(Tips på) felsökningshjälp efterlyses

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

(Tips på) felsökningshjälp efterlyses

Inläggav Ali Ladjemi » 2021-08-17/23:41

Hej

För två veckor sen köpte jag en k1200s -06. Efter första tankningsstoppet efter ca 20 mil vart den svår att starta, gick ojämnt (på tre cyl?), och orkade inte hålla tomgången. Länk till film på det nedan.

Den bärgades till verkstad som nu efter en vecka ger upp. De hittar inte felet.

Så nu behöver jag tips. Jag har små möjligheter att felsöka själv, och tänker att det jag kan göra borde verkstan redan ha gjort. Spontant tänker jag att jag borde vända mig till BMW verkstad, med förväntar mig lång (ska kolla förstås) väntetid.

Så, några här som kan hjälpa till eller tipsa om skickliga felsökare? Bor i sthlm.

https://photos.app.goo.gl/Pv5GxaGmLFBVNJBD6

Köpte den privat.
Ali Ladjemi
 
Inlägg: 14
Blev medlem: 2021-08-17/19:35

Re: (Tips på) felsökningshjälp efterlyses

Inläggav Fredrik Olsson » 2021-08-18/06:41

Vad har verkstaden gjort för felsökning? Kan ju vara intressant att veta för att kunna utesluta vissa fel. Utgår ändå från att verkstaden kollat bränsletillförsel och tändning?

Har egentligen bara tre långsökta (och enkla) tips:
1. Gör en återställning av givaren till gasspjällen. Noterade att du vred lite på gasrullen när hojen inte startade, och det ska absolut inte behövas vad jag förstått, och kan till och med göra mer skada än nytta. Myt eller inte - ingen aning. Jag har som tumregel att aldrig röra gasen när jag startar.

Enligt Google görs det såhär på din hoj:
Vrid på tändningen (starta inte). Vrid gasrullen långsamt (säg runt tre sekunder eller så) till ”full gas”, vrid tillbaka gasrullen lika långsamt till noll. Upprepa 1-2ggr till. Slå av tändningen. Slå på tändningen igen - och provstarta.

2. Om ovan inte hjälper kanske det skulle kunna vara värt att testa att låta hojen stå strömlös några timmar, det kostar ju inget att prova det.

3. Om den gick som den skulle innan tankningen skulle du ju möjligtvis kunna ha fått tag i något så ovanligt som dålig bensin?
R1200GS -11

Såld: F650GS -01
Fredrik Olsson
 
Inlägg: 65
Blev medlem: 2019-08-05/15:22
Ort: D7

Re: (Tips på) felsökningshjälp efterlyses

Inläggav F800åkare » 2021-08-18/07:10

Den går inte på alla cylindrar, tändspole är min gissning. Ger inga felkoder konstigt nog. Bmw är dyra på delarna och det är en del jobb att nå dom.

Av med kåporna längst ned, starta hojen och försök hålla den vid liv i 10 sek, känn efter vilket grenrör som är kallt resp varmt. Försök inte köra den mer.

Fortsatt kontroll/åtgärd efter detta test tar vi senare.
K1300S 2009.
Användarvisningsbild
F800åkare
 
Inlägg: 1601
Blev medlem: 2017-06-20/07:18
Ort: D6

Re: (Tips på) felsökningshjälp efterlyses

Inläggav Håkan » 2021-08-18/07:48

Hej och välkommen hit.
Första steget vid felsökning på en modern BMW är att läsa av felkoder. Har verkstaden du lämnat till möjlighet till det?
Som F800åkare skriver ger inte trasig tändspole någon felkod (!!!) men det är bra att utesluta andra felkällor.
Utan någon annan felkod, så tror jag också på tändspolefel.
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: (Tips på) felsökningshjälp efterlyses

Inläggav F800åkare » 2021-08-18/08:07

Är det spolfel så kan du söka efter Beru ZS386 för ersättare, om minnet inte är helt fel så får du då samma produkt som Bmw säljer utan den dyra Bmw brandade papplådan de säljs i.
K1300S 2009.
Användarvisningsbild
F800åkare
 
Inlägg: 1601
Blev medlem: 2017-06-20/07:18
Ort: D6

Re: (Tips på) felsökningshjälp efterlyses

Inläggav Ali Ladjemi » 2021-08-18/08:59

Fredrik Olsson skrev:Vad har verkstaden gjort för felsökning? Kan ju vara intressant att veta för att kunna utesluta vissa fel. Utgår ändå från att verkstaden kollat bränsletillförsel och tändning?

Har egentligen bara tre långsökta (och enkla) tips:
1. Gör en återställning av givaren till gasspjällen. Noterade att du vred lite på gasrullen när hojen inte startade, och det ska absolut inte behövas vad jag förstått, och kan till och med göra mer skada än nytta. Myt eller inte - ingen aning. Jag har som tumregel att aldrig röra gasen när jag startar.

Enligt Google görs det såhär på din hoj:
Vrid på tändningen (starta inte). Vrid gasrullen långsamt (säg runt tre sekunder eller så) till ”full gas”, vrid tillbaka gasrullen lika långsamt till noll. Upprepa 1-2ggr till. Slå av tändningen. Slå på tändningen igen - och provstarta.

2. Om ovan inte hjälper kanske det skulle kunna vara värt att testa att låta hojen stå strömlös några timmar, det kostar ju inget att prova det.

3. Om den gick som den skulle innan tankningen skulle du ju möjligtvis kunna ha fått tag i något så ovanligt som dålig bensin?


Hej och tack för svar!

Jag kan inte i detalj redogöra för vad de gjort, men i princip har jag förstått att:

* Det första de gjorde var att konstatera att batteriet var dåligt och bytte det. Nödvändigt för fortsatt felsökning (jag förstår inte varför det inte går att koppla ett annat batteri med startkablar och felsöka så, men men, jag är inte mekaniker)

* de har läst ut felkoder, och inte fått fram några som kan ha med detta att göra. Jag har dock inte fått ev lista.

* De har kollat att det kommer fram bränsle

* att det finns komp (har inte sett siffrorna)

* kollat luftfilter.

* bytt stift (även om de tyckte de som satt i såg ok ut), men när stiften är losskurvade och bara läggs mot jord (antar jag) ger de ingen gnista på någon cylinder säger de.

... mer vet jag inte men det låter som att de fyra basic grejerna är kollade (luft, bränsle, komp, gnista) och att de inte kan felsöka gnistdelen ordentligt pga att de inte får gnista med stiften lösskruvade.

Tack för tipsen. Även om jag efter de forumtexter jag hittat här och annanstans lutar åt tändspole ska jag testa dina tips. De verkar ju enkla nog...
Ali Ladjemi
 
Inlägg: 14
Blev medlem: 2021-08-17/19:35

Re: (Tips på) felsökningshjälp efterlyses

Inläggav Ali Ladjemi » 2021-08-18/09:01

F800åkare skrev:Den går inte på alla cylindrar, tändspole är min gissning. Ger inga felkoder konstigt nog. Bmw är dyra på delarna och det är en del jobb att nå dom.

Av med kåporna längst ned, starta hojen och försök hålla den vid liv i 10 sek, känn efter vilket grenrör som är kallt resp varmt. Försök inte köra den mer.

Fortsatt kontroll/åtgärd efter detta test tar vi senare.


Hej och tack för svar!

Ja, jag får försöka gräva i det. Det låter på många trådar här och andra ställen som att det är ett ofta förekommande problem.
Ali Ladjemi
 
Inlägg: 14
Blev medlem: 2021-08-17/19:35

Re: (Tips på) felsökningshjälp efterlyses

Inläggav Ali Ladjemi » 2021-08-18/09:03

Håkan skrev:Hej och välkommen hit.
Första steget vid felsökning på en modern BMW är att läsa av felkoder. Har verkstaden du lämnat till möjlighet till det?
Som F800åkare skriver ger inte trasig tändspole någon felkod (!!!) men det är bra att utesluta andra felkällor.
Utan någon annan felkod, så tror jag också på tändspolefel.


Hej och tack:)

ja, verkstan har läst av felkoder utan framgång (dvs inte hittat nåt).

Allt mer pekar på tändspolen...
Ali Ladjemi
 
Inlägg: 14
Blev medlem: 2021-08-17/19:35

Re: (Tips på) felsökningshjälp efterlyses

Inläggav Ali Ladjemi » 2021-08-18/09:04

F800åkare skrev:Är det spolfel så kan du söka efter Beru ZS386 för ersättare, om minnet inte är helt fel så får du då samma produkt som Bmw säljer utan den dyra Bmw brandade papplådan de säljs i.


tack så mkt :)
Ali Ladjemi
 
Inlägg: 14
Blev medlem: 2021-08-17/19:35

Re: (Tips på) felsökningshjälp efterlyses

Inläggav F800åkare » 2021-08-18/12:14

Var det en aukt Bmw verkstad eller annan oberoende?

Spolarna ska ge gnista. Men de kan ge för svag gnista oxå, då är de dåliga. Denn video visar skillnaden mellan en bra och en dålig spole.

https://www.youtube.com/watch?v=W7LU7G-48BE
K1300S 2009.
Användarvisningsbild
F800åkare
 
Inlägg: 1601
Blev medlem: 2017-06-20/07:18
Ort: D6

Re: (Tips på) felsökningshjälp efterlyses

Inläggav Ali Ladjemi » 2021-08-18/20:08

F800åkare skrev:Var det en aukt Bmw verkstad eller annan oberoende?

Spolarna ska ge gnista. Men de kan ge för svag gnista oxå, då är de dåliga. Denn video visar skillnaden mellan en bra och en dålig spole.

https://www.youtube.com/watch?v=W7LU7G-48BE


Det var en oberoende verkstad som hade möjlighet att läsa ut felkoder...

Tack för videon. Ska göra testet om jag skruvar själv...
Ali Ladjemi
 
Inlägg: 14
Blev medlem: 2021-08-17/19:35

Re: (Tips på) felsökningshjälp efterlyses

Inläggav Ali Ladjemi » 2021-08-18/20:10

Hej igen tack för alla tips!

Tog hem hojen idag. Den startar inte alls längre, tänder inte alls. Ingen gnista enligt verkstan. Finns det nåt annat man man misstänka nu när det blivit såhär? ECU t.ex.? och hur kollar man :o

MVH

Ali
Ali Ladjemi
 
Inlägg: 14
Blev medlem: 2021-08-17/19:35

Re: (Tips på) felsökningshjälp efterlyses

Inläggav Vertice » 2021-08-18/20:53

Jobbigt läge när inget händer nu.
Har du kollat sidostödets switch, på/av switch, tändningslåset?
Full kräm i batteriet?

Går alltid chansa byta ECU då du inte kommer framåt. En tändspole kan vara dålig men det låter som nått mer har hänt.
GS-911 felsökare är nog ett måste men är osäker vilka koder den läser när motorn inte går.
Insugningsgummin x4 kan vara dags byta, hade det själv när jag var säker på att en tändspole gett upp.
Du kan alltid mäta temperaturen på avgasrören när den är igång för att ringa in eventuellt tändspolefel.

Söka på eBay mm

https://www.ebay.co.uk/itm/BMW-K1200S-C ... e4QAvD_BwE
R1250GS -23, F750GS -22, KTM 1290 SAS -21,
R1200GS -11, K1200GT -06, G310R
Vertice
 
Inlägg: 144
Blev medlem: 2014-07-31/21:30
Ort: Umeå

Re: (Tips på) felsökningshjälp efterlyses

Inläggav dpiu1 » 2021-08-19/11:13

Jag gissar att du har en defekt vevaxelgivare, eller kablaget till den. Kamlägesgivaren kan ge likartade problem, men jag tror mer på vevaxelgivaren. Enligt uppgift så ger den heller inte någon felkod i vissa fall. Kontrollera i första hand att kablar och kontakter är hela och rena till givarna och själva givarna borde väl en BMW-verkstad kunna kolla upp om de är funktionella.
Lycka till!
/Janne
dpiu1
 
Inlägg: 133
Blev medlem: 2005-03-31/01:00

Re: (Tips på) felsökningshjälp efterlyses

Inläggav Ali Ladjemi » 2021-08-19/11:38

dpiu1 skrev:Jag gissar att du har en defekt vevaxelgivare, eller kablaget till den. Kamlägesgivaren kan ge likartade problem, men jag tror mer på vevaxelgivaren. Enligt uppgift så ger den heller inte någon felkod i vissa fall. Kontrollera i första hand att kablar och kontakter är hela och rena till givarna och själva givarna borde väl en BMW-verkstad kunna kolla upp om de är funktionella.
Lycka till!
/Janne


Aha! Ett nytt spår. Tack så mycket!
Ali Ladjemi
 
Inlägg: 14
Blev medlem: 2021-08-17/19:35

Re: (Tips på) felsökningshjälp efterlyses

Inläggav dpiu1 » 2021-09-02/13:10

Hur går det?
Skriv gärna hur det gått och eventuell lösning, så kan flera få nytta av erfarenheterna.
/Janne
dpiu1
 
Inlägg: 133
Blev medlem: 2005-03-31/01:00

Re: (Tips på) felsökningshjälp efterlyses

Inläggav Ali Ladjemi » 2021-09-02/21:53

Hej, ja jag kommer rapportera av vad som händer här. Känns ju som att det är det minsta man kan göra när folk ställer upp och hjälper till... Förra veckan var jag på en MC tripp i Norge på gamla hojen, så inget hände, den här veckan har jag börjat jobba igen och det kommer också lite i vägen för mekandet. 

Har dock fått igång den där repmanualprogramvaran från emanualsonline, men det var inte superenkelt att använda den; dels är jag inte skolad mekaniker, dels håller de på och ringer från 90-talet hela tiden och vill ha tillbaka den...  nåväl, lyckades lokalisera vevaxellägesgivaren och det kanske är möjligt att byta den själv... måste kylaren bort undrar jag såhär i förhand, men det lär jag märka.

Kanske ska passa på att fråga: är det verkligen en sån här?

https://www.autodoc.se/ridex/8226721

Det är den som kommer upp när man (i desktopversionen, lyckas inte i mobilen) på autodoc.se lägger in min MC (BMW k1200s -06) och söker på vevaxellägesgivare. Den kostar alltså 80kr, så om det är den tänkte jag chansbyta. Men nästa i listan över passande vevaxellägesgivare kostar 1800kr. Lite för stor skillnad för att man inte ska misstänka att de inte gör samma sak? Är "Impulsgivare, vevaxel" (80kr), "Sensor, tändningsimpuls" (1800kr), och "Impulsgivare, vevaxel" (875kr) alla samma sak?

tack på förhand:)
Ali Ladjemi
 
Inlägg: 14
Blev medlem: 2021-08-17/19:35

Re: (Tips på) felsökningshjälp efterlyses

Inläggav F800åkare » 2021-09-02/22:20

Nej, så här ser den ut och här är numret också. Kylaren behöver ej röras.

https://www.realoem.com/bmw/enUS/showpa ... Id=12_2365

Men om den är död bör du definitivt få en felkod. Motorlampan bör lysa. Det vore konstigt om den skulle svara ZFE vid check/uppstart men ändå inte fungera och ge signal....samma gäller kamaxelgivaren.

https://www.realoem.com/bmw/enUS/showpa ... Id=12_2380

Notera att de är lika till utseende men det är olika nummer på dom då de mest troligt har olika resistans för att ge rätt signal för olika varvtal de ska läsa.
K1300S 2009.
Användarvisningsbild
F800åkare
 
Inlägg: 1601
Blev medlem: 2017-06-20/07:18
Ort: D6

Re: (Tips på) felsökningshjälp efterlyses

Inläggav Ali Ladjemi » 2022-07-13/13:41

Nu har jag fått tillbaka hojen från BMW verkstan. De hade den ca 3mån. Felet var.... <trumvirvel>... bränsletrycksgivaren. Ca 9000kr (till BMW) och tre månader senare funkar hojen. Nu hoppas jag att det blir åka av.

Jag chansbytte även vevaxelgivaren innan jag lämnade in den, men det gav såklart inget.
Ali Ladjemi
 
Inlägg: 14
Blev medlem: 2021-08-17/19:35

Re: (Tips på) felsökningshjälp efterlyses

Inläggav Vertice » 2022-07-13/14:19

Ali Ladjemi skrev:Nu har jag fått tillbaka hojen från BMW verkstan. De hade den ca 3mån. Felet var.... <trumvirvel>... bränsletrycksgivaren. Ca 9000kr (till BMW) och tre månader senare funkar hojen. Nu hoppas jag att det blir åka av.

Jag chansbytte även vevaxelgivaren innan jag lämnade in den, men det gav såklart inget.


Håller tummarna att felet är fixat nu när det är MC säsong! Ut och rulla på vägarna.
R1250GS -23, F750GS -22, KTM 1290 SAS -21,
R1200GS -11, K1200GT -06, G310R
Vertice
 
Inlägg: 144
Blev medlem: 2014-07-31/21:30
Ort: Umeå


Återgå till K radmotorer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Majestic-12 [Bot] och 1 gäst