K1100LT hastighets sensor

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

K1100LT hastighets sensor

Inläggav Ecklesiastik » 2020-07-23/07:34

Märkte påvägen till jobbet idag att nålen på min hastighets mätare rörde sig otroligt långsamt oklart om den då också gick till rätt fart.

Jag vet att jag kopplade isär två kontaktstycken bakom högra kåpan som går under sadeln (ena vet jag är till soppapump/nivågivare i tanken). Nu blev jag ju då självklart fundersam på om jag slarvat med att koppla ihop dessa. Efter jobbet ska jag ska testa att dra isär göra rent och koppla ihop igen.

Läste på ett amerikanskt forum att man kan testa hastighets sensorn genom att sätta en lödkolv nära sensorn och läsa av farten (ska då tydligen bli 45mph) dock kör ju jänkarna med 60Hz i deras väggutag så då undrar jag vet någon vad det blir med svenska 50Hz.

I värsta fall blir det att riva ned instrumentpanelen och göra rent kontakterna i denna.
2004 Suzuki DRZ400S
1994 BMW K1100LT SE
Användarvisningsbild
Ecklesiastik
 
Inlägg: 686
Blev medlem: 2019-07-03/07:18
Ort: Norrköping

Re: K1100LT hastighets sensor

Inläggav Mimmi » 2020-07-23/12:57

Hej!

Det system att mäta hastighetsmätaren som Du nämner skrev jag om här för ca 15 år sedan, så att vända sig till USA är som vanligt onödigt.

Med ett nätanslutet magnetfält intill givaren på slutväxeln och tändningen påslagen skall hastighetsmätaren visa strax över 60 km/h.
Det exakta teoretiska värdet är 60,3 km/h, men eftersom hastighetsmätaren har en viss felvisning på plussidan kan det avlästa värdet vara några km/h över 60.

Observera att det inte fungerar med en lödkolv då dessa saknar transformator och således inte skapar något växlande magnetfält. Det jag och andra använder är en lödpistol.
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Re: K1100LT hastighets sensor

Inläggav Ecklesiastik » 2020-07-24/07:06

Mimmi skrev:Det system att mäta hastighetsmätaren som Du nämner skrev jag om här för ca 15 år sedan, så att vända sig till USA är som vanligt onödigt.


I vanlig ordning kan man lita på att du har koll :D hädan efter ska jag se till att alltid lägga till Mimmi i mina söktermer när jag letar :)

Efter jobbet rev jag isär kopplingen till hastighetssensorn bakom sadelkåpan och där var det iaf gott om diverse oxider så i med 5-56 och dra i och ur kontakten ett par gånger i med kontaktfett och nu funkar det som det ska igen.
2004 Suzuki DRZ400S
1994 BMW K1100LT SE
Användarvisningsbild
Ecklesiastik
 
Inlägg: 686
Blev medlem: 2019-07-03/07:18
Ort: Norrköping


Återgå till K radmotorer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 1 gäst

cron