K1200RS 04 12000mil

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

K1200RS 04 12000mil

Inläggav Phontabiker » 2020-09-10/15:43

Kikar på en K1200 RS som har gått 12000 mil , bra pris , men är lite fundersam, ABS lampan lyser tydeligen, något skit måste det vara då han ligger på ett lågt pris , vad brukar fela på dessa hojar, funderar på att handla mig en och skruva över vintern :D
Phontabiker
 
Inlägg: 90
Blev medlem: 2020-08-16/17:59

Re: K1200RS 04 12000mil

Inläggav BmwMats » 2020-09-10/15:58

Före detta Polis-MC tydligen enligt bilden. KAN ha gått hårt med olika förare, dock inte alltid så väl hanterade i så fall.
Det skiljer mycket mellan olika exemplar som har brukats för detta ändamålet.

Cykeln har en solosadel, ej original, omlackad dessutom.

Om jag inte har fel, så är det ett komplicerat ABS-system på dessa nyare hojar tillverkade strax efter eller runt millennieskiftet, men det finns fler här på forumet som kan dessa årsmodeller bättre än mig.
Skall tydligen vara ett servoassisterat ABS-system som både ÄR dyrt och komplicerat att reparera.

Mina små funderingar och tips...

Lycka till med ett ev. köp.
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: K1200RS 04 12000mil

Inläggav Bror Gårdelöf » 2020-09-10/16:03

Klassikern i det fallet lär vara låg batterispänning. Servobromssystemet drar en hel del ström, så bra batteri är ett krav. Bromssystemet är komplicerat uppbyggt, så om du inte verkligen vet, vad du ger dig in på, bör du lämna servicen av bromsarna till en fackman.

Söker du på K 1200 RS här på Forum, finns MYCKET att läsa. Rätt skött är den något av en evighetsmaskin (nåja). Min egen erfarenhet jävar inte detta. Jag köpte en 2002:a i november 2007 - Sigurd. Då hade han gått 2 600 mil. Efter säsongen 2019 visade vägmätaren 17 600 mil - praktiskt taget problemfria, men hela tiden skött av märkesverkstad. Jag hade tänkt investera i renovering av kardanen och så småningom byte av kamkedja, för jag gillade den cykeln - men ett unikt erbjudande i form av Willie dök upp, och jag slog till.

Sigurd köptes av en bekant - som än så länge inte anmält något krångel.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: K1200RS 04 12000mil

Inläggav Phontabiker » 2020-09-10/16:15

Tackar för infon om att det är servoaasiterad ABS , Nej Tack säger jag då , det finns nog en anledning dessutom till att man begär 15 k för en 04 .. Så den står jag över , lite sugen på att äga även en Radfyra när jag nu har en Boxer , Boxern är ju det mesta färdigmekat med för ett tag nu , gillar att skruva.
Får se vad jag hittar, en k modell skall det nog bli , det är ju rätt tid att köpa nu :D
Phontabiker
 
Inlägg: 90
Blev medlem: 2020-08-16/17:59

Re: K1200RS 04 12000mil

Inläggav BmwMats » 2020-09-10/16:36

Phontabiker skrev:Tackar för infon om att det är servoaasiterad ABS , Nej Tack säger jag då , det finns nog en anledning dessutom till att man begär 15 k för en 04 .. Så den står jag över , lite sugen på att äga även en Radfyra när jag nu har en Boxer , Boxern är ju det mesta färdigmekat med för ett tag nu , gillar att skruva.
Får se vad jag hittar, en k modell skall det nog bli , det är ju rätt tid att köpa nu :D


Cykeln är ju bara 16 år gammal, den kommer nog att rulla många fina mil till (om den har skötts om).
Men jag är väldigt skeptisk till det jag har hört och läst om dessa servoassisterade ABS-system som tydligen inte är roliga att reparera.
Det går ju att bygga om till traditionellt bromssystem också, men då kanske man behöver registreringsbesiktiga hojen som ombyggt troligtvis.

Själv har jag aldrig kört denna modellen (K1200RS MK1), dock testade jag efterföljaren (K1200 MK2) med tvärställd motor för några år sedan. Inget att klaga på gällande den provturen.
Tror dock att MK1 med längsmonterad motor är lite lugnare i sitt uppträdande, åtmintone om jag jämför med mina K75'or som också har längsmonterade motorer och snarlik uppbyggnad med drivlina.

Har själv två stycken poliscyklar, båda väl hållna av tidigare förare, men det är nog väldigt individuellt hur dom har hanterats i tjänsten.
Nu är dessa två lite äldre och jag tror att dom var mer noggranna förr och inte utsatte dom för lika omild behandling som dom kanske brukas i dagens läge.

Lycka till i valet av en ytterligare hoj, alltid kul att variera sig och skruva lite grann, men som sagt så kanske du bör undvika dessa ABS-system som har nämnts här om nu inte prislappen är någorlunda i rätt prisnivå med det som är rimligt.
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: K1200RS 04 12000mil

Inläggav Håkan » 2020-09-10/17:09

BmwMats skrev:Det går ju att bygga om till traditionellt bromssystem också, men då kanske man behöver registreringsbesiktiga hojen som ombyggt troligtvis.

Nej, säger jag. Det går inte. :(
Sedan 1999 (EU inträdet tror jag var då) är alla fordon "Helfordonsgodkända".
Vilket betyder att inga väsentliga ändringar får göras utan tillverkarens godkänande.
Att ändra på bromssystemet, räknas av förståliga skäl som väsentligt.

I Sverige finns en unik möjlighet att få sitt fordon godkänt som ombyggt fordon.
En besiktning genom SFRO. :D
https://sfro.com/
Men att SFRO´s besiktningsmänn skulle gå med på en försämring av bromssystemet finner jag föga troligt... :)
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: K1200RS 04 12000mil

Inläggav BmwMats » 2020-09-10/17:17

Håkan skrev:
BmwMats skrev:Det går ju att bygga om till traditionellt bromssystem också, men då kanske man behöver registreringsbesiktiga hojen som ombyggt troligtvis.

Nej, säger jag. Det går inte. :(
Sedan 1999 (EU inträdet tror jag var då) är alla fordon "Helfordonsgodkända".
Vilket betyder att inga väsentliga ändringar får göras utan tillverkarens godkänande.
Att ändra på bromssystemet, räknas av förståliga skäl som väsentligt.

I Sverige finns en unik möjlighet att få sitt fordon godkänt som ombyggt fordon.
En besiktning genom SFRO. :D
https://sfro.com/
Men att SFRO´s besiktningsmänn skulle gå med på en försämring av bromssystemet finner jag föga troligt... :)


Huualigen, då blir det inte lätt...
Prisnivån på begagnatmarknaden på dessa nyare hojar lär ju hamna på en mycket lägre nivå i framtiden, än vad dom något äldre gör. Det lär bli många av dessa fordon som inte går att reparera till rimliga pengar i en inte för avlägsen tidsrymd...
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: K1200RS 04 12000mil

Inläggav Phontabiker » 2020-09-10/18:20

Lite därför jag valde bort de senare årsmod. av r1100RT , gillar inte dessa servoassisterade bromssystemen som då tydligen sitter även på K modellerna , Vilken K modell skall man satsa på anser ni??
Phontabiker
 
Inlägg: 90
Blev medlem: 2020-08-16/17:59

Re: K1200RS 04 12000mil

Inläggav Bror Gårdelöf » 2020-09-10/18:32

Håkan skrev: Men att SFRO´s besiktningsmänn skulle gå med på en försämring av bromssystemet finner jag föga troligt... :)

Det går att tänka sig en situation, där servosystemet havererat - av rena åldersskäl eller pga vanvård. Om det då byts ut mot ett modernt, icke servoassisterat system, har man väl inte försämrat systemet?
Man kan filosofera över ISR-doningar från Acke Rising.
Men hur SFRO:s besiktningsmän ser på saken, har jag ingen aning om. (Den, som har behov av det, kan höra sig för.)

Till Phontabiker: Jag TROR, att servosystemet hängde med, ända tills K 1200 "Mk I" - med längsställd vev - lades ner (och även på de flesta samtida R-modellerna). Sista modellåret var 2005(?).
Huruvida servosystemet fanns på de allra första modellerna av K 1200 RS (1997 ff), vet jag inte, men det går att ta reda på.
Såvitt jag vet, har K 1200 "MK II" (med tvärställd radfyra) inte servobromsar. Just K 1200 "Mk II" förefaller emellertid inte ha varit ordentligt utprovad från fabrik utan led av en del barnsjukdomar, som ledde till åtskilliga återkallanden. Kikar du på en sådan, så kolla servicehistoriken noga.
Efterföljaren K 1300 hade mognat. Kunnigt folk har berättat för mig, att motorkonstruktionen är utmärkt för rask touring, men vid tät, hård belastning är den skör. Så hur rekommendabel den är beror på, hur du tänker köra.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: K1200RS 04 12000mil

Inläggav Ecklesiastik » 2020-09-10/18:39

Phontabiker skrev:Lite därför jag valde bort de senare årsmod. av r1100RT , gillar inte dessa servoassisterade bromssystemen som då tydligen sitter även på K modellerna , Vilken K modell skall man satsa på anser ni??


K1100RS/LT är mycket trevliga och då får du paralever som inte är lika kinkig på splinessmörjning (har jag hört men här kan säkert bättre vetande slå mig på fibgrarna). Om du då också satsar på en nyare än 94 så får du ABS 2 också som är har aningen vassare sykeltid. Värt att räkna med är att både k100 och k1100 hojjarna har rätt mycket vibrationer i styret. Värst ska det vara på RS varianten och efter att ha ägt en av vardera så kan jag säga att jag ofta domnade bort i händerna på lin RS men inte gör det lika snabbt eller lika mycket på min LT. Värt att tänka på är att det är rejäla doningar attåka på LT väger 310kg och RS väger 270kg. Så det är inga nätta sporthojjar direkt

Annars har jag själv dreglat över diverse K75 hojjar för att få en lite lättare hojj. Dessa kom dock inte med parallever och endast med ABS 1 men det är inget större fel med det igentligen.

Oavsätt vilken K hojj med dom tidiga längsstälda motorerna du väljer får du även räkna med att dom är riktiga godståg. Inte osmidiga men dom gillar klart bättre svepande svängar en knixåkning. Jag ÄLSKAR hur K maskinerna känns men alla är ju inte som mig
2004 Suzuki DRZ400S
1994 BMW K1100LT SE
Användarvisningsbild
Ecklesiastik
 
Inlägg: 682
Blev medlem: 2019-07-03/07:18
Ort: Norrköping

Re: K1200RS 04 12000mil

Inläggav Håkan » 2020-09-10/19:29

Phontabiker skrev:Lite därför jag valde bort de senare årsmod. av r1100RT , gillar inte dessa servoassisterade bromssystemen som då tydligen sitter även på K modellerna , Vilken K modell skall man satsa på anser ni??

Servoassisterad broms användes på R och K modeller mellan 2001-2006.
Jag har stött på någon R1150GSA från de åren utan servobromsen. Tror GSA modeller gick att beställa med avstängbar ABS. Då hade de tydligen det äldre bromssystemet, benämnt ABS2.
Senast redigerad av Håkan 2020-09-10/20:34, redigerad totalt 1 gång.
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: K1200RS 04 12000mil

Inläggav Bror Gårdelöf » 2020-09-10/20:18

Ecklesiastik skrev: Värt att räkna med är att både k100 och k1100 hojjarna har rätt mycket vibrationer i styret. Värst ska det vara på RS varianten och efter att ha ägt en av vardera så kan jag säga att jag ofta domnade bort i händerna på lin RS ... . Värt att tänka på är att det är rejäla doningar attåka på LT väger 310kg och RS väger 270kg. Så det är inga nätta sporthojjar direkt

... dom är riktiga godståg. Inte osmidiga men dom gillar klart bättre svepande svängar en knixåkning. Jag ÄLSKAR hur K maskinerna känns men alla är ju inte som mig

Till TS: Avseende vibrationer är K 1200 "Mk I" bättre, eftersom motorn är gummiupphängd. (Lite fusk, alltså.) Cykeln är känd både för den lena motorgången och det mycket breda dragregistret.
Jag delar åsikten, att den inte är optimal i tvära svängar - men härlig att köra genom svepande böjar.

För att inte förfalla till panegyrik kan nämnas, att den är klart törstigare än shift-cam-boxern. Jag har inte bytt körstil, men medan K 1200 RS ville ha kring 0,55 l/mil, nöjer sig det minst lika omfångsrika touringloket R 1250 RT (som också väger ungefär lika mycket) med sådär 0,43. Det blir ju en liten slant, när man kör 1 200 mil per säsong.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: K1200RS 04 12000mil

Inläggav Ecklesiastik » 2020-09-10/21:37

Bror Gårdelöf skrev:För att inte förfalla till panegyrik kan nämnas, att den är klart törstigare än shift-cam-boxern. Jag har inte bytt körstil, men medan K 1200 RS ville ha kring 0,55 l/mil, nöjer sig det minst lika omfångsrika touringloket R 1250 RT (som också väger ungefär lika mycket) med sådär 0,43. Det blir ju en liten slant, när man kör 1 200 mil per säsong.

Bror nu måste jag vara lite uppkäftig och säga att den skillnaden i förbrukning per mil måste du ha cykeln i ungefär 1000 år innan du sparat in prisskillnaden på maskin :mrgreen:
2004 Suzuki DRZ400S
1994 BMW K1100LT SE
Användarvisningsbild
Ecklesiastik
 
Inlägg: 682
Blev medlem: 2019-07-03/07:18
Ort: Norrköping

Re: K1200RS 04 12000mil

Inläggav Bror Gårdelöf » 2020-09-11/06:11

Enig. Jag köpte inte ny hoj för att sänka bensinkontot. Men det blev en trevlig gräddklick på moset. ;)
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: K1200RS 04 12000mil

Inläggav Phontabiker » 2020-09-11/06:14

Riktigt mycket bra info som jag skall läsa ett par ggr till , vad beträffar tyngd på maskin så spelar det nog mindre roll för mig då min senaste stora twin jag körde i tre år vägde 320 kilo, Inget i stadstrafik , men precis som någon skrev så är det landsvägslok, Jag letar vidare och försöker använda all info jag fått av Er alla här, tills vidare så är jag nu nöjd med min Boxermaskin,
//Nils
Phontabiker
 
Inlägg: 90
Blev medlem: 2020-08-16/17:59


Återgå till K radmotorer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst