Klä av och leva med en /5

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Klä av och leva med en /5

Inläggav popetoteror » 2011-07-22/14:32

Jag planerar att köpa och modifiera en R60 eller R75 /5, nedan länk visar vad jag tänkt mig:
http://www.bikeexif.com/bmw-r605

Jag har några frågor jag vore tacksam för svar på, jag har försökt läsa på så mycket som möjligt men tar gärna emot synpunkter och erfarenheter.

Vad jag kan förstå gjordes inga större modellförändringar mellan 1970 - 1973, undantaget är "brödroststanken" och en längre hjulbas (LWB) under andra halvan av 1973.

    När det gäller SWB, LWB-modellen eliminerade vobbling i höga hastigheter, det jag planerar är ju ingen vägraket! Kommer jag att märka av nackdelen med SWB i hastigheter upp till 120 eller är det bättre att satsa på en LWB-modell?

    MC:n i länken är sänkt, i framändan med ca 5 cm. Hur gör man denna operation?

    Bak finns Boge-dämpare på 31,6 cm, med en fjädringsväg på 12,5 cm. Finns det dämpare som är användbara med ca halva den fjädringsvägen?

    Däcken ser på motorcykeln i länken ser "fetare" ut än original, vilken dimension kan det vara?
    Den 24-literstank som är till R90S och R100, passar den på en /5-ram?

    Den femväxlade lådan kom fr o m /6, hur är /5 fyrväxlade låda?

    För att en /5 skall bli tillförlitligare och lättare att leva med, vilka modifieringar är rekommenderade? Jag har bl a läst om "electronic ignition" och "hard valve seats" för blyfri bensin

Många frågor blir det... jag blir oerhört tacksam för de tips och svar jag kan få.

MVH

Peter
popetoteror
 
Inlägg: 8
Blev medlem: 2009-08-15/18:09

Re: Klä av och leva med en /5

Inläggav Albert » 2011-07-27/17:53

Bakdäcket är 4.00x18" och framdäcket är 4.00x19" - det går att läsa det när man förstora bilden.
Det är "retro"-däck. Det mönstret tycker jag ger mycket bra grepp - använder Continental Super-Twinn som ser ut på det sättet.

Man kan korta fjädrarna... har hört talas om sånt. Bättre är det dock att skaffa sig en "tripel-clamp" från http://www.sjbmw.com då drar man bara helt enkelt upp gafflarna så man får det försprång man vill ha och den "höjd" man önskar.

Att montera kortare dämpare bak kan dock ge problem... kardan skall gå i oljebad...

Elektronisk tändning helt klart:
BoyerBransden (england)
Silent Hektik (tyskland)
Omega Ignition (tyskland)
...å så finns det en till som jag glömt namnet på... (USA)

Glöm blyfrikonvertering! Dyrt och inte ett dugg bättre än en slurp/skvätt bly-ersättning.
Att byta göra man enbart om topparna måste helrenoveras.

Jag är vän av dubbel-tändning, men... det drar iväg i kostnader och komplikationer... när det fungerar är det toppen, när det inte fungerar är det mindre bra...

Nej. Bensintankarna är inte flyttbara mellan de olika ram-serierna utan större arbeten.

4-växlade lådan har ett grundmurat rykte att vara bättre än den 5-växlade.
Jag föredrar fler växlar, men det är bara min egen personliga preferens. Utväxlingen på högsta växeln är den samma så för toppfarten spelar det ingen roll; men om det går att montera HPN/Wüdo 5:an i en 4-växlad låda vet jag inte, men steget kommer att bli -stort- mellan 3:an och 5:an...

BMW skall ha styrdämpare! (min personlig åsikt om det vingliga fladdriga bambustaketet till ram)
Det är inte många kvar som kan skillnaderna mellan kort-svingen och lång-svingen... passa på att fråga Chris på San José BMW när du beställer "trippel-clamp" fästet av'en:
Bilagor
CC_1.JPG
Kör Försiktigt!
BMW_MC_Boxer_Sverige yahoo
Albert
Användarvisningsbild
Albert
 
Inlägg: 1025
Blev medlem: 1991-01-17/01:00

Re: Klä av och leva med en /5

Inläggav popetoteror » 2011-08-01/07:03

Tack så mycket för ditt svar Albert, oerhört värdefulla synpunkter och svar.

Albert skrev:Bakdäcket är 4.00x18" och framdäcket är 4.00x19" - det går att läsa det när man förstora bilden.
Det är "retro"-däck. Det mönstret tycker jag ger mycket bra grepp - använder Continental Super-Twinn som ser ut på det sättet.

Att montera kortare dämpare bak kan dock ge problem... kardan skall gå i oljebad...


Förstora bilden, det skulle jag naturligtvis kunnat lista ut själv. Jag får skylla på att jag inte är van vid högupplösta foton från internet ;)

Jag skulle vilja ha en /5 som är lägre, för denna typ av ombygge tycker jag det blir snyggare med ett lägre utseende, med mindre "luft" mellan bakdäck och bakram.
Om jag sänker fram kan det vara en "god idé" att sänka även bak, för att bevara status quo så att säga.

Skulle du kunna förklara varför det är problem med kortare bakdämpare?
popetoteror
 
Inlägg: 8
Blev medlem: 2009-08-15/18:09

Re: Klä av och leva med en /5

Inläggav Albert » 2011-08-01/07:14

popetoteror skrev:Skulle du kunna förklara varför det är problem med kortare bakdämpare?


Om kardanen inte lutar bakåt rinner olja fram i bälgen, som skall hålla tätt men... Splinsen mellan kardanen och slutväxel går då tort och kommer att skära. Oljetrycket i bälgen kommer att leda till att oljan läcker ut vid växellådan och som resultat kommer man sannolikt att få knutkorset att skära...
Så att ändra lutningen på kardanen är inte en så god idé... BMW gjorde tvärt om på GS/PD modellerna, vilket hade som effekt att knutkorsen slets ut pga överbelasning och troligtvis otillräcklig smörjning.
Omega 690 80W/90 "klätterolja" GL7 rekommenderas starkt. http://www.smorjteknik.se

Att byta sving är lätt, men tänk på att du måste byta, eller tillverka en ny, bakram också. Vanlig operation vi ombyggnad till sidvagnsmaskiner, och då brukar man byta motor och växellåda till /7 systemets samtidigt. Åk till Speedway/veteran/ngt träffen i Linköping nu i veckan (5:e augusti ?) - dit kommer säkert några ombyggda /5:or.
Kör Försiktigt!
BMW_MC_Boxer_Sverige yahoo
Albert
Användarvisningsbild
Albert
 
Inlägg: 1025
Blev medlem: 1991-01-17/01:00

Re: Klä av och leva med en /5

Inläggav popetoteror » 2012-04-10/15:28

Albert skrev:Man kan korta fjädrarna... har hört talas om sånt. Bättre är det dock att skaffa sig en "tripel-clamp" från http://www.sjbmw.com då drar man bara helt enkelt upp gafflarna så man får det försprång man vill ha och den "höjd" man önskar.


Hej igen

Säkerligen är din lösning bättre än att korta fjädrarna.
Bild
Här hade jag hoppats få in in bild på en framlampa med styrhuvud och överdelen av framgaffeln på en R75/5, men det verkar inte som att jag löser det.

Nåväl, med illustration eller inte, det jag undrar över är: Löper gafflarna innanför ett "rör" vid vilka lampfästena är fastsvetsade?
I så fall är det inga problem att skaffa en triple-clamp och skjuta upp gaffeln en tum eller två och behålla framlampans infästning.
Eller är det så djävligt att jag i så fall måste skära av lampans infästningar för att kunna skjuta upp framgaffeln i det nya styrhuvudet?
popetoteror
 
Inlägg: 8
Blev medlem: 2009-08-15/18:09

Re: Klä av och leva med en /5

Inläggav Albert » 2012-04-10/19:02

Ja.

Det är ett rör som omsluter övre gaffelben.

Helt korrekt antagande.
"Öronen" som strålkastaren monteras på är svetsade fast i dessa rör.

Tripel-clamp är bästa valet. Men (!) - man måste se upp så att man inte drar upp gaffelbenen för mycket, för då bottnar underbenen mot nedre gaffelkronan...
Detta problem kan man lösa genom att montera "up-side-down" gafflar, fast... poängen var väl att hålla nere kostnaderna så långt som möjligt?...
Bilagor
GAFFEL_STABILISERING.JPG
billet.gif
Kör Försiktigt!
BMW_MC_Boxer_Sverige yahoo
Albert
Användarvisningsbild
Albert
 
Inlägg: 1025
Blev medlem: 1991-01-17/01:00

Re: Klä av och leva med en /5

Inläggav knutk » 2012-04-11/12:47

Hei.
Angående tank fra 90S.
Jeg har aldri prøvd en 90S tank på en /5 ramme.

Men: Om man slår opp i delekatalogen ser man at tank for hhv. 90/6 og 75/5 har samme delenummer.
Videre har 90/6 og 90S samme ramme.
Utifra det burde en 90S tank kunne passe på en /5. Men der kan jo være detaljer jeg ikke kjenner til som gjør at det ikke funker. Dog jeg ville ha prøvd før jeg ga opp ideen da det etter alle solemerker burde passe.

Knut K
knutk
 
Inlägg: 207
Blev medlem: 2010-11-26/10:34

Re: Klä av och leva med en /5

Inläggav popetoteror » 2012-04-11/18:21

Albert skrev:Tripel-clamp är bästa valet. Men (!) - man måste se upp så att man inte drar upp gaffelbenen för mycket, för då bottnar underbenen mot nedre gaffelkronan...


Har du någon uppfattning om hur mycket "för mycket" är?
Om min plan är att dra upp mellan 2 - 5 cm, ligger det inom det möjligas marginal?
popetoteror
 
Inlägg: 8
Blev medlem: 2009-08-15/18:09

Re: Klä av och leva med en /5

Inläggav Albert » 2012-04-11/19:36

Nu må jag svara med en tro, eftersom jag inte mätt eller haft behov av att mäta.

Det ser ut som om 4-5cm är fri längd mellan fullt komprimerade gafflar och nedre gaffelkronan; så min tro är att du kan få det att fungera bra.
Plocka ur fjädrarna och tryck ihop gaffelbenen så får du det korrekta måttet :)
Kör Försiktigt!
BMW_MC_Boxer_Sverige yahoo
Albert
Användarvisningsbild
Albert
 
Inlägg: 1025
Blev medlem: 1991-01-17/01:00

Re: Klä av och leva med en /5

Inläggav popetoteror » 2012-04-14/06:38

Albert skrev:Bakdäcket är 4.00x18" och framdäcket är 4.00x19" - det går att läsa det när man förstora bilden.
Det är "retro"-däck. Det mönstret tycker jag ger mycket bra grepp - använder Continental Super-Twinn som ser ut på det sättet.


Ett däck som är populärt är Firestone Deluxe Champion, enligt siten Wrenchmonkees.com passar framdäcket 4,00 x 19 till en fälg som är 1,85, vilket R75/5 har.

Backdäcket 4,50 x 18 (och även 4,00 x 18?) passar enligt samma site till en 2,15 fälg.

Vad jag har förstått hade R75/5-modellen både 1,85 och 2,15 18-tums bakfälgar, jag vill självfallet ha 2,15.
- Hur vanlig var 2,15 fälgen? erbjöds den till vissa år, länder?
popetoteror
 
Inlägg: 8
Blev medlem: 2009-08-15/18:09

Re: Klä av och leva med en /5

Inläggav Albert » 2012-04-14/08:32

/5 = 1970-tal = pre-monolover.
Bilden som visar ett 4.00x19" däck gäller endast -den- ombyggda cykeln. Gäller -inte- standard-cykel!

Att ett däck går att montera på en fälj innebär inte per automatik att däcket på sagda fälj går att montera på fordonet...

Du kan -inte- lita på hemsidor, inte ens data-bladen från tillverkarna!
Man -måste- provmontera!

Ökänd fabrikant är Metzeler - en del av deras 120/90-18" är för breda. De går i kardanen.

4.00x19" går inte att använda fram på /7; de klämms av stänkskärmen. Polisen löste problemet genom att använda en stänkskärmsförhöjare som tillverkades åt dem av Team Orange i Kalmar.

Notera att de "moderna" bumsarna med showa gafflar har andra dimentioner än de med BMW gafflar och den gamla swingen (inte mono-lever alltså!).

För att kunna använda 120/90x18" däck bak på /7 för mono-lever, så måste man byta en distans i bakhjulet. Lagervall på MC-Proffsen får fram distansen åt dig.

Gällande framhjul så är gränsen helt klart 3.25"x19".
3.50x18" går bra att använda fram, men förutsätter att man byggt om en 18" 's fälj från R45-65 (vilka förvisso också är /7 ramar) för bruk på R75-100.

++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Efter skrivit ovan fick jag höra av en god vän att /6 och då antaligen även /5 kan "svälja" 4.00x19" 's däck fram, om trycket är högt så däcket reser sig tillräckligt för att gå fri från gaffelbenen. På /7 har jag provmonterat smala 4.00x19" och 4.00x18" - det visade sig att /7 -inte- är tillräckligt brett mellan gaffelbenen och avståndet till stänkskärmen omöjliggör större däck också; dvs dubbelt hinder.

Som sagt:
- man måste provmontera!
Michelin 120/90x18 är över 7mm smalare än Metzelers. Pirell var någon stans mitt emellan. Chen Shin... huuu... för PVC-däck, men det fick precis plats, Dunlop brukar passa - speciellt om man håller sig till Super Twinn som /7 hade från fabrik/början.
Kör Försiktigt!
BMW_MC_Boxer_Sverige yahoo
Albert
Användarvisningsbild
Albert
 
Inlägg: 1025
Blev medlem: 1991-01-17/01:00

Re: Klä av och leva med en /5

Inläggav popetoteror » 2012-04-17/20:56

https://vrbynw.bay.livefilestore.com/y1mlNW2SPnbp_VBOy6mJJFx108J9P2jrA7I79Pm5DN04fsWf-FC5OurWd9y5WAUtZ_EVnAi_MXhRWgQVHDqYK3xe15Tpn4i08KHPk_JH3yVY-k/IMG_0320.JPG?psid=1

Kan du avgöra vilken fälgbredden är utifrån ett foto på en R75/5, 1,85 eller 2,15?
Däcket som sitter på är ett 110/90-18
Jag antar att det inte är några problem att få på ett Firestone Champion Deluxe 4,00-18, eftersom det däcket väl är smalare än 110.
Det jag skulle vilja ha på är ett 4,50-18.
popetoteror
 
Inlägg: 8
Blev medlem: 2009-08-15/18:09

Re: Klä av och leva med en /5

Inläggav Albert » 2012-04-17/22:27

Nej. Jag är inte så kunnig att jag klarar att se vilken fäljbredd det är.
4.50x18" skall teoretiskt vara 120/90x18"... men de kan lika gärna vara 130/90x18"... 130 kan vara allt mellan ca 125mm breda till 135mm breda... beror helt på vilken fälj som tillverkaren använt vid registrering av produkt-data...

Trelleborg Army Special 4.50x§8" går att använda om man skär bort klackarna på höger sida av däcket (vid kardanen) - kanske... Trelleborg och jag gav snabbt upp när vi undersökte möjligheterna på 90-talet gällande om Winter Friction eller Army Special skulle kunna gå att montera på min R80 (1984 årsmodell).

Bredden man kan använda på /7 är 124 eller var det 127mm brett, 1.8kg tryck (jag använder 2.3-2.5kg).
Hur brett däck kan få vara på /6 och /5 har jag inte personlig erfarenhet/data av - men, det är inte många millimeter som skiljer de olika modellerna åt... Du måste mäta; tumstock duger för en fingervisning.

Notera att det finns 4.50x18" som är lika smala som 110 däck (=original så att säga) och de som är breda som eller bredare än 130 däck (å då går det inte utan att flytta fäljen i sidled åt vänster (special-distans - orignal BMW del; lätt att svarva till själv om man har tillång till svarv... gäller de gjutna fäljarna förstårs...)).
Den du ska tala med är Lagervall, MC-Proffsen i Hägersten - han kan detta å är den som hjälpte mig i mitten av 90-talet med detta problem.

Ja - bumsen -går- bättre med lite bredare baksdäck; så det är helt klart värt pysslet o bygga om så att du kan använda 130-däcken.
Kör Försiktigt!
BMW_MC_Boxer_Sverige yahoo
Albert
Användarvisningsbild
Albert
 
Inlägg: 1025
Blev medlem: 1991-01-17/01:00


Återgå till Gammelbumsar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst