En skrothög och en hög skrot

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Re: En skrothög och en hög skrot

Inläggav henriksch » 2021-01-08/19:31

Jullovet närmar sig obönhörligen sitt slut men några dagar är det kvar :)
Tankförhöjningsgrejor:
Mc (kopia).jpg

På plats och sedan svetsades den i tankens fäste (i underkant) Tänker att om någon vill ha tillbaka tanken på sin rätta plats så kommer det att vara en baggis med en juste liten kapskiva
Md (kopia).jpg

och en batterihållare aven bit ALU-plåt och lite gummiduk
Me (kopia).jpg

...och på plats.
Mf1 (kopia).jpg

Köpte ett Yuasa på Amazon för samma pengar som ett Biltemabatteri. Fick det skickat torrt men det skall väl lösa sig med det, 38%-ig syra som jag minns rätt??. Får väl leta upp en batterifirma och försöka köpa loss lite, Biltema tycks inte ha.
Passade fint när jag väl monterat bort luftfiltet och den undre burken. Knöligt sätt att få dit ett batteri.
Till slut en mall till en verktygslåda under sadeln:
Mf (kopia).jpg

Blir i Alu eller karroseriplåt Alu lär ju lätt att jobba med men jag tycker att jag misslyckats med ALU-lödningar den senaste tiden trots att jag har lod som skall var svalda för ALU, känns som jag lyckats bäst förut med remsor sågade av förlustanoder av Zink från Biltem
henriksch
 
Inlägg: 519
Blev medlem: 2011-05-02/18:29

Re: En skrothög och en hög skrot

Inläggav Håkan » 2021-01-09/08:47

henriksch skrev:Köpte ett Yuasa på Amazon för samma pengar som ett Biltemabatteri. Fick det skickat torrt men det skall väl lösa sig med det, 38%-ig syra som jag minns rätt??. Får väl leta upp en batterifirma och försöka köpa loss lite, Biltema tycks inte ha.

Batterisyra kan vara problem...
I min hemstad säljs inte batterisyra till privatpersoner längre, sedan en syraattack där en kvinna fick batterisyra kastat i ansiktet. :shock:
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: En skrothög och en hög skrot

Inläggav henriksch » 2021-01-09/09:01

Ok, det är ju starka grejor, det skall nog lösa sig. Bilverkstad kanske.
Senast redigerad av henriksch 2021-01-09/09:17, redigerad totalt 1 gång.
henriksch
 
Inlägg: 519
Blev medlem: 2011-05-02/18:29

Re: En skrothög och en hög skrot

Inläggav F800åkare » 2021-01-09/09:15

Jag var till min lokala bildelsnasare och köpte batterisyra, 1L flaska med olika korkar och pipetter för runt hundringen . Tror det ej är problem om man går till en butik där man är känd sen tidigare.
K1300S 2009.
Användarvisningsbild
F800åkare
 
Inlägg: 1601
Blev medlem: 2017-06-20/07:18
Ort: D6

Re: En skrothög och en hög skrot

Inläggav henriksch » 2021-01-09/19:27

F800åkare skrev:Jag var till min lokala bildelsnasare och köpte batterisyra, 1L flaska med olika korkar och pipetter för runt hundringen . Tror det ej är problem om man går till en butik där man är känd sen tidigare.


Så tänkte jag att det skulle kunna funka, får väl bre på om att jag jobbat som kemilärare på gymnasiet i över tjugo år om det skulle knipa, väl förtrogen med SIV (syran-i-vattnet-regeln :) ) med andra ord.
henriksch
 
Inlägg: 519
Blev medlem: 2011-05-02/18:29

Re: En skrothög och en hög skrot

Inläggav henriksch » 2021-01-09/19:38

Förhöjt tankfäste fram:
Mg (kopia).jpg

och bak
Mh (kopia).jpg

Eftersom tanken även måste flyttas bak en cm eller så för att gå fri från gaffelkronan så får det bli såhär
Mi (kopia).jpg

Och såhär blir resultatet
Mj (kopia).jpg


Så var det bensinkranarna som sitter fast så det visslar om det. Med lite övertalning och varmluftspistol lossnade den ena
men inte (ännu) den andra
Mk (kopia).jpg

Och såklart smälte ena plaströret lite trots stor försiktighet.
Har någon tips om vettigt ersättningsmaterial så tas detta tacksamt emot!
henriksch
 
Inlägg: 519
Blev medlem: 2011-05-02/18:29

Re: En skrothög och en hög skrot

Inläggav henriksch » 2021-01-10/19:52

Bensinkran, check (attan så rostig fingänga), ömtåliga saker det där men det gick och rör hade jag fler så nu skall det funka.
Sen gick det bra inte, sänkte bakkanten av tanken 10 mm ungefär,
1a (kopia).jpg

Svarvade av kopplingsmuttrarna till bakre fästet
1b (kopia).jpg


Avsevärd skillnad, eller hur! INGEN ser det förmodligen utom jag, men det räcker ju gott iofs.

Äntligen framme vid sadel
Här är ämnet:
1c (kopia).jpg

Och efter att ha plockat bort skinn och stoppning
1d (kopia).jpg

Den är nog gången...

Gillar bakre delen av sadeln, vill ha passagerar-räcket kvar, tycker att det stärker det gubbiga intryck jag gärna vill ha på denna båge
Gillar också bakre halvan utseendemässigt, snygg form på aktern. Funkar bra på det jag siktar mot
Skumgummit behålls, fästen kan nog göras ngt av om än efter lite ombyggnad/renovering. Men lite kortare vill jag ha den.
1e (kopia).jpg
henriksch
 
Inlägg: 519
Blev medlem: 2011-05-02/18:29

Re: En skrothög och en hög skrot

Inläggav henriksch » 2021-01-10/20:02

Plyfa som utgångspunkt.
1f (kopia).jpg

Fomat en början till en plugg för en sadel botten. Har inte pysslar med glasfiber förut, det skall (förhoppningsvis) bli kul.
1g (kopia).jpg

1h (kopia).jpg

(rå, kapades ner ytterligare sedan)
Avslutade aftonen med att försöka göra pluggen rak/stabil
1i (kopia).jpg
henriksch
 
Inlägg: 519
Blev medlem: 2011-05-02/18:29

Re: En skrothög och en hög skrot

Inläggav Lazarus » 2021-01-10/20:30

Linjerna blev mycket bättre när du sänkte bakkanten på tanken, så jo, det märks :)
R1250GS
Användarvisningsbild
Lazarus
 
Inlägg: 162
Blev medlem: 2016-09-14/17:26
Ort: Göteborg

Re: En skrothög och en hög skrot

Inläggav henriksch » 2021-01-10/21:17

Lazarus skrev:Linjerna blev mycket bättre när du sänkte bakkanten på tanken, så jo, det märks :)


Vad bra att ngn ner ser det, återstår lite att se när sadel kommer dit om det räckte!
Kul med kommentarer, tack!
henriksch
 
Inlägg: 519
Blev medlem: 2011-05-02/18:29

Re: En skrothög och en hög skrot

Inläggav Lazarus » 2021-01-10/21:55

henriksch skrev:
Lazarus skrev:Linjerna blev mycket bättre när du sänkte bakkanten på tanken, så jo, det märks :)


Vad bra att ngn ner ser det, återstår lite att se när sadel kommer dit om det räckte!
Kul med kommentarer, tack!


Är mäkta imponerad av ditt kunnande och vill egentligen inte lägga mig i ditt bygge. Men....linjen på tankens underkant följer nu motorns lutning bättre, och linjerar även bra med sadeln. Kanske att den skall sänkas liite till ;)
R1250GS
Användarvisningsbild
Lazarus
 
Inlägg: 162
Blev medlem: 2016-09-14/17:26
Ort: Göteborg

Re: En skrothög och en hög skrot

Inläggav henriksch » 2021-01-10/22:20

Lazarus skrev:
henriksch skrev:
Lazarus skrev:Linjerna blev mycket bättre när du sänkte bakkanten på tanken, så jo, det märks :)


Vad bra att ngn ner ser det, återstår lite att se när sadel kommer dit om det räckte!
Kul med kommentarer, tack!


Är mäkta imponerad av ditt kunnande och vill egentligen inte lägga mig i ditt bygge. Men....linjen på tankens underkant följer nu motorns lutning bättre, och linjerar även bra med sadeln. Kanske att den skall sänkas liite till ;)


För 17 gubbar, alla funderingar och synpunkter emottages tacksamt. Det är ju en ganska inåtvänd syssla som inte med lätthet dryftas med grannen (om man haft någon :) ) så att det finns någon/några få i landet som ser, har funderingar och dryftar är bara kul.

Motorns övre linje är ju ett dilemma på en BMW-boxer, man får antingen försöka följa eller bryta och låta den "leva sitt eget liv". Sidokåporna är lite för mig som ett sätt att försöka få resten att hänga ihop.
Jo kanske skulle man sänka lite till, inte riktigt säker på vad jag tycker. Får väl sätta mig och glo :)

mvh
Henrik
henriksch
 
Inlägg: 519
Blev medlem: 2011-05-02/18:29

Re: En skrothög och en hög skrot

Inläggav henriksch » 2021-01-11/20:04

En sväng utanför det stora varuhuset idag på väg hem från jobbet. Fina grejor att shoppa på nätet och hämta utanför i dessa tider.
Rubbing, polish och vax:
1k (kopia).jpg

1l (kopia).jpg

Originallacken skall behållas, ärrad och med någon liten buckla. Aldrig varit så svag för just denna färgsättning men den är onekligen väldigt tidstypisk. R100rs med denna färgsättning stod i skylten på Lindströms i Limhamn när man själv körde R75/5 i början av 80-talet.

Blinkersrelä, check, det blinkar på med Biltemas relä.

Så jordkabel, då jag inte riktigt var den skall sättas i ramen fick det bli hemmasnickrad variant
Startkablar skall väl funka som just startkabel (16 mm2)
1m (kopia).jpg

ena änden är lätt. Den andra i ram/motor får jag hitta ngn punkt till
1n (kopia).jpg
henriksch
 
Inlägg: 519
Blev medlem: 2011-05-02/18:29

Re: En skrothög och en hög skrot

Inläggav henriksch » 2021-01-12/20:48

Kort pass på kvällskvisten

Jordpunkt i botten av luftburken, där fanns en juste M8.
1o (kopia).jpg


och Bing på plats
1p (kopia).jpg
henriksch
 
Inlägg: 519
Blev medlem: 2011-05-02/18:29

Re: En skrothög och en hög skrot

Inläggav BmwMats » 2021-01-13/00:38

Nu är det nära uppstart kan jag tänka mig... :D
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: En skrothög och en hög skrot

Inläggav henriksch » 2021-01-13/07:16

BmwMats skrev:Nu är det nära uppstart kan jag tänka mig... :D


En del pyssel kvar och ingen brådska, om den inte går som den skall blir man ju bara besviken, kanske bättre att gå i illusionen om att allt är okej så länge som möjligt ;)
henriksch
 
Inlägg: 519
Blev medlem: 2011-05-02/18:29

Re: En skrothög och en hög skrot

Inläggav Håkan » 2021-01-13/07:54

henriksch skrev:Kort pass på kvällskvisten

Jordpunkt i botten av luftburken, där fanns en juste M8.

Jag brukar dra in jordledningen till utrymmet för startmotor/generator. Ser även till att ha jordförbinning mellan registerkåpa och motorblock. Det är där strömmen behövs!
Jordförbinndning skall för övrigt aldrig ske genom en gänga, det skall vara direktkontakt till gods, det fick jag lära mig när jag tog kraftverksgeneratorer i drift.
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: En skrothög och en hög skrot

Inläggav henriksch » 2021-01-13/18:11

Håkan skrev:
henriksch skrev:Kort pass på kvällskvisten

Jordpunkt i botten av luftburken, där fanns en juste M8.

Jag brukar dra in jordledningen till utrymmet för startmotor/generator. Ser även till att ha jordförbinning mellan registerkåpa och motorblock. Det är där strömmen behövs!
Jordförbinndning skall för övrigt aldrig ske genom en gänga, det skall vara direktkontakt till gods, det fick jag lära mig när jag tog kraftverksgeneratorer i drift.


Tänkte delvis som du säger. Hade startmotorkåpan av men tyckte inte att jag hittade något riktigt bra ställe att få dit en rejäl kabelsko. Ville inte slipa ner den för att få in den vid startmotorns fäste i blocket som väl hade känts idealt just för kontaktytan mot godset.
Det där med gänget tänkte jag inte på alls. Nåväl det finns mer startkabel att slakta och fler kabelskor och krympslag på lager :)
henriksch
 
Inlägg: 519
Blev medlem: 2011-05-02/18:29

Re: En skrothög och en hög skrot

Inläggav henriksch » 2021-01-15/22:05

Inte mycket framsteg i veckan, jobbet splittrar fritiden liksom...
Lite inomhusarbetare, bensinslang
1q (kopia).jpg

den smuttaste (och billigaste) slangklämman.
Med hjälp av det fiffiga verktyget:
1r (kopia).jpg

ytterligare ett verktyg man bara måste ha :)
henriksch
 
Inlägg: 519
Blev medlem: 2011-05-02/18:29

Re: En skrothög och en hög skrot

Inläggav lordnisse » 2021-01-16/00:06

Originallacken skall behållas, ärrad och med någon liten buckla. Aldrig varit så svag för just denna färgsättning men den är onekligen väldigt tidstypisk. R100rs med denna färgsättning stod i skylten på Lindströms i Limhamn när man själv körde R75/5 i början av 80-talet.

Var låg Lindströms motor då? Själv så köpte jag min första mc där 16 år gammal. Då låg dom på Västanväg. :D
Mvh Henrik
lordnisse
 
Inlägg: 101
Blev medlem: 2008-08-09/21:57

Re: En skrothög och en hög skrot

Inläggav BmwMats » 2021-01-16/04:47

henriksch skrev:den smuttaste (och billigaste) slangklämman.
Med hjälp av det fiffiga verktyget:
ytterligare ett verktyg man bara måste ha :)


Hur fungerar det ?
Ser ut att vara en fjäder inuti verktyget ?

Monterar man klämman på den koniska delen och pressar isär klämman under tiden som verktyget förs in i slangen ?

Den vetgirige...
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: En skrothög och en hög skrot

Inläggav henriksch » 2021-01-16/13:38

lordnisse skrev:Originallacken skall behållas, ärrad och med någon liten buckla. Aldrig varit så svag för just denna färgsättning men den är onekligen väldigt tidstypisk. R100rs med denna färgsättning stod i skylten på Lindströms i Limhamn när man själv körde R75/5 i början av 80-talet.

Var låg Lindströms motor då? Själv så köpte jag min första mc där 16 år gammal. Då låg dom på Västanväg. :D


Jo, visst var det på Västanväg? Som jag minns det så låg affären i något som skulle kunna vara en gammal livsmedelsaffär i botten av ett 40-50-talshus. Han som ägde stället minns jag som lite åt det nedlåtande hållet vs spoling som åkte R75/5 med Åke Jonsson-system. Lättare att åka till Kävlinge, där var de lite mer åt det frisinnade hållet.
henriksch
 
Inlägg: 519
Blev medlem: 2011-05-02/18:29

Re: En skrothög och en hög skrot

Inläggav henriksch » 2021-01-16/20:33

BmwMats skrev:
henriksch skrev:den smuttaste (och billigaste) slangklämman.
Med hjälp av det fiffiga verktyget:
ytterligare ett verktyg man bara måste ha :)


Hur fungerar det ?
Ser ut att vara en fjäder inuti verktyget ?

Monterar man klämman på den koniska delen och pressar isär klämman under tiden som verktyget förs in i slangen ?

Den vetgirige...


"Klämman" är bara ståltråd i önskad dimension. Verktyget har jag tillverkat efter Youtube-förlaga. Bra att veta att man alltid har slangklämmor hemma om man bara har ett par dimensioner ståltråd och några av dessa avsedda för olika tråddimensioner. Gillar den fiffiga enkelheten och det håller faktiskt.

länkar finns i massor, tex:

https://www.youtube.com/watch?v=I3g7-qBDAGY

https://www.youtube.com/watch?v=IsIdCeF7RSE
henriksch
 
Inlägg: 519
Blev medlem: 2011-05-02/18:29

Re: En skrothög och en hög skrot

Inläggav BmwMats » 2021-01-17/05:57

Detta var helt nytt för mig måste jag erkänna.
Smidigt, nu blir det till att tillverka ett nytt "bra-att-ha-verktyg i garaget" :)
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: En skrothög och en hög skrot

Inläggav henriksch » 2021-01-17/19:59

Hmm, monterade gasvajrar idag, nya från Motorworks, blev fundersam. Hur mycket skall gasspjället kunna öppna vid fullt utslag på gasrullen?
Fullt utslag på handtaget:
1s (kopia).jpg

men då kan spjället öppnas en bit till, såhär.
1t (kopia).jpg

Är det fel? (Har justerat glappet till noll innan jag tog bilden)

I övrigt så har eftermiddagen ägnats träslöjd, pluggen inför tillverkning av sadelbotten tar långsamt form.
1u (kopia).jpg

1v (kopia).jpg
henriksch
 
Inlägg: 519
Blev medlem: 2011-05-02/18:29

Re: En skrothög och en hög skrot

Inläggav F800åkare » 2021-01-17/20:19

Fullgas är sällan 100% öppet spjäll, de brukar vara någonstans mellan 75-90% öppna, de flesta tillverkare bygger på detta sätt.
K1300S 2009.
Användarvisningsbild
F800åkare
 
Inlägg: 1601
Blev medlem: 2017-06-20/07:18
Ort: D6

Re: En skrothög och en hög skrot

Inläggav henriksch » 2021-01-17/20:33

F800åkare skrev:Fullgas är sällan 100% öppet spjäll, de brukar vara någonstans mellan 75-90% öppna, de flesta tillverkare bygger på detta sätt.

Ok, tack! Bra att höra! Är det så även på trottelförgasare? Minns att jag funderade på det när jag körde med Dellorto 36:or på min r75/5:a. Långt innan det fanns hjälp och tips att få på forum. (Internet var möjligen en avlägsen dröm hos någon visionär på den tiden.)
mvh
Henrik
henriksch
 
Inlägg: 519
Blev medlem: 2011-05-02/18:29

Re: En skrothög och en hög skrot

Inläggav F800åkare » 2021-01-17/21:06

Aldrig stött på annat, från motorsågar till bilar.
K1300S 2009.
Användarvisningsbild
F800åkare
 
Inlägg: 1601
Blev medlem: 2017-06-20/07:18
Ort: D6

Re: En skrothög och en hög skrot

Inläggav henriksch » 2021-01-17/22:11

F800åkare skrev:Aldrig stött på annat, från motorsågar till bilar.

Kanske inte jag heller, men inte tänkt på, utöver då Dellorto 36:orna där jag ju visste att det inte var original gasrulle till "fel" förgasare
henriksch
 
Inlägg: 519
Blev medlem: 2011-05-02/18:29

Re: En skrothög och en hög skrot

Inläggav Håkan » 2021-01-18/07:55

henriksch skrev:Hmm, monterade gasvajrar idag, nya från Motorworks, blev fundersam. Hur mycket skall gasspjället kunna öppna vid fullt utslag på gasrullen?

Tror nog att det skall öppna fullt.
Det finns olika kuggsegment att sätta i gashandtaget, skiljer en hel del på dem. Bland annat beroende på 32 eller 40mm förgasare som har helt olika lyft.
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: En skrothög och en hög skrot

Inläggav BmwMats » 2021-01-18/08:36

henriksch skrev:Hmm, ... Hur mycket skall gasspjället kunna öppna vid fullt utslag på gasrullen?...


Fullgas ? :o
Varför ? :roll:

Vi hade på ett av mina tidigare arbeten en konstruktör som ansvarade för gasspjäll/gaswire och dess utformning.
Detta var på 80-talets början, så det är väl snart preskiberat, men han lyckades inte få till det riktigt, utan då fordonsproduktionen startades av en ny modell, upptäcktes efter ett tag att spjällhuset bara öppnade ca 82-85% av maximal öppning på 100%.

Konstruktören fick ett argt samtal av sin chef, varvid frågan kom hur han hade "lyckats" att misslyckas så kapitalt med denna konstruktion, då ägarna av dessa fordon klagade på att fordonen upplevdes trötta och slöa.
Företaget åsamkades stora kostnader med att rätta till detta under produktionens gång.

Konstruktören svarade i samtalet med chefen: "Va - Kör folk med fullgas ???" :lol: :mrgreen:
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: En skrothög och en hög skrot

Inläggav henriksch » 2021-01-18/12:03

BmwMats skrev:
henriksch skrev:Hmm, ... Hur mycket skall gasspjället kunna öppna vid fullt utslag på gasrullen?...


Fullgas ? :o
Varför ? :roll:

Vi hade på ett av mina tidigare arbeten en konstruktör som ansvarade för gasspjäll/gaswire och dess utformning.
Detta var på 80-talets början, så det är väl snart preskiberat, men han lyckades inte få till det riktigt, utan då fordonsproduktionen startades av en ny modell, upptäcktes efter ett tag att spjällhuset bara öppnade ca 82-85% av maximal öppning på 100%.

Konstruktören fick ett argt samtal av sin chef, varvid frågan kom hur han hade "lyckats" att misslyckas så kapitalt med denna konstruktion, då ägarna av dessa fordon klagade på att fordonen upplevdes trötta och slöa.
Företaget åsamkades stora kostnader med att rätta till detta under produktionens gång.

Konstruktören svarade i samtalet med chefen: "Va - Kör folk med fullgas ???" :lol: :mrgreen:


:D
henriksch
 
Inlägg: 519
Blev medlem: 2011-05-02/18:29

Re: En skrothög och en hög skrot

Inläggav henriksch » 2021-01-18/12:09

Håkan skrev:
henriksch skrev:Hmm, monterade gasvajrar idag, nya från Motorworks, blev fundersam. Hur mycket skall gasspjället kunna öppna vid fullt utslag på gasrullen?

Tror nog att det skall öppna fullt.
Det finns olika kuggsegment att sätta i gashandtaget, skiljer en hel del på dem. Bland annat beroende på 32 eller 40mm förgasare som har helt olika lyft.


Ok, det som är skumt är att skrothögen är en R100 RT från början, dvs har rimligen 40mm-Bing i original och det är ju det jag monterar. Gör ju ingen ändring liksom. Det enda jag kan göra fel är att sätta kuggkransen i gashandtaget "för sent" Så att alla kuggarna i kuggkransen inte utnyttjas liksom men det har jag kollat noga och sedan justera vajerhöljena och minimera spelet och det tycker jag mig ha gjort. Känns som jag missar något här...
henriksch
 
Inlägg: 519
Blev medlem: 2011-05-02/18:29

Re: En skrothög och en hög skrot

Inläggav henriksch » 2021-01-18/20:23

medan jag försöker filosofera i spjällfrågan, skall den gå att öppna helt eller inte?? så är det gott att sitta och slipa
1x (kopia).jpg
henriksch
 
Inlägg: 519
Blev medlem: 2011-05-02/18:29

Re: En skrothög och en hög skrot

Inläggav Håkan » 2021-01-18/21:21

henriksch skrev:medan jag försöker filosofera i spjällfrågan, skall den gå att öppna helt eller inte??

Ja, Henrik. Har också tänkt på den saken... Så mycket så jag skruvade bort en förgasare här på en R100GS, 40mm Bing förgasare. Och visst, full gas på handtaget ger fullt öppet spjäll. Det finns ett mekaniskt stopp för spjället, så att det inte kan övervridas, och spjällarmen ligger hårt mot stopp.
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: En skrothög och en hög skrot

Inläggav henriksch » 2021-01-19/06:30

Håkan skrev:
henriksch skrev:medan jag försöker filosofera i spjällfrågan, skall den gå att öppna helt eller inte??

Ja, Henrik. Har också tänkt på den saken... Så mycket så jag skruvade bort en förgasare här på en R100GS, 40mm Bing förgasare. Och visst, full gas på handtaget ger fullt öppet spjäll. Det finns ett mekaniskt stopp för spjället, så att det inte kan övervridas, och spjällarmen ligger hårt mot stopp.


Vad juste att du tog dig tid, stort tack! Då vet jag att det inte stämmer på min. På det igen! Kan mycket väl vara att jag haft otur när jag tänkt, man har ju det ibland liksom :D
henriksch
 
Inlägg: 519
Blev medlem: 2011-05-02/18:29

Re: En skrothög och en hög skrot

Inläggav BmwMats » 2021-01-20/02:26

En liten länk till nattens projekt att försöka visualisera injustering av spjället:

https://www.bmwklubben.se/forum/viewtop ... 30&t=30556

Mvh BmwMats
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: En skrothög och en hög skrot

Inläggav henriksch » 2021-01-20/20:13

BmwMats skrev:En liten länk till nattens projekt att försöka visualisera injustering av spjället:

https://www.bmwklubben.se/forum/viewtop ... 30&t=30556

Mvh BmwMats


Hej Mats!
Tack för tipsen i tråden du gjort om justering av spjäll.
Hittade ett fel, väldans klantigt av mig, som i alla fall delvis åtgärdade spjällöppningen, en glömd justerskruv...

Dock kvarstår en liten bit till full öppning. Kanske det beror på att jag inte justerat in var botten på spjällaxeln skall vara då jag plockade av justerskruvarna och smorde upp dem.

Skall fördjupa mig i det så snart jag bakat sadelbotten som för tillfället ser ut såhär:
1y (kopia).jpg

klädd av plastfolie
och innan dess insmord med
1z (kopia).jpg

ett rejält lager bivax
Alltså ett tydligt fall av formsläppnoja...
henriksch
 
Inlägg: 519
Blev medlem: 2011-05-02/18:29

Re: En skrothög och en hög skrot

Inläggav henriksch » 2021-01-23/17:57

Sadelbottenbakardag och lite till
Rätt övertygad om att i jag imorgon står med början till en botten som inte går att skilja från pluggen. Det där med plastfolie funkade inte alls, attans YouTube, det ser ju så smidigt ut :(
Direkt när jag började på första lagret väv började folien slira runt, slet bort den och körde direkt på bivaxlagret. Morgondagen blir spännande och alltså förmodligen dyster...
Körde fem lager väv, tänker försöka få bort den från pluggen sedan och därefter några lager till efter att ha fixat fästen för passagerarbågen, gångjärn och lås. Det är alltså planen...
2a (kopia).jpg

efter några timmar syns bubblor och elände, tror inte jag gillar det här med glasfiber.
2b (kopia).jpg

Plåt är bättre, det kan man liksom fixa till efterhand. Ser för eländigt ut i början men man bockar och lödar, slipar och knackar, knackar lite till så blir det, om än inte snyggt så, helt okej i alla fall. I alla fall under sadeln.
2c (kopia).jpg

2d (kopia).jpg

2e (kopia).jpg
henriksch
 
Inlägg: 519
Blev medlem: 2011-05-02/18:29

Re: En skrothög och en hög skrot

Inläggav henriksch » 2021-01-23/18:03

Lödar alu med strimlor av förlustanod till båtmotorer, billigast och enklast. Har testat en massa svindyra stänger, kan inte låta bli att köpa dem när man står där på veteranmarkanden eller googlar runt, men konstaterar gång på gång att det är ändå är enklast med gasol och ren zink.
2h (kopia).jpg

2f (kopia).jpg

och så målad, blir matt när den torkat.
2g (kopia).jpg
henriksch
 
Inlägg: 519
Blev medlem: 2011-05-02/18:29

Re: En skrothög och en hög skrot

Inläggav ULF965 » 2021-01-24/09:38

Jag byggde en kajak med laminatteknik. Dvs granstrips, lamineringsepoxi och glasfiber. Där använde jag packtejp där jag inte ville att epoxyn skulle fästa. Det fungerade mycket bra, tejpen sitter fast.
ULF965
 
Inlägg: 11
Blev medlem: 2019-04-28/18:30

Re: En skrothög och en hög skrot

Inläggav ULF965 » 2021-01-24/09:54

Vad jag förstår har du inget distansmaterial i din botten till sadeln. Detta går emot vad jag är van vid med epoxy och glasfiber. Här har du en länk till distansmaterial om du vill göra ett nytt försök med sandwitchteknik. Bubblorna kan du skära bort och lägga glasfiber och epoxy för att få en hel botten.
https://www.carbix.se/category.html/distansmaterial
ULF965
 
Inlägg: 11
Blev medlem: 2019-04-28/18:30

Re: En skrothög och en hög skrot

Inläggav BmwMats » 2021-01-24/11:54

Själv har jag tagit det som funnits på hyllan, dvs vanligt bilvax (ej bivax) och lagt på ett tjockt lager innan jag plastat.
Det finns säkert bättre varianter, men det har fungerat för mig.
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: En skrothög och en hög skrot

Inläggav henriksch » 2021-01-24/19:06

Tack för tips och funderingar men det gick alldeles utmärkt (i alla fall med rimligt våld och utan missöden) att få den att släppa pluggen, biwax som enda släppmedel funkade. Med andra ord gnäll helt i onödan i gårdagens inlägg! Sorry för det!
2i (kopia).jpg

såhär nåt, kommer nog att behöva kapa lite i längd till i framänden.
2j (kopia).jpg

Sedan fästena för krombågen
2k (kopia).jpg

och få bågen på rätt plats
2l (kopia).jpg

med muttar för bågen
2m (kopia).jpg

...
Senast redigerad av henriksch 2021-01-24/22:06, redigerad totalt 1 gång.
henriksch
 
Inlägg: 519
Blev medlem: 2011-05-02/18:29

Re: En skrothög och en hög skrot

Inläggav henriksch » 2021-01-24/19:21

Förstärkte kanten, med 1 mm alu som popnitades fast i glasfibern, det som sticker av nitar kan rimligen slipas bort när alu-remsan plastats fast. Efter fästen, för att styva upp och säkra fästena lite så lades efter så några lager ett par lager väv till. Får se hur sladdrigt det blir efter det...
2n (kopia).jpg

och såhär blev verktygslådan på plats, Nätt och jämnt verktygssatsen får plats. Men, i alla fall, en verktygslåda.
2o (kopia).jpg
Senast redigerad av henriksch 2021-01-24/22:03, redigerad totalt 1 gång.
henriksch
 
Inlägg: 519
Blev medlem: 2011-05-02/18:29

Re: En skrothög och en hög skrot

Inläggav BmwMats » 2021-01-24/20:44

Ser man på, det tar sig ;)

Riktigt roligt att arbeta med plast, man kan ju göra så mycket med detta materialet.

Lycka till
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: En skrothög och en hög skrot

Inläggav henriksch » 2021-01-24/22:04

BmwMats skrev:Ser man på, det tar sig ;)

Riktigt roligt att arbeta med plast, man kan ju göra så mycket med detta materialet.

Lycka till


Tack! (kan jag behöva :) )
henriksch
 
Inlägg: 519
Blev medlem: 2011-05-02/18:29

Re: En skrothög och en hög skrot

Inläggav henriksch » 2021-01-26/21:58

Färdigplastat. Det var... ...en kladdig affär. Inser till fullo nu att det finns en inlärningsbacke att kämpa uppför i det där gebitet. Men, i alla fall, efter ytterligare lager kändes bakdelen, som ju blir lite automatiskt förstärkt av sin bula, stadig. Framänden, den plana delen kändes fortfarande lite svajsig så det slutade med att plasta in en 2mm ALU-plåt. Sen blev det stadigt och bra. Kanske blev lite i överkant men jag tänkte att man ju får beakta vilken heffaklump som den främre delen skall bära. Stadigt är bra liksom.
2p (kopia).jpg

undersidan fick ju lite form av pluggen så den känns nästintill okej men behöver såklart spacklas när väl fästen steg på plats.
2q (kopia).jpg

Sen är det dags för gångjärn och lås.
De gamla hängslena/krokarna går nog att återanvända, såg ganska ok ut efter stålborstning. Galvade från början förmodligen.
2t (kopia).jpg

Lite värre med låspinnen, den får nog vara
2r (kopia).jpg

Denfeld, alltid trott att det var engelskt, läst Denfield.
2r (kopia).jpg

Engelsk kvalitetsjärn tänkte jag och fick sedan syn på klisterlappen under den gamla bottnen, i avsevärt bättre skick än själva plåten faktiskt. Det gäller att vårda sitt varumärke.
I alla fall tyskt? Men sen flöt gamla deviser upp i den gamla gubben såsom "Opel Gevalia, alltid nyrostad!" och så gick det ihop :)
Strul med ordningen på bilderna, men det framgår nog...
Bilagor
2s (kopia).jpg
henriksch
 
Inlägg: 519
Blev medlem: 2011-05-02/18:29

Re: En skrothög och en hög skrot

Inläggav henriksch » 2021-01-27/22:29

Kom på en lösning att få till det med det som skall hålla sadelplattan på plats, bli öppningsbar och stabil. Kom dessutom på att jag hade sett några avkapade hängslen i en gammal mjölkkartong på vinden, dessutom till en BMW. Det jag dock inte kommer på är varifrån de kommer. Bättre att utgå från dessa och använda de jag räddade från rostbottnen igår. Dessa kommer väl till pass när den vita skall få en originalsadel snart.
2u (kopia).jpg


Av ngt skäl har jag två lösa bakramar vilket kommer väl till pass och förenklar en del.
2v (kopia).jpg

2x (kopia).jpg


Avser använda gummikuddar från Biltema som det som stöttar sadelbotten så den inte bara hänger på hängslena. Kommer att få fila till dem en del, mest bak. Fram är höjden nog runt rätt men formen i toppen behöver justeras så den grenslar ramröret lite.
2y (kopia).jpg
henriksch
 
Inlägg: 519
Blev medlem: 2011-05-02/18:29

Re: En skrothög och en hög skrot

Inläggav henriksch » 2021-01-31/06:59

Fästen till sadelhängslen, det fattas en bit. Gummikuddar på plats.
2z (kopia).jpg

2å (kopia).jpg
henriksch
 
Inlägg: 519
Blev medlem: 2011-05-02/18:29

FöregåendeNästa

Återgå till Gammelbumsar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst