Vevaxel/svänghjulsproblem

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Vevaxel/svänghjulsproblem

Inläggav R75_Pelle » 2013-04-14/14:08

Jag bytte koppling på min r75/5 för nån vecka sen, tog en provtur och allt var frid & fröjd. Idag skulle jag ta mig en tur (i det fina vårvädret som äntligen har kommit till Stockholm). Knuffar ur den ur garaget och tar en sväng på parkeringen, den lägger av helt plötsligt, ok tänker jag lite kall etc. När jag försöker starta igen, så låter det som om startmotorn inte "går ut", utan bara snurrar, surtysk jag kickar väl då, tänker jag men det händer inget, det går trögt men motorn snurrar inte. Misstänker att det är kopplingsspelet som spökar, men när jag kickar med koppling inne så är det som det skall vara, kollar in i tändinställningshålet och ser att svänghjulet rör sig, men inte vevaxeln =o Det är som om alla bultar som håller svänghjulet har gått av, men det känns inte så troligt... När jag snurrar på veven från generatorsidan och samtidigt kickar så känner jag att de är nära varandra...
Förslag någon?

P.S Jag fick mig en liten trösttur med Yamman, så det är inte jätte synd om mig ;-)
R75_Pelle
 
Inlägg: 20
Blev medlem: 2012-11-05/12:54

Re: Vevaxel/svänghjulsproblem

Inläggav R75_Pelle » 2013-04-14/15:46

Det är som om alla bultar som håller svänghjulet har gått av

Så var det... :-/
R75_Pelle
 
Inlägg: 20
Blev medlem: 2012-11-05/12:54

Re: Vevaxel/svänghjulsproblem

Inläggav Håkan » 2013-04-14/19:55

Hej.
Tråkigt problem, det där...
Har du eller någon annan haft loss svänghjulet, och återmonterat det med samma skruvar?
Skruvarna till svänghjulet dras till sträckgräns och skall kasseras när man demonterar svänghjulet, nya skruvar skall alltid användas.
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Vevaxel/svänghjulsproblem

Inläggav Knut Natt och Dag » 2013-04-14/21:52

R75_Pelle skrev:
Det är som om alla bultar som håller svänghjulet har gått av

Så var det... :-/


Det var värst! Kan sådant hända?
Helsingborg och Onsala (D15 men också D14)
R1200RT
KLE 500
Användarvisningsbild
Knut Natt och Dag
 
Inlägg: 538
Blev medlem: 2012-07-17/10:33

Re: Vevaxel/svänghjulsproblem

Inläggav Mimmi » 2013-04-14/22:36

Hej!

Inte så konstigt, är stäckgränsen uppnådd och överskriden skjuvas bulten i fråga lätt av. Pulsationerna i en twin gör ju att godhetstalet i rotationen inte är den bästa, vilket som lätt inses kan ge dessa följder.

Om Du är intresserad att läsa mer i ämnet skruvar har jag skrivit en del om detta i två artiklar vilka återfinns just under rubriken Artiklar å första sidan.
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Re: Vevaxel/svänghjulsproblem

Inläggav R75_Pelle » 2013-04-15/05:48

Håkan skrev:Hej.
Tråkigt problem, det där...
Har du eller någon annan haft loss svänghjulet, och återmonterat det med samma skruvar?
Skruvarna till svänghjulet dras till sträckgräns och skall kasseras när man demonterar svänghjulet, nya skruvar skall alltid användas.

Ahh, så klart var jag och pillade, tänkte göra rent när man ändå var där. Hur jag nu tänkte eftersom jag ändå inte hade nån avdragare... Jaja bara fram med borren och hämta nya bultar (börjar bli en av Mc-proffsens bättre kund :-/). Till det positiva, jag har blitt gry på att riva ut växellådan, lite mindre är 3 timmar denna gång, minst det dubbla när jag gjorde det förra gången!
Trail and error, ibland blir det dyrt, men det är kunskap som sitter :roll:
R75_Pelle
 
Inlägg: 20
Blev medlem: 2012-11-05/12:54

Re: Vevaxel/svänghjulsproblem

Inläggav Albert » 2013-04-15/07:11

3 timmar?!...
Du får öva lite till. Jag skiftar låda på <40min (å då är jag sävlig). Meken på Polishögskolan i Sörentorp påstod att han bytte låda på 15min (men han visade oss det inte).
Skönt att det inte blev värre än klippta bultar för dig.

Har du kollat oljepumen?
När du ändock har svänghjulet löst - byt i vart fall o-ringen till oljepumpen. Det blir så blött under móppen då den torkar... och kopplingen blir duktigt anti-rostbehandlad...
Kör Försiktigt!
BMW_MC_Boxer_Sverige yahoo
Albert
Användarvisningsbild
Albert
 
Inlägg: 1025
Blev medlem: 1991-01-17/01:00

Re: Vevaxel/svänghjulsproblem

Inläggav R75_Pelle » 2013-04-15/08:10

Albert skrev:3 timmar?!...
Du får öva lite till. Jag skiftar låda på <40min (å då är jag sävlig). Meken på Polishögskolan i Sörentorp påstod att han bytte låda på 15min (men han visade oss det inte).

Haha, det var spotifyspellistebyte och mekölsdrickande som tog 2 & 1/2 :roll:
R75_Pelle
 
Inlägg: 20
Blev medlem: 2012-11-05/12:54

Re: Vevaxel/svänghjulsproblem

Inläggav Smurfen » 2013-04-15/10:44

Albert skrev:3 timmar?!...
Du får öva lite till. Jag skiftar låda på <40min (å då är jag sävlig). Meken på Polishögskolan i Sörentorp påstod att han bytte låda på 15min (men han visade oss det inte). ...

Now we're talkin' :D

R75_Pelle skrev:...
Haha, det var spotifyspellistebyte och mekölsdrickande som tog 2 & 1/2 :roll:

:D :D
Det är aldrig fel med en sjysst "Dagordning" (=back öl) när det blir skruva av :mrgreen:
Sven
Airhead Traveller
Senior Airhead Mechanic
R100RT -79
Användarvisningsbild
Smurfen
 
Inlägg: 191
Blev medlem: 2008-11-20/23:07

Re: Vevaxel/svänghjulsproblem

Inläggav Håkan » 2013-04-15/15:40

Jo, R75 Pelle.
Ett litet tips i all välmening... ;)
Skaffa dig en bra verkstadshandbok, läs den, förstå den, innan du mekar.
Det blir liksom billigare så. :)
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Vevaxel/svänghjulsproblem

Inläggav R75_Pelle » 2013-04-15/21:52

Nä! Det räcker med en Nm-tabell och ett elschema (& kanske en sprängskiss om man inte har rivit saken själv)!
Mekhandböcker är alldeles för ofta skrivna av babbliga amerikanare, med närmast hemingwayska utsvävningar om hur man byter ett kopplingshandtag zzzzZZZ.
Hade jag vart pank hade jag inte valt att köra/meka med en 40-årig europeisk hoj ;-)
R75_Pelle
 
Inlägg: 20
Blev medlem: 2012-11-05/12:54

Re: Vevaxel/svänghjulsproblem

Inläggav Gunnar Elmgren » 2013-04-15/22:02

R75_Pelle skrev:Nä! Det räcker med en Nm-tabell och ett elschema (& kanske en sprängskiss om man inte har rivit saken själv)!
Mekhandböcker är alldeles för ofta skrivna av babbliga amerikanare, med närmast hemingwayska utsvävningar om hur man byter ett kopplingshandtag zzzzZZZ.
Hade jag vart pank hade jag inte valt att köra/meka med en 40-årig europeisk hoj ;-)

Hur var det nu elektrikerns valspråk lyder... "Friskt kopplat, hälften brunnet!"
Jag får nog ansluta mig till Håkans tes - det är billigare med en riktig reparationshandbok än att prova sig fram. Och framför allt minskar arbets- och stilleståndstider, om man gör rätt från början....
För övrigt är BMW:s handböcker skrivna av någon tysk Hr Dr Prof Dipl Ing med högt utvecklat sinne för exakta beskrivningar, så något "amerikanskt babbel" är det verkligen inte fråga om i BMW:s original-litteratur.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Vevaxel/svänghjulsproblem

Inläggav Albert » 2013-04-16/05:07

...men Clymer är snarast en novell... eller roman... än en handbok ju... :D

BMW Original är som att lyssna på FTV-Nyheter; kort, koncist, utan massa larv, tjafs och dravel som på SVT (jmf Clymer). Och, ej oviktigt - de kan svenska, både gramatiskt och syntaktiskt för att inte tala om ordföråd - en fröjd att lyssna på.
:)

Skaffade aldrig Haynes VHB (verkstadshandbok) till Bumsen. Tyckte den var för bristfällig.

S'en var'e ju den där detaljen om hur en man, riktig karlakar gör... Han skruvar glatt, å när det inte går, så lämnar han intruktionsmanualen till HSB som läser den och talar om hur det skulle ha gjorts ;) :D
(Travesti på div., IKEA manual skämt)

Om ingen informerade att man -måste- -alltid- använda nya bultar på svänghjulet, hur skulle man då veta om denna egenhet?...
Samma sak gäller M6:orna som håller ihop kardanen... Jag har nog bara bytt en enda gång genom åren, men de -ska- bytas varje gång man lossat dem...
:oops:

Bumsen är lättskruvad och mycket logiskt uppbyggd, så de 40 åren är snarare en fördel än en nackdel, men är man van/lärd med ris-kokare så tar det ett tag att lära om... Nipponeser har en annan form av uppbyggnad och logik. Sedan mitten av 80-talet har BMW blivit allt mer asiatiska (plast och mera plast)...

Bortser man från Clymers litterära strävande (kiosklitteraturnivå), så är det dock en helt ok VHB.
Kör Försiktigt!
BMW_MC_Boxer_Sverige yahoo
Albert
Användarvisningsbild
Albert
 
Inlägg: 1025
Blev medlem: 1991-01-17/01:00

Re: Vevaxel/svänghjulsproblem

Inläggav R75_Pelle » 2013-05-07/18:22

Efter diverse psykbryt, ångestattacker, svärande, av/på-skruvningar, p-box funderingar, försäljningsplaner och allmänt bmw-hat, så skruvade jag ihop aset i fredagskväll och har sen dess fått kört cirka 50 mil på min alldeles underbara R75a :D
Helt fantastiskt att en 40-år gammal hoj kan gå så fint, visserligen har den bara gått 12000 mil, men ändå.
P-boxen som jag fick till veven såg inte alls ut som den som satt där, den som satt var en standard p-box med fjäder (som en vanlig gaffeltätning) och den jag fick från mc-proffsen var fancy med keramik, så det var med en viss tvekan jag banka på den (på realoem så stod det inget att den gamla var ersatt som det brukar)...
Nu skall bara kardanoljepåfyllningshålet få nya gängor (undrar varför så många tror att 100Nm är standard på stålbult i alu :evil: ) sen är vi redo för spaniensemester!
R75_Pelle
 
Inlägg: 20
Blev medlem: 2012-11-05/12:54

Re: Vevaxel/svänghjulsproblem

Inläggav R75_Pelle » 2013-05-07/18:26

Gunnar Elmgren skrev:Hur var det nu elektrikerns valspråk lyder... "Friskt kopplat, hälften brunnet!".

Jag kommer från generationer av sjömän och fiskare från Bohuslän och där säger vi att "det som inte sjömän eller gud kan göra, går inte!" ;)
R75_Pelle
 
Inlägg: 20
Blev medlem: 2012-11-05/12:54

Re: Vevaxel/svänghjulsproblem

Inläggav Albert » 2013-05-07/18:53

R75_Pelle skrev:...P-boxen som jag fick till veven såg inte alls ut som den som satt där, den som satt var en standard p-box med fjäder (som en vanlig gaffeltätning) och den jag fick från mc-proffsen var fancy med keramik, så det var med en viss tvekan jag banka på den (på realoem så stod det inget att den gamla var ersatt som det brukar)...


Den p-box du fick är -mycket mycket - bättre än den som satt där. Den är lite knepig att få dit, och den är lite ömtålig iof - men får du dit den och den sitter där hel o fin => många härliga -täta- mil framför dig :)

BMW's specialvertyg för att pressa på p-boxen är guld värt! Jag köpte "driv-dornet" av Motorworks i England.
Kör Försiktigt!
BMW_MC_Boxer_Sverige yahoo
Albert
Användarvisningsbild
Albert
 
Inlägg: 1025
Blev medlem: 1991-01-17/01:00

Re: Vevaxel/svänghjulsproblem

Inläggav Håkan » 2013-05-08/04:24

R75_Pelle skrev:fått kört cirka 50 mil på min alldeles underbara R75a :D


Trevligt att läsa om att det gått bra! :D
Önskar dig många sköna MC-mil med din färdkamrat. ;)
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Vevaxel/svänghjulsproblem

Inläggav R75_Pelle » 2013-08-04/16:32

Sen detta byte så har jag hittills rullat 1000 mil! Toppenhoj som bara går&går. Den enda incidenten var när brytarspetsen svetsa ihop i Sala trakten, sen gick den bara på fullgas vilket var spännande när jag skulle genom Stockholm i rusningstrafik, broms & fullgas på 1an/2an mellan bilarna :roll:
R75_Pelle
 
Inlägg: 20
Blev medlem: 2012-11-05/12:54


Återgå till Gammelbumsar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst