K100rs med trög hastighetsmätare.

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

K100rs med trög hastighetsmätare.

Inläggav Matz Zingmark » 2007-04-09/19:41

Nu har något hänt med hastighetsmätaren på min k100 rs. När jag bromsar in så hänger inte hastighetsmätaren med, när jag har fått stopp på hojen visar mätaren fortfarande 30 km i timmen. Den sjunker hela tiden för att så småningom stanna på 0. Jag har tyckt att mätaren varit trög vid gaspådrag tidigare, men skylt detta på inbillning. Nu ser jag dock att den är trög även vid gaspådrag. Vad kan detta bero på? och vad kan man göra åt detta?
Användarvisningsbild
Matz Zingmark
 
Inlägg: 482
Blev medlem: 2004-03-31/01:00

Kollat hastighetsmätargivaren?

Inläggav Joen i Dalby » 2007-04-16/17:36

Hej!

Om rubricerade givare är smutsig kan detta inverka negativt på de svaga strömmar som utgör pulserna (via en förstärkare i instrumentet) till hastighetsmätaren. Givaren sitter med två små stjärnskruvar på höger sida i överkant på "baknavet".

Det är bäst att kolla givaren först. Den går att testa med ett elektriskt fält på 50 Hz utan att ta loss givaren - jag har testade med en lödkolv och grabbens Fleischmann-tågtransformator, som oxå funkade bra. Utslaget på hastighetsmätaren skall bli mellan 60-65 km/h om givaren är ok.

Om rengörning av givaren inte hjälper är det troligen förstärkaren mellan givaren och hastighetsmätaren som lagt av. En sådan är lätt att byta men kräver att man tar isär instumentet.
JoenWidmark
DO15
K1100RS-96
F650GS-09
UralRetro-06
Aprilia125cc
Suzuki125cc
Joen i Dalby
 
Inlägg: 51
Blev medlem: 2002-03-18/01:00

Inläggav Bat » 2007-04-16/22:17

[quote="Joen i Dalby;10521"]Hej!


Det är bäst att kolla givaren först. Den går att testa med ett elektriskt fält på 50 Hz utan att ta loss givaren - jag har testade med en lödkolv och grabbens Fleischmann-tågtransformator, som oxå funkade bra. Utslaget på hastighetsmätaren skall bli mellan 60-65 km/h om givaren är ok.

Oj!!:eek:
Beskriv lödkolvstricket!:)

Jarek
Bat
Användarvisningsbild
Bat
 
Inlägg: 53
Blev medlem: 2006-06-06/07:43

Givarekontroll.

Inläggav Mimmi » 2007-04-16/22:35

Bat;10551 skrev:Oj!!:eek:
Beskriv lödkolvstricket!:)

Jarek


Hej!

Det hela är enkelt. Man använder en lödpistol med transformator, det går ej med en vanlig lödkolv. Finessen är nämligen den att givaren skall utsättas för ett fält med frekvensen 50hz. Givaren behöver ej demonteras för kontrollen. Det är bara att hålla lödpistolen/trafon intill givaren i slutväxeln, och med tändningen påslagen se hastighetsmätarutslaget. Jag har för mig att det är 62km/tim mätaren skall visa om allt är exakt rätt.
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Inläggav Bat » 2007-04-17/06:09

Tack! he he
Ska prova, har för mig att en kompis har en sådan lödkolv.

Jarek
Bat
Användarvisningsbild
Bat
 
Inlägg: 53
Blev medlem: 2006-06-06/07:43

Fel mellan kretskorten

Inläggav lem » 2007-04-17/19:55

Matz Zingmark;10153 skrev:Nu har något hänt med hastighetsmätaren på min k100 rs. När jag bromsar in så hänger inte hastighetsmätaren med, när jag har fått stopp på hojen visar mätaren fortfarande 30 km i timmen. Den sjunker hela tiden för att så småningom stanna på 0. Jag har tyckt att mätaren varit trög vid gaspådrag tidigare, men skylt detta på inbillning. Nu ser jag dock att den är trög även vid gaspådrag. Vad kan detta bero på? och vad kan man göra åt detta?


Hej!

Jag har fått mkt underliga utslag som berott på att mätarfästet och övrig elektronik glappar mellan varandra (mestadels för lite utslag men även dubbelt så mkt). Efter att slagit en fin liten lina mellan konktakterna och en råbandknop har två mätare fungerat utmärkt (jag är både elektronikingenjör och sjöman...).

Bild

Se även http://www.navitel.se/MCdelarsokes.htm

Hoppas det kan vara ett tips!
Häls/Lars M
Användarvisningsbild
lem
 
Inlägg: 353
Blev medlem: 2005-01-19/23:03

Inläggav Matz Zingmark » 2007-04-21/07:05

Tack för de råd ni hjälpt mig med. Jag har nu varit försökt att ta lös givaren, efter att jag tagit bort skruven, så sitter den ändå fast. Ska den rakt upp eller hur får jag lös den?
Visst är det detta som är givaren.
Användarvisningsbild
Matz Zingmark
 
Inlägg: 482
Blev medlem: 2004-03-31/01:00

Inläggav gösser » 2007-04-21/07:24

Hej!
Jo den ska rakt upp! Men det är lite "puljobb". Jag tog en spårmejsel med ganska vass spets och försökte få in den under givaren på flera ställen,(där man kommer åt) och bände försiktigt från olika håll. Vrid inte mejseln eftersom det är lätt att få märken i plasten som omger givaren. Det tog en stund men till slut började den ge med sej. Förmodligen är det O-ringen som tätar som håller emot. Har du otur kan O-ringen gå sönder annars tar du bara ett tunnt skikt olja på den vid återmonteringen. Lycka till!

Lars

Matz Zingmark;10868 skrev:Tack för de råd ni hjälpt mig med. Jag har nu varit försökt att ta lös givaren, efter att jag tagit bort skruven, så sitter den ändå fast. Ska den rakt upp eller hur får jag lös den?
Visst är det detta som är givaren.
Användarvisningsbild
gösser
 
Inlägg: 476
Blev medlem: 2005-08-30/01:00

Inläggav Matz Zingmark » 2007-04-21/08:27

gösser;10870 skrev:Hej!
Jo den ska rakt upp! Men det är lite "puljobb". Jag tog en spårmejsel med ganska vass spets och försökte få in den under givaren på flera ställen,(där man kommer åt) och bände försiktigt från olika håll. Vrid inte mejseln eftersom det är lätt att få märken i plasten som omger givaren. Det tog en stund men till slut började den ge med sej. Förmodligen är det O-ringen som tätar som håller emot. Har du otur kan O-ringen gå sönder annars tar du bara ett tunnt skikt olja på den vid återmonteringen. Lycka till!

Lars


Tack! Nu är givaren rengjord och återmonterad, så nu är det bara att ta en sväng och se om det blivi bättre.
Användarvisningsbild
Matz Zingmark
 
Inlägg: 482
Blev medlem: 2004-03-31/01:00


Återgå till K radmotorer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst