Håkan skrev:Ja, dessa skruvar är låsta med Loctite.
Värme är rätt metod. Men inte gasollåga! Kännsliga komponenter, tätningar och liknande kan skadas. Änvänd värmepistol vid arbeten på fordon. Värm till 100 grader så släpper Loctite.
Gasollåga kan du ha när du vallar skidorna.
BmwMats skrev:Värmepistol säger du, är osäker på vad för typ du menar...
Någon sådan här variant ?
https://www.clasohlson.com/se/Varmlufts ... gJjb_D_BwE
/Mats
Håkan skrev:Precis sån.
https://www.google.com/search?q=v%C3%A4 ... e&ie=UTF-8
En sån här är också bra vid den typen av arbeten.
https://www.google.com/search?sxsrf=ALe ... CAw&uact=5
BmwMats skrev:Värmer man hela delen på navet där bultarna sitter upp till 100 grader ?
Det är svårt att bara försöka sikta på bultarna, det blåser ju rätt mycket även utanför området runt bultskallarna.
/Mats
Hasse Gustafsson skrev:Det är säkert korrosion mellan skruv och nav.
Borra bort skallen på insexen!
Perra_II63 skrev:Hm... skulle det fungera med en slagmejsel med insexbits? Brukar lossa den mest tjuriga skruvar.
https://www.biltema.se/redirect/product ... 2000030859
Hasse Gustafsson skrev:Det är säkert korrosion mellan skruv och nav.
Borra bort skallen på insexen!
F800åkare skrev:Hasse Gustafsson skrev:Det är säkert korrosion mellan skruv och nav.
Borra bort skallen på insexen!
Instämmer. Borra med samma diameter det är på gängan, då släpper enbart skallen och navet vidrörs ej.
Håkan skrev:Absolut slagskruvmejsel!
Mera värme, slagskruvmejsel med KRAFTIGA bits!
Jag har sådana för det jobbet, på grund av anledning.
Håkan skrev:Att borra skulle jag undvika. Det blir svårt att få bort resterna av skruven här när bromsskivan är så tunn.
BmwMats skrev:Bara att erkänna, jag har blivit feg...
Värmde ånyo och tog nya tag med slagskruvmejsel, men det ville sig inte ändå.
Bultarna satt fast, så enormt...
Som sagt, jag fegade ur och åkte ner till Kenneth's i morse med slutväxeln i ena sidoväskan på min vanliga brukshoj, talade med Martin och vi gick in i verkstaden och han påbörjade arbetet.
Han brukade en rejäl spärrnyckel samt knackade in bits'en in i skruvskallen, sedan gav dom med sig. Hade nog inte vågat ta i så mycket själv...
Själva bytet av packboxen gick snabbt, dock fick jag skämmas lite då slutväxeln inte var tömd på transmissionsolja, så bänken blev snabbt och plötsligt rätt oljig
Martin är duktig och erfaren, så det gick fort och smidigt trots allt. Det är ju inte första gången han gör något liknande arbete.
Efter att ha tackat och bockat (och betalat) så var det bara att lasta in slutväxeln i sidoväskan igen och åka hemåt.
Nu sitter den på plats på cykeln och jag har testkört och allt verkar fungera finfint igen.
Återstår att hålla ett öga på om han vill läcka igen, eller om det räckte med byte av denna packbox.
Jaja, skratta inte, jag var lite feg kanske när jag försökte mig på att lossa skruvarna, men jag lovar, dom satt som "berget"
Håkan skrev:Precis som det brukar vara, med andra ord. Har också gjort det där ett antal gånger.
Ofta behöver skruvarna bytas efter den manövern.
BmwMats skrev:Förresten Håkan, detta läckage från slutväxeln kom efter våran gemensamma tur...
Kan hojen ha blivit avundssjuk på din fina cykel kanske, så han ville demonstrera på något vis
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst