Hojen har gått ca 10.000 mil, hastighetsmätaren lade av förra (förrförra nu) året, ytterligare en sak att fixa i år.
I normala fall kör jag nästan varje dag, mars-dec, men bara korta sträckor till och från jobbet runt i stan etc, en tank var 10-14e dag typ.
Jag har haft den ca 4 år, bara gjort oljeservice och några mindre reparationer. Förste ägaren körde i princip de första 8000 milen, han ska ha varit MC-mek här i Stockholm innan han gick bort för tidigt om jag förstod storyn rätt. Den borde vara skött rätt om det stämmer.
Jag tror den fått en justering eller kontroll tidigare för i lådan med delar jag fick med så ligger det ett sett begagnade ventilkåpspackningar.
Hur mycket tajtare än 0.15 är en bra fråga, som inte går att svara på, 0.1 gick in lätt i alla fall, helt utan motstånd. Två av insugsventilerna känns så, de andra två känns perfekta vid 0.15 skulle jag säga.
Avgas varpå liknande sätt 2 ganska tajta på 0.25, de andra 2 runt 0.30.
Hojen är ganska nedplockad, så jag borde väl bara byta shims egentligen.... Funderar mest på om tidigare ägare medvetet lagt sig nära minimum och kanske hellre något under än långt över.
MIn erfarenhet av ventiljustering är från porsche 911 och där sätter man både insug och avgas till 0.1mm och gärna ganska tajt, 0.12 blir skramligt liksom.
Vart handlar man BMW delar i Sverige?
Har tidigare beställt från Motobins i England, de hade snabbare leveranstider än BMW handlaren i stan, som förövrigt flyttat till fel sida stan för mig.
En annan fråga, rent generallt, jag tycker hojen är rätt skramlig i motorn, framför allt kall. Är det så dom är?