K100RS 16V 1990, dör på tomgång

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

K100RS 16V 1990, dör på tomgång

Inläggav Boomer57 » 2020-09-27/15:08

Hej!
Efter 30 år, 6 månader och 13 dagar ved jag inte längre hur jag ska gå vidare med min BMW. Här om dagen startade jag MCn och allt var bra, förutom att batteriet var nästan urladdad innan starten men den kom igång. Jag körde ca 5 km, stannade en stund och när jag ville därifrån var den svårstartad men gick igång på hög varvtal. Gick dock oregelbunden. Körde hem och mellan växlingarna slår den nästan av. Och stillastående utan gaspådrag lägger den av.
Nu har jag bytt tändstift och problemet är kvar, startar med gaspådrag och hackar mindre men i tomgång lägger den fortfarande av. Kan jag få råd om hur jag går systematisk genom möjliga problem tills jag hittar rätt?

MCn har ca 9000 mil på mätaren, kommer igång varje vår. I år blev det bara några mil innan detta inträffade.
Boomer57
 
Inlägg: 4
Blev medlem: 2020-09-17/08:25

Re: K100RS 16V 1990, dör på tomgång

Inläggav Rabodingen » 2020-10-03/08:46

På min K 100 var symtomen inte som på din. På min sprutade bensin "rakt" in i fjärde cylindern. Felet som hittades efter mycket letande var bränsletrycksregulatorn. Huruvida det kan var det felet på din cykel är svårt att säga men det kan kanske vara befogat att kontrollera regulatorn.
Rabodingen
 
Inlägg: 18
Blev medlem: 2018-03-07/16:54

Re: K100RS 16V 1990, dör på tomgång

Inläggav BmwMats » 2020-10-03/11:09

Välkommen Boomer57 till forumet ! ;)

Kontrollera följande punkter noggrant:

- Bränslefilter. Om det inte är bytt på länge kan pappersfiltret i den svälla av fukt och hindra bensin att passera.
(äldre filter sprack och man fick ett "internt läckage" i tanken och bränsletrycket minskade radikalt.)

- Tjuvluft. Det finns tre små "gummihattar", en på varje spjällhus utom den bakersta, då där sitter en vakumslang till bränsletrycksregulatorn. Dessa kan spricka och suga tjuvluft.

- Kontrollera om det sitter några insugningsgummin/slangar från luftburk/luftmängdmätaren till spjällhusen (är osäker på just 16v om det sitter likadana som på K1100, dock vet jag att den vanliga K100 8v inte har dessa).

- Kontrollera att inte någon av justeringsskruvarna för "bryggan" mellan spjällhusen har lossnat, så spjällhusaxeln är lös, dessa är för synkroniseringen mellan spjällhusen.
(skruvarna är färgmärkta med en droppe färg från fabrik)
Rör INTE dessa om dom sitter fast korrekt, annars ändras synkroniseringen obönhörligen direkt.

- Luftmängdmätarens kabel in i luftburken kan vara skadad eller lossnat mot givaren.

- Bränsletryckregulatorn har sett sina bästa dagar... Sitter svårt åtkomligt mellan insugningsrören och luftfilterburken, kräver att tanken tas bort också.

- Någon spridare har hängt sig, har råkat ut för det själv.

Lycka till, återkom med spörsmål och funderingar, vi kanske kan hjälpa till med goda råd och tips.

Mvh BmwMats
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: K100RS 16V 1990, dör på tomgång

Inläggav Boomer57 » 2020-10-04/08:42

Tack Rabodingen och Bmwmats för era förslag. Jag kan tillägga att problemet är borta efter 15 km körning. Det känns dock som att inte alla hästkrafter finns med.
Börjar nog med att kolla gummidelarna och beställa bränslefilter. Sedan spridare och kablar till spridare. Justeringsskruvarna rör jag inte, det som har suttit fast i 30 år losnar inte av sig själv.
Hoppas jag hinner innan det blir för kallt för att meka.
//Boomer57
Boomer57
 
Inlägg: 4
Blev medlem: 2020-09-17/08:25

Re: K100RS 16V 1990, dör på tomgång

Inläggav BmwMats » 2020-10-06/00:23

Vågar med relativt stor säkerhet påstå att det är själva bränslefiltret som är boven, eller möjligen bensinslangarna inuti tanken som är boven om dom inte är bytta tidigare.
Bränslefiltret är en stor BOV i det hela om inte den har bytts på många år.

Hade samma problem med min gamla K75s för många år sedan, då din felbeskrivning som du presenterade ovan liknade den som jag råkade ut för när inte filtret var bytt.

Önskar Du hjälp med att byta detta filter och slangar, kan undertecknad stå till tjänst om du möjligtvis bor nära P-län.

Börja med dom billigaste delarna och det enklaste, därefter tar du en titt i min lista ovan och betar av punkt för punkt tills din hoj går excellent ånyo. ;)
(Det är ju en BMW för sjutton) :lol:

Lycka till - BmwMats
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: K100RS 16V 1990, dör på tomgång

Inläggav Boomer57 » 2020-10-11/08:29

Tack för erbjudandet att hjälpa till. Filtret är beställt och jag tror att jag klarar av att byta själv. Jag bor förresten i Dalarna. Det med att kolla gummidelarna verkar knepigt. Allt ser frisk ut. Om det visar sig vara filtret som är boven då betyder det att jag har vatten i tanken. Då bör jag väll tomma tanken helt och slänger bensinen eller hur?
Boomer57
 
Inlägg: 4
Blev medlem: 2020-09-17/08:25

Re: K100RS 16V 1990, dör på tomgång

Inläggav Boomer57 » 2020-10-18/14:23

Hej!
Då kom paketet med bränslefiltret. Det tog inte mer än en halv timme att få det på plats. Den hostade lite i början men efter 100 m var det klart.
Tack BmwMats du hade rätt från början.
Boomer57.
Boomer57
 
Inlägg: 4
Blev medlem: 2020-09-17/08:25


Återgå till K radmotorer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

cron