Starta upp R75/5 -75 efter 10 år, vad ska jag tänka på?

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Starta upp R75/5 -75 efter 10 år, vad ska jag tänka på?

Inläggav Max Powers » 2012-07-23/19:25

Hej!

Ny på detta forum och har lite frågor

Har en R75/5 -75 som jag ska starta upp. Den kördes senast för ca 10 år sedan och vad jag minns så funkade den bra, dock en del ventilskrammel på vänster sida. Den har stått i varmgarage hela tiden och vad jag vet så går kolvarna runt fint.

Vad behöver jag tänka på när jag startar upp den? Byta motorolja?, däcken var nya när den ställdes i garaget men de kanske är för hala/hårda nu? Är det något med växellådan som jag bör tänka på? Finns det serviceböcker att köpa?

Ja som ni förstår så har jag inte så mycket koll på vad som behövs göras så jag är tacksam för alla tips jag kan få.
Max Powers
 
Inlägg: 7
Blev medlem: 2012-07-23/19:04

Re: Starta upp R75/5 -75 efter 10 år, vad ska jag tänka på?

Inläggav Håkan » 2012-07-23/19:56

Hejsan.
Ge R75'an en ny motorolja innan du startar den, det är den värd. Till exempel SAE20W/50 av god kvalitet.
Skall du köra med den kan det vara god ide att byta övriga oljor, växellåda, kardan och slutväxel, också. Hypoidolja SAE80W/90 GL-5 eller motsvarande.
Töm tanken och förgasarna, slå i ny bensin.
Ventilskrammel kan bl.a. bero på för stort axialspel hos vipparmar.
Handbok finns hos MarGie Bookshop http://www.margie-bookshop.se/
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Starta upp R75/5 -75 efter 10 år, vad ska jag tänka på?

Inläggav gösser » 2012-07-23/20:40

Hej! Glöm inte bromsvätskan!!!

Lars
Användarvisningsbild
gösser
 
Inlägg: 476
Blev medlem: 2005-08-30/01:00

Re: Starta upp R75/5 -75 efter 10 år, vad ska jag tänka på?

Inläggav Gunnar Elmgren » 2012-07-23/20:57

gösser skrev:Hej! Glöm inte bromsvätskan!!!

Lars

Blir lite knepigt att hitta bromsvätskebehållaren på en hoj med mekaniska trumbromsar, bara.....
Å andra sidan - är det årsmodell -75 borde det vara en R75/6 - med skivbroms fram. DÅ bör man inte glömma bromsvätskan!
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Starta upp R75/5 -75 efter 10 år, vad ska jag tänka på?

Inläggav gösser » 2012-07-23/21:06

Ha! där fick jag dej! Trumbromsar fram fanns t.o.m -73, därefter skivor som dessutom fungerade sämre än trumbromsarna. Från och med -74 var det skiva fram om man inte valde dubbla skivor, sug på den du!! Jag ska inte vara omöjlig. Det fanns sena -73:or som hade skivbroms men det var inte speciellt vanligt...

Lars
Senast redigerad av gösser 2012-07-23/21:18, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
gösser
 
Inlägg: 476
Blev medlem: 2005-08-30/01:00

Re: Starta upp R75/5 -75 efter 10 år, vad ska jag tänka på?

Inläggav Gunnar Elmgren » 2012-07-23/21:15

gösser skrev:Ha! där fick jag dej! Trumbromsar fram fanns t.o.m -73, därefter skivor som dessutom fungerade sämre än trumbromsarna. Från och med -74 var det skiva fram om man inte valde dubbla skivor, sug på den du!!

Lars

Fick mig? Inte alls! R75/5 tillverkades - med trumbromsar - fram till 1973. Inför 1974 års modell ersattes den med R75/6, som hade skiva fram.
Det är alltså något som inte stämmer - antingen har trådskaparen en R75/6, eller också en hoj av tidigare årsmodell - med trumbroms. Någon R75/5 -75 existerar inte, såvitt jag kan få fram - vare sig med trum- eller skivbroms.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Starta upp R75/5 -75 efter 10 år, vad ska jag tänka på?

Inläggav gösser » 2012-07-23/21:30

Snälla rara Gunnar! Jag hade den sista årsmodellen av R 75/5-73. Den hade inte skivbroms! Det fanns ett antal sena -73:or som redan då hade fått en enkelskiva fram men frågeställaren har en -75:a. Det innebär att det fanns en enkelskiva fram original redan då...

Lars
Användarvisningsbild
gösser
 
Inlägg: 476
Blev medlem: 2005-08-30/01:00

Re: Starta upp R75/5 -75 efter 10 år, vad ska jag tänka på?

Inläggav Gunnar Elmgren » 2012-07-23/21:45

gösser skrev:Snälla rara Gunnar! Jag hade den sista årsmodellen av R 75/5-73. Den hade inte skivbroms! Det fanns ett antal sena -73:or som redan då hade fått en enkelskiva fram men frågeställaren har en -75:a. Det innebär att det fanns en enkelskiva fram original redan då...

Lars

Det är ju det jag skriver. Antingen har frågeställaren en R75/5 - men då är den av tidigare årsmodell än -75, och har trumbroms. Eller så har han en R75/6 av årsmodell 1975. Med skivbroms fram.
Om det nu inte är som Nils-Erik föreslår, att det rör sig om en hoj byggd -73 men inte registrerad förrän -75, så att den "pappersmässigt" är en 75:a. Tror vi är överens. Egentligen.
:mrgreen:
För övrigt är jag lite nyfiken på, vad det är för hoj trådskaparen har!
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Starta upp R75/5 -75 efter 10 år, vad ska jag tänka på?

Inläggav Max Powers » 2012-07-23/22:12

Hej igen! efter diskussionen om bromsskivor eller trumbroms blev jag tvungen att dubbelkolla och det är en R 75/6 - 74 som jag har. Försvarar min dåliga koll på årsmodell +annat med att jag inte sett cykeln på ca 10 år.

Tack för alla svar angående byte av oljor o vätskor!
Max Powers
 
Inlägg: 7
Blev medlem: 2012-07-23/19:04

Re: Starta upp R75/5 -75 efter 10 år, vad ska jag tänka på?

Inläggav gösser » 2012-07-23/22:36

hej! Om det inte är en poliscykel så har den en borrad/slät enkelskiva fram. Men du bör byta bromsvätska omgående.
Behållaren sitter under tanken.

Lars
Användarvisningsbild
gösser
 
Inlägg: 476
Blev medlem: 2005-08-30/01:00

Re: Starta upp R75/5 -75 efter 10 år, vad ska jag tänka på?

Inläggav Kapten Stofil » 2012-07-24/11:00

Hej!
Min K100 hade 10 år gamla kinesiska plastdäck på när jag köpte den, och de var inte roliga att köra med. Jag kollade runt en del och läste att däck anses vara för gamla när de är runt 9-10 år tror jag det var, tror inte ens de får säljas om de legat i lager så länge. Jag bytte mina så fort det gick.
Jonas Otter
Do not fold, spindle or mutilate
Numera Yamaha XVZ12 m sidvagn
Användarvisningsbild
Kapten Stofil
 
Inlägg: 3153
Blev medlem: 2011-06-22/11:01

Starta upp R75/5 -75 efter 10 år, vad ska jag tänka på?

Inläggav toien » 2012-07-24/21:45

Eftersom det redan är lite diskussion runt årsmodeller och hur de var utrustade så tänkte jag bara påpeka för Nils-Erik att /5 fick den längre svingen också, 72 el 73 var det väl.
Tobbe
toien
 
Inlägg: 273
Blev medlem: 2006-05-15/20:21

Re: Starta upp R75/5 -75 efter 10 år, vad ska jag tänka på?

Inläggav Max Powers » 2012-07-24/21:53

Nils-Erik Ringlander skrev:
Max Powers skrev:......det är en R 75/6 - 74 som jag har........


Då är det bara att säga grattis för -/6 är bra mycket trevligare att köra än -/5.
Den längre svingen gjorde att 5:ans wobblingsbeteenden försvann, eller i alla fall kraftigt reducerades.



Bra för mig! Hittade en guide för ventiljustering,

artiklar.php?mode=verkstad&aid=2051&sort=DESC

Gäller denna guide endast modernare motorer eller funkar den för min cykel? och är det någon som vet vilket ventilspel det ska vara?
Max Powers
 
Inlägg: 7
Blev medlem: 2012-07-23/19:04

Re: Starta upp R75/5 -75 efter 10 år, vad ska jag tänka på?

Inläggav Håkan » 2012-07-25/15:34

Max Powers skrev:Gäller denna guide endast modernare motorer eller funkar den för min cykel? och är det någon som vet vilket ventilspel det ska vara?


Hej.
Mimmis guide avser 4-ventilsmotor, principen är den samma för 2-ventilsmotor.
Ventilspel: Insug 0,10 mm Avgas 0,20 mm.
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Starta upp R75/5 -75 efter 10 år, vad ska jag tänka på?

Inläggav Max Powers » 2012-07-25/17:27

Tack!
Max Powers
 
Inlägg: 7
Blev medlem: 2012-07-23/19:04

Starta upp R75/5 -75 efter 10 år, vad ska jag tänka på?

Inläggav toien » 2012-07-25/19:51

Såvitt jag vet så är det 0,15 på insug och 0,20 på avgas när det ankommer ventilspel på dessa boxrar, de nyare (81 och framåt?) så var det 0,10 resp 0,15.
Tobbe
toien
 
Inlägg: 273
Blev medlem: 2006-05-15/20:21

Re: Starta upp R75/5 -75 efter 10 år, vad ska jag tänka på?

Inläggav Albert » 2012-07-27/23:02

Räkna med att gaffelbenens pack-boxar har torkat.

Jag föredrar Omega 699 automatlådeolja, 5W/20, icke skummande, med några droppar Omega 917 packningsskydd. Då har packningarna i mina framgafflar hållit i många år, istället för att man måste byta dem vart eller vart annat år. Sist jag bytte mina var när jag renoverade R80n vid 14 000mil 1999.

F.ö. standard oljebyte i motor, växellåda, kardan och slutväxel.
Fetta om hjulaxlarna, Omega 77 är vad jag använder.
Du -bör- fetta om hjullagren... jag använder Omega 77 till dem.

OBS!
Fetta om splinsen i mellan bakhjulet och slutväxeln!!!
BMW eget fett är -bra- ; jag använder Omega 85 (EP, sjuvningsstabilt fett).
Kör Försiktigt!
BMW_MC_Boxer_Sverige yahoo
Albert
Användarvisningsbild
Albert
 
Inlägg: 1025
Blev medlem: 1991-01-17/01:00

Re: Starta upp R75/6 -74 efter 10 år, vad ska jag tänka på?

Inläggav Max Powers » 2012-10-16/12:48

Hej igen!

Tänkte uppdatera kring mitt lilla projekt.

Bytte olja och vätskor, rengjorde förgasarnas munstycken, köpte nytt batteri, nya tändstift och rengjorde elpryttlarna under kåpan längst fram. Chokade och tryckte på startknappen och den smattrade igång! Tack för alla tips!

Den går rent på båda burkarna men jag tycker att den har ett missljud, nästan lite pipande eller sugande, kan det vara en packning som behöver bytas kanske?

Nästa steg blir att försöka lista ut vart missljudet kommer ifrån, ställa in ventilspel, byta styrlager.

Sen saknar jag skyddskåpor till batteriet samt gummiskydden till tanken. Någon som vet vart jag kan köpa kåpor och knäskydd?

Bifogar en bild

[img][IMG]http://forumbilder.se/thumbs/95162012144564726.jpg[/img][/img]
Max Powers
 
Inlägg: 7
Blev medlem: 2012-07-23/19:04

Re: Starta upp R75/5 -75 efter 10 år, vad ska jag tänka på?

Inläggav Max Powers » 2013-05-08/10:15

Sådärja, nu går det framåt igen efter en lång vinter. Ett problem kvar innan besiktning dock. Tycker att framgaffeln är för mjuk och gissar att jag behöver fylla på olja. Är det bara att öppna på locken på gaffeln, spilla i olja och hoppas på det bästa?
Max Powers
 
Inlägg: 7
Blev medlem: 2012-07-23/19:04

Re: Starta upp R75/5 -75 efter 10 år, vad ska jag tänka på?

Inläggav Albert » 2013-05-08/11:40

Oljenivån skall mätas med tumstock. Får inte diffa på mer än max 1mm mellan gaffelbenen. Diffar det på mer så blir framvagnen lite lynnig...

Rek. Omega 699 automatlådeolja 5W/20 + en skvätt packningsförbättrare 917 i vardera gaffelbenen.
Glöm BMW gaffelolja! Den är "skräp". Den näst bästa efter Omega tyckte jag var Öhlins 15W, men den är ändock långt sämre än Omega oljan.

http://www.magnagroup.com/products/omeg ... dis699.pdf
http://www.magnagroup.com/products/omeg ... dis917.pdf
http://www.smorjteknik.se
Kör Försiktigt!
BMW_MC_Boxer_Sverige yahoo
Albert
Användarvisningsbild
Albert
 
Inlägg: 1025
Blev medlem: 1991-01-17/01:00

Re: Starta upp R75/5 -75 efter 10 år, vad ska jag tänka på?

Inläggav Håkan » 2013-05-08/17:17

Max Powers skrev:Sådärja, nu går det framåt igen efter en lång vinter. Ett problem kvar innan besiktning dock. Tycker att framgaffeln är för mjuk och gissar att jag behöver fylla på olja. Är det bara att öppna på locken på gaffeln, spilla i olja och hoppas på det bästa?


Jag brukar som regel göra som det står i verkstadshandboken... ;)
Oljemängd per gaffelben vid oljebyte 265 cc
Oljemängd per gaffelben vid isärtagning av gaffel 280 cc
Sen står det så här: "Original recommended quantity, reduce to improve damping performance."
De mindre volymerna är då 235 cc respektive 250 cc.
Oljeviskositet SAE 10 eller motsvarande.

Fler frågor?
Annars, lycka till.
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö


Återgå till Gammelbumsar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst