henriksch skrev:Köpte ett Yuasa på Amazon för samma pengar som ett Biltemabatteri. Fick det skickat torrt men det skall väl lösa sig med det, 38%-ig syra som jag minns rätt??. Får väl leta upp en batterifirma och försöka köpa loss lite, Biltema tycks inte ha.
F800åkare skrev:Jag var till min lokala bildelsnasare och köpte batterisyra, 1L flaska med olika korkar och pipetter för runt hundringen . Tror det ej är problem om man går till en butik där man är känd sen tidigare.
Lazarus skrev:Linjerna blev mycket bättre när du sänkte bakkanten på tanken, så jo, det märks
henriksch skrev:Lazarus skrev:Linjerna blev mycket bättre när du sänkte bakkanten på tanken, så jo, det märks
Vad bra att ngn ner ser det, återstår lite att se när sadel kommer dit om det räckte!
Kul med kommentarer, tack!
Lazarus skrev:henriksch skrev:Lazarus skrev:Linjerna blev mycket bättre när du sänkte bakkanten på tanken, så jo, det märks
Vad bra att ngn ner ser det, återstår lite att se när sadel kommer dit om det räckte!
Kul med kommentarer, tack!
Är mäkta imponerad av ditt kunnande och vill egentligen inte lägga mig i ditt bygge. Men....linjen på tankens underkant följer nu motorns lutning bättre, och linjerar även bra med sadeln. Kanske att den skall sänkas liite till
BmwMats skrev:Nu är det nära uppstart kan jag tänka mig...
henriksch skrev:Kort pass på kvällskvisten
Jordpunkt i botten av luftburken, där fanns en juste M8.
Håkan skrev:henriksch skrev:Kort pass på kvällskvisten
Jordpunkt i botten av luftburken, där fanns en juste M8.
Jag brukar dra in jordledningen till utrymmet för startmotor/generator. Ser även till att ha jordförbinning mellan registerkåpa och motorblock. Det är där strömmen behövs!
Jordförbinndning skall för övrigt aldrig ske genom en gänga, det skall vara direktkontakt till gods, det fick jag lära mig när jag tog kraftverksgeneratorer i drift.
henriksch skrev:den smuttaste (och billigaste) slangklämman.
Med hjälp av det fiffiga verktyget:
ytterligare ett verktyg man bara måste ha
lordnisse skrev:Originallacken skall behållas, ärrad och med någon liten buckla. Aldrig varit så svag för just denna färgsättning men den är onekligen väldigt tidstypisk. R100rs med denna färgsättning stod i skylten på Lindströms i Limhamn när man själv körde R75/5 i början av 80-talet.
Var låg Lindströms motor då? Själv så köpte jag min första mc där 16 år gammal. Då låg dom på Västanväg.
BmwMats skrev:henriksch skrev:den smuttaste (och billigaste) slangklämman.
Med hjälp av det fiffiga verktyget:
ytterligare ett verktyg man bara måste ha
Hur fungerar det ?
Ser ut att vara en fjäder inuti verktyget ?
Monterar man klämman på den koniska delen och pressar isär klämman under tiden som verktyget förs in i slangen ?
Den vetgirige...
F800åkare skrev:Fullgas är sällan 100% öppet spjäll, de brukar vara någonstans mellan 75-90% öppna, de flesta tillverkare bygger på detta sätt.
F800åkare skrev:Aldrig stött på annat, från motorsågar till bilar.
henriksch skrev:Hmm, monterade gasvajrar idag, nya från Motorworks, blev fundersam. Hur mycket skall gasspjället kunna öppna vid fullt utslag på gasrullen?
henriksch skrev:Hmm, ... Hur mycket skall gasspjället kunna öppna vid fullt utslag på gasrullen?...
BmwMats skrev:henriksch skrev:Hmm, ... Hur mycket skall gasspjället kunna öppna vid fullt utslag på gasrullen?...
Fullgas ?
Varför ?
Vi hade på ett av mina tidigare arbeten en konstruktör som ansvarade för gasspjäll/gaswire och dess utformning.
Detta var på 80-talets början, så det är väl snart preskiberat, men han lyckades inte få till det riktigt, utan då fordonsproduktionen startades av en ny modell, upptäcktes efter ett tag att spjällhuset bara öppnade ca 82-85% av maximal öppning på 100%.
Konstruktören fick ett argt samtal av sin chef, varvid frågan kom hur han hade "lyckats" att misslyckas så kapitalt med denna konstruktion, då ägarna av dessa fordon klagade på att fordonen upplevdes trötta och slöa.
Företaget åsamkades stora kostnader med att rätta till detta under produktionens gång.
Konstruktören svarade i samtalet med chefen: "Va - Kör folk med fullgas ???"
Håkan skrev:henriksch skrev:Hmm, monterade gasvajrar idag, nya från Motorworks, blev fundersam. Hur mycket skall gasspjället kunna öppna vid fullt utslag på gasrullen?
Tror nog att det skall öppna fullt.
Det finns olika kuggsegment att sätta i gashandtaget, skiljer en hel del på dem. Bland annat beroende på 32 eller 40mm förgasare som har helt olika lyft.
henriksch skrev:medan jag försöker filosofera i spjällfrågan, skall den gå att öppna helt eller inte??
Håkan skrev:henriksch skrev:medan jag försöker filosofera i spjällfrågan, skall den gå att öppna helt eller inte??
Ja, Henrik. Har också tänkt på den saken... Så mycket så jag skruvade bort en förgasare här på en R100GS, 40mm Bing förgasare. Och visst, full gas på handtaget ger fullt öppet spjäll. Det finns ett mekaniskt stopp för spjället, så att det inte kan övervridas, och spjällarmen ligger hårt mot stopp.
BmwMats skrev:En liten länk till nattens projekt att försöka visualisera injustering av spjället:
https://www.bmwklubben.se/forum/viewtop ... 30&t=30556
Mvh BmwMats
BmwMats skrev:Ser man på, det tar sig
Riktigt roligt att arbeta med plast, man kan ju göra så mycket med detta materialet.
Lycka till
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst