Sida 1 av 1

Insprutningsventiler rengöring?

InläggPostat: 2021-06-19/21:39
av CG Arvidsson
Min K1100-motor som nu har rullat ca. 8000 mil börjar gå lite ojämt. Speciellt när man tar ut lite extra effekt börjar den gå lite ryckigt. Två nya bränslefilter är monterade. Provade med bara ett, utan förbättring. Bränslepumparna går ordentligt båda två. Nu börjar jag tro att insprutningsventilerna inte ger rätt spridningsbild. Då finns det ju tre alternativ. Köpa fyra nya, lämna in dom för rengöring och blanda i något dunder i bensinen och i så fall vilket ?

Re: Insprutningsventiler rengöring?

InläggPostat: 2021-06-19/21:59
av BmwMats
Innan du tar det steget...

Har du kontrollerat så att insugningsrören mellan luftburk och spjällhus är hela och inte läcker tjuvluft ?
Bara en liten fundering, då det är rätt vanligt med tiden.

Mvh BmwMats

Re: Insprutningsventiler rengöring?

InläggPostat: 2021-06-20/06:15
av Bror Gårdelöf
Det kostar dig väl mindre än 100:- att köpa en flaska STP Injection Cleaner och prova? Den lär inte göra någon skada. Innehåller räcker till två omgångar på en hoj, eftersom det är avsett att blandas i sådär 50 liter bensin.
Såvitt jag minns, finns två STP-produkter: Injection Cleaner i svart flaska, avsedd för akuta behov, och Injection Trim, i röd flaska, avsedd för underhållsbehandling. Men jag kan minnas fel. Det är hur som helst bara att läsa på förpackningen.

Mimmi brukar veta, vad hon skriver om, och enligt ett inlägg från henne för åtskilliga år sedan är denna typ av tillsatsmedel effektiva - i alla fall så länge problemet är, att insprutningssystemet behöver fräschas upp.

Re: Insprutningsventiler rengöring?

InläggPostat: 2021-06-20/09:11
av CG Arvidsson
Det är ju helt klart den enklaste åtgärden. Läste Julas kundrecentioner och det verkar som många är nöjda med STP:s cleaner. Kommer att tänka på en gammal sketch när Shell blandade i API i bensinen som skulle göra underverk. Tror att det sades vara lite ESSO man blandade i.

Re: Insprutningsventiler rengöring?

InläggPostat: 2021-06-20/10:37
av Bror Gårdelöf
Var det inte "A.C.I"? En kuriositet är, att i de flesta andra länder hette det "I.C.A" - men den förkortningen var redan upptagen i Sverige. ;)

Re: Insprutningsventiler rengöring?

InläggPostat: 2021-06-20/11:54
av Fredric Fredricson
CG Arvidsson skrev:Det är ju helt klart den enklaste åtgärden. Läste Julas kundrecentioner och det verkar som många är nöjda med STP:s cleaner. Kommer att tänka på en gammal sketch när Shell blandade i API i bensinen som skulle göra underverk. Tror att det sades vara lite ESSO man blandade i.

Det var väl Hasse Alfredson , eller snarare Malte Lindeman, som stod för det avslöjandet.

Re: Insprutningsventiler rengöring?

InläggPostat: 2021-06-21/11:33
av CG Arvidsson
Jag får ändra mig, har aldrig riktigt trott på dessa olika undermedel som man kan blanda i motorer. Slog i en överdos STP Injektioncleaner. Efter en längre tur känner jag inte av någon misständning,svarar direkt på gasen och går fint på tomgång. En omgång utbytesspridare kostar ca. 4000 kr i Tyskland, STP 100 kr. på Jula.

Re: Insprutningsventiler rengöring?

InläggPostat: 2021-06-21/12:19
av Bror Gårdelöf
Roligt, att det funkade! En otvetydig fördel är onekligen, att det inte kostar störande mycket att prova.

Re: Insprutningsventiler rengöring?

InläggPostat: 2021-06-21/12:23
av BmwMats
CG Arvidsson skrev:Jag får ändra mig, har aldrig riktigt trott på dessa olika undermedel som man kan blanda i motorer. Slog i en överdos STP Injektioncleaner. Efter en längre tur känner jag inte av någon misständning,svarar direkt på gasen och går fint på tomgång. En omgång utbytesspridare kostar ca. 4000 kr i Tyskland, STP 100 kr. på Jula.


Härligt, bra karl reder sig själv med andra ord ! :)

Var det STP Injection Cleaner i SVART flaska som du använde ?

Re: Insprutningsventiler rengöring?

InläggPostat: 2021-06-21/14:03
av CG Arvidsson
Det var den röda, hittade inte den svarta.

Re: Insprutningsventiler rengöring?

InläggPostat: 2021-06-21/14:58
av BmwMats
Okej, tack. Alltid bra att veta utifall... ;)

Re: Insprutningsventiler rengöring?

InläggPostat: 2021-06-21/20:00
av Kovlingen
Finns även verkstäder som renoverar insprutare , ( google)

Re: Insprutningsventiler rengöring?

InläggPostat: 2021-06-21/20:05
av BmwMats
Kovlingen skrev:Finns även verkstäder som renoverar insprutare , ( google)


CG Arvidsson har sin egen "verkstad" ju... ;)

Re: Insprutningsventiler rengöring?

InläggPostat: 2021-06-21/20:07
av Kovlingen
BmwMats skrev:
Kovlingen skrev:Finns även verkstäder som renoverar insprutare , ( google)


CG Arvidsson har sin egen "verkstad" ju... ;)

Å fasiken ! :shock: :D

Re: Insprutningsventiler rengöring?

InläggPostat: 2021-06-22/10:52
av hpngs1000
Hej C-G!
Har tidigare ägt flera olika K-modeller och brukade hälla i en kapsyl 2-taktsolja i tanken då och då! Funkade bra!
Senaste K-modellen var en -95 1100 RS som gått 20.000 mil och den mådde bara bra an en tuting i tanken!

Re: Insprutningsventiler rengöring?

InläggPostat: 2021-06-22/10:56
av BmwMats
Kul att läsa, jag gör likadant själv lite då och då.
Two-Stroke oil av billigaste märket, annars går det ju lika bra med Ricinolja också, luktar godare också för den delen ;)

Skall dock tilläggas att det är bara på min brukscykel K75c som rullar mycket som jag lite då och då slår på en hutt med tvåtaktsolja. Övriga cyklar har jag inte gjort det på, även om det kanske skulle göra gott.

Re: Insprutningsventiler rengöring?

InläggPostat: 2021-07-22/13:27
av CG Arvidsson
Har nu kört en del med min K1100- motor och med STP- injektor cleaner blandat i bensinen. Tyckte att oljan såg mörk ut i nivåglaset. Kan den här cleanern lösgöra sot så att detta förs vidare genom cylinderväggar ner i oljesumpen ? Bytte oljan och den påminde oljan från en dieselbil. I övrigt går motorn bra.

Re: Insprutningsventiler rengöring?

InläggPostat: 2021-07-22/14:11
av Bror Gårdelöf
Genom cylinderväggarna låter inte irriterande sannolikt. Huruvida något letar sig förbi kolvringarna till tråget är en annan sak - som jag inte är kapabel att bedöma.

Re: Insprutningsventiler rengöring?

InläggPostat: 2021-07-22/16:52
av BmwMats
Det torde inte påverka mycket om du blandar i insprutningsrengörning i bensinen. Det lilla som då löses upp lär ju knappast gå ner i oljesumpen, förutom det lilla läckage som är runt kolvringar och liknande.

Har ingen erfarenhet om det, vilket skall klargöras, men jag tror knappast att det påverkar oljan. Mycket mycket marginellt i så fall.

Byt motorolja och filter, så känns det nog bättre igen ! ;)

Re: Insprutningsventiler rengöring?

InläggPostat: 2021-07-24/17:34
av Velocette
hpngs1000 skrev:Hej C-G!
Har tidigare ägt flera olika K-modeller och brukade hälla i en kapsyl 2-taktsolja i tanken då och då! Funkade bra!
Senaste K-modellen var en -95 1100 RS som gått 20.000 mil och den mådde bara bra an en tuting i tanken!


Jeg har også hatt litt 2-taktsolje i tanken på R80 1983 og R100RS 1987.

Men når det gjelder K-modellene: om de har K-jetronic innsptutning, kan 2-taktsoljen legge seg på tråden som måler luftmengden - og brenne seg fast på denne?

Jeg har en K1 med K1100 motor.

Re: Insprutningsventiler rengöring?

InläggPostat: 2021-07-24/18:54
av Vertice
Kanske testa denna enkla rengöring?

https://www.youtube.com/watch?v=rUUgR94drxg

Re: Insprutningsventiler rengöring?

InläggPostat: 2021-07-25/10:39
av Kapten Stofil
Velocette skrev:
hpngs1000 skrev:Hej C-G!
Har tidigare ägt flera olika K-modeller och brukade hälla i en kapsyl 2-taktsolja i tanken då och då! Funkade bra!
Senaste K-modellen var en -95 1100 RS som gått 20.000 mil och den mådde bara bra an en tuting i tanken!


Jeg har også hatt litt 2-taktsolje i tanken på R80 1983 og R100RS 1987.

Men når det gjelder K-modellene: om de har K-jetronic innsptutning, kan 2-taktsoljen legge seg på tråden som måler luftmengden - og brenne seg fast på denne?

Jeg har en K1 med K1100 motor.


Du menar i så fall LH-jetronic, vet inte om någon K-modell hade denna insprutning. K75/K100 hade i alla fall L-Jetronic, den har elektromekanisk mängdmätare med klappa som rör sig olika mycket beroende på luftströmning.

Alldeles oavsett tror jag inte bränsle kan ta sig bakvägen till luftmängdmätaren, skulle vara via baktändning i så fall. Dessutom när det gäller LH-Jetronic, så bränns föroreningar automatiskt bort från tråden genom att den hettas upp extra en liten stund när man stänger av motorn. Bosch har tänkt på allt :geek:

Re: Insprutningsventiler rengöring?

InläggPostat: 2021-07-25/17:52
av BmwMats
Exakt som Kapten Stofil säger, K-serien (K75/100) har definitivt den mekaniska "vågen" som inte tar skada av detta, eller ej heller påverkas av bränslet.

Re: Insprutningsventiler rengöring?

InläggPostat: 2021-07-26/08:12
av Velocette
Takk for bra svar. ;-)

Re: Insprutningsventiler rengöring?

InläggPostat: 2021-07-26/15:20
av Velocette
Alldeles oavsett tror jag inte bränsle kan ta sig bakvägen till luftmängdmätaren, skulle vara via baktändning i så fall. Dessutom när det gäller LH-Jetronic, så bränns föroreningar automatiskt bort från tråden genom att den hettas upp extra en liten stund när man stänger av motorn. Bosch har tänkt på allt :geek:[/quote]

Hva med K&N filter som er tilsatt olje ?

Re: Insprutningsventiler rengöring?

InläggPostat: 2021-07-28/19:56
av Kapten Stofil
Velocette skrev:Alldeles oavsett tror jag inte bränsle kan ta sig bakvägen till luftmängdmätaren, skulle vara via baktändning i så fall. Dessutom när det gäller LH-Jetronic, så bränns föroreningar automatiskt bort från tråden genom att den hettas upp extra en liten stund när man stänger av motorn. Bosch har tänkt på allt :geek:


Hva med K&N filter som er tilsatt olje ?[/quote]

L-Jetronic på K75/K100 påverkas inte av olja som kommer från filtret. Nyare K-maskiner typ K1200 har modernare insprutning, och såvitt jag kan se en massflödesmätare typ varmtråd. Rimligen har den samma funktion för att bränna bort föroreningar som de äldre versionerna, eftersom föroreningar påverkar hur fort tråden kyls av den strömmande luften och därmed mätvärdet för hur mycket luft som sugs in. Men det var ett tag sedan jag höll på med sådant och jag har inte full koll på nyare maskiner. Så ta detta som killgissning med viss rimlighetskontroll :)

Re: Insprutningsventiler rengöring?

InläggPostat: 2021-08-16/22:03
av CG Arvidsson
Börjar tro att det är ett seriösare motorfel. Går lite ryckigt på låga varv och något slags missljud från motorn. Blir nog ett tidigt säsongsslut för detta fordon. Får fortsätta säsongen på 2-hjulingar.

Re: Insprutningsventiler rengöring?

InläggPostat: 2021-08-16/22:11
av BmwMats
CG Arvidsson skrev:Börjar tro att det är ett seriösare motorfel. Går lite ryckigt på låga varv och något slags missljud från motorn. Blir nog ett tidigt säsongsslut för detta fordon. Får fortsätta säsongen på 2-hjulingar.


Kontrollera gummit mellan motorns utgående axel till generatorn. Det är en tre-kantig-formad gummihistoria som skall ta upp motorns ryck så dom inte fortplantar sig till generatorn.

Har ingen bild på detta, men det är inte helt ovanligt att gummit ger sig och man får då ett rasslande/skramlande oljud på låga varv.

Bara min första tanke...

/Mats

Re: Insprutningsventiler rengöring?

InläggPostat: 2021-08-17/08:52
av CG Arvidsson
Kan ju vara en möjlig orsak. Men, har denna ryckutjämnare någon kontakt med motoroljan? Oljan svartnar väldigt snabbt.

Re: Insprutningsventiler rengöring?

InläggPostat: 2021-08-17/09:23
av BmwMats
Nej definitivt inte, då har du något annat problem... :cry:
Beklämmande att höra att en K-motor har ett sådant dåligt uppförande :shock: :oops:

Re: Insprutningsventiler rengöring?

InläggPostat: 2021-08-18/08:28
av CG Arvidsson
En teori som jag har,dock tråkig, är att något kamaxellager ger ifrån sig partiklar. Jag smorde in dessa och överfallen med olja innan jag drog fast dom med föreskrivet moment. Drog runt motorn för hand när jag fyllt olja. Funderar på om jag ska göra ett ytterligare olje/filterbyte och se vad som händer.

Re: Insprutningsventiler rengöring?

InläggPostat: 2021-10-03/17:48
av CG Arvidsson
Börjar tro att jag hittat felet. När jag lättat på locket till luftrenarhuset såg jag vad som var på tok. På baksidan av spjällhusen är en gummislang ansluten till varje spjällhus. Denna slang har också ett uttag där en slang är ansluten. Nu såg jag att denna slang hade hoppat av, och i andra änden var den ansluten till bränsletrycksregulatorn. Detta har säkert medfört att spjällhusen fått mängder av tjuvluft, och därför svårjusterade. Motorn gick ju fint på höga varv och vid kraftig acceleration. På låga varv fick den helt fel bränsleblandning, i princip ingen tomgång alls. Har också bytt tändstift och tändkablar. Ska provköras snarast.

Re: Insprutningsventiler rengöring?

InläggPostat: 2021-10-03/18:33
av BmwMats
CG Arvidsson skrev:Börjar tro att jag hittat felet. När jag lättat på locket till luftrenarhuset såg jag vad som var på tok. På baksidan av spjällhusen är en gummislang ansluten till varje spjällhus. Denna slang har också ett uttag där en slang är ansluten. Nu såg jag att denna slang hade hoppat av, och i andra änden var den ansluten till bränsletrycksregulatorn. Detta har säkert medfört att spjällhusen fått mängder av tjuvluft, och därför svårjusterade. Motorn gick ju fint på höga varv och vid kraftig acceleration. På låga varv fick den helt fel bränsleblandning, i princip ingen tomgång alls. Har också bytt tändstift och tändkablar. Ska provköras snarast.


Lycka till, hoppas att det var detta som orsakade problemet för dig.

Re: Insprutningsventiler rengöring?

InläggPostat: 2021-10-05/15:07
av CG Arvidsson
Yes, nu spinner den som en katt. Startade på direkten och gick rent samt svarade på minsta kick på pedalen. Öppnade luftskruvarna från ett till ett och ett halvt varv från stängt. Svarade direkt på detta. Tyvärr blev det ingen provkörning pga regnväder.

Re: Insprutningsventiler rengöring?

InläggPostat: 2021-10-05/15:11
av Bror Gårdelöf
Kick på pedalen?

Re: Insprutningsventiler rengöring?

InläggPostat: 2021-10-05/15:19
av CG Arvidsson
Gaspedalen, det är en trehjulig mc-bil med en K1100-motor.

Re: Insprutningsventiler rengöring?

InläggPostat: 2021-10-05/15:53
av Bror Gårdelöf
Ah! Då trillar en hel drös med polletter ner.

Re: Insprutningsventiler rengöring?

InläggPostat: 2021-10-05/17:45
av Kovlingen
CG Arvidsson skrev:Börjar tro att jag hittat felet. När jag lättat på locket till luftrenarhuset såg jag vad som var på tok. På baksidan av spjällhusen är en gummislang ansluten till varje spjällhus. Denna slang har också ett uttag där en slang är ansluten. Nu såg jag att denna slang hade hoppat av, och i andra änden var den ansluten till bränsletrycksregulatorn. Detta har säkert medfört att spjällhusen fått mängder av tjuvluft, och därför svårjusterade. Motorn gick ju fint på höga varv och vid kraftig acceleration. På låga varv fick den helt fel bränsleblandning, i princip ingen tomgång alls. Har också bytt tändstift och tändkablar. Ska provköras snarast.

Får ju inte svara med ideer men tjuvluft svarar med förhöjd tomgång .
Detta tips från en mackägare . Startgas mot insugen och allt funkar som det ska .
Ny packning och sedan ok .

Re: Insprutningsventiler rengöring?

InläggPostat: 2021-10-05/21:40
av CG Arvidsson
Det stämmer. Men här var det tjuvluft modell större. Dessutom sattes bränsletrycksregulatorn ur spel, vilket gjorde att den gick bara på höga varv, och på låga varv släckte stiften med bensin.

Re: Insprutningsventiler rengöring?

InläggPostat: 2022-02-28/17:19
av CG Arvidsson
Äntligen!!
Nu har jag fått min K11-motor att gå som den ska. Monterat nya insprutningsventiler och ny bränsletrycksregulator. Insprutningsventilerna kommer från en firma i Tyskland och är av en bättre sort och parade ihop för att få liknande spridarbild. Den gick igång direkt och lade sig på exakt tomgångsvarv. Gasresponsen var direkt och utan tvekan. Jag gav mej ut på en provtur och det kändes nästan som det var ett nytt motorpaket. Betydligt bättre bottendrag och mindre vibrationer vid acceleration på alla växlar. Nu är det bara att vänta på varmare väder och fina utflykter.

Re: Insprutningsventiler rengöring?

InläggPostat: 2022-03-02/16:47
av BmwMats
Så trevligt att höra detta, önskar dig en trevlig sommar med denna fantastiska maskin ! ;)

/BmwMats

Re: Insprutningsventiler rengöring?

InläggPostat: 2022-09-08/13:37
av CG Arvidsson
De nya insprutningsventilerna var naturligtvis ett lyft för motorgången. Jag har haft lite problem med tomgång och lite motorstopp vid igångkörning. Tomgången ställs ju in med bypass-skruvarna på spjällhusen. Dessa har jag aldrig haft borta från idag. Då upptäcker jag att tre av dom har betydande sotbeläggningar. Torkar dom rena och monterar dom igen,dock utan nya o-ringar. Gör en ny tomgångsinställning, 1,5 varv ut från bottenläget, och finjustering med vaccumklockorna. Märker direkt en klar förbättring av tomgång och gasrespons, samt att det går att köra igång på tomgång utan motorstopp. Krypkörning går också bra.