Startproblem

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Startproblem

Inläggav CG Arvidsson » 2013-04-05/18:18

Var ute och provkörde ett par mil idag med min 90S, tankade och körde vidare. Motorn gick som en dröm. Stannade en stund hos en kompis och pratade en stund. Sedan började problemen. Den ville inte starta alls. Tog bort stiften,dom var naturligtvis ganska sura,båste dom rena och blåste också i cylindrarna. Efter upprepade försök gick den igång något så när så jag kunde köra hem den. Har nu plockat av ventilkåporna. När jag kollar ventilspelet ser jag att insugsspelet ökat, märkligt, 0,8vänster 0,5höger. Lyser med lampa i stötstångsrören och kan inte se att någon stötstång blivit krökt. Var ute för detta på en flygmotor för ett tag sedan,den gick också orent och lite svårstartad. Kan det möjligen vara så att ventilerna har kärvat i styrningarna eller att det nya SH tändsystemet har några hyss för sig. Ska man våga justera om ventilerna och provstarta en gång och se vad som händer? Har totalt kört ca.70 mil sen den blev färdig. Har inte rört motorn. Tacksam för tips innan jag börjar riva isär för mycket.
Användarvisningsbild
CG Arvidsson
 
Inlägg: 1549
Blev medlem: 1987-04-23/01:00

Re: Startproblem

Inläggav Håkan » 2013-04-05/19:57

Hej CG.

Visst kan ventilerna kärva i styrningarna, men har topparna bara fått tillräcklig smörjning borde det inte vara problemet. Fanns det en skvätt olja i varje ventilkåpa när du demonterade?
Om du inte gjort nåt annat med motorn än att byta tändsystem, så tycker jag du skall kolla om tändsystemet ställer till problem först innan du river...
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Startproblem

Inläggav CG Arvidsson » 2013-04-05/21:21

Det var olja i bägge ventilkåporna, både insug och avgas utrymmena lika mycket. Jag har för mig att första gångerna jag teststartade motorn efter tändbytet så fick jag ett kraftigare ventilljud efter en stund. Har lite svårt att förstå det här med ventilspels ändringen. Kan det vara oljan,vanlig 20-50, yttertemp, bränsle/luftblandning. Ska försöka med oljekanna på ventilskaft och dra runt och se vad som händer. Har lite svårt att tänka att tändsystemet kan ställa till detta. Möjligen att den går lite torrare i och med en bättre förbränning, kanske man ska höja nålarna ett snäpp.
Användarvisningsbild
CG Arvidsson
 
Inlägg: 1549
Blev medlem: 1987-04-23/01:00

Re: Startproblem

Inläggav CG Arvidsson » 2013-04-07/09:34

Enkel fråga bara. Kan ventilerna och kolvarna komma i konflikt med varandra om t.ex. en ventil skulle stanna i öppet läge? Tittar man i tändstiftshålet och kör startmotorn verkar det som att det finns plats.
Användarvisningsbild
CG Arvidsson
 
Inlägg: 1549
Blev medlem: 1987-04-23/01:00

Re: Startproblem

Inläggav Håkan » 2013-04-07/10:18

CG Arvidsson skrev:Enkel fråga bara.....

JA!
På en R100 jag ägde tidigare hade jag låtit blyfrikonvertera topparna, alltså bytt ventilsäten för avgasventiler.
Där lossnade ett ventilsäte och hamnade snett, det blev tvärnit i motorn.
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Startproblem

Inläggav CG Arvidsson » 2013-04-07/10:32

Tack, för svaret. Jag tycker fortfarande att det konstigt att man får ett större ventilspel. Det kan ju betyda att en stötstång blivit lite krökt. Kan man lossa ena ventilbryggan och ta bort stången och kolla utan att det händer något. Har också skrivit till SilentHektik och undrat varför den inte tänder som den ska . Ska också ta ett kompressionprov.
Användarvisningsbild
CG Arvidsson
 
Inlägg: 1549
Blev medlem: 1987-04-23/01:00

Re: Startproblem

Inläggav Kovlingen » 2013-04-07/12:47

CG Arvidsson skrev:Det var olja i bägge ventilkåporna, både insug och avgas utrymmena lika mycket. Jag har för mig att första gångerna jag teststartade motorn efter tändbytet så fick jag ett kraftigare ventilljud efter en stund. Har lite svårt att förstå det här med ventilspels ändringen. Kan det vara oljan,vanlig 20-50, yttertemp, bränsle/luftblandning. Ska försöka med oljekanna på ventilskaft och dra runt och se vad som händer. Har lite svårt att tänka att tändsystemet kan ställa till detta. Möjligen att den går lite torrare i och med en bättre förbränning, kanske man ska höja nålarna ett snäpp.

Fundering : Svårt att se att insugsventilen skulle påverkas av förbränningen .
Den får mycket bra kylning av insugsluften .
Däremot utblåsventilerna/sätena får ta mer stryk .
Ursäkta den lite dumma frågan men är du säker på att du hade rätt läge
på motorn när du justerade ventilerna . Står den lite fel blir resultatet o-bra .
Som sagt , Bara mina funderingar .
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Startproblem

Inläggav CG Arvidsson » 2013-04-07/16:47

Nu har jag synat lite ordentligt. Tror att det hänt något i vänster cylinder. Där är något som träffat kolvtoppen och gjort ett djupt märke. Tycker också att kolven för med sig en del olja när den går uppåt. Högra kolvtoppen är betydligt torrare. Nu gör du mig osäker. Jag ställer alltid med OT-märket på svänghjulet, men har jag gjort bort mej och ställt med OT för andra sidan. Det kan ju vara så, den tänder ju på var sin sida, men OT-syns ju i vilket fall. Det blir till att låsa in sig i verkstaden, först ska jag tillbringa de närmsta tre dagarna i Visby,Göteborg och Sundsvall i nämd ordning.
Användarvisningsbild
CG Arvidsson
 
Inlägg: 1549
Blev medlem: 1987-04-23/01:00

Re: Startproblem

Inläggav knutk » 2013-04-07/18:43

CG Arvidsson skrev:......
Jag ställer alltid med OT-märket på svänghjulet, men har jag gjort bort mej och ställt med OT för andra sidan. Det kan ju vara så, den tänder ju på var sin sida, men OT-syns ju i vilket fall.


Nei, du har nok trolig gjort det riktig.
Som du er inne på selv og, bokseren tenner begge plugger samtidig, så den får også gnist på eksos-slaget.
Således er det bare å justere tenning på første og beste OT, da blir det riktig, uansett.
knutk
 
Inlägg: 207
Blev medlem: 2010-11-26/10:34

Re: Startproblem

Inläggav Albert » 2013-04-08/17:09

...men du glömde tala om -vad- du gjort med motorn...

OM du ser skada i toppen... inge bra... då är det bara till å plocka av o reparera.

Tror jag la en sträng om "förbättrad" vevhusventilation när jag tappade höger avgasventil. Det blev en dyr historie...
Kör Försiktigt!
BMW_MC_Boxer_Sverige yahoo
Albert
Användarvisningsbild
Albert
 
Inlägg: 1025
Blev medlem: 1991-01-17/01:00

Re: Startproblem

Inläggav CG Arvidsson » 2013-04-08/21:22

Jag har egentligen inte gjort något med motorn. Rengjort toppar, lackat cylindrar, bytt kamkedja. Ska plocka isär lite när jag kommer härnäst. Ska försöka lägga ut lite bilder på vad som hänt.
Användarvisningsbild
CG Arvidsson
 
Inlägg: 1549
Blev medlem: 1987-04-23/01:00

Re: Startproblem

Inläggav Albert » 2013-04-09/06:40

CG Arvidsson skrev:...Jag ställer alltid med OT-märket på svänghjulet, men har jag gjort bort mej och ställt med OT för andra sidan. Det kan ju vara så, den tänder ju på var sin sida, men OT-syns ju i vilket fall. ...

...tja... men då får du ju aldrig ventilerna att öppna...
Iof bra för då riskterar du ju inte att ventil "pratar" med kolv förstårs... :lol:



Antar du upptäckte misstaget och ställde om de "stängda" ventilerna.
Det går inte att starta ens om du ställer med 180' fel.

Har du fått en oljeläcka in i förbränningsrummet så bjuder du bakomvarande på en läcker oljerök/dimma :)

När du bytte kamkejdan... du fick väl markeringarna på kamdreven rätt?... Det talades om hur lätt det är att få dem en kugge fel... å får du det så kan du få närkontakt mellan ventil och kolv... å -det- är inge bra...

På vilken sida av kolven var skadan?¨
Främre - avgasventil
Bakre - insugsventil
Mitt på - annat objekt eller på tok för långt tändstift

Annat skäl till oljan:
- trasig oljeskrap ring; sånt händer.
- utsliten cylinder (du har stålfordercylindrar - de ska honas då o då o överdimentionskolvar monteras)

0.8 och 0.5... tycker det låter lite väl generöst ventilspel...
Det ska vara 0.10 och 0.15...
På blyfria toppar bör man ha 0.15 och 0.20
Finns inte en chans på den här planten att få en bumse att gå med 0.5 och 0.8 - så din bedrift att få igång motorn är imponerande!
Jo, jag hade problem med snabbt försämrad (=ökade) ventilspel på toppar som ToppJobb, Hans Björkman i Orsa, gjort... fick ställa om ventilerna var 30:e mil... Han är skylldig mig sisådär 70 000 för förstörda toppar och motor - han lär inte betala sin skuld heller...

Så, du kan ha råkat ut för undermåligt material i ventilsäten, lösa ventilsäten (vilken Håkan nämnde ovan) - oavsett, så kan det leda till svåra skador på motorn med mycket dyra reparationer som följd.
Kör Försiktigt!
BMW_MC_Boxer_Sverige yahoo
Albert
Användarvisningsbild
Albert
 
Inlägg: 1025
Blev medlem: 1991-01-17/01:00

Re: Startproblem

Inläggav CG Arvidsson » 2013-04-12/20:45

Startproblemet och den dåliga gången är spårat. Idag plockade jag av toppar och cylindrar, men först såg allt normalt ut. Men, när jag tog bort ventilerna hittade jag orsaken. Båda insugarna hade börjat och `kleta`fast i styrningarna. Därav bl.a det större spelet. I bägge insugsrören låg en kletig oljelik pöl och detta hade också fastnat på ventilskaften. Det kändes nästan som kontaktlim. Tyvärr har det också gjort att båda insugarna fått närkontakt av kolvarna och blivit krokiga. Men var har detta klet kommit ifrån? Kan inte minnas hur väl jag rengjorde när jag satte ihop den om det redan fanns där då. Börjar lite misstänka bensinen. Efter tank förseglingen tog jag några liter bensin från min bensindunk, den bensinen körde jag förövrigt i min gräsklippare någon timme häromdagen. Sedan fyllde jag 12 liter samma dag problemen började på Q8-macken här hemma.Lite långsökt kommer tankarna till min ungdom då någon i bekantskapskretsen hällde socker i tanken på den elake kantorns Borgward Isabella. Detta slutade med ett motorhaveri halvvägs till systembolaget i stan. Har också lite svårt att tro det beror på den nya färgen i tanken, det är minst tre veckor mellan montering och bensinpåfyllning. Nu återstår det bara att göra iordning topparna. I övrigt så var ventiler och säten i riktigt bra skick.BildBild
Användarvisningsbild
CG Arvidsson
 
Inlägg: 1549
Blev medlem: 1987-04-23/01:00

Re: Startproblem

Inläggav Håkan » 2013-04-12/21:26

Hej CG.
Detta ser mycket mystiskt ut...
Kan det vara den där tankbehandligen du gjorde som på något sätt reagerat med bensinen? Eller har den reagerat med tillsatserna i bensinen vi har i Sverige (sprit och likn.)?
Behövs det en längre härdningstid på tankbehandlingen?
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Startproblem

Inläggav CG Arvidsson » 2013-04-12/22:11

Jag är också fundersam om det kan bero på tankbeläggningen. De första 3-4 literna var gammal bensin som jag köpte i vintras till min snöslunga. Denna har körts vid justering av tändsystem och varit i tanken ca. 3-4 veckor. körde ca 1,5 mil innan tankningen och sedan 3km och ett stopp på 45 min. när problemen började. I morgon ska jag skicka ett mail till tankfirman och höra vad han tror. Håller du på med topprenoveringar också? Jag har inte för avsikt att blyfrikonvertera. Det lilla den kommer att gå så kan jag stå ut med att slå i lite ersättning. Vad är brukligt? Ska man byta kolvringar när man honat cylindrarna?
Användarvisningsbild
CG Arvidsson
 
Inlägg: 1549
Blev medlem: 1987-04-23/01:00

Re: Startproblem

Inläggav Håkan » 2013-04-13/07:15

Med mina erfafrenheter av topprenoveringar är den ände jag rekomenderar Stigs Motormekaniska i Axvall.
http://www.stigsmotormekaniska.se/
(Det finns säkert andra motorrenoveringsfirmor som kan dessa jobb också).
Honar du cylindrarna, så byt kolvringar.
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Startproblem

Inläggav CG Arvidsson » 2013-04-13/12:59

Jag gjorde lite ytterligare inspektion. Båda insugarna har fått sig en smäll av kolvarna och blivit krokiga. ytan i insugningsrören ser ut som dom vore klarlackade samt nedre delen av förbränningsrummen. Macken här hemma har inte fått några klagomål på sin 98 oktan. Börjar mer och mer misstänka tankförseglingen som inte gillar den svenska bensinen, får nog skicka ett surt mail till honom.
Användarvisningsbild
CG Arvidsson
 
Inlägg: 1549
Blev medlem: 1987-04-23/01:00

Re: Startproblem

Inläggav Albert » 2013-04-13/14:13

Klarlackade?...
För slät yta kommer att minska hastigheten på luften och därmed "strypa" motorn. Viss skrovlighet ger bästa flödeshastighet.
Alltså måste tätmedlet i tanken släppt och fastnat i insugskanalen och på insugsventilernas skaft?...
...inge bra...
Du kan ju alltid prata med Peter som trimmat V8-or om hur att göra för att på bästa sätt återfå bästa möjliga luftflöde genom insugskanalerna: http://www.autorepmek.com
Kör Försiktigt!
BMW_MC_Boxer_Sverige yahoo
Albert
Användarvisningsbild
Albert
 
Inlägg: 1025
Blev medlem: 1991-01-17/01:00

Re: Startproblem

Inläggav CG Arvidsson » 2013-04-13/15:16

Det är ingen tätmassa som tanken är behandlad med. Den är blästrad och sprutlackerad och ser ut som en ny originaltank invändigt. Det är ju två silar på vägen till förgasarna så där kommer inget igenom. Det måste ha varit någon slags reaktion mellan bensin och tankyta. Något har hänt mellan oljan i styrningarna och gasblandningen, Biltema mineral 20W-50.
Användarvisningsbild
CG Arvidsson
 
Inlägg: 1549
Blev medlem: 1987-04-23/01:00

Re: Startproblem

Inläggav Albert » 2013-04-13/15:56

Aha!
Förlåt att jag missförstod dig.

Det du nu ger som teori är intressant :)
...tyvärr på nivån av att tro på tomtar och troll :D
Nu måste vi engagera Mimmi och Marie! Det är nått helt annat som hänt, men vad?

Att ventilerna krökts kan hända om man ställer dem helt utan spel, men då kröks de direkt. De kan också krökas om man misslyckas låsa dem efter man ställt dem, dvs att de börjar vandra under körning. Tror inte du råkat misslyckas med vare sig ställa ventilerna eller låsa dem.
Du har nog 9.0:1 eller möjligen 9.2:1 om jag minns R90 kolvversioner rätt. Är det möjligen som så att cylindrarna kortats av tidigare ägera för att höja kompressionsförhållandet? Det skulle kunna förklara de krökta ventilerna.
Guggan låter nu mer som att vevhusventilationen pajat (reed-ventil) och motorn helt enkelt spottar ut en massa olja; den blandas med vatten och ger upphov till skumma effekter, bl.a. kladdar den igen huvudmunstycket varefter du får ett rent H att starta (om det ens går) motorn.

Testa med att ta dän flottörhusen, skruva ned huvudmunstyckena inkl spridarna. Är de fulla med kletig gegga så har du hittat felet till startproblemen (...o.5mm och 0.8mm... hm...)...
Jag hade det tjafset jämt på vår och höst tills jag helt sonika tog bort vevhusventilationen från förgasarna, och sedan dess har jag aldrig haft driftstopp på förgasarna (15-20 år, 20-30 000mil).

Biltema 20W/50 mineral är helt ok, även om jag föredrar omega 757 20W/50.

Jag är helt säker på förgasarna nu, men mycket fundersam över dina ventilspelsförändringar.
Kör Försiktigt!
BMW_MC_Boxer_Sverige yahoo
Albert
Användarvisningsbild
Albert
 
Inlägg: 1025
Blev medlem: 1991-01-17/01:00

Re: Startproblem

Inläggav Mimmi » 2013-04-13/22:03

Hej!

Detta verkar besynnerligt! Hur luktar/smakar denna beläggning? Vad löser upp den?
Jag för min del tycker det verkar osannolikt att detta problem skulle emanera från något i bensinen. Om så vore fallet tycker jag att förgasarna skulle geggat igen också, samt dessutom före det ställde till något i motorn....
Men i och för sig, etanol löser upp många lacker, det ser jag runt påfyllningsstosen på diverse trädgårdsmaskiner nu. Dessa har förr varit helt opåverkade av bensinspill ( i vissa fall i närmre 40 år), men med den etanolblandning som varit ett tag så märks det nu tydligt att färgen "bubblar och krullar sig".

Glykol i en motor ger en seg beläggning, som gör att allt fastnar. Men den beläggningen går att tvätta bort med vatten. Men eftersom det är en luftkyld maskin så finns ju ingen glykol i närheten av den. Såvida ingen har tömt i en skvätt i sumpen förstås...

Albert kan nog vara något på spåren med sin teori om vevhusventilationen.

Det är inte så att Du bytt ventilstyrningar och inte brotschat de nya till rätt mått?

Beträffande honing av cylindrar.
Skall man byta kolvringar på en motor är honing obligatoriskt. men man måste ju först och främst mäta upp loppet så att måtten ligger inom vad som är tillåtet att bara hona och byta ringar på. Dessutom måste vändkanterna skavas bort, för att inte riskera att bryta den nya översta kolvringen. Om inte måtten faller inom det godkända är det borrning som gäller. Och då ingår också en honing, samt nya kolvar i ö.d.
OBS! Detta gäller endast gjutjärns/stålcylinderlopp, EJ Nikasil eller med liknande medel behandlade aluminiumcylindrar!
På en R90 är det gjutjärnscylindrar så dessa är således"honbara". Aluminiumcylindrarna kom på R maskinerna vid den stora modellrevisionen -81?
Men detta har nog redan Håkan också skrivit om.
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Re: Startproblem

Inläggav CG Arvidsson » 2013-04-14/09:40

Hej Mimmi
Tjusig Wolfgang du har. Den här 90S motorn har jag egentligen inte gjort så mycket med. Bytt kamkedja,lite packboxar och andra packningar och honat cylindrar. Ska jag vara riktigt ärlig skulle jag nog borrat om cylindrarna, höger är inte så fin.Där var nog smålänningen framme. Det blir nog till att fundera på det i veckan, när ändå byxorna är nere. Geggan som ligger i insugskanalen ser ut som olja men är betydligt klibbigare och kanalen och en del av förbränningsrummet ser ut och känns som klarlackat. Vevhusventilationen tror jag inte på, den går ju ut i höger insug bara. Misstänker fortfarande tankförseglingen, den gick ju fint med de få literna som var i tanken från början. När jag sedan fyllde upp till halv tank exponerades en större yta i tanken som kanske gjorde en större koncetration av något skadligt ämne. Jag ska tappa ur tanken och kolla om det syns något invändigt. Har också skickat ett surt mail till tankspezialist.de.
Har en kompis som lämnat in lite gamla R60/2-prylar i Axvall och han har bara gott att säga om honom. Jag kanske lastar RT:n full med grejor och åker upp på fredag.
Användarvisningsbild
CG Arvidsson
 
Inlägg: 1549
Blev medlem: 1987-04-23/01:00

Re: Startproblem

Inläggav Albert » 2013-04-14/09:59

...CG, aj... du har helt rätt - minnet sviktar på mig... Du har helt rätt, på de (R75-90 + tidiga 100) med stora runda luftfiltret går all vevhusventilation till höger förgasare/cylinder. Så, det kan inte vara reed-ventilen om du inte har samma problem på höger sida och en sprucken/trasig/avklippt vevhusventilationsslang i luftburken.

Hade hoppats kunna ge möjliga alternativa skäl/förklaringar till fenomenet, men blir nu tvungen att slut upp bakom din teori (motvilligt) efter läst Mimmis tydliga kommentarer och de kompletterade uppgifterna du skrev i ditt sista inlägg.
Däremot har jag svårt att förstå vilket tätningsmedel som den tyska firman kan ha använt som gett ett så tråkigt, och kostsamt/dyrt, resultat.

Hur har det gått med förgasarna när det gått så illa med topparna?
Har du hunnit titta över dem än?
Kör Försiktigt!
BMW_MC_Boxer_Sverige yahoo
Albert
Användarvisningsbild
Albert
 
Inlägg: 1025
Blev medlem: 1991-01-17/01:00

Re: Startproblem

Inläggav CG Arvidsson » 2013-04-14/14:06

Jag har lyft ur trottlarna och där ser det fint ut. Även acc.pumparna funkade fint. Nu har jag även lyst i tanken och kan inte se att någon färg släppt eller kryllat sig. Silarna ser också fina ut. Ska bli intressant och se vad tanktysken har att säga. Nu är jag inget motorgeni, men vad händer precis innan en ventil kärvar fast? Min teori är att oljefilmen på skaftet blir så varmt att det avger den här filmen som bildats i insugningsröret. Jag demonterade inte ventiler innan jag satte ihop den. Oljan som jag tappade ur när jag fick hem den dög nog inte ens till en cykelkedja. Sedan dess har jag gjort ett par oljebyten och det syns skillnad inuti blocket. Ska kolla om det finns någon mystisk beläggning uppströms i insuget från ventilen. Den lilla kletpölen ligger precis under styrningen.
Användarvisningsbild
CG Arvidsson
 
Inlägg: 1549
Blev medlem: 1987-04-23/01:00

Re: Startproblem

Inläggav Albert » 2013-04-14/15:00

:?: :?: :?:
Begriper nu ingenting...
Tala om skumt!

Vad säger du om teorin om en härdare som kräver kring 200'C för att katalysera härdningsprocessen?
Och att denna härdare "spolats" ned med bensinen?
Se temperatur på topparna:
http://img49.imageshack.us/img49/4492/r100gstemp.png
Från artikeln:
http://www.horizonsunlimited.com/hubb/b ... -r100-7891

Lite "trivialia" kring top-temp:
http://www.horizonsunlimited.com/hubb/b ... temp-58815
http://www.horizonsunlimited.com/hubb/b ... d-bmw-8348


Min fundering kommer sig av att du inte har "skador" förren substansen når områden vars yttempratur är ca 200'C eller mer, och att problemet uppstått först efter motorn blivit genom varm.

Så motoroljan som sådan var också förstörd ?!
Det är ca 2.5L... kraftfullt ämne, eller stor volym av det...

På en punkt håller jag mig än så länge obeveklig, det är inte olja i sig som orsakat det som hänt; du har i vart fall inte beskrivit kocksad olja (o kocks brukar väl inte fastna på ventilskaften, utan på förbränningssidan av tallrikarna?...). Tror mer på teorin om annan kemikalie som kladdar fast och katalyseras av värme till att härda varvid ventilskaftets diameter ökar från 8mm till mer, och därmed resulterar i att ventilerna kärvar i styrningarna.

Oavsett vad, så måste du nog tvätta rent alla led i bensintillförseln; men med vad?
Kör Försiktigt!
BMW_MC_Boxer_Sverige yahoo
Albert
Användarvisningsbild
Albert
 
Inlägg: 1025
Blev medlem: 1991-01-17/01:00

Re: Startproblem

Inläggav Kovlingen » 2013-04-15/05:16

CG Arvidsson skrev: Jag har för mig att första gångerna jag teststartade motorn efter tändbytet så fick jag ett kraftigare ventilljud efter en stund.

Kan det vara där hela processen startade och att ventil/er och kolv redan där
fick sej en rejäl omgång stryk och att det är hela anledningen .
Kanske ventilerna redan före start hade kleggat fast lite och inte gick tillbaks
riktigt . Resultatet blev även blev väldigt svårstartad då kompet tröcks ut
genom den ostängda ventilen .
OBS ! Bara lite funderingar .
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Startproblem

Inläggav CG Arvidsson » 2013-04-15/13:51

Kovlingen kanske är inne på rätt bana. Första gången jag var och tittade på den i Skåne har jag för mig att den var lite svårstartad. När jag efter några år fick hem den gick den också väldigt ojämt. Men efter lite justerande på vajrar och tomgång/blandningsskruvar gick den hyfsat. Det jag körde med i fjol kanske den upplevdes lite "tickig" när den blivit varm, kan vara förstadiet till årets problem. Den har också behövt choke eller en dusch med acc.pumparna när den ska startas, även efter korta stopp. Insugarna kanske har börjat och kärva mer och mer för att till slut möta kolvarna. Nu ska toppar och cylindrar göras i ordning ordentligt. Även OK/Q8 har erbjudit sig att göra en bensinanalys. Teknikern där sade att 98-oktan som levereras från depåer på västkusten inte hade någon etanolinblandning! Mystiken tätnar.
Användarvisningsbild
CG Arvidsson
 
Inlägg: 1549
Blev medlem: 1987-04-23/01:00

Re: Startproblem

Inläggav Kovlingen » 2013-04-17/22:42

Albert skrev:På en punkt håller jag mig än så länge obeveklig, det är inte olja i sig som orsakat det som hänt; du har i vart fall inte beskrivit kocksad olja (o kocks brukar väl inte fastna på ventilskaften, utan på förbränningssidan av tallrikarna?...).

Förmodar att det sitter någon form av ventiltätningar så att inte olja ska sugas ner
genom styrningen . Skulle dessa vara slitna och inte täta riktigt kommer det nog
att koksa lite när oljan kommer i kontakt med den heta ventilen/skaftet .
Men i så fall har du rätt i att det inte är oljans fel . Den blev bara budbärare ;)
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Startproblem

Inläggav Albert » 2013-04-18/07:04

Kovlingen skrev:... Förmodar att det sitter någon form av ventiltätningar så att inte olja ska sugas ner
genom styrningen . Skulle dessa vara slitna och inte täta riktigt kommer det nog
att koksa lite när oljan kommer i kontakt med den heta ventilen/skaftet .
...


Monterar man ventiltätningar på bumsen så ryker (slits ut) styrningarna snabbt. Han som förstört 4 toppar för mig, Hans Björkman, TopJob, Orsa, monterade tätningar... logiken och säljsnacket sålde "ingreppet".
Så, nej, inga tätningar - och jag avråder å det starkaste från att eftermontera sådan på 2-ventilarna!
Saken är den att smörjningen av 2-ventilarnas ventilskaft kräver "otätade" ventilskaft - så var det i vart fall med två av mina bumsemotorer (å de andra har aldrig fått några audi-ventiltätningar monterade, och kommer heller inte att få några).
Kör Försiktigt!
BMW_MC_Boxer_Sverige yahoo
Albert
Användarvisningsbild
Albert
 
Inlägg: 1025
Blev medlem: 1991-01-17/01:00

Re: Startproblem

Inläggav Kovlingen » 2013-04-18/07:22

Tack Albert ! Det låter ju konstigt att inte ha några tätningar för
i de bilmotorer jag har mekat med har det alltid suttit sådana .
I den Ford V6:a som jag hade av topparna på var dessa tätningar
helt borta å fy f-n va olja han drog i sej vid motorbroms .
Det kanske är boxerns uppbyggnad som gör att inga tätningar får
monteras och lite smörjning måste de ju ha .
.
En fundering ang. den svårstartade :
Det kan inte vara så att det är är ventilfjädrarna som är dags att
byta ut . Fodras ju ett visst tryck för att hinna stänga .
En komb. av kärvande ventiler och trötta fjädrar kanske skulle
kunna ställa till detta ? ?
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Startproblem

Inläggav Albert » 2013-04-18/09:59

Beskrivningen jag fått, men inte verifierat, är att motorer med överliggande kamaxel (vertikala cylindrar) behöver tätningar pga att det i annat fall läcker in så mycket olja i cylindrarna att man får problem; och att den olja som blir kvar på ventilskaften räcker för att smörja styrningarna.
På 2-ventilaren så "droppar" olja ned genom vipparmarn och smörjningen av ventilskafta och styrningar blir så att säga enbart "stänk-smörjning".
Ventilstyrningarna brukar klara 10-15000 mil, men med tätningar klarade de inte ens 1000mil...

Finns säkert bättre och mer detaljerade förklaringar varför bumse-motorn inte mår bra av ventilskaftstätningar.
Motfråga:
- hur är det med andra lyftkylda pankaksmotorer med stötstänger? (VW, Porsche)
- hur är konstruktionen i 4-ventilstopparna (oljehuv'än) ?

Grundfrågan var dock hur det kom sig att ventilerna kröktes och den glatta ytan i insugskanalerna. På den frågan tycker jag mig inte funnit annan teori/förklaring än den som CG själv presenterade från början och spekulerade kring.
Kan vi alla ha missat nått - som skulle kunna förklara de båda fenomen samt den "skadade" motoroljan?
Kör Försiktigt!
BMW_MC_Boxer_Sverige yahoo
Albert
Användarvisningsbild
Albert
 
Inlägg: 1025
Blev medlem: 1991-01-17/01:00

Re: Startproblem

Inläggav Kovlingen » 2013-04-18/11:32

Kanske tidigare ägares körning , underhåll och service kan vara en bov ? ?
Nu är det inte ens funderingar . Mera mycket kraftiga gissningar . :?
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Startproblem

Inläggav CG Arvidsson » 2013-04-18/15:53

Fick svar från tankspezialist häromdagen. Samtidigt med min tank lackerades ett antal andra tankar. Han har varit i kontakt med dessa och dom har inte haft några problem med sina motorer, så den ledtråden börjar svalna. Börjar mer och mer tro på föregående ägares misskötsel och i viss mån min snålhet har orsakat det hela. När jag tittade på den första gången 06 var den redan då lite svårstartad och jag tror inte den fått något oljebyte sedan dess. Höger cylinder har också tydliga korrosionsskador. Nu lämnar jag grejorna till Stig i Axvall som dom är och hoppas han kan se en orsak till det hela. Ska också titta till lyftarna under tiden.
Användarvisningsbild
CG Arvidsson
 
Inlägg: 1549
Blev medlem: 1987-04-23/01:00

Re: Startproblem

Inläggav Albert » 2013-04-18/17:32

Nu blev det mycket mer intressant!
Om det nu inte är tank-tätningen, så blev mysteriet med insugskanalerna mycket större, för att inte tala om de kärvande ventilerna.

Lyftare - tyvärr har jag inte bilder på hur vipparmarna ser ut, men de ser lika go'a ut... härav rekommenderar jag ventilskaftshattar (eng: lash caps) - så klarar sig vipporna bättre/längre och ventilskaften blir inte "kantareller":
Bilagor
apicofmycam.jpg
Martins Camfollowers.jpg
camwear.jpg
Stoessel 55%.JPG
Michaels Pittings.jpg
Michaels Pittings.jpg (31.56 KiB) Visad 15881 gånger
Kör Försiktigt!
BMW_MC_Boxer_Sverige yahoo
Albert
Användarvisningsbild
Albert
 
Inlägg: 1025
Blev medlem: 1991-01-17/01:00

Re: Startproblem

Inläggav Kovlingen » 2013-04-19/06:01

CG Arvidsson skrev: Börjar mer och mer tro på föregående ägares misskötsel och i viss mån min snålhet har orsakat det hela. När jag tittade på den första gången 06 var den redan då lite svårstartad och jag tror inte den fått något oljebyte sedan dess.

Funderar på hur vev och ramlager har klarat denna misshandel :(
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Startproblem

Inläggav Albert » 2013-04-19/18:40

Ramlagren håller. De är otroligt stryktåliga, men vevstakslagren kanske inte mår så bra... Nya lager till vevstakarna är rätt billiga, men man -måste- montera nya bultar(!) å de kostar lite mera. Är väl ca 200kr eller nått sånt för 2 lager (fyra halvor) och fyra bultar?

Vore nog inte helt fel att kontrollera oljepumpen när man ändock skurvar... det är rätt lätt att fixa den; av med svänghjulet och bort med locket (se'n är det lite pilligt). När jag köpte ny pump (2007?) så kostade den komplett, med nytt lock, ca 400kr inkl frakt.
Min moppe hade rullat 14 000mil när vi bytte oljepumpen - motorn uppskattade detta :)
Kör Försiktigt!
BMW_MC_Boxer_Sverige yahoo
Albert
Användarvisningsbild
Albert
 
Inlägg: 1025
Blev medlem: 1991-01-17/01:00

Re: Startproblem

Inläggav CG Arvidsson » 2013-04-19/20:05

Oljepumpen kollades vid renoveringen samtidigt som packboxen byttes bakom svänghjulet. Idag roade jag mig med att kolla kamsläporna. De vänstra var fina, men det var några väldigt små typ korrosionsskador på de högra. Långt ifrån så hemska som de andra bilderna. Har jag tur kanske jag hittar några på veteranmarknaden i Degeberga imorgon.Bild
Användarvisningsbild
CG Arvidsson
 
Inlägg: 1549
Blev medlem: 1987-04-23/01:00

Re: Startproblem

Inläggav Albert » 2013-04-20/06:48

Ytorna är härdade - finns det skador på dem så har härdningen släppt. När härdningen släppt går slitaget snabbt...

Ytrost, på en kamsläpa?!... Imponrande!
Då måste motorn stått ett bra tag med olja som inte lämnar en skyddande oljefilm på ytorna (ett problem som var med syntetoljorna förr (nu?) ).

Håller tummarna att marknaden ger dig fynd :)
Kör Försiktigt!
BMW_MC_Boxer_Sverige yahoo
Albert
Användarvisningsbild
Albert
 
Inlägg: 1025
Blev medlem: 1991-01-17/01:00

Re: Startproblem

Inläggav CG Arvidsson » 2013-06-16/18:08

Nu börjar jag om på ruta ett igen. Idag har jag startat upp min 90S igen. Nya kolvar, nyborrade cylindrar, nya insugsventiler, slipade avgasveniler och renblästrade kanaler och förbränningsrum. Arbetet utfört av Stigs motor i Axvall och han verkar kunna sitt jobb. En insugsstyrning var något trång och denna brotschades upp till rätt mått.
Full choke,två gasningar med accpumparna och den gick igång på direkten. Inbillning eller inte, men jag tycker nog att den går jämnare efter första turen. Nu väntar inkörning av de nya kolvringarna och efterdragning av topparna olje/filterbyte.
Användarvisningsbild
CG Arvidsson
 
Inlägg: 1549
Blev medlem: 1987-04-23/01:00

Re: Startproblem

Inläggav Albert » 2013-06-16/21:17

Följer med spänning fortsättningen :)

Själv tog jag -äntligen- fram en moppe o tog mig en tur. Lovat kolla på fäljarna på en volvo 245 - se vilka fäljar den har o om jag ev., har några passande hemma. 5½x14x25 ska det vara å mina ser ut att vara 6Jx15 H2 ET44 har även 5½ 1 14 ngt...
Får se om VW transporterfäljar går att använda på Volvo...

Moppen? Honda CX500 custom. Vilken motor! :)
Bumsen... väntar på att jag skall åtgärda problemet med inge bromsar fram...
Kör Försiktigt!
BMW_MC_Boxer_Sverige yahoo
Albert
Användarvisningsbild
Albert
 
Inlägg: 1025
Blev medlem: 1991-01-17/01:00


Återgå till Gammelbumsar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

cron