Mod R69S - några råd till färsking

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Mod R69S - några råd till färsking

Inläggav AndersF » 2012-05-03/19:21

Köpt en -66 års R69 med R75-rova. Den har vidare teleskop, stor tank o packfickor. Ja, ska lägga upp bilder. Ja, det är den som var till salu i Strängnäs nyss, den som Glas-Harry har byggt. Ja, den är bergstadig, störtskön och klart grusmässig för att vara en klump på 210+ kg. Att alla säger "Aaah!" eller "Oj, så fin, den kan du ju inte köra med" och att det är mysigt att sitta och titta på den gör inte saken alls sämre.

Som jag nu är en komplett gröngöling (inte i sadeln men väl med stora tyska boxrar - min boxer vägde 26 kg och var tigrerad) så har jag några frågor till högt värderade forumister.

1. Oljor. Är det riktigt att det är olja både i kardanklumpen och kardan (förutom lådan, då)? Kör man med samma olja på dessa ställen? Hypoid i diffen? Bytesintervall? Man vill ju inte ställa till med något! Motorolja - vad rekommenderas? Omega är ett märke som har figurerat.
2. Oljefilter? Öppnar man tråget, eller var finns detta?
3. Eftersom jag har fempetad låda i R75:an, betyder det att det är en /6-motor och därmed efter -74? Hittar inte motornummer.
4. Luftfilter verkar vara en procedur; är det vänster fugge, insexskruv och vrida ut som gäller? Vilka erfarenheter finns av olika filter? Tvättbara "evighetsfilter" eller?
5. Det är 12V-elsystem, förstås. Finns brytarlöst till denna motor? Vilka råd delas ut i detta ärende?
6. Koniska styrlager finns till en R69:a?
7. En riktigt bra BMW-verkstad som även kan tänkas intressera sig för lite äldre hojar finns det i närheten av Stockholm? Mc-proffsen i Hägersten har länge grejat med BMW - hur är de?

Freude am fahren!

/Anders i Västerhaninge
AndersF
 
Inlägg: 60
Blev medlem: 2012-05-03/18:48

Re: Mod R69S - några råd till färsking

Inläggav Bror Gårdelöf » 2012-05-03/19:30

Grattis till något, som verkar vara ett fint köp. Jag kan inte själv svara på någon av Dina frågor, men ett tips är att kolla med Karléns Motor i Jägarvallen, Linköping. <BR>Claes Karlén har servat BMW sedan åtminstone 1960-talet - inklusive åt Polisen - och det han inte kan om klassiska maskiner av detta märke, är nog inte värt att veta. <BR>Såvitt jag vet, har han passerat 65, men hans företag är fortfarande igång, så det kan vara värt att ringa och fråga - faktafrågor likaväl som huruvida han kan tänka sig att serva Din cykel.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17111
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Mod R69S - några råd till färsking

Inläggav Kenneth » 2012-05-03/19:36

KW service i Strängnäs är ett annat alternativ, liksom http://www.motorcykelservice.se/ Enköping
''Jag är för gammal för att behöva vara trevlig ''

Röd K1100lt
Användarvisningsbild
Kenneth
 
Inlägg: 893
Blev medlem: 1999-07-22/01:00

Re: Mod R69S - några råd till färsking

Inläggav Albert » 2012-05-03/22:24

Jo då pojkarna i Hägersten kan du lugnt vända dig till.

Börja med att skaffa dig verkstadsmanualer som täcker både R69 och R75.
http://www.motobins.co.uk
http://www.motorworks.co.uk
http://www.midland.se
m.fl.

Oljor:

Kardan + slutväxel + växellåda:
Jag föredrar Omega 690 80W/90 (klätterolja - icke emulgerande).

Motor:
Jag föredrar Omega 757 15W/40 på vintern och 20W/50 på sommaren (icke skummande)

Gaffelben:
Jag föredrar Omega 699 automatlådeolja 5W/20 (icke skummande)

O så är oljedebatten åter igång... :D

+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Styrlager:
Går att konvertera till koniska styrlager - rekommenderas starkt.

Oljefiltret:
- sitter på höger sida i färdriktningen bakom det 3-kantiga locket på sidan av motorn.
NB: det finns två olika längder på filtret! Mät längden innan du beställer nytt filter! Du kan inte utgå ifrån att det sitter det filter i motorn som det ska... kan vara ombyggt...

Luftfilter.
Pappersfilter renar bättre.
Byter du till K&N så måste du kanske bestycka om förgasarna... du åker oavsett på att synkronisera om dem och justera blandskruvarna; å detta skall du -inte- ge dig på om du inte mekat förgasare förr... Jag tycker Bingarna är lätta att skruva på, men så fick jag justera dem på min R80 minst 1g/v i över 10 år innan jag fick ordning på alla fel som var på min "moped"... så utan handböcker, utrustning och erfarenhet avråder jag starkt från att skruva på Bingarna.
http://bingcarburetor.com/manual.html

Växellåda:
Tillverkningsår står gjutet i den främre gaveln - du måste demontera lådan för att kunna få reda på tillverkningsåret.

Brytarspetsar:
- ja. Boyer Bransden. Rekommenderas starkt.
http://www.boyerbransden.com
eller via ex., en av ÅF ovan.
Kör Försiktigt!
BMW_MC_Boxer_Sverige yahoo
Albert
Användarvisningsbild
Albert
 
Inlägg: 1025
Blev medlem: 1991-01-17/01:00

Re: Mod R69S - några råd till färsking

Inläggav AndersF » 2012-05-04/08:09

Tack Bror, Kenneth o Albert! Det tog inte många timmar innan man hade uttömmande svar på det mesta. Trodde nästan det. Linköping, Enköping o Hägersten ger lite alternativ på delar o sörvis. Albert dina råd om smörja o filter är "ovärderliga". Det är väl det där med att veta exakt vad jag faktiskt har för motor som återstår, men visst var det så att femväxlade lådan kom fr o m /6-serien? Annan grej: Blyersättning? Hur gör ni som har med äldre motorer? Flaska i fickan och spiller i lite "natrium" på känn vid tankning, eller? Vi ses på vägarna!
AndersF
 
Inlägg: 60
Blev medlem: 2012-05-03/18:48

Re: Mod R69S - några råd till färsking

Inläggav Albert » 2012-05-04/08:25

http://www.smorjteknik.se

Vet inte när den 5-växlade lådan kom; spelar inte funktionell roll. Har enbart ett historiskt intresse så att säga.

Ja - du skall använda blyersättning om inte motorn konverterats till blyfritt bränsle. Vet du inte om den konverterats kör du blyersättning - ev., kan man kontrollera vilka säten som sitter i utan att ta ur topparna - du må fråga en motororenoveringsverkstad. ex., Motorteknik i Västerås http://www.motorteknik.com
Kör Försiktigt!
BMW_MC_Boxer_Sverige yahoo
Albert
Användarvisningsbild
Albert
 
Inlägg: 1025
Blev medlem: 1991-01-17/01:00

Mod R69S - några råd till färsking

Inläggav toien » 2012-05-04/16:34

Den femväxlade kom med /6-serien, dvs till åm 1974, såvitt jag vet. Går väl att se på lådan vilken åm den är ifrån, i alla fall på min 74 R90S så är vänster sida helt slät, medan en från åm 75 har en slags förstärkningsribba som löper längs med lådan.
Tobbe
toien
 
Inlägg: 273
Blev medlem: 2006-05-15/20:21

Re: Mod R69S - några råd till färsking

Inläggav AndersF » 2012-05-04/22:33

Jo, Albert, jag lovar att köra med blyersättning! Undrade bara hur ni gör rent praktiskt. Ute i fält, i terrängådan s a s. Med köpet av min "Gun" följe en flarra RedLine natriumbaserad Pb-ersättning. Den tar jag i fickan. Vad händer om man överdoserar förutom att man blir fattigare?

Bra, Toien, då har jag en post-75 /6:a eftersom jag har den där förstärkningsribban. Nu närmar vi oss.

Vem har sådana där skitläckra backspeglar som sitter i lamphusets fästskruvar? (Nå, inte för att någon hinner upp mig som jag vill titta på, men ändå...) Letar reservnyckel till tändlåset och även "singelsadel". Tips emottages tacksamt.
AndersF
 
Inlägg: 60
Blev medlem: 2012-05-03/18:48

Re: Mod R69S - några råd till färsking

Inläggav Albert » 2012-05-05/07:50

Backspeglar:
Hör med http://www.midland.se vad han har liggande eller kan få fram.


"Överdosering":
- av blyersättning har inte beskrivits av marknaden ej heller av vetenskapen.

BMW själva rekommenderade för 20år sedan:
1-blybensintankning var annan till var tredje tankning.

Klubbmedlemmar både i Sverige och i England har rapporterat att de kört blyfritt utan att märka någon negativ effekt av detta.

Sanningen är att blyfria säten är mycket hårdare stål än bly-sätena. Blyet i bensinen smörjer ventilernas rörelse mot sätena och ger där med bättre kylning av sätena. Blyfri bensin kommer att leda till ökat slitage av sättena mer än ventilerna. Enligt en del så ska topparna helrenoveras var 6000:e mil, enligt andra (inkl mig) så gör man det när man ändock måste renovera motorn vilket i normalfallet inträffar kring 15 000 mil (en del håller som växellådorna, dvs endast ca 10 000 mil, andra håller i både 20 och 30 000 mil).

"An apple a day keeps the doctor away" - dvs en skvätt blyersättning per tankning, en spetsning med spridarrengöring (=lacknafta, diesel) och lite smaksättning med olja brukar ge en blandning som hjälper mot förtida verkstadsbesök.
Teorierna bakom detta:
- motoroljan i bensinen (jmf vevhusventilationen) smörjer förgasarens rörliga delar och ventilsäten
- motoroljan kocksar förbränningen
- lacknafta löser sot och kocks
- diesel löser sot och kocks samt förlänger förbränningen
Det verkar som dessa gamla "sanningar" fungerar, men kör inte på 80% fotogen... det gillar inte motorn... jag har testat (av misstag - fyllde på ur fel dunk i garaget).

Det är en "lågkompressions"motor (jmf med modern motorer) som du har, 8.2:1 eller nått sånt. Den går att köra på 93oktan utan åtgärder, men den mår bäst på 98 oktan eller höger ss V-power.

Sammanfattning:
- sunt förnuft kommer man långt med :)
Det finns inga beskrivningar om rasade bumsemotorer pga bensinen - i vart fall har jag aldrig sett det eller hört det. Det finns problem rapporterade från marknaden i Sverige dock... samtliga har låtit sina toppar renoveras (byta till blyfria säten) av Top-Job i Orsa... jag lät renovera 4st toppar där... ingen av dem höll...
MAO - du kan känna dig -lugn- med blyersättningen som mackarna erbjuder. Själv använder jag OK/Q8'as till en av mina motorer som ännu inte "renoverats" å jag är synnerligen tveksam till om jag kommer att blyfrikonvertera den nu.
Kör Försiktigt!
BMW_MC_Boxer_Sverige yahoo
Albert
Användarvisningsbild
Albert
 
Inlägg: 1025
Blev medlem: 1991-01-17/01:00

Re: Mod R69S - några råd till färsking

Inläggav AndersF » 2012-05-05/19:21

Otroligt! Albert, är du en vandrande teknisk encyklopedi? Ett BMW-orakel?

De där funderingarna kring blyersättning känner jag (delvis) igen från tiden då jag gjorde efterforskningar i ämnet. (Man tog bort blyet när jag körde brittiskt på åttiotalet... BSA B33. Gamla synder. Retas inte!) Jag följer dina råd.

Nu har jag varmkört. Tyckte en sväng till Nynäs (30 km enkel) räckte. Tappade fart på motorvägen, slog på reserv (-erna), men det visade sig att vänster tändhatt hade blåst av.Vicke drag! Blev lite oroligt i krattan när jag försökte få tillbaka den under gång. Eh... Efter varmkörningen öppnade jag alla oljeurtappningar o påfyllningar. Slabbigt! Oljefilterlocket sitter med tre skruvar men ville inte komma av. Demonterade störtbågen, men det kärvar ändå. Ramen är ivägen på något vis. Vad är tricket?

Nå, inga spån. Frisk olja. Skönt att få det gjort iaf - kan vara första bytet på många år. Puritanerna byter varje höst, det vet jag. Nu ska jag köpa olja. Har kontaktuppgifter till Omega-åf. Kan man få tag i fler magnetpluggar? Tycker det är en bra försäkring.

Viktigast: Vilken skön motorcykel! Tänk vad jag har missat alla år med stånkor i olika motorstyrkor och terrängmässighet. Jag är redan kär i Gun. Stabil, välgörande vibbar, okänslig för varje spår i asfalten och så snygg att man gärna tar en extra sväng.

Ursäkta, nu går jag ut i garaget. Ska lyfta av tanken och pyssla lite... Har någon en kick till salu? Vore smaskens med en monoposto...
AndersF
 
Inlägg: 60
Blev medlem: 2012-05-03/18:48

Re: Mod R69S - några råd till färsking

Inläggav Albert » 2012-05-06/03:15

/7 motor i /2 ram = lossa motorn, vicka ned den.
Du måste ta bort den framre motorupphängningsaxel - var försiktig! När du tar bort den tippar motorn ned; för mycket vinkel och du kan skada knutkorset/utgående axel från växellådan.

Skruvarna till locket kan sitta som hårt - hetta upp dem med en gas-låga; elda rakt på skallarna. I värsta fall krävs det att skallen blir rödglödgad. Var försiktig! Krävs mycket mer värme än du tror.
En sån här räcker/fungerar:
http://www.jula.se/butangasbrannare-213051

Vid återmontering - fetta in den nya papperspackningen.
Jag använder alltid Omega 77 till det; det fettet klarar värme mycket bra. Har du inte Omega 77 så välj det bästa chassie/kullagerfett som din butik säljer (gäller inte för ex., Biltema som inte har kvallitéts fetter... men har du inget annat så är det bättre än inget fett).
Fettet gör packningen mjuk och följsam. Dessutom hjälper fettet till att täta. Som bonus - packningen släpper lätt när du ska ha loss locket nästa gång.

Bultarna smörjer jag med Omega 99. En skärpasta. Har du inte Omega 99 är det kopparpasta som gäller. Har du inte ens det, så använd fett eller gammal motorolja - inte bra alternativ, men bättre än osmort.
Omega 99 fungerar som en mycket lätt gänglåsning, dessutom skyddar den guggan gängorna - så mitt skarpa råd är; investera i en tub! Den kommer att räcka i minst 10 år, så totalkostnaden blir låg.

I västa fall måste du både ha hettat upp skallarna och ha tillgång till en slagskruvmejsel för att få loss de tre oljelocksskruvarna...

OBS!
Det är -jättevanligt- att gängorna är skadade till oljefilterlocket... => helicoil/re-coil/jobb...
Oftast kan man "lösa" problemet genom att ta längre skruvar :)

Jag har varit med om att tändstift vibbrerat loss i min första bumse. Ger nedrans dålig motorkraft! :D
Inte helt ovanligt med att kableskorna på tändstiften lossnar - NGK dubbeltätade gör det inte (normalt sett) medan BMW original polis-special-avstörda har att lossna som en egenskap...

Nu har min nya dator fått dumheter för sig, så jag kan inte ladda upp några bilder - datorn vägrar hitta USB-anslutningar mm... virus antar jag... Trasslen började i Oktober 2010, och har gått via krashat moderkort, brända nätaggregat, osv - så nu kanske det blir en tid till utan nätåtkomst... hm... MS! BG! ...man ska inte ha hans produkter... Äppelägar har inte problem säger de...
Så - kommenterar/svarar jag inte så är datorn paj, igen -:(...

Problemen med oljefilteråtkomst har lösts av:
Terry Phillips, http://www.suburban-machinery.com
viewtopic.php?f=30&t=6663&p=40584&hilit=spinn+it+on#p40584
http://www.motoren-israel.com/
http://www.motoren-israel.com/images/pr ... 7002_1.jpg
Två olika lösningar. Terry blev tungen att lägga ned sin produktion pga den amerikanska lagstiftningen (alla stämmer alla för allt), vilket är synd. Hans lösning "Spinn' it on" är bättre än tyskarnas. Båda har doch samma problem, K-filtren håller inte för oljetrycket i boxen. K-filtren är gjorda för att klara ca 5-bar, boxerns arbetstryck är ca 7-bar och start-trycket kan sommartid uppgå till upp till 13-bar (på vintern har jag mätt ända upp till ca 22-bar).
Senast redigerad av Albert 2012-05-07/19:34, redigerad totalt 1 gång.
Kör Försiktigt!
BMW_MC_Boxer_Sverige yahoo
Albert
Användarvisningsbild
Albert
 
Inlägg: 1025
Blev medlem: 1991-01-17/01:00

Re: Mod R69S - några råd till färsking

Inläggav Håkan » 2012-05-06/11:48

Hej Anders.

Att sätta i en större motor i R50, R60, R69(S) ramen var vanligt på sidvagnsmaskiner under -70 och -80talet. Har även sett några som modifierats för solo-MC.
För egen del hade jag först motor/växellåda från en R75/5 och sedan från en R100RT i min R69S med sidvagn. Dom motorerna passar nästan, man får göra några smärre modifieringar…

Angående oljefilterlocket så kan man fila av lite på kanten närmast ramröret så det går fritt. Att lossa främre motorfäste och tippa motorn varje gång oljan skall bytas tröttnar du nog på. Det är även bra att sätta i insexskruv i locket, originalskruven brukar ha sexkantskalle som kan ta i på /2 ramen. Framförallt blir det trångt med en ringnyckel/hylsnyckel.
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Mod R69S - några råd till färsking

Inläggav AndersF » 2012-05-06/20:05

R69S_vä_44.jpg
R69s


Verkligt intressant info om större drivenheter i gamla ramar. Så man kan t o m klämma in 1000-kubikare i den kan /2-ramen, inte illa.

Knackade ur motorupphängningsaxeln med motor hängande i ett spännband. Hände inget. Bände röret från motorn och se! Nu fick jag tag i oljelocket. Precis som Håkan sa var det kraftigt avfasat för att klara operationen. Nu ska jag fila lite till. Ut kommer sedan två oljefilter som sitter tandem. Vadan detta? Hela paketet är 120 mm. Är det det nu korta eller långa modellen tro?

Nu har jag lite mer data om motorn. Insidan av generatorkåpan har nr 1 335 257. Motorblocket är stämplat under vänster cylinder 46/89/0082 (sista siffrona lite otydliga). Under dessa siffror står det 65 2CV tydligt.

Försöker klämma in en bild på Gun i detta meddelande. Och hoppas Albert får styr på datorn, annars får vi ju inte höra hans erfarenheter.
AndersF
 
Inlägg: 60
Blev medlem: 2012-05-03/18:48

Re: Mod R69S - några råd till färsking

Inläggav Håkan » 2012-05-07/16:52

AndersF skrev: Ut kommer sedan två oljefilter som sitter tandem. Vadan detta? Hela paketet är 120 mm. Är det det nu korta eller långa modellen tro?

Nu har jag lite mer data om motorn. Insidan av generatorkåpan har nr 1 335 257. Motorblocket är stämplat under vänster cylinder 46/89/0082 (sista siffrona lite otydliga). Under dessa siffror står det 65 2CV tydligt.



Hej.
Det där är det korta filtret, det har reservdelsnr. 11 42 1 337 570. Oljefiltren är tvådelade för att det skall vara lättare att montera med störtbåge och/eller kåpa monterad. Tidigare fanns ett helt filter, det har utgått.
Det långa filtret, som Albert nämner, andvänds bara när oljekylare är monterad.

Av bilden att dömma, så vitt jag kan se, är motor/växellåda av senare datum, troligen 80-tal.
Siffrorna däremot gör mig konfunderad... 65 2CV tyder på 650cc.
Finns någon märkning på cylinderfoten? Antingen instämplat eller upphöjda siffror.

Ett sätt att komma närmare tillverkningsår kan vara att leta inuti motorkåpor efter gjutdatum (gjutår) en ring med siffror i.
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Mod R69S - några råd till färsking

Inläggav Albert » 2012-05-07/18:19

Än har datorn inte tvärlåst sig :)
...men den hänger på en skör tråd... nya datorn har jag fått men ännu inte installerat programvarorna i.

Jo... det ska vara som Håkan påpekar gällande oljefiltren, men jag har fått se med egna ögon en version utan oljekylare med det långa filtret, och själv har jag Lochart oljekylar-lock å med det har man det korta oljefiltret; så man gör i alla fall bäst i att kontrollmäta oljefiltret innan man beställer nytt.

1000cc?... finns en mycket läckrare variant med 1150cc 4-ventilsboxer ;)

http://rossmz.blogspot.se/2008/09/r1150 ... s-new.html


viewtopic.php?f=30&t=9214

viewtopic.php?f=220&t=4223&p=20458&hilit=%2F7+1100cc#p20458
Kör Försiktigt!
BMW_MC_Boxer_Sverige yahoo
Albert
Användarvisningsbild
Albert
 
Inlägg: 1025
Blev medlem: 1991-01-17/01:00

Re: Mod R69S - några råd till färsking

Inläggav AndersF » 2012-05-08/06:15

Jo, jäää... Cylinderfoten står det 82 ZN4 W4 och bredvid 6.5. Glas-Harry nämnde något om 650-cyllar. Ventilkåporna är rundade som de äldre, men toppen lite kantigare som R65:an var (den kom -78 om jag har rätt uppgifter). Apråpå gjutmärkningar; i luftburken står det tydligt 1975. Bingarna heter 64/32/201 resp 202. Verkar vara 32 mm. Nu har Gun olja överallt. Modiferar chokereglaget som är i vägen för sticka o kranar. Problemet just nu är tändhattar. De sitter inte riktigt fast någonstans verkar det. Hejhoj.
AndersF
 
Inlägg: 60
Blev medlem: 2012-05-03/18:48

Re: Mod R69S - några råd till färsking

Inläggav Albert » 2012-05-08/08:02

Ja de där är 32mm's Bingar.
Helt ok tillsammans med 650cc - mjukare/trevligare gång än med 27mm's förgasarna, men inte lika accellerations snabb.

650cc... hm... FEL ventiler... Billigare att byta upp dig till 800cc eller 1000cc... Ventilskaften på 650cc och 450cc(?) är 7mm om jag minns rätt, och de har en benägenhet att gå av... 8mm's ventilskaft håller.
Rekommendation - akut åtgärda denna "egenskap" hos den klenare motorn, eller riskera motorsallad...
Senast redigerad av Albert 2012-05-08/19:22, redigerad totalt 1 gång.
Kör Försiktigt!
BMW_MC_Boxer_Sverige yahoo
Albert
Användarvisningsbild
Albert
 
Inlägg: 1025
Blev medlem: 1991-01-17/01:00

Re: Mod R69S - några råd till färsking

Inläggav AndersF » 2012-05-08/17:32

Nu ska vi se här... Om det är en R65-motor så är den 78-84 eller nåt sånt, den har fått äldre fuggar o äldre (rundade) ventilkåpor, luftburken har gjutår 75 som nämnts. Om det är den förhållandevis moderna 650:an så r den inte möjlig att hänga 750, 800 eller 900-cylindrar på väl? För mer pulver - eller lenare gång i 120 - måste motorn bytas. Dessutom har alltså R65 vissa konstruktionssvagheter. Så nu återstår frågan om Albert har en boxer över?

Nä, skoja lite. Hojen är skön. Men nu förstår jag varför den faktiskt varvar förvånande högt - ca 3000 vid 70. Som min encyl 600:a. Nu har Gun fått tändhattar (lokala cykelhandlaren), olja (Omega-åf + MC-Proffsen) och en översyn. Imorgon blir det en tripp till E-tuna och cykelns skapare. Hoppas han är hemma... Harry... och hans fru... hon heter Gun... Många verktyg kommer jag att stoppa i väskorna...
AndersF
 
Inlägg: 60
Blev medlem: 2012-05-03/18:48

Re: Mod R69S - några råd till färsking

Inläggav AndersF » 2012-05-08/20:32

Albert, Frankenbeemern var lite för mycket. Gammelknarren är fin i sig och den moderna motorn är inte dålig, men kombon... Jag vet inte.

Fyrventilsinflationen. Jag hyrde en R1100S för 14 år sedan. Bergstadig och väldigt imponerande hejdare. Men ärligt, det blev lite fånigt att flänga Sörmland runt i hög fart. Mariefred - VROOM - Norrping - VROOOM... Plåt i vägen överallt, körkortet satt löst redan på femmans kugge. Min lugna stånka var lika rolig i 80 som besten i 180. Så sa jag då. Kanske nu med. ;)

Nå, R69 var det. Retsamt trångt vid oljestickan. Nu har jag flyttar undan chokereglaget som även var i vägen för vänster soppakran, och sådant tål jag inte. Har nu en hemmagjord separat manövevrering till varje förgasare. Krångligare, men vem har bråttom nar man ska ut och pysåka med Bumsen? Soppaslangen till vänster är även den i vägen för stickan. Jag ser hur man ska göra med soppaslangarna, deras sammankoppling ska inte träs igenom luftburken, utan bakom denna. Jag byter plats på kranarna så att utloppet pekar bakåt. Det är snorsimpelt och löser problemet.

Av Midlands har jag redan beställt avgasverktyget och koniska rullager. En komisk detalj med in Gun är att gaffelröret (inuti styrhuvudet) saknar uttag för styrlåset, så hela gaffeln ska demonteras för denna operation. Så här blir det med HPD - hopplockade delar.

På Mc-proffsen avråder Lagervall i princip från brytarlös konvertering. Det gamla funkar bra och kan sörvas. Tja, jag förstår den argumentationen.
AndersF
 
Inlägg: 60
Blev medlem: 2012-05-03/18:48

Re: Mod R69S - några råd till färsking

Inläggav Albert » 2012-05-08/22:24

:D
Franken Beemer är ett monster :twisted: :roll:

Du beskriver 1100cc som jag tyckte om K75 - händer ju ingen ting ju, tills man tittar ned på hastighetsmätare...

Om det är känslan du är ute efter så ska du absolut inte öka på kubiken. Mer kubik gör moppen enbart råare.
Det tunga svänhjulet ger moppen mer charm, tycker jag. R75 rör på sig så det räcker och blir över. Både R45 och R65 har goda vitsord i England, om man bortser från ventilskaften.

Ja - allt är ivägen för oljestickan... å den behöver man ju titta på rätt ofta... När jag monterade det låga R75 tråget med en Wüdo distansring (=ca 3L's tråg) slutade moppen att dra olja (!), men innan, med BMW's 2.25L's tråg (standard på 1981-frammåt)... då var det svårt att bedömma om det var en 2-taktare eller 4-taktare... :D
Misstänker att förändringen i oljekonsumtion beror på "skvalp-bryggorna" i Wüdo distansen. Vad jag hört från några som kör sidvagnsracing är att de måste montera skvalp-plåt och att de också erfarit en dramatisk reduktion av oljeförbrukningen som följd av installationen av skvalp-plåten.

Lagervall har rätt i sak, men Boyer Bransden gör att moppen går mycket bättre enligt samtliga jag talat med som "uppgraderat" till hel-elektronisk tändning. Min Suzuki GS850GN (CCA 498) gick grymt bra när brytarspetsarna stog rätt, å de gjorde de i vart fall rund kvarteret... Den elektroniska tändningen, Pirahna, höll dock ok tändning hela tiden. Den gick alltså avsevärt mycket bättre med brytarspetsar så länge som inställningen höll,... tyvärr krävde de dock justering minst 1g/v å det tröttnade jag snabbt på... BMW's brytarspetmontage är inte så känsligt :)
Kör Försiktigt!
BMW_MC_Boxer_Sverige yahoo
Albert
Användarvisningsbild
Albert
 
Inlägg: 1025
Blev medlem: 1991-01-17/01:00

Re: Mod R69S - några råd till färsking

Inläggav AndersF » 2012-05-09/14:16

Intressant om skvalpplåtar. Frågan är väl hur mycket vevslängarna doppar.

Mer kubik => råare. Tack! Det var precis så jag upplevde R90:or jag testade förra sommaren. Jag håller väl fast vid min 650/750. Vad tror du jag har?

Idag...ja, vad hände ...Kom iväg mot E-tuna, men surrade med Harry och det var regnigt. Beslöt att vända. Vi tar det senare. Det är lugnt.

Brytarlöst-debatten lär forts.'

Tänk förresten; Bing 32.or - det är som 125:a-tiden med KTM-Penton, Sachsmotorn hade Bing 32...

BMW = bra mycket wärre vrid. Men motorbromsen är förbluffande sopig. Som stånkapilot är jag vad vid att bromsa med gasen, om man säger. Kan allmänt säga att jag är mer nöjd med lågfarts-grus-egenskaperna än högfartsdito.
AndersF
 
Inlägg: 60
Blev medlem: 2012-05-03/18:48

Re: Mod R69S - några råd till färsking

Inläggav Albert » 2012-05-10/21:37

Någon gång då och då bör man ta ned oljetråget o kontrollera kammarna på kamaxeln för skador; härdningen släpper. Då kan du passa på att fixa skvalp plåt.

Hade jag förstått hur mycket råare motorn blir med 1000cc så hade jag -inte- uppgraderat min vintermoppe från 800 när den tappade an avgasventil (men... 800cc var 1000-1500kr dyrare än den tyska 1000cc lätt-kolvs satsen...).
800cc, 10.5:1 eller så, dubbeltändning, 40mm's trottel fuggar => mjuk på låga varv, rå och brutal som riskkokare på >5000 varv: oj vad jag saknar "den" motorn!
Fast det är klart att på sommaren så är ju vridet från 1000cc roligare ;)

Du kan lugnt utgå ifrån att det är de cc som står stämplat på cylinderfoten. Visst kan man borra upp dem och fodra om dem till större cc, så det finns en reservation för att detta kan vara gjort.

Du har det -tunga- svänghjulet. Glöm motorbroms!
Vill du ha -god- motorbroms så får du bygga om till det lätta svänghjulet eller låta lätta ditt svänghjul. 1981-on med det lätta svänghjulet har en ok motorbroms. Enstånka ex., Yammaha XT 600, tyckte jag hade klart kraftigare motorbroms än bumsen, men CV-bingarna spökar ju också för på min R100RT med dell'orto PHM 40 så har jag riktigt bra motorbroms samtidigt som min uppgraderade 800 med Bing 40 CV bara har sisådär fungerande motorbroms som i praktiken kräver nedväxling för att ge god bromsverkan.

- lätta svänghjulet
- byt till trottelförgasare

Då blir den också trevligare när det går fortare ;)
Kör Försiktigt!
BMW_MC_Boxer_Sverige yahoo
Albert
Användarvisningsbild
Albert
 
Inlägg: 1025
Blev medlem: 1991-01-17/01:00

Re: Mod R69S - några råd till färsking

Inläggav AndersF » 2012-05-11/15:20

Hjärtligt tack för alla goda råd! Ja, svänghjulet verkar vara i klar bussklass. Hehe.

Stämplingen vid cyl-foten: 82 ZN4 W4 och bredvid står det 6.5. Av allt att döma R65 (möjligen borrad), kanske R75/6/7-låda eller block. Förgasarna är ju Bing CV som det ska, men de har ett platt lock som jag aldrig sett förr. Antikt? Ja, förvirringen tilltar. Men Harry vet nog, bara jag får slag på'n.

En topprenovering tillsammans med borrning och förgasarbyte. Lätta svänghjulet. Varför inte? Men ärligt, låter enklare att pilla in en färdig R75-R80-motor om man hittar en kvaddad cykel. Hänger kardanen med? Den är ju till 598-kubikare från -66. Sedan är det nog så, att det är gratis och kul att fundera över ombyggnader. Man kan även ägna sig åt det som västerlänningar ska öva på mera: förnöjsamhet. :)

Grüss gott! Vi ses på vägen. I 80 mullrande knyck och solen i ryggen.
AndersF
 
Inlägg: 60
Blev medlem: 2012-05-03/18:48

Mod R69S - några råd till färsking

Inläggav toien » 2012-05-13/09:18

Min pappa byggde sig en sidovagnshoj i början på 80-talet baserad på en R69S. Han plockade motor, kardan, elsystem mm från en R90/6 från 75 och stoppade in i det gamla chassiet. Som jag minns det så fick han modifiera en del för att få ihop det, bl a så flyttade han motorfästena bakåt för att motorn skulle få plats, även tror jag att han breddade ramen för att få in nya svingen. Numer sitter det en 1000 cc-motor i bygget som jag tänkt rusta upp till sommaren enär hojen inte rullat så mycket de sista åren. Bara som ett inlägg i diskussionen, liksom
Tobbe
toien
 
Inlägg: 273
Blev medlem: 2006-05-15/20:21

Re: Mod R69S - några råd till färsking

Inläggav AndersF » 2012-05-13/21:01

Kalas Torbjörn! Hoppas vi ses på någon träff och kan jämföra våra moddade R69:or. Du har ju en kul historik i din eftersom far din har grejat med den. Jag har nu efter alla tips och råd från "gammelbumsister" förstått vad jag ska fokusera på när det gäller min customiserade R69.

Det handlar VÄLDIGT MYCKET om känslor. Köra skitfort rakt fram, eller äga en felfri japan är liksom inte min grej längre. Inte heller att sprätta lera. Been there, done that. Jag vill sitta i garaget och njuta av vinklarna. Jag vill se den saftiga BMW-gaffeln och de polerade blinkershusen. Den kromade bromsskölden. Det lilla Magurarodret är... vackert. Hela Hosketanken är konst. De spinkiga hjulen är spännande. De feta cylindrarna som sticker rakt ut i fartvinden är... sexiga. Vi söker andra värden i en knarr än att den ska gå som fan.

Hursomhelst är de skilda recepten på hur man klämmer in en större motor i en sidovagnsdragare helt klart intressanta. Skulle jag nu snubbla över en upphettad 800-kubiksrova skulle jag inte kunna motstå frestelsen...
AndersF
 
Inlägg: 60
Blev medlem: 2012-05-03/18:48

Mod R69S - några råd till färsking

Inläggav toien » 2012-05-14/07:58

Sitter en Hoske på pappas hoj också, en 28-liters tror jag. Har sett den större varianten som var på 36 liter, om jag minns rätt, men om de skulle få plats med den "moderna" motorn så fick man visst banka till tanken lite så du tappade några liter. Den stora tanken ser rätt bisarr ut, lite som att den rinner ner efter sidorna, medan den mindre ser ok ut. Ska ta lite kort på den nästa gång jag far västerut och lägga upp.
Tobbe
toien
 
Inlägg: 273
Blev medlem: 2006-05-15/20:21

Re: Mod R69S - några råd till färsking

Inläggav AndersF » 2012-05-16/17:24

Som denna:

http://www.youtube.com/watch?v=h-3wn4jz ... re=related

Den är en kul kommentar med: It needs a bigger tank. Fniss. 28 l eller knappt det i min kanske man kan tänka sig (se bild i tidigare inlägg) för jag körde på reserven ett litet tag och fick i 23 l vid tankning.

När jag fått koll på allt det mekaniska skulle jag mycket väl kunna tänka mig att få snits på det visuella. Då åker packfickorna och den ofantliga dynan. Då liknar den mer bågen i videon. Mer bett i bakbromsen vore juste. Man behöver inte vara så originaltrogen jämt. Tycker jag.
AndersF
 
Inlägg: 60
Blev medlem: 2012-05-03/18:48

Re: Mod R69S - några råd till färsking

Inläggav AndersF » 2012-05-23/22:05

Jamen, hur gick det då? Jo, igår kom jag iväg mot Eskilstuna och träffade "Glas-Harry" ute på landet utanför stan. Efter en snabb fika med hans fru kom vi in på väsentligheter. Hela hans en gång imponerande verkstad/förråd för BMW-knarrar är nu starkt decimerat. Harry är själv en darrbent gammal man på drygt 80 som nog har byggt sitt sista sidvagnsekipage. Det finns en och annan pärla kvar i hans garage men vi kom inte så mycket längre än att jag fick köpa ett R69S-emblem och fick höra lite om mitt dubbelmätarhus i kohuvudet, plus annat kul om min "Spezial". Hoppas Harry är med oss ett tag till... närmast är det en MCHK-träff hos honom sista helgen i juni... Häng på! Alla som kan o vill!

Tyvärr har han ingen dator o ännu mindre en internetuppkoppling men det vore ju kanon om denne lärdomsgigant inom BMW 2-räder kunde dela¨med sig av sina erfarenheter.

Hej så länge.//Anders
AndersF
 
Inlägg: 60
Blev medlem: 2012-05-03/18:48


Återgå till Gammelbumsar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst