Instrumentrenovering

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Instrumentrenovering

Inläggav CG Arvidsson » 2012-07-27/11:09

För er som har risiga instrument till era gammelbumsar kommer ett tips. Stig, mitt 90S projekt, vars voltmeter och klocka var risiga och ur funktion. Efter lite sökande hittade jag en firma utanför San Fransisco. PaloAlto Speedometer, http://www.paspeedo.com
Fick dom med posten i måndags och jag trodde knappt mina ögon, jag fick verkligen kolla att det var dom jag sänt över. Skicket blev som nytt, nyförzinkade hus och fästbyglar, oringar och nya muttrar. Nya mätartavlor, sarjar och troligen nya glas. Klockan har byggts om till quartzur, då det knappt går att få tag på nya drev till urverket. med tiden spricker de små nylondreven. Dessa mätare är också väldigt dyra på begagnatmarknaden, speciellt till de här första modellerna med vita siffror. Priset då? Det kostade 484 dollar med frakt hem till dörren. Vill man ha det fint så får det kosta lite. Han säljer också nya instrumenthus, då de gamla har en förmåga att spricka runt en del skruvar in uti. Även de äldre K-modellerna har han delar till. Gå in på hans sida och kolla. Där står inga priser, men han svarar snabbt på mejl. Hade jag varit duktigare på datorer skulle jag lagt upp bilder så alla hade fått se dom.
Användarvisningsbild
CG Arvidsson
 
Inlägg: 1549
Blev medlem: 1987-04-23/01:00

Re: Instrumentrenovering

Inläggav Gunnar Elmgren » 2012-07-27/12:57

Verkar mycket seriöst!<br>
Men jag undrar om det verkligen är nödvändigt att skicka över Atlanten för att få instrument uppfixade?
Nu är det några år sedan, men jag har vid ett par tillfällen fått bil-instrument renoverade av http://instrumentjige.se/ - och det till förvånansvärt bra pris.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Instrumentrenovering

Inläggav CG Arvidsson » 2012-07-27/17:19

Jag ringde till ovannämda firma, men dom kunde inte fixa dom här mätarna. Verkar som dom mest håller på med bilinstrument. Klockan gick ju inte alls och den gick inte att ställa, troligen slitna drev,och det finns inga reservdelar. Jag har precis monterat dom och det blev riktigt fint och dom fungerar också.
Användarvisningsbild
CG Arvidsson
 
Inlägg: 1549
Blev medlem: 1987-04-23/01:00

Re: Instrumentrenovering

Inläggav Håkan » 2012-07-27/19:00

Instrument JIGE AB har renoverat hastighetsmätare till R60/2 åt mig. Så sådana äldre instrument klarar dom i alla fall av.
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Instrumentrenovering

Inläggav Albert » 2012-07-27/22:51

Ove har också en kontakt vad gäller renovering av bumsemätare:
http://www.midland.se
Kör Försiktigt!
BMW_MC_Boxer_Sverige yahoo
Albert
Användarvisningsbild
Albert
 
Inlägg: 1025
Blev medlem: 1991-01-17/01:00


Återgå till Gammelbumsar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst