nsvka skrev:Min K1100 gjorde likadant när man släppte styret. Inget att oroa sig för.
enhjuling skrev:Det där kan bero på många saker.
Lufttryck, plattslitna däck, olika profil på däcken fram och bak, ojämnt fördelad last på cykeln.
Styrlager har du kollat på, det som kan ställa till det där är att det går för tungt eller att det är skador i det så att det "hugger". En styrdämpare som kärvar eller är för hårt åtdragen kan också ge problem.
Svinglagring och hjullager fram och bak är bra att hålla koll på också.
enhjuling skrev:Det där kan bero på många saker.
Lufttryck, plattslitna däck, olika profil på däcken fram och bak, ojämnt fördelad last på cykeln.
Styrlager har du kollat på, det som kan ställa till det där är att det går för tungt eller att det är skador i det så att det "hugger". En styrdämpare som kärvar eller är för hårt åtdragen kan också ge problem.
Svinglagring och hjullager fram och bak är bra att hålla koll på också.
Ecklesiastik skrev:Däck tror jag man kan förbise.
BmwMats skrev:Har åkt på Michelin Active Pilot MÅNGA mil, flertalet uppsättningar däck på mina K-maskiner.
Blir runt två byten varje år, jag kör i princip bara "rakt fram" långa sträckor utan att svänga speciellt mycket.
Detta gäller när det är barmark, på vintern tar jag fram mina TKC80 med dubbar.
Jo, det blir trappstegsliknande klackar på dessa däck med tiden.
Gillar däcken annars överlag.
Ecklesiastik skrev: ... så nu lär det bli Micheline Pilot Road 3 eller ContiRoadAttack 3
Bror Gårdelöf skrev:Ecklesiastik skrev: ... så nu lär det bli Micheline Pilot Road 3 eller ContiRoadAttack 3
Minnet är bedrägligt, men jag har för mig, att Michelin PR 3 bara fanns/finns i "normalstyvt" utförande(?). PR 2 och 4 fanns/finns däremot i GT-version = styvare stommar. (Har inte kollat Road 5.)
Med tanke på din hojs vikt vore väl styvare stommar att föredra?
Bror Gårdelöf skrev:Fast - är inte din hoj byggd för diagonaldäck? Då är radialdäck måhända inte att rekommendera?
Respektive tillverkares hemsidor brukar erbjuda möjligheten att knappa in motorcykelfabrikat och modell, varpå de ger förslag på lämpliga däck. När jag roade mig med det för K 1100LT på Pirellis hemsida, kom ett för mig tidigare okänd däck upp som enda förslag - till råga på allt enbart som bakdäck! Men Angel kom inte upp.
Sannolikt klokt att ta ett snack med seriös hoj-/däckhandlare.
Bror Gårdelöf skrev:Fast - är inte din hoj byggd för diagonaldäck? .
Bror Gårdelöf skrev: och nöjer mig med att följa rekommendationen att använda den sortens däck, som fordonet är konstruerat för.
På hojen handlar det alltså inte om däckens omkrets etc, utan om andra egenskaper.
Kovlingen skrev:Kan det vara så att hojarna ritas efter däcken .? ? Jo en del kanske .
Bror Gårdelöf skrev:Det jag läst - och sett en del på nätet - är, att hjulupphängningarna på både två- och fyrhjulingar konstrueras på olika sätt för diagonaldäck respektive radialdäck. Exakt vad som skiljer, lämnar jag åt ingenjörerna - och nöjer mig med att följa rekommendationen att använda den sortens däck, som fordonet är konstruerat för.
På hojen handlar det alltså inte om däckens omkrets etc, utan om andra egenskaper.
Bror Gårdelöf skrev:Det där känner jag igen från K 1200 RS.
Men den modellen väger 285 kg fulltankad, utan väskor, OCH är framtung.
Bror Gårdelöf skrev:Du skulle nog ha blivit förvånad.
Ecklesiastik skrev: Tog premiärturen med nya sulorna i regnet idag.
Bror Gårdelöf skrev:Ecklesiastik skrev: Tog premiärturen med nya sulorna i regnet idag.
Vilka blev det? (Eller har jag läst slarvigt ovan?)
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst