Phontabiker skrev:Tackar för infon om att det är servoaasiterad ABS , Nej Tack säger jag då , det finns nog en anledning dessutom till att man begär 15 k för en 04 .. Så den står jag över , lite sugen på att äga även en Radfyra när jag nu har en Boxer , Boxern är ju det mesta färdigmekat med för ett tag nu , gillar att skruva.
Får se vad jag hittar, en k modell skall det nog bli , det är ju rätt tid att köpa nu
BmwMats skrev:Det går ju att bygga om till traditionellt bromssystem också, men då kanske man behöver registreringsbesiktiga hojen som ombyggt troligtvis.
Håkan skrev:BmwMats skrev:Det går ju att bygga om till traditionellt bromssystem också, men då kanske man behöver registreringsbesiktiga hojen som ombyggt troligtvis.
Nej, säger jag. Det går inte.
Sedan 1999 (EU inträdet tror jag var då) är alla fordon "Helfordonsgodkända".
Vilket betyder att inga väsentliga ändringar får göras utan tillverkarens godkänande.
Att ändra på bromssystemet, räknas av förståliga skäl som väsentligt.
I Sverige finns en unik möjlighet att få sitt fordon godkänt som ombyggt fordon.
En besiktning genom SFRO.
https://sfro.com/
Men att SFRO´s besiktningsmänn skulle gå med på en försämring av bromssystemet finner jag föga troligt...
Håkan skrev: Men att SFRO´s besiktningsmänn skulle gå med på en försämring av bromssystemet finner jag föga troligt...
Phontabiker skrev:Lite därför jag valde bort de senare årsmod. av r1100RT , gillar inte dessa servoassisterade bromssystemen som då tydligen sitter även på K modellerna , Vilken K modell skall man satsa på anser ni??
Phontabiker skrev:Lite därför jag valde bort de senare årsmod. av r1100RT , gillar inte dessa servoassisterade bromssystemen som då tydligen sitter även på K modellerna , Vilken K modell skall man satsa på anser ni??
Ecklesiastik skrev: Värt att räkna med är att både k100 och k1100 hojjarna har rätt mycket vibrationer i styret. Värst ska det vara på RS varianten och efter att ha ägt en av vardera så kan jag säga att jag ofta domnade bort i händerna på lin RS ... . Värt att tänka på är att det är rejäla doningar attåka på LT väger 310kg och RS väger 270kg. Så det är inga nätta sporthojjar direkt
... dom är riktiga godståg. Inte osmidiga men dom gillar klart bättre svepande svängar en knixåkning. Jag ÄLSKAR hur K maskinerna känns men alla är ju inte som mig
Bror Gårdelöf skrev:För att inte förfalla till panegyrik kan nämnas, att den är klart törstigare än shift-cam-boxern. Jag har inte bytt körstil, men medan K 1200 RS ville ha kring 0,55 l/mil, nöjer sig det minst lika omfångsrika touringloket R 1250 RT (som också väger ungefär lika mycket) med sådär 0,43. Det blir ju en liten slant, när man kör 1 200 mil per säsong.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst