En skrothög och en hög skrot

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Re: En skrothög och en hög skrot

Inläggav henriksch » 2020-10-18/18:38

Helg igen, bara knappt en dag i verkstaden. Skrotet utkonkurrerat av barnbarn, de vinner alla dagar i veckan.
Lite gjort i alla fall. En dag och inget som syns men till en ganska stor tillfredställelse för en annan. Jag och min gamla Åbro har hängt hela dagen vilket resulterat i att framhjulet sitter där det skall. Förvisso med M14x2 istället för M14x1,5 som det borde vara. Man tager vad man haver, gjorde mutter lite längre i stället, lika många gängor som håller tänkte jag.
AH.jpeg

Lite bilder på Åbron in action:
Svarva, svarva
AH1.jpeg

Slipa in med ett framhjulslager som tolk
AJ.jpeg

Hepp
AK.jpeg

men nä, visst blev hålet bra men ack vad ängsligt långt ut. Axeln för lång helt enkelt
Dessutom så kommer jag att reta gallfeber på mig om jag inte gör en bussning med krage på högersidan också, den rackaren glider in när man sätter på hjulet /dvs trycker in axlen.
AL.jpeg

Kanske kanske blir utsticket acceptablet långt när en ny bussning med krage kommer på plats. Därför först en ny bussning ny när Åbron och jag är så bra vänner ändå och sedan får vi se.
Kampen går vidare
henriksch

Inläggav BmwMats » 2020-10-18/20:28

Detta ÄR riktigt trevligt att följa :)

Snyggt arbete med axeln, känner att jag plötsligt har ett behov av att kunna svarva jag också... ;)
Kul att följa ditt arbete, även om din tid inte alltid räcker till.
Vi andra får "tya oss", men som sagt, din tråd är riktigt trevlig att följa.

P.S. Informativ och trevlig text till bilderna :)

Mvh BmwMats
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Användarvisningsbild
BmwMats

Inläggav henriksch » 2020-10-19/17:09

BmwMats skrev:Detta ÄR riktigt trevligt att följa :)

Snyggt arbete med axeln, känner att jag plötsligt har ett behov av att kunna svarva jag också... ;)
Kul att följa ditt arbete, även om din tid inte alltid räcker till.
Vi andra får "tya oss", men som sagt, din tråd är riktigt trevlig att följa.

P.S. Informativ och trevlig text till bilderna :)

Mvh BmwMats

Alltid skoj med lite respons och kul att du uppskattar mitt knåpande, tack!
henriksch

Inläggav henriksch » 2020-10-22/19:53

Veckans vardagskvällar tillbringats i läsfåtöljen tillsammans med ett skitigt bromsok (bild visad innan):
IMG_1881.jpeg

Hitta bromsbelägg, klura ut var det har suttit och om det finns renoveringssatser till dem. Inte så säker på att jag måste dyka så djupt i dem men gummina som skyddar axlarna som oket "flyter" på måste bytas ut.

Hittade ett guldställe nästgårds, I Kristianstad (där jag jobbar) finns en Kawazakihandlare som också köpt på sig pallvis med bromsbelägg och renoveringssatser och dessutom är hjälpsam.

Han hade belägg och tipsade om sidor man kan detektiva sig fram på.
Tror att det rör sig om bromsar från en nittiotals Honda ihopsatt i Italien (därav Brembo trodde handlaren).

Avvaktar med att handla på mig mer än en omgång nya belägg tills jag är säker på att jag får dit dem...

Tänker gå tillväga enligt följande (OCH här skulle jag gärna bli motsagd om någon anser att det är dumt eller finns bättre sätt):

1. Sätt i nya belägg
2. Spänn fast oket på skivan på "kolvsidan" med ett mellanlägg mellan skiva och belägg så mycket frigång man vill ha på ett nytt belägg. GISSNINGSVIS 1-2 mm (Synpunkter på hur mycket spel det skall vara mellan ett belägg och en skiva "i friläge" emottages verkligen tacksamt här!!)
3. Sätt oket på flyt-axlar i läge INNE, såhär:
AM (kopia).jpg

Alltså INTE såhär:
AN(kopia).jpg

Eftersom när oket jobbar dvs klämmer ihop beläggen vid inbromsning så kommer oket också att förflytta sig mot ett läge som är mer bild två, som jag tänker mig.

4. Se till att beläggen kommer att hamna rätt i hur de trycker på skivan dvs x-y-led (i skivans plan). Mät i z-led avstånd mellan okets fästpunkter och gaffelns fästöron samt skissa på vilket utseende "adapterplattan" behöver ha.

Klokt? Korkat??

...och sedan har en beställning som fick svettpärlor att tränga fram och betalkortet att nästintill glöda lagts hos Motorworks. Bara en massa smådelar såsom vajrar och gummidelar, renoveringssayts till förgasare osv

Iofs även ett nedre gaffelben till R75/6:an också eftersom hjulaxelhålet är alldeles för stort och kräver en plåtbit som shims för att kunna spännas fast. Enda rimliga förklaringen jag kan tänka mig är att ett hjullager ngn gång tvärskurit och fått axelan att rotera. Skumt bara att vänsterbenet är okej. Kanske blev än värre däran och då bytt medan högersidan klarar sig med ett hemmaknackat shims? Kändes som ett för allvarligt fulhack så det får bli ett byte.
Lite av en djungel att hitta rätt. Dubbla skivor är ju inte standard på R75/5 1975. Olika hjulaxeldiametrar finns det också. Hoppas verkligen att det blir rätt.
henriksch

Föregående

Återgå till Gammelbumsar