Byte kylare BMW K75

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Byte kylare BMW K75

Inläggav BmwMats » 2020-09-09/14:37

Igår när jag ställde in min cykel i garaget fick jag syn på en liten pöl med kylvätska som droppade ner på golvet.
Torkade torrt och det förblev torrt hela kvällen.
Trodde att det kunde vara en slangklämma som gett sig eller någon kylslang som börjat ge sig.

I morse då jag vaknade, fick jag en klump i magen då golvet under cykeln hade en stor pöl med kylvätska.

Fick ligga på golvet och skruva, lyften var ju upptagen av en annan BMW som jag demonterat slutväxeln på.
Allt på en gång känns det som...

Klockan nio började jag demontera bort Pichlerkåpans sidodelar, främre motorkåpa, sidokåpor, sadel, tömma tanken och demontera den som var full av bensin m.m.
En snabb kopp kaffe först, så man fick lite energi och ork.

Konstaterade att kylpaketet hade sprungit läck och den var rejält blöt på vänstra mittre delen.
Sagt och gjort, plockade fram ett bättre begagnat kylpaket (köpte lite delar för några år sedan som tur var), och demonterade kylaren på cykeln, en massa slangklämmor och kabel till elfläkten.

Flyttade över den gamla termostaten (som jag vet fungerar) till den "nya" kylaren, samt elfläkten.
Monterade allt på hojen, fyllde upp med ny kylarvätska (40/60%) och startade hojen och lät den gå tills dess att termostatöppning skett, väntade även tills dess att kylfläkten startade.

Stängde av hojen och demonterade tanken igen, kontrollerade kylarvätskans påfyllningstratt och efterfyllde lite mer kylvätska.

Återmontering av alltsammans, kontroll av kylarvätskenivå i expansionsburken, alla slangklämmor var dragna m.m.

Nu till det viktigaste - Nämligen städning av garagegolvet :lol:
Sand, grus, glykol m.m. i stora mängder... Huuu... :o :evil: :cry:

Gick säkert en timme till att bara städa upp och skura det i flera omgångar.
Men, det blev bra ändå till slut.

Alltid är det något som strular, är det inte oljeläck på någon slutväxel, så är det kylvätskeläck på någon annan hoj. I somras fick jag göra samma procedur på min gamla CX500.
Hoppas att det klarar sig ett tag nu :)

Nu blir det soffan en stund så ryggen får vila sig, känns att man inte är 20 år längre i kroppen ;)

/BmwMats
Bilagor
IMG_2674.JPG
IMG_2679.JPG
IMG_2681.JPG
IMG_2682.JPG
IMG_2683.JPG
Senast redigerad av BmwMats 2020-09-09/14:43, redigerad totalt 2 gånger.
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6105
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Byte kylare BMW K-75

Inläggav BmwMats » 2020-09-09/14:38

...
Bilagor
IMG_2685.JPG
IMG_2686.JPG
IMG_2687.JPG
IMG_2688.JPG
IMG_2689.JPG
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6105
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län


Återgå till K radmotorer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst