Hej på er vänner!
Höstgenomgång av min R90/6:a
Det började med hostig tändning på höga varv. Började pilla med brytarkontaktens tolerans, sen vaskade jag fram en stroblampa och började justera tändningen. Det gick bra, men sen fick jag lära mig att det inte skulle vara gropigt fram på brytarspetsarna, så nu har jag beställt ny brytare och konding. Det löser förhoppningsvis det problemet.
Igår var det mekkväll i vårt mc-garage, och jag gav mig på att plocka loss ventilkåporna ihop med garageäldste (och tillika imperialistfantast med Triumph- och BSA-kunskaper att saluföra) för att titta på ventilspelet. Höger cylinder är den som skramlat mest nu i sommar, och mycket riktigt var det rejält med axialspel (axialt, alltså upp och ned, inte spelet mot ventilfjädern) på avgasventilens vipparm. Jag mätte upp spelet till nästan 0,70 mm. Inte konstigt att det slamrar. När jag sedan skulle göra något åt insugsvipparmens spel mot ventilfjädern visade det sig att den varit förspänd, så när jag lossade låsmuttern så "lossnade" den lite i axialled och uppvisade ungefär samma spel som den andra, ca. 0,70 mm. Jag har läst mig till att det finns något slags plastshims som man kan trycka in emellan (antar att man får dela 0,70 på två och plugga in en på varje sida i så fall). Däremot har avgasvipparmen en missfärgning på spetsen mot fjädern, som ju tyder på att den upphettats ordentligt, kanske på grund av spelet?
Är det bäst att byta ut båda vipparmar, inkl. nållager (är det väl?)? Eller ska man satsa på en sån där plast-sats?
Vad säger ni?
Mikael