BoJ



Jag har bytat styret på en K75s till ett RT-styre, och det gick lös på totalt ca 1500-2000 kronor om jag minns rätt.
Original RT-styre och dito ny gasvajer, ny kopplingsvajer, ny chokevajer och en ny bromsslang behövdes. Elkablarna låg ihopsnurrade under tanken så de räckte gott.

Bromsslangen gjordes av "Slang och maskin" i plastöverdragen stålomspunnen slang. Företaget finns bl.a. på Fosie i Malmö och de gör slangen medans du är och hämtar de andra prylarna på Förenade bil..

Vill man ha det riktigt snyggt så beställer man även "styrmuffen/klädseln" som sitter original på RT-styret, har för mig att den kostar ca 500kronor.

Jobbet är tämligen enkelt och tar en dag inklusive allehanda fika och middagspauser. Cykeln kommer att "kännas" mycket stadigare och körstilen blir mer avslappnad. Med tanke på att man samtidigt förnyar alla vajrar, så är ingreppet väl värt pengarna.

//L-E Jönsson
Torparen
 
Inlägg: 491
Blev medlem: 2005-02-09/13:50

Inläggav malmbo » 2007-02-01/09:40

Bo Johansson;6302 skrev:Har en K100 RS och planerar sätta RT styre på den eftersom magen numera är i vägen. Kan inte luta mig framåt som förr. Hur mycket mek kan det bli ? Vad behöver bytas ? [COLOR="Red"]Vad kan strula?[/COLOR] Någon som vet eller provat? Vill minnas att någon i Åstorp utanför Helsingborg gjorde detta för 7-8 år sedan.

BoJ


Gasvajern kan strula rätt mycket om man har för stora händer (TRÅNGT) + förenade bil
dom kunde inte skaffa en gasvajer till mitt rt styre i våras fick köpa den hos lindström för 100% mer
malmbo
 
Inlägg: 48
Blev medlem: 2005-05-06/04:58

Inläggav dansken » 2007-02-11/12:00

Jag har ombygt min K100RS till RT, köbte styre på ebay från Tyskland 250 sv.kr. + fragt.
Gasvajre och kobling drog jag en ny väg, men du skal ej köbe nya. El kabler är riklig länga.
Bromsslangen måste du ha en bit längre, jag köbte delarna i Olufström.

mvh. Dansken, Markaryd
dansken
 
Inlägg: 10
Blev medlem: 2006-08-12/18:38


Återgå till K radmotorer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst