Bromsfix R75/6 ATE med dubbla skivor

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Bromsfix R75/6 ATE med dubbla skivor

Inläggav henriksch » 2025-02-06/19:48

Just klar med det senaste projektet, en Guzzi 850T 1975
Före, vrak till vrakpris:
IMG_1348.jpeg

Efter, fungerande och en hel del pengar och jobb senare:
IMG_2451.jpeg

IMG_2452.jpeg

Dags att ta itu med bromsarna på min gamla polis. Det sitter ju dubbla ok på en gammal polisbåge.
IMG_9837.jpeg

Jag vet att det sägs att det skall gå att få ordning på ATE-bromsarna med den vajerstryda huvudbromscylindern under tanken. Tänker dock att det borde vara enklare och mer servicevänligt att helt enkelt byta till en huvudbromscylinder på styret och en stålomspunnen slang ner till en fördelare under tanken vilket är tämligen enkelt.
Det blir en del pyssel med handtaget, eller eventuellt byter man bara till ett annat gashandtag och får fix med elen vilket jag tänker är lösbart.
Har någon gjort detta? Erfarenheter av det i så fall
henriksch

Re: Bromsfix R75/6 ATE med dubbla skivor

Inläggav BmwMats » 2025-02-06/20:10

Kul att se dina projekt.
Granna hojar än idag ;)
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats

Inläggav Håkan » 2025-02-16/18:05

henriksch skrev:Tänker dock att det borde vara enklare och mer servicevänligt att helt enkelt byta till en huvudbromscylinder på styret och en stålomspunnen slang ner till en fördelare under tanken vilket är tämligen enkelt.
Det blir en del pyssel med handtaget, eller eventuellt byter man bara till ett annat gashandtag och får fix med elen vilket jag tänker är lösbart.
Har någon gjort detta? Erfarenheter av det i så fall

Ja, det går bra att göra så.
Ett nyare BMW gashandtag, från R-modell 1981-1996 gå ofta att använda. Och det elektriska på styret passar från din MC, bolt on, så att säga.
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan

Inläggav henriksch » 2025-02-23/19:06

Håkan skrev: Ja, det går bra att göra så.
Ett nyare BMW gashandtag, från R-modell 1981-1996 gå ofta att använda. Och det elektriska på styret passar från din MC, bolt on, så att säga.

Tack för input Håkan. Vet du om det har ngn positiv effekt på bromsverkan? Sitter "problematiken" med ATE-bromsarna i förluster i länkaget, huvudbromscylinderns dimensionering eller sitter det i oken (då förutsatt att de är vettigt underhållna med uppgjorda exenteraxlar osv)

Vet ju inte ens om man bytte huvudbromscylinder får original enkel skiva polisversionens dubbla skivor 1975
henriksch

Återgå till Gammelbumsar