ATE frambroms

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

ATE frambroms

Inläggav Johan Alpsten » 2012-10-08/09:44

Hej.
Är det någon som har lite erfarenhet och synpunkter på olika fabrikat av bromsklossar för ATE ok och vilka som är bra och vilka som är dåliga?
Anledningen till frågan är att allt fungerade mycket bra fram tills jag behövde byta klossar. Jag fick då tag i nån form av (billiga) piratbackar och fick, förutom skrikbroms, även en sämre bromsverkan.
Jag var väldigt noga när jag ställde in bromsarna så det bör inte vara problemet.
Är det värt att satsa på dom dyrare orginal klossarna?
Min uppfattning är att det är stor skillnad på en modern broms och dom här gamla ATE bromsarna.
En försämring av bromsverkan har man helt enkelt inte råd med av säkerhetsskäl.
Mvh
Johan
Johan Alpsten
 
Inlägg: 5
Blev medlem: 2009-05-20/13:31

Re: ATE frambroms

Inläggav Marie » 2012-10-08/19:59

Jag vill nog vända på resonmanget och konstatera att det aldrig finns några skäl att köpa piratdelar i stället för original.
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Re: ATE frambroms

Inläggav Fredrik J » 2012-10-08/20:36

Nu har jag ingen koll på vad som är bäst för gammelbumsar och där kan man kanske när man inte kör så många mil per säsong tycka att det ändå är att föredra originalgrejor iom att årskostnaden på förbrukningsartiklar ändå inte blir så hög. På nyare hojar finns det fullgoda alternativ till BMW originalgrejor vet jag.

Marie vill jag dessutom gratulera. Måste vara skönt att aldrig behöva ta hänsyn till pengar. Önskar att jag befann mig i den situationen oftare.
R1250GSA '20
R1200GSA '10 Såld
R1200R '07 Såld.
D10 Göteborg
Användarvisningsbild
Fredrik J
 
Inlägg: 734
Blev medlem: 2009-11-07/11:20

Re: ATE frambroms

Inläggav Marie » 2012-10-08/21:06

Fredrik J skrev:Marie vill jag dessutom gratulera. Måste vara skönt att aldrig behöva ta hänsyn till pengar. Önskar att jag befann mig i den situationen oftare.

Jag måste kontra med att prisskillnaderna på bromsklossar och oljefilter mm sällan blir så stora att den som har råd att hålla sig med en BMW borde riskera konkurs på kuppen....
Kostar man på sig ett dyrt kvalitetsfordon som en BMW så kan jag inte bli annat än förvånad när det skall snålas på någon enstaka tia genom att köpa pirat slitdelar i stället för original.
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Re: ATE frambroms

Inläggav Kovlingen » 2012-10-09/02:59

Tänk även på att nya klossar och band måste slitas in mot den slitna ytan
och det kan ta några mil . Kan kännas helt värdelös de första milen .
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: ATE frambroms

Inläggav Kovlingen » 2012-10-09/13:21

Marie skrev:Kostar man på sig ett dyrt kvalitetsfordon som en BMW så kan jag inte bli annat än förvånad när det skall snålas på någon enstaka tia genom att köpa pirat slitdelar i stället för original.

Det finns ju "piratdelar" som kommer från olika/samma fabriker och är lika bra eller
bättre än orginal . Om jag inte har tappat bort hjärnan helt har jag för mej att Mimmi
köpte andra stötdämpare än orginal och enl. omdömmet lika bra eller bättre .
Sedan kanske dom var ett par tior billigare också . Det vet jag inte .
Ser inget fel i detta bara det inte handlas ur nån realåda på "Feltema" .
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: ATE frambroms

Inläggav Johan Alpsten » 2012-10-09/14:29

Hej igen
Piratdelar finns det gott om och jag har flera gånger använt såna med ganska bra resultat.
Eftersom den här tråden handlar om gammel Bumsar som ju inte direkt är heta på begagnatmarknaden just nu så tror jag det är väldigt många som är intresserade av lite billigare piratdelar, dvs man köper en billig MC och vill kunna reparera/serva den med billiga delar.
I mitt fall gäller: bromsarna ska vara så bra som möjligt och eftersom jag haft hojen i drygt 10 år och tänkte fortsätta ha den ett tag till bestämde jag mig för att ha en lite mer långsiktig attityd.
Åkte därför förbi MC-Proffsen idag och köpte en uppsättning original bromsklossar.
Mvh
Johan
Johan Alpsten
 
Inlägg: 5
Blev medlem: 2009-05-20/13:31

Re: ATE frambroms

Inläggav Fredrik J » 2012-10-09/17:59

Inte för att kapa tråden utan för att lära Marie något nytt kan jag informera om att belägg bak till en R1200 original kostar ca 800 på en välkänd verkstad i GBG och fullgod piratersättning som dom rekommenderar ca 250. Lite skillnad som jag hellre lägger på bensin ;)
R1250GSA '20
R1200GSA '10 Såld
R1200R '07 Såld.
D10 Göteborg
Användarvisningsbild
Fredrik J
 
Inlägg: 734
Blev medlem: 2009-11-07/11:20

Re: ATE frambroms

Inläggav Kovlingen » 2012-10-09/18:10

+1
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: ATE frambroms

Inläggav Håkan » 2012-10-09/19:40

Johan Alpsten skrev:Hej.
Är det någon som har lite erfarenhet och synpunkter på olika fabrikat av bromsklossar för ATE ok och vilka som är bra och vilka som är dåliga?
Mvh
Johan


TRW/Lucas är ett bra fabrikat på bromsutrustning, och även andra tillbehör.
http://www.trwmoto.com/
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: ATE frambroms

Inläggav Albert » 2012-10-09/20:57

Jag har god erfarenhet av:
SBS och EBS
http://uk.sbs.dk/
http://www.ebcbrakeshop.co.uk/?gclid=CN ... cAods0IAIQ

Bra priser finner du hos:
http://www.lellesmc.se
http://www.midland.se
Kenneths MC i Göteborg
MC-Proffsen i Stockholm
m.fl.
Kör Försiktigt!
BMW_MC_Boxer_Sverige yahoo
Albert
Användarvisningsbild
Albert
 
Inlägg: 1025
Blev medlem: 1991-01-17/01:00

Re: ATE frambroms

Inläggav Johan Alpsten » 2013-04-25/13:43

Hej igen.
Eftersom jag startade den här tråden tänkte jag ge lite info om slutresultatet.
Jag bytte alltså mina billiga pirat-klossar till BMW orginal från MC Proffsen och har nu kört ett antal mil.
Orginal klossarna var ju betydligt dyrare men en helt annan kvalitet.
Ingen skrikbroms, mycket bättre och mjukare bromsverkan.
Vajern sviktar som alltid men jag är numera helt nöjd med frambromsen eftersom den förmodligen är så bra som man kan få en ATE broms.

Bakbromsen var också dålig, förmodligen en kombination av slitage och ålderskrämpor
(tror aldrig backarna är bytta).
Man vill ju inte göra samma misstag igen så jag kontaktade MC Proffsen för orginal bromsbackar men.....
970:-/del dvs 1940:- för ett komplett kit.
Det blev att par Ferrodo-backar från England istället, Drygt 30£ + lite frakt totalt.
Nu monterade enligt alla konstens regler och verkar fungera som dom ska.
Har dock bara kört en 20-30 mil som dom behöver nog slitas in lite mer innan dom är helt OK.

Tror det var allt.

Mvh
Johan
Johan Alpsten
 
Inlägg: 5
Blev medlem: 2009-05-20/13:31

Re: ATE frambroms

Inläggav Håkan » 2013-04-25/17:17

Johan Alpsten skrev:Tror det var allt.
Mvh
Johan


Hej Johan.
Funkar din broms så är det ju bra. :D
Tänkte bara tipsa justeringen av bromsoken. Bromsoken är upphängda på en excentrisk bult, där kan man justera så att man får en bra anliggning (anläggning?) vid byte av bromsbelägg.
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: ATE frambroms

Inläggav Mimmi » 2013-04-25/21:43

Hej!

Jag tänkte bara delge Er ett knep jag använde vid injustering av de främre svängande ATE oken på den tiden jag ägde och körde sådana mc.
Med en vanlig skolkrita drog jag radiella streck på bromsskivan. Sedan roterade jag hjulet med ena handen och vred med andra handen oket så att det låg emot skivan. Jag kunde då av utseendet på dessa kritstreck avgöra om beläggen hade jämn anliggning mot bromsskivan. Om så inte var fallet justerade jag excenteraxeln till dess att kritstrecken var jämt usuddade. Skillnaden på sålunda perfekt injusterade bromsar gentemot "bara ihopsatta" var fullt märkbar.
Nåja,det är ju inte för inte som det skämtsamt brukar sägas att BMW hade låsningsfria bromsar redan då.
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Re: ATE frambroms

Inläggav Johan Alpsten » 2013-04-26/06:26

Hej igen.
Jag ägnade faktiskt en del tid på att justera in klossarna och använde då den metod som Mimmi beskriver
(vet inte om det finns någon annan).
Jag vet inte om ni håller med men min erfarenhet säger att man bara ska justera oken/bromsklossarna en gång dvs när bromsklossarna är nya. Helt perfekt får man ju aldrig men bromsklossarna sliter in sig det där lilla sista mot skivan efter ett tag. Om man då börjar justera igen så måste ju bromsklossarna slitas in en gång till.

Alltså: nya bromsklossar, ta god tid på dig att justera in dom så bra det går, låt oken vara tills det är dags för nya bromsklossar igen.

Förmodligen öppet för debatt men det är min uppfattning.

Mvh
Johan
Johan Alpsten
 
Inlägg: 5
Blev medlem: 2009-05-20/13:31

Re: ATE frambroms

Inläggav Mimmi » 2013-04-26/13:06

Hej!

Så kul att den metoden fortfarande är känd. Jag tror att jag lärde mig den av en mc-polis som var med i motorklubben. Det var även han som lärde mig hur man växlar en BMW så att det går tyst, smidigt och bra. Men det är mycket länge sedan nu...

Nu är det många år sedan jag hade en BMW med Tevesbromsar, det är nog ca 25 år sedan jag gjorde sista frambromsarbetet på en sådan. Men efter vad jag minns så är det enbart vid nymontage av beläggen som man gör den injusteringen. Men minnet kan vara bedrägligt, kanske minns jag fel.

EDIT: Jag har nu funnit tråden om trumbroms, och skrivit om det ämnet där.
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00


Återgå till Gammelbumsar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst