/7 motor i /2 ram = lossa motorn, vicka ned den.
Du måste ta bort den framre motorupphängningsaxel - var försiktig! När du tar bort den tippar motorn ned; för mycket vinkel och du kan skada knutkorset/utgående axel från växellådan.
Skruvarna till locket kan sitta som hårt - hetta upp dem med en gas-låga; elda rakt på skallarna. I värsta fall krävs det att skallen blir rödglödgad. Var försiktig! Krävs mycket mer värme än du tror.
En sån här räcker/fungerar:
http://www.jula.se/butangasbrannare-213051Vid återmontering - fetta in den nya papperspackningen.
Jag använder alltid Omega 77 till det; det fettet klarar värme mycket bra. Har du inte Omega 77 så välj det bästa chassie/kullagerfett som din butik säljer (gäller inte för ex., Biltema som inte har kvallitéts fetter... men har du inget annat så är det bättre än inget fett).
Fettet gör packningen mjuk och följsam. Dessutom hjälper fettet till att täta. Som bonus - packningen släpper lätt när du ska ha loss locket nästa gång.
Bultarna smörjer jag med Omega 99. En skärpasta. Har du inte Omega 99 är det kopparpasta som gäller. Har du inte ens det, så använd fett eller gammal motorolja - inte bra alternativ, men bättre än osmort.
Omega 99 fungerar som en mycket lätt gänglåsning, dessutom skyddar den guggan gängorna - så mitt skarpa råd är; investera i en tub! Den kommer att räcka i minst 10 år, så totalkostnaden blir låg.
I västa fall måste du både ha hettat upp skallarna och ha tillgång till en slagskruvmejsel för att få loss de tre oljelocksskruvarna...
OBS!
Det är -jättevanligt- att gängorna är skadade till oljefilterlocket... => helicoil/re-coil/jobb...
Oftast kan man "lösa" problemet genom att ta längre skruvar
Jag har varit med om att tändstift vibbrerat loss i min första bumse. Ger nedrans dålig motorkraft!
Inte helt ovanligt med att kableskorna på tändstiften lossnar - NGK dubbeltätade gör det inte (normalt sett) medan BMW original polis-special-avstörda har att lossna som en egenskap...
Nu har min nya dator fått dumheter för sig, så jag kan inte ladda upp några bilder - datorn vägrar hitta USB-anslutningar mm... virus antar jag... Trasslen började i Oktober 2010, och har gått via krashat moderkort, brända nätaggregat, osv - så nu kanske det blir en tid till utan nätåtkomst... hm... MS! BG! ...man ska inte ha hans produkter... Äppelägar har inte problem säger de...
Så - kommenterar/svarar jag inte så är datorn paj, igen -:(...
Problemen med oljefilteråtkomst har lösts av:
Terry Phillips,
http://www.suburban-machinery.comviewtopic.php?f=30&t=6663&p=40584&hilit=spinn+it+on#p40584http://www.motoren-israel.com/http://www.motoren-israel.com/images/pr ... 7002_1.jpgTvå olika lösningar. Terry blev tungen att lägga ned sin produktion pga den amerikanska lagstiftningen (alla stämmer alla för allt), vilket är synd. Hans lösning "Spinn' it on" är bättre än tyskarnas. Båda har doch samma problem, K-filtren håller inte för oljetrycket i boxen. K-filtren är gjorda för att klara ca 5-bar, boxerns arbetstryck är ca 7-bar och start-trycket kan sommartid uppgå till upp till 13-bar (på vintern har jag mätt ända upp till ca 22-bar).