Snygga till R90s

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Snygga till R90s

Inläggav ULF965 » 2020-09-30/11:25

Hej!
Jag har en R90s -74, har ägt den nästan 30 år. Den har dock inte rullat många mil de senaste åren. Det börjar bli dags att få den lite finare. Det rasslar lite i motorn, räknar med att det är dags att byta kamkedja med tillhörande tätningar.
Tyvärr är den inte helt oljetät. Det blir att köpa en sats med packningar och tätningar till cylindrar.
Växellådan var trasig när jag köpte den, det fattades några kuggar på mellanaxeln. Det blev en begagnad vxl-låda från en polis bmw. Tyvärr är denna låda utan kick. Det är lite bökigt att springa igång motorcykeln när batteriet är trött.
Frågor:
1. Topplockspackningar att köpa idag, verkar vara samma till R50 - R90. Hur kan detta fungera med olika borrningar?
2. Jag har den gamla växellådan kvar med kickgavel, det verkar dock väldigt knepigt att byta denna gavel. Känner ni till någon i Västra Götaland som är duktig på dessa gamla växellådor?
3. Det har avverkats ett antal Yasa batterier över åren. De har dock inte varit helt täta och det lockar med gel-batteri istället. Det kanske kan fungera med ett batteri till åkgräsklippare, har ni något att rekommendera?
ULF965
 
Inlägg: 11
Blev medlem: 2019-04-28/18:30

Re: Snygga till R90s

Inläggav Håkan » 2020-09-30/15:44

Grattis! En R90S som stått still några år är underbart att sätta tänderna i... :D

Försöker mig på svar på frågor...
1. Ja det fungerar. Det finns en kant på cylindern, och motsvarande fördjupning i toppen. Packningen tätar. ;)
2. Skriver e-post till dig i detta ärende. :)
3. Boxern med stor kubik går tungt, satsa på ett kvalitetsbatteri. Brukar rekommendera Varta 530030030 från Autoexperten till dessa MC.
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Snygga till R90s

Inläggav ULF965 » 2020-09-30/18:10

Tackar!
Varta batteriet du rekommenderar är ett konventionellt bly/syra batteri (ej slutet), vid koll på nätet specas detta ibland för åkgräsklippare. Tanken med att få dit kicken, är att jag inte skall ha behov för 30 ah.
Jag slår en signal till dig imorgon.
Det finns vissa finesser att köpa delarna jag behöver i Sverige istället för England eller Tyskland.
ULF965
 
Inlägg: 11
Blev medlem: 2019-04-28/18:30

Re: Snygga till R90s

Inläggav Håkan » 2020-09-30/19:56

Ja, som jag skrev går Boxer med stor volym tungt, du behöver det där på 30Ah för att den skall starta i när temperaturen kryper nedåt.
Det är tungt att kicka ingång den motorn också, speciellt när oljan blir tjockare, det är inte alltid högsommarvärme.
Vill du ha ett helslutet batteri, satsa på ett Odyssey. https://www.odysseybattery.com/
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö


Återgå till Gammelbumsar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst