El fel

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

El fel

Inläggav Evesjö » 2013-04-09/10:19

Tar en koll här innan jag börjar riva i kablarna, kanske någon som haft samma märkliga problem =)

När jag trycker till på bromspedalen så går den översta säkringen. Dock endast när hojen är igång

Det är en R90/6 -74
Evesjö
 
Inlägg: 60
Blev medlem: 2010-06-27/05:54

Re: El fel

Inläggav Kovlingen » 2013-04-09/10:33

Vet inte hur det ser ut på din hoj men en avskavd kabel skulle kunna ställa till det .
Ev. kortis i någon kontakt .
Är det bara på fotbromsen eller blir det samma resultat om du tar handbromsen ?
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: El fel

Inläggav Evesjö » 2013-04-09/10:40

bara fotbromsen.

men är det en skalad kabel så tycker jag säkringen borde gå även när hojen inte är igång!?
Evesjö
 
Inlägg: 60
Blev medlem: 2010-06-27/05:54

Re: El fel

Inläggav Kovlingen » 2013-04-09/10:49

Inte helt säker på det . Kommer nog någon med mer vetskap i detta att
lägga ett säkrare svar än mitt .
Antag att + är dragen till kontakten för att sedan gå till Elhärvan/Bromsljus så kan kabeln efter
pedalen kunna vara skadad . Så länge du inte rör pedalen kommer inte kabeln att jorda .
OBS bara mina funderingar . Kan ju vara nått helt annat . Jädrans elfel :=(
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: El fel

Inläggav Evesjö » 2013-04-09/10:54

tror jag måste förtydliga mig lite =)

Bromspedal ink bromsljuse funkar finfint så länge motorn inte är igång. Jag misstänker någe med laddningen eller liknande.

Men precis som du säger Kovlingen så kommer det nog någon gammal bumse räv som kan dom här sakerna innan och utan och varit med om alla fel tidigare =)
Evesjö
 
Inlägg: 60
Blev medlem: 2010-06-27/05:54

Re: El fel

Inläggav Kovlingen » 2013-04-09/11:02

Ok ! Ja gamla " Bumserävar " finns det gott om :D
Ursäkta min okunskap men vad är det som belastar denna säkring som går sönder ?
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: El fel

Inläggav Albert » 2013-04-09/17:57

Vilket kul fel! :)
...snacka om utmaning!
Mimmi - HJÄLP!!!

Ok, det som sker är att när du vrider på tändningen så aktiveras en till krets. Den går genom säkringarna i lykthuset.
Att det rör sig om en kortslutning på bromledningskretsen för fotbromsen är dock helt klart.

Det kan vara själva bromskontakten som är dålig.
Har du fixat den, eller är den i original-skick?

Fixa fotbromskontakten:
- ta loss den.
- vänd den upp och ned.
- borra ett 1mm's hål vid ena kortänden, noga med att bara borra genom plåten så du inte skadar nått på insidan.
- jag borrar två hål, ett i vardera kortänden.
- Använd fettsprutan; fyll bromskontakten med fett.
* Klart! Då håller kontakten i åratal, i regn och salt, likväl som sol och hetta :)

Nu ska jag titta på kopplingsschemat - å fundera över var och hur din kortslutning kan uppstå:
Bilagor
r90-6 74 55%.JPG
Kör Försiktigt!
BMW_MC_Boxer_Sverige yahoo
Albert
Användarvisningsbild
Albert
 
Inlägg: 1025
Blev medlem: 1991-01-17/01:00

Re: El fel

Inläggav Albert » 2013-04-09/18:07

Äsch!
Det är ju start-reläet som pajat!
Sitter under tanken på vänster sida om ramen.
Biltema 40A duger bra.
Kör Försiktigt!
BMW_MC_Boxer_Sverige yahoo
Albert
Användarvisningsbild
Albert
 
Inlägg: 1025
Blev medlem: 1991-01-17/01:00

Re: El fel

Inläggav Evesjö » 2013-04-09/19:03

Jag köper att det kan vara startrelät (skall testa att byta i kväll) men jag fårstår inte rent fysiskt vad som är trasigt i det. det gör ju sitt jobb och startar maskineriet.

Förvirrande =)
Evesjö
 
Inlägg: 60
Blev medlem: 2010-06-27/05:54

Re: El fel

Inläggav Albert » 2013-04-09/20:54

Kortsluter sig. Bränd brygga. Råkat ut för det 2-3ggr/20år, sist var nog kring 1997. Samtliga gånger har varit Hella eller Bosch reläer - se'n jag monterade billiga Biltema så har inget pajat (än).
Det som händer är att när du sluter kretsen, ström -genom- reläet ned till jord så kortsluter du den kopplingen i startreläet.
Händer alltså inget förren strömmen släpps på i kretsen ned till bromskontakten.

När du har långtråkigt kan du pilla isär reläet. Det är säkert så att du fått ett par bleck "svetsade" ihop. Brukar se ut som det när jag tittat in i reläer som dummar sig.

Kolla sladden/kabeln från bromskontakten i alla fall. Det är en 0.75mm2 med -dålig- isolering. De skavs lätt hål på.
Kortslutningen sitter alltså antingen i reläet (min erfarenhet) eller -efter- strömbrytaren.
Det händer(!) att det är själva glödlampan (i bakljuset) som kortsluter.

Kabelstamsbiten som går till bakvagnen skadas lätt där den går in i blinkersljusstaget, och i sockerbiten vid batteriet.

Ovanligare är att kabelstammen dragit på fel sätt under tanken och tanken klämt/nött hål i kabeln.

Det är mycket vanlig med sträckskador på kablestammen där den passerar styrhuvudet. Svåra att hitta, lätta att laga. Brukar dock inte ge upphov till kortslutning utan brukar ge skumma el-fel som "fladder" och "död moppe".
Kör Försiktigt!
BMW_MC_Boxer_Sverige yahoo
Albert
Användarvisningsbild
Albert
 
Inlägg: 1025
Blev medlem: 1991-01-17/01:00

Re: El fel

Inläggav Evesjö » 2013-04-09/21:15

startrelä bytt och saker funkar som dom ska igen.
dock hade kablarna som går till bromskontakten bak klämts vid svingen så dom var nästan av, blev lite skarvat där me.
Blir nog till att byta kabelstam till hösten, satans vad hårda/stela/sköra dom var.

Tack för hjälpen Albert!
Evesjö
 
Inlägg: 60
Blev medlem: 2010-06-27/05:54

Re: El fel

Inläggav Mimmi » 2013-04-09/21:37

Hej Albert!

Du efterlyste mig tidligere i tråden.
Att jag inte svarar så mycket i trådarna om dessa maskiner beror på att det är så länge sedan jag höll på med dessa att jag glömt mycket, och om sanningen skall fram, att jag även till viss del har tappat intresset :( .
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Re: El fel

Inläggav Håkan » 2013-04-10/16:02

Albert skrev:Det är ju start-reläet som pajat!

Tack Albert, du gav en lösning på problemet, och detta hade inte kunnat lista ut.
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö


Återgå till Gammelbumsar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst