En skrothög och en hög skrot

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Re: En skrothög och en hög skrot

Inläggav Kovlingen » 2021-05-12/19:21

Grattis och , tack för inlägget . Jag var lite orolig ett tag ;)
Bra jobbat också :)
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: En skrothög och en hög skrot

Inläggav henriksch » 2021-05-12/19:35

Kovlingen skrev:Grattis och , tack för inlägget . Jag var lite orolig ett tag ;)
Bra jobbat också :)

Tack, känns gott att det är (i stort sett) klart. Lite tomt också förstås!
Men det finns ju annat att ta tag i
/H
Senast redigerad av henriksch 2021-05-13/03:26, redigerad totalt 1 gång.
henriksch
 
Inlägg: 519
Blev medlem: 2011-05-02/18:29

Re: En skrothög och en hög skrot

Inläggav Kovlingen » 2021-05-12/19:50

Ni är flera som ska ha beröm för dels mycket jobb , tid och pengar .
Detta förutom alla inlägg på forumet . Roligt att läsa från alla som lägger tid till detta .
Så , tack alla som dokumenterar och delar med sej !
Go sommar på er ! :)
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: En skrothög och en hög skrot

Inläggav henriksch » 2021-09-26/07:44

En säsong till ända. Skrotet rullar finfint, ser mer och mer ut sonen av mina, aldrig tvättad. Fortfarande pigg.
Det enda som gjorts är att jag fick tag på ett mätarhus med mätare som fungerar till rimliga pengar så det är monterat vilket var det som behövdes.

"Nackdelen" med att ha två bågar med likadana motorer är att men så tydligt märker när den ena börjar tackla av. Konstaterade snabbt hur mycket piggare skrotet är jämfört med den gröna "scramblern". Kompressionsprov visade tydligt varför, så ett av vinterns projekt blir kolvringsbyte med förhoppningen att det skall räcka. Om allt ser okej ut i topparna nöjer jag mig nog med att slipa in ventilerna när topparna ändå är av.

Fråga i detta. Om jag fattat saken rätt är loppen i cylindrarna "nickasil-behandlade" på en R100 från 83 vilket jag eg inte riktigt vet vad det är men föreställer mig att det är ett tunt lager, typ ytbehandling kanske i någon mån analog med förkromning. Frågan är om man skall hona sådana cylindrar vid kolvringsbyte eller om det är bara dumt?
Såklart under förutsättning att de är okej i övrigt när man väl river och kollar.

Sedan funderar jag på om inte skrotet skall bli scrambler och den gröna en en naken r100 originalare, och den vita behöver säkerligen nya kolvringar den med, och kanske man behöver en Guzzi...
Leken går vidare!

Henrik
henriksch
 
Inlägg: 519
Blev medlem: 2011-05-02/18:29

Re: En skrothög och en hög skrot

Inläggav Håkan » 2021-09-26/11:39

henriksch skrev:Frågan är om man skall hona sådana cylindrar vid kolvringsbyte...
Henrik

Nikasil är en ytbehandling, i viss mån liknande förkromning, men mycket hårdare och hållfastare.
Normalt vi kolvringsbyte är att man inte honar cylindrar.
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: En skrothög och en hög skrot

Inläggav henriksch » 2021-09-26/18:53

gott så, tack!
(och jag har rätt i att cylindrarna är nickasilbehadlande på en R100rs från tidigt åttiotal?
henriksch
 
Inlägg: 519
Blev medlem: 2011-05-02/18:29

Re: En skrothög och en hög skrot

Inläggav Håkan » 2021-09-27/07:38

henriksch skrev:gott så, tack!
(och jag har rätt i att cylindrarna är nickasilbehadlande på en R100rs från tidigt åttiotal?

Ja. Från och med årsmodell 1981.
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: En skrothög och en hög skrot

Inläggav henriksch » 2021-09-27/18:08

Ok, suverän källa till kunskap du Håkan! Tack!!
/H
henriksch
 
Inlägg: 519
Blev medlem: 2011-05-02/18:29

Re: En skrothög och en hög skrot

Inläggav Glenn Sjöbom » 2021-09-28/09:39

Härlig tråd och vilket fint bygge, klart imponerad, blir lite sugen själv att starta nåt projekt :D
BMW 310GS
XT660 Tenere
MSZ 125 Monkeybike
Användarvisningsbild
Glenn Sjöbom
 
Inlägg: 66
Blev medlem: 2013-11-01/16:51

Re: En skrothög och en hög skrot

Inläggav henriksch » 2021-09-28/20:26

Glenn Sjöbom skrev:Härlig tråd och vilket fint bygge, klart imponerad, blir lite sugen själv att starta nåt projekt :D


Trevligt att se att den läses och uppskattas, tack!

Nu går jag förbi den och konstaterar ett framgaffeln är för lång, det är ju en gaffel av senare modell, 90-tal nånstans. Den är 3-4 cm längre än originalbenen men har å andra sidan en gjuten övre krona vilket är snyggt. Har skjutit upp benen så långt det går innan de slår i styret.
Testar nog att sätta styrförhöjare på den och skjuter upp dem lite till. Sedan skulle jag vilja ha gummibälgar på den också för ett lite kraftigare intryck.

petig, jag? inte då! bara på konstiga saker.

En alternativ väg är att göra den till en scramler och göra min scrambler till en naken originellare som jag skrev innan. Med egenbyggd bakram som är höjd och mer framåtvinklade stötdämpare så kanske rumpan inte hänger så förfärligt...
Det finns alltid mer att göra, det är ju det som är det fina :)
henriksch
 
Inlägg: 519
Blev medlem: 2011-05-02/18:29

Re: En skrothög och en hög skrot

Inläggav BmwMats » 2021-09-28/20:29

Missade att kommentera din tråd Henriksch, och med risk för att verka som jag låter kappan följa vinden, så håller jag med Glenn definitivt att den tråd är en av höjarna nu för tillfället här på forumet.

Kör hårt ! :)

/BmwMats
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6103
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: En skrothög och en hög skrot

Inläggav henriksch » 2021-11-08/19:38

Så djäkla trött på överflödande BING 40:or. Funderar på att låta magnetremsan på kortet få glöda på ett par Dellorto 41:or. De är ju dessutom så himla fina.
Vilka erfarenheter finns här på forumet av denna konvertering? Kör ju med öppnare avgassystem på den gröna. Finns risker att den bara blir törstig och slö?? Är det joxigt att få rätt dimensionering på munstycken på en R100rs-motor med Dellorto 41:or?
henriksch
 
Inlägg: 519
Blev medlem: 2011-05-02/18:29

Re: En skrothög och en hög skrot

Inläggav Olof Eriksson » 2021-11-09/08:45

henriksch skrev:Så djäkla trött på överflödande BING 40:or. Funderar på att låta magnetremsan på kortet få glöda på ett par Dellorto 41:or. De är ju dessutom så himla fina.
Vilka erfarenheter finns här på forumet av denna konvertering? Kör ju med öppnare avgassystem på den gröna. Finns risker att den bara blir törstig och slö?? Är det joxigt att få rätt dimensionering på munstycken på en R100rs-motor med Dellorto 41:or?


Du har mitt fulla stöd. Bing har jag aldrig sett som snygga förgasare. I princip allt annat är snyggare. Sen om det blir bra låter jag proffsen få reda ut.

Men fota och dokumentera. Vi gillar som sagt bilder här ;)
// Olof
R1200 GSA -17
Husqvarna 701 Enduro -19
D3
Användarvisningsbild
Olof Eriksson
 
Inlägg: 2822
Blev medlem: 2013-05-17/01:45

Re: En skrothög och en hög skrot

Inläggav henriksch » 2021-11-09/21:39

ok, snälla håll inne med ev kommentarer att det är ett dumt alternativ! Har tryckt på betalaknappen... ;)
henriksch
 
Inlägg: 519
Blev medlem: 2011-05-02/18:29

Re: En skrothög och en hög skrot

Inläggav Olof Eriksson » 2021-11-10/07:21

henriksch skrev:ok, snälla håll inne med ev kommentarer att det är ett dumt alternativ! Har tryckt på betalaknappen... ;)

He he ingen här som kommer ihåg en fegis. Det är rätta takter i dej :D
// Olof
R1200 GSA -17
Husqvarna 701 Enduro -19
D3
Användarvisningsbild
Olof Eriksson
 
Inlägg: 2822
Blev medlem: 2013-05-17/01:45

Re: En skrothög och en hög skrot

Inläggav henriksch » 2021-11-10/21:51

Har en kompis med Guzzi V7 sport med Le Mans-motor (1000cc) och Dellorto 40:r, fått bilder på hans bestyckning, stämmer inte de som kommer med på ett ungefär får jag väl börja där.
Nu har jag att göra i vinter i alla fall, trattar kanske och i så fall vad göra av luftburksutrymmet osv
henriksch
 
Inlägg: 519
Blev medlem: 2011-05-02/18:29

Re: En skrothög och en hög skrot

Inläggav henriksch » 2022-10-15/10:26

Då är planen att skrotet skall byta skepnad en gång till, bli helt originalbestyckad avseende framgaffel, bromsar hjul, byta bakväxel och bakhjul. Grejorna som blir över, ekerfälgar framgaffel och bakväxel med trumma skall över på den gröna. Skrotet skal få denfeldväskorna från den vita och därefter få en röd rosett på sig och lämnas över till nästa generation på trettioårsdagen.
Två kan vara ganska lagom för egen del, den vita (polisen R75/6) från 75 ryker svårt och behöver pysslas om.
Det finns att göra, och sedan fick jag nys om en K100 från 84 för inga pengar alls vilket kanske blir svårt att låta bli, ändå lite tvekis. Det är kanske dags att gå över till en luftkyld boxer med 4 hjul, Cittra 2CV...
...och innan dess skall en lådcykel få elmotor
Men det är ju helt andra forum som gäller då
Hej från Henrik
henriksch
 
Inlägg: 519
Blev medlem: 2011-05-02/18:29

Re: En skrothög och en hög skrot

Inläggav Magnus Brobeck » 2022-10-16/14:30

Bara för att du skall ut och pilla på en CV2:a så stänger du väl inte butiken här??? Eller hur skall man tolka ditt ”Hej från Henrik”?

Brooklyn har för övrigt, förutom elbil, en vurm för Sittoträngbilar om jag inte är helt fel på det. Ni kan ha en egen lite sektion, tror även att det finns en potentiell medlem utanför Ljungby.

Med vänlig hälsning, Magnus
There are two rules in life:
1. Never give out all the information.
2.
Användarvisningsbild
Magnus Brobeck
Webmaster
 
Inlägg: 2144
Blev medlem: 1994-04-06/01:00

Re: En skrothög och en hög skrot

Inläggav BrooklynS » 2022-10-17/18:31

Magnus Brobeck skrev:Bara för att du skall ut och pilla på en CV2:a så stänger du väl inte butiken här??? Eller hur skall man tolka ditt ”Hej från Henrik”?

Brooklyn har för övrigt, förutom elbil, en vurm för Sittoträngbilar om jag inte är helt fel på det. Ni kan ha en egen lite sektion, tror även att det finns en potentiell medlem utanför Ljungby.

Med vänlig hälsning, Magnus
Korrekt!

Har haft alltifrån 2CV och Dyane till C5 och C4 Grand Picasso via en myckenhet DS, GS, CX, BX, XM och Xantia. Svårt drabbad av Citromani (i slutstadiet sk ”Citropati”) - dock är sjukdomen behandlingsbar genom överdos av preparatet ”Citroën”.

Idag har jag bara två DS kvar; en 1968 års DS19S och en 1965 års DS19M Pallas.

Citroën DS är nämligen bilskapelsens tekniska krona och utnämnd till 1900-talets viktigaste industridesign - ALLA kategorier. Den fyller 70 om några år (lanserades 1955) och känns på många vis fullt modern än idag, Tesla mfl får ursäkta.
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3712
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: En skrothög och en hög skrot

Inläggav Robert Olausson » 2022-10-17/21:24

Magnus Brobeck skrev:Brooklyn har för övrigt, förutom elbil, en vurm för Sittoträngbilar om jag inte är helt fel på det. Ni kan ha en egen lite sektion, tror även att det finns en potentiell medlem utanför Ljungby.

Med vänlig hälsning, Magnus


Om det är mig du menar, Magnus, har du helt rätt! :)

Förutom min R1150RT och R80GS har jag flera Citroëner. B11 Sport från 51, DS21 från 69, 2CV från 87 samt några nyare brukscittror, Berlingo, Jumpy och C5 Aircross Plug In Hybrid och jag bor utanför Ljungby.

Robert
"Boxerknutte"
R1150RT -01
R80"GS" -83 (Gamle Svarten)
R80GS-90
GasGas
Användarvisningsbild
Robert Olausson
 
Inlägg: 588
Blev medlem: 2005-11-04/01:00

Re: En skrothög och en hög skrot

Inläggav DaK » 2022-10-18/12:26

Robert Olausson skrev: jag bor utanför Ljungby.

Det är inget ovanligt, det gör större delen av jordens befolkning :!:
Dag Andersson
Användarvisningsbild
DaK
 
Inlägg: 724
Blev medlem: 2008-12-24/10:05

Re: En skrothög och en hög skrot

Inläggav Robert Olausson » 2022-10-18/13:29

DaK skrev:
Robert Olausson skrev: jag bor utanför Ljungby.

Det är inget ovanligt, det gör större delen av jordens befolkning :!:


:D Tyckte att det var lite trångt!
"Boxerknutte"
R1150RT -01
R80"GS" -83 (Gamle Svarten)
R80GS-90
GasGas
Användarvisningsbild
Robert Olausson
 
Inlägg: 588
Blev medlem: 2005-11-04/01:00

Re: En skrothög och en hög skrot

Inläggav henriksch » 2023-04-03/09:44

Sådärja, dags igen. Skrotet skall plockas ner, den gröna skall släppa till de gjutna fälgarna. Den röda få skivbroms och gjutna hjul såklart bak samt originalgaffel (och hjul) fram. Den röda har redan förpassats till nästa generation, trettioårspresent till minstingen.
Två skäl till bytet. Dels var det tänkt att den gröna skulle bli den som skulle bli som det byggs på och blir som jag vill. Dels är det ju lite bra om den som tas över är direkt överensstämmande med Clymer och Haynes. Sonen planerar resmål och packväskor skall monteras.

Så, först av med bak- och bakände på den gröna:
Ihopsnickrad pall
ombygg1.jpg

rensad och utrullad
ombygg2.jpg

och den röda fått gjutet hjul
ombygg3.jpg


Skaffat mig en väldig trevlig symaskin som tar sig igenom det mesta. Nybörjare såklart men kunde inte låta blir att sno ihop lite till den gröna av en riktigt gammal tygpressening som jag hittade hos grannen.
en verktygsrulle:
verktygsrulle.jpg

och en väska där ryggen och botten har en har en insydd Alu-plåt och (den sneda) botten följer linjen på mina mini-zoomljuddämpare.
väska.jpg

den rymmer i alla fall en rejäl låskättning, blyersättning och oktanhöjare samt kanske också liter yoghurt. Planerar alltså inte precis långresor :)
henriksch
 
Inlägg: 519
Blev medlem: 2011-05-02/18:29

Re: En skrothög och en hög skrot

Inläggav BmwMats » 2023-04-03/12:24

Nej men så tjusiga väskor... :o :D
Fantastiskt snygga och din verktygsrulle var ju väldans praktisk.

Mycket trevligt, gillar dessa skarpt !!! :)
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6103
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: En skrothög och en hög skrot

Inläggav henriksch » 2023-04-03/13:12

BmwMats skrev:Nej men så tjusiga väskor... :o :D
Fantastiskt snygga och din verktygsrulle var ju väldans praktisk.

Mycket trevligt, gillar dessa skarpt !!! :)


symaskinen går inte av för hackor, ett fynd. Facinerande att man kan köpa samma konstruktion som nytillverkad än idag. De började tillverkas 1850-talet.
Har utrustat den med en "programerbar" symaskinsmotor som jag hittade på eBay för dryga 500-lappen vilket gör den lättarbetad för en som inte har någon vidare koordinationsförmåga, styra trampa och hålla i samtidigt blev lite väl mycket...
symaskinen.jpg

symask.jpg
Senast redigerad av henriksch 2023-04-04/05:32, redigerad totalt 1 gång.
henriksch
 
Inlägg: 519
Blev medlem: 2011-05-02/18:29

Re: En skrothög och en hög skrot

Inläggav BmwMats » 2023-04-03/14:17

Så trevligt... :)

Nöden är uppfinningarnas moder, sägs det ju :mrgreen:
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6103
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: En skrothög och en hög skrot

Inläggav Bror Gårdelöf » 2023-04-03/15:03

Här finns en historisk parallell. 1884 - ett år före Gottlieb Daimlers "Einspur" - monterade den italienske ingenjören Enrico Bernardi en liten förbränningsmotor - "Motrice Pia", som han själv konstruerat - i sonens trehjuling, som alltså blev världens första motorcykel. Den motorn hade dessförinnan drivit dotterns symaskin!
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17103
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: En skrothög och en hög skrot

Inläggav henriksch » 2023-04-04/06:12

Sänka tank och sänka och förlänga sadel, nästa generation ngt kortare i rocken än en annan. Sadelbotten är hemgjord i glasfiber (tidigare i tråden) stoppningen en ngt kortad och påbyggd originaldyna. När tanken sänka uppstår glipa mellan tank och sadel så då behöver stoppningen förlängas igen...
ett.jpg

förläng.jpg
förläng.jpg (120.6 KiB) Visad 8489 gånger

klart.jpg
klart.jpg (74.93 KiB) Visad 8489 gånger

på plats.png
på plats.png (379.06 KiB) Visad 8489 gånger
henriksch
 
Inlägg: 519
Blev medlem: 2011-05-02/18:29

Re: En skrothög och en hög skrot

Inläggav henriksch » 2023-04-05/14:15

Bror Gårdelöf skrev:Här finns en historisk parallell. 1884 - ett år före Gottlieb Daimlers "Einspur" - monterade den italienske ingenjören Enrico Bernardi en liten förbränningsmotor - "Motrice Pia", som han själv konstruerat - i sonens trehjuling, som alltså blev världens första motorcykel. Den motorn hade dessförinnan drivit dotterns symaskin!


Förebild till den japanska mc-industrin kanske? Det förkom ju en hel del kopierande på den tiden. :)
(Alltid tyckt att motorljudet från japanska mc är misstänkt likt ljuset av ev Pfaff eller Singer zig-zack)
henriksch
 
Inlägg: 519
Blev medlem: 2011-05-02/18:29

Re: En skrothög och en hög skrot

Inläggav Bror Gårdelöf » 2023-04-05/18:21

Du är närmare sanningen, än du kanske visste? Hondas tidiga fyrtaktare hade klara drag av NSU Rennmax.
NSU är en förkortning av stadsnamnet Neckarsulm. Företagets ursprung tillverkade sy- och stickmaskiner, men man skiftade rätt tidigt till cyklar och så småningom motorfordon.
Suzuki första produkter var vävstolar - innan man 1952 började med hjälpmotorer till trampcyklar.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17103
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: En skrothög och en hög skrot

Inläggav henriksch » 2023-04-05/19:52

Bror Gårdelöf skrev:Du är närmare sanningen, än du kanske visste? Hondas tidiga fyrtaktare hade klara drag av NSU Rennmax.
NSU är en förkortning av stadsnamnet Neckarsulm. Företagets ursprung tillverkade sy- och stickmaskiner, men man skiftade rätt tidigt till cyklar och så småningom motorfordon.
Suzuki första produkter var vävstolar - innan man 1952 började med hjälpmotorer till trampcyklar.


Vad var det jag misstänkte! (Men inte visste)
Men å andra sidan är jag svårt förtjust i mina gröna 60-tals Husqvarna-symaskiner och de låter ju inte som en 400cc tvåtaktare, dessa ljuvliga monster.
Men å tredje sidan, just kopplingen att använda en symaskinsmotor som en MC-motor och parallellen till ljudet av en hysterisk Kawasaki eller nåt.
Å fjärde sidan så ligger ju ljudmässigt ALLA fabrikat hästlängder efter italienarna. Sången i en Laverda trepip med 180 graders vevaxel eller en Guzzi men Lafranconi-dämpare, för att inte tala om en Ducati 900.
Men jag gillar ju ljudet av mina boxrar också såklart
henriksch
 
Inlägg: 519
Blev medlem: 2011-05-02/18:29

Re: En skrothög och en hög skrot

Inläggav Bror Gårdelöf » 2023-04-05/20:17

henriksch skrev:... just kopplingen att använda en symaskinsmotor som en MC-motor ...

Jag antar, att Bernardi helt enkelt ville experimentera. En symaskin brukar ju vara stationär - och därmed en bra första testbänk. Men att driva en symaskin med en 121-kubiks förbränningsmotor har sina sidor. Kolmonoxidproblematiken var känd sedan länge - även om man kanske inte visste exakt, vad det var? Det gällde att inte skjuta spjället för tidigt. (Louis Pasteur lär ha dött av den orsaken.) Men kunskap om kolmonoxid ur förbränningsmotorer 1884?
Att efter den första testperioden montera samma motor i ett fordon känns ju logiskt.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17103
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: En skrothög och en hög skrot

Inläggav henriksch » 2023-04-11/08:26

mycket påsk men lite skruvande. Framänden bytt. Kvar är pill med blinkers, alla vätskor, lufta bromsar, korta styre...
liten fram.jpg

men på rätt gaffel, hjul och bromsar i alla fall
liten fram 2.jpg
henriksch
 
Inlägg: 519
Blev medlem: 2011-05-02/18:29

Re: En skrothög och en hög skrot

Inläggav henriksch » 2023-04-11/21:20

och så på det på den gröna...
gröna 1.jpg

lite tjatigt blir det, men iofs tillfälle att bättra på det jag gjorde för sådär 10 år sedan
henriksch
 
Inlägg: 519
Blev medlem: 2011-05-02/18:29

Re: En skrothög och en hög skrot

Inläggav BmwMats » 2023-04-11/21:42

Trevligt pyssel, kul med dessa "gammelbumsar" ;)
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6103
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: En skrothög och en hög skrot

Inläggav henriksch » 2023-04-14/18:46

Gaffel
Den röda var en omväg till det jag velat åstadkomma hela tiden, en R100Rs som sliten scrambler med ekerfälgar och trumma bak. Äntligen på g.
Gaffeln är en 41 mm BMW-gaffel som jag alltså testat att montera och köra på den röda. Säkert 8 år sedan jag ropat hem grejorna, på eBay, på Tradera och via den där Tyska firman som skrotade gamla Bumsar och inte verkar finnas mer.
Kul att få det på plats som det var tänkt.
gaffel1.jpg

gaffel2.jpg

gaffel3.jpg

gaffel4.jpg
henriksch
 
Inlägg: 519
Blev medlem: 2011-05-02/18:29

Re: En skrothög och en hög skrot

Inläggav BmwMats » 2023-04-14/20:28

Ser man på, här händer det grejor :)
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6103
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: En skrothög och en hög skrot

Inläggav henriksch » 2023-05-08/11:56

Efter helg med mycket pyssel så har den röda nyservad definitivt övergått till nästa generation. Klar efter midnatt igår. Varje generation vill ha det på sitt sätt, i detta fall "coola hårda 70-80 tals packväskor, smalare styre och rejäla backspeglar. skitsnyggt. Var och en till sitt.
Samma trevnad som alltid, skruva ihop och småprata och precis samma knip i magen hos farsan när de kör iväg. Känner igen det sedan den första trimmade moppen för 20 år sedan. Man vänjer sig aldrig...

Så nu finns det bara två kvar, lagom, en att dona med och en att åka på. Iofs gav man väl förutom bågen även bort livstids support när sonen fick den i trettioårspresent.

Slutfix 1.jpg


Slutfix 2.jpg


Slutfix 3.jpg
henriksch
 
Inlägg: 519
Blev medlem: 2011-05-02/18:29

Re: En skrothög och en hög skrot

Inläggav BmwMats » 2023-05-08/13:27

Trevliga bilder... Ja, livstids support ingår vanligtvis vid dylika överlåtelser ;) :) :mrgreen:
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6103
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: En skrothög och en hög skrot

Inläggav henriksch » 2023-05-14/20:44

...och så börjar det, supporten alltså :)

Rapport från första lite längre turen med lite packning. Allt funkar förutom att vi glömt spänna fast pluspolen ordentligt på batteriet. Felet snabbt lokaliserat och avhjälpt såklart

men

Stördämpana bak är för mjuka, det skriker till vid körning över vägbulor.
Hade det problemet/fenomenet förra året och störde mig lite. Bytte nu i vinter stötdämpare bak till ett par originaldämpare som låg på kalllagret (fick med dem när jag köpte min gröna som har Öhlins-dämpare) och hoppades att dessa skulle vara lite fräschare. Hoppades också att den 30-40 kg lättare lasten i form av gubbe vs son skulle hjälpa men ack. Sonen beskriver det som om att bakhjulet ibland verkar gnugga i skärmen när han kör över dessa, i storstan högfrekvent förekommande vägbulorna). Dämparna som sitter på är uppspända till max så det är inte en justeringssak, tyvärr.

Därför:
1. Har någon på forumet ett par vettiga bakre stötdämpare liggande på ngt kall-lager att sälja?
OM inte
2. Vad skall man köpa som är hanterbart i pris?

Tips önskas!!
henriksch
 
Inlägg: 519
Blev medlem: 2011-05-02/18:29

Re: En skrothög och en hög skrot

Inläggav henriksch » 2023-05-17/16:42

Problemet löst så långt som om att beg dämpare på g
henriksch
 
Inlägg: 519
Blev medlem: 2011-05-02/18:29

Re: En skrothög och en hög skrot

Inläggav henriksch » 2023-06-12/21:29

Lite framåt mot målet med mitt gröna bygge
Ekerhjulen och 41 mm framgaffel från sent 90-tal på plats. Nya bromsledningar stålspunnet svart hela vägen beställt på Hydroscand i Kristianstad, hämtas i slutet av veckan.
Blir precis som jag tänkt från början på detta bygge (säkert 10 år har det långsamt framskridit).
Annars had det varit lite sidoväska och donande mot den perfekta verktygsrullen.
Målet med väskan är vaxad grov bomull, en gammal tygpressening som jag först tvättat, sytt en väska av, kantat med läder och sedan impregnerat med en blandning av bivax och paraffin (typ lock på konservering av sylt). Penslat på och sedan värmt så det tränger in.
Har man sett bakgrunden som Irving Penn använde i sina porträtt av amerikansk urbefolkning, Hells Angels mfl så fattar man kanske förebilden.
Lite bilder
Väska 1.jpg

väska 2.jpg

väska 3.jpg

väska 4.jpg

och sedan verktygsrulle då...
Senast redigerad av henriksch 2023-06-12/21:46, redigerad totalt 3 gånger.
henriksch
 
Inlägg: 519
Blev medlem: 2011-05-02/18:29

Re: En skrothög och en hög skrot

Inläggav henriksch » 2023-06-12/21:43

Såld på just verktygsrullar, dessutom ganska bra att vara lite förberedd på stopp med gammalt skrot.
Sydde av samma tyg. Förälskad i min Singer!
Besök på Biltema, har inga som helst synpunkter på deras hylsnyckelsatser och fasta nyklar. Köpte ett kit med deras korta och tillverkade en förlängare för mer kraft om så skulle behövas. Kunde inte låta bli en träinläggning i handtaget, onödigt men lite snyggt.
verktygsrulle 1.jpg

verktysrulle 2.jpg

verktygsrulle 3.jpg

och så en bild på framänden, dock utan bromsar än så länge
verktygsrulle 4 hjul.jpg


Det kanske bli en tur i sommar ändå! Inte bara den gamla R75/6:an som får luft. Väldigt nöjd, lite drygt uttryckt kanske men det har liksom varit dit jag velat hela tiden. Kanske rentav blir det en tvätt också!

Har ett tips om ngn 70-talare som står. Sålt av lite grejor så det finns kanske lite utrymme för en till, har ju bara två numera så varför inte? Får se om det är överkomligt.
henriksch
 
Inlägg: 519
Blev medlem: 2011-05-02/18:29

Re: En skrothög och en hög skrot

Inläggav BmwMats » 2023-06-16/21:06

Gillar din fina verktygsväska du har tillverkat :)
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6103
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: En skrothög och en hög skrot

Inläggav henriksch » 2023-06-16/21:51

BmwMats skrev:Gillar din fina verktygsväska du har tillverkat :)


Kul
Kan göra fler om ngn skulle behöva!
mvh
Henrik
henriksch
 
Inlägg: 519
Blev medlem: 2011-05-02/18:29

Re: En skrothög och en hög skrot

Inläggav Bror Gårdelöf » 2023-06-17/08:23

henriksch skrev:... Biltema, har inga som helst synpunkter på deras hylsnyckelsatser och fasta nyklar.

Enligt min åsikt är de utmärkta - i alla fall för en amatör.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17103
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: En skrothög och en hög skrot

Inläggav BmwMats » 2023-06-17/20:29

Bror Gårdelöf skrev:
henriksch skrev:... Biltema, har inga som helst synpunkter på deras hylsnyckelsatser och fasta nyklar.

Enligt min åsikt är de utmärkta - i alla fall för en amatör.


Kan tillägga (utan att vara sponsrad av företaget) att deras verktyg där det står uttryckligen "10 ÅRS GARANTI" är bra saker med hög kvalitet.
Vi har köpt dessa verktyg till en professionell verkstad där jag arbetade för ett antal år sedan, och med tanke på priset så är dessa mycket prisvärda.
Dock är troligtvis av naturliga skäl verktyg som är märkta BAHCO och GEDORE mfl. snäppet bättre, men kostar kanske 5-7 gånger mer.

Men var observanta att det som uttryckligen inte är märkta med just "10 ÅRS GARANTI" kan vara rena rama "dyngan"...
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6103
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: En skrothög och en hög skrot

Inläggav henriksch » 2023-06-21/20:06

Så ser det ut som om att den gröna har nått målet, det var såhär jag tänkte mig att den skulle bli när jag köpte den 2014-15 eller så. Sedna dess har väl scramblertrenden både hunnit utvecklas och dö
ut men vad faen. Det var såhär den var var tänkt.
Före:
efter 1.jpg

och idag
efter 2.jpg

efter 3.jpg

efter 4.jpg

efter 5.jpg

Så då är det väl bara att börja om. Elsystemet skulle behöva en revision, flera sladdar behövs inte längre och de som behövs funkar iofs men kan stundtals betecknas som en smula härviga.
Senast redigerad av henriksch 2023-06-21/20:39, redigerad totalt 1 gång.
henriksch
 
Inlägg: 519
Blev medlem: 2011-05-02/18:29

Re: En skrothög och en hög skrot

Inläggav henriksch » 2023-06-21/20:17

Det sista som gjordes var stålspunnet fram. Börjar äntligen få snurr på luftning. Körde med undertryck med hjälp av en spruta modell hästpeniccilin, 100 ml, på luftningsnipplar. Funkade bra. Styrningen av slangarna tillverkar av en aluplåt (sparat skrot)
Frambroms 1.jpg

frambroms 2.jpg

frambroms 3.jpg

frambroms 4.jpg
'
henriksch
 
Inlägg: 519
Blev medlem: 2011-05-02/18:29

Re: En skrothög och en hög skrot

Inläggav BmwMats » 2023-06-22/20:59

Skulle besvarat dina inlägg redan igår, men det hade varit så stressigt på jobbet så jag orkade inte, bara la mig och vilade istället.

Gillar att följa din tråd här, du får mig att tänka utanför "boxen" som dom brukar säga, använda material och liknande som gör dina projekt så annorlunda, inte bara köpa över disken som vi andra så ofta gör, utan tillverkar själv och tänker ut egna vägar och lösningar.

Uppskattar att följa din resa med hojen här !!!

/BmwMats
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6103
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

FöregåendeNästa

Återgå till Gammelbumsar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst