Min 75/5 bla trumbroms funktion

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Min 75/5 bla trumbroms funktion

Inläggav Magnus Wennerberg » 2013-04-22/10:01

Hej
Har precis köpt mig en fin R75/5 och har en bromsfråga.
Det är ju inte så att jag förväntade mig exceptionell prestanda ur bromsarna, men inte riktigt så dålig som det är... De bromsar ungefär som en modern MC gör med bara bakbromsen.
Rent termiskt är trummor underlägsna skivor, men i rent "grepp" borde de inte vara långt efter.

Eller är de inte bättre än så?
Senast redigerad av Magnus Wennerberg 2013-05-07/22:03, redigerad totalt 1 gång.
Magnus Wennerberg
K100 RT - 86
R75/5 -73 (såld)
Magnus Wennerberg
 
Inlägg: 42
Blev medlem: 2013-03-04/14:01

Re: Prestanda på trumbroms

Inläggav Kovlingen » 2013-04-22/10:15

Rätt justerad och inslitna backar bör det vara hyfsad broms .
Totalt livsfarligt med nya bromsar i gammal trumma .
(Kan även märkas på skivbromsar om skivorna är sliten och repig .)
Men det går nog aldrig att jämföra med skivbromsarna .
Det var en enastående uppfinning .
Är man van med skivor och ska köra med trumbroms så är
det nog lite träning på G .
Fullt förståligt att man var tvungen att uppfinna ABS när det blev
skivor annars har väl varenda knutte legat ute i skogen :shock:
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Prestanda på trumbroms

Inläggav colsson » 2013-04-22/10:42

Berätta mer om varför det är livsfarligt med nya belägg i gammal trumma. :geek:
/ Christian
F650gs Dakar 2006
Användarvisningsbild
colsson
 
Inlägg: 273
Blev medlem: 2009-08-11/05:16

Re: Prestanda på trumbroms

Inläggav Mimmi » 2013-04-22/11:56

Hej!

SÅ dåliga som Du beskriver bromsarna skall de inte vara. När BMW först kom med skivbromsar konstaterades i många tester att de nya bromsarna inte hade bättre bromsverkan än trumbromsarna, däremot var de tåligare mot fading.
Men här skall bara sägas att BMWs skivbromsar av fabrikat ATE var usla i jämförelse med andra skivbromsar. Man brukar skämtsamt säga att BMW hade ABS redan på de maskinerna.

Men det finns mycket att tänka på när det gäller trumbromsar. Trummornas skick, bandens tillstånd, hur banden är tillpassade till sin trumma, hur det hela är justerat, att delarna är lättrörliga men inte överrörliga på grund av slitage, att inga av de mekaniska delarna är för mycket slitna, bromswirens tillstånd och förläggning med mera.

Det är således mycket att tänka på. Men en trumbroms i bra skick skall ge en fullgod bromsverkan.
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Re: Prestanda på trumbroms

Inläggav Kovlingen » 2013-04-22/14:39

colsson skrev:Berätta mer om varför det är livsfarligt med nya belägg i gammal trumma. :geek:

Nytt belägg måste få slitas in så att det passar i den redan slitna trumman .
Nya belägg tar ibland bara på yttersta kanterna och då är det inte mycket som bromsar .
Mimmi har ju redan iofs. redogjort för denna fråga .
Citat :
"Trummornas skick, bandens tillstånd, hur banden är tillpassade till sin trumma" .
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Prestanda på trumbroms

Inläggav Håkan » 2013-04-22/16:35

Hej Magnus.
En del svar har du redan fått, jag kan inflika med lite mer information...
Bromsbeläggen brukar hårdna med tiden, ytan blir nästan som glas. Och då blir det inget bett i bromsen. Dina bromsbelägg kan vara c:a 40 år gamla, dom har passerat "bäst före datum" för länge sen.
Ny bromsbelägg brukar gör det bättre. Går man sen ett steg längre, svarvar bromstrummorna, ser till att få belägg anpassade till den större diametern på bromstrumman blir det ännu bättre. Det finns bromsrenoveringsfirmor som som kan det här, svarvar bromstrummor, limmar på tjockare bromsbelägg på dina befintliga bromsbackar. Vanligen kan man då också välja att få ett mjukare material i bromsbeläggen, de håller möjligen lite kortare tid, men ger en mycket säkrare broms.
Montera ny wire, smörj alla leder, se till att ingen olja eller fett finns inuti bromstrumman.

Lycka till! :)
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Prestanda på trumbroms

Inläggav Magnus Wennerberg » 2013-04-22/20:40

Tack för svaren!
Enligt papprena jag fick med så bytte förre ägaren bromsband för 3 år sedan och den har gått ca 400 mil sedan dess. Motorcykeln har gått totalt 12.000 mil.
Kanske få ta isär frambromsen och kolla över hur det ser ut. Justeras bromsbeläggen ut för att kompensera slitage på beläggen och trumman? Har inte jobbat med trumbromsar tidigare (förutom som handbroms på bil) men det bör väl gå att justera ut "bakänden" på belägget så att det inte bara är framkanten som biter i trumman?

Finns det någon bra beskrivning av bromsservice på nätet?

Har tänkt köpa nån service manual också, har ni några rekomendationer?

Här är en bild på åket.
Nån som vet ifall packväskorna är original eller inte?
BMW märket på dom är ett klistermärke.

Bild
Magnus Wennerberg
K100 RT - 86
R75/5 -73 (såld)
Magnus Wennerberg
 
Inlägg: 42
Blev medlem: 2013-03-04/14:01

Re: Prestanda på trumbroms

Inläggav Håkan » 2013-04-22/21:15

Hej.
Din MC ser mycket välbevarad ut.
BMW original verkstadsmanual är tyskt grundlig. Hör med en BMW handlare om den fortfarande finns för leverans. Eller köp en på ebay.
Clymer och/eller Haynes ger båda ut manualer, säljs av t.ex. Margie bookshop: http://www.margie-bookshop.se/
Packfickorna ser ut som Denfeld, BMW´s original packfickor tillverkades av Krauser.
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Prestanda på trumbroms

Inläggav knutk » 2013-04-24/07:10

Dersom bremsebåndene er byttet for 3 år siden burde dette være en grei jobb å fikse.

Ta av fremhjulet, puss annlegsflatene i bremsetrommel med fint smergelpapir. Fjern alt støv. Overflaten skal være blank, tørr og støvfri.
Deretter pusser du bremsebåndene med samme type sandpapir. Man ønsker å fjerne den mørke glassaktige overflaten.
Sjekk også at armene som presser ut båndene er smurt, og alle fjærer etc bør rengjøres for støv.

Da jeg selv hadde 75/5 på 70-tallet brukte jeg å støvsuge bremsekomponentene for bremsestøv samt pusse lett trommel og bremsebånd ved hvert dekkskifte. Bremsene tok så godt at jeg greide å låse fremhjulet kun ved å bruke tre fingre på bremsehendel (og jeg er ikke sterk).

Så det lar seg gjøre å få god bremse-effekt fra trommelbremser, men som allerede nevnt av andre, de tåler mindre varme og krever mer vedlikehold enn skivebremser om man ønsker å beholde god bremseeffekt
knutk
 
Inlägg: 207
Blev medlem: 2010-11-26/10:34

Re: Prestanda på trumbroms

Inläggav Magnus Wennerberg » 2013-04-24/19:52

Tog isär frambromsarna nu ikväll. Backarna är nog omlimmade för de är stämplade 71 och som man kunde gissa så har de inte slitit in sig mot trumman tillräckligt bra. Skulle tro att ca 60-70% av ytan har legat an mot trumman.
Jag rev av ytan på beläggen med en slippapper och ruggade även upp trumman för att det ska slita in sig lite.
Allt är uppsmort och går lätt och fint!

Men sen skulle jag montera ihop allt och justera armarna enligt konstens alla regler (hittade beskrivning på nätet) så får jag inte ihop det. Det skulle vara 14.5 cm mellan armarna när man drar hårt i bromsen, men då har jag inte tillräcklig justermån kvar att ta upp slacket i vajern...
Vajrarna är bytta nån gång, undrar ifall någon dabbat sig.
Kommer vajrarna färdiga när man köper en, eller får man löda fast stoppet själv?
Magnus Wennerberg
K100 RT - 86
R75/5 -73 (såld)
Magnus Wennerberg
 
Inlägg: 42
Blev medlem: 2013-03-04/14:01

Re: Prestanda på trumbroms

Inläggav knutk » 2013-04-24/20:07

Siden ikke delene passer sammen helt optimalt er det mitt ærbødige forslag at du skifter både kabel og bremsesko.

Blandt mange firma som leverer er dette to firma jeg kun har gode erfaringer med.

http://www.motobins.co.uk/
http://www.motorworks.co.uk/vlive/Home/index.php.
knutk
 
Inlägg: 207
Blev medlem: 2010-11-26/10:34

Re: Prestanda på trumbroms

Inläggav Magnus Wennerberg » 2013-04-24/21:34

ja, det lutar åt lite nya delar...
Magnus Wennerberg
K100 RT - 86
R75/5 -73 (såld)
Magnus Wennerberg
 
Inlägg: 42
Blev medlem: 2013-03-04/14:01

Re: Prestanda på trumbroms

Inläggav Håkan » 2013-04-25/15:43

Magnus Wennerberg skrev:Kommer vajrarna färdiga när man köper en, eller får man löda fast stoppet själv?


Hej.
Ett enkelt svar: Köper du BMW originaldelar så passar det direkt, utan lödning m.m.

Det finns också en justerskruv på frambromsens bromssköld. Med den kan man justera så att ingen bromsback ligger och släpar (bromsar något) mot bromstrumman när bromsen är utsläppt.
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Prestanda på trumbroms

Inläggav Magnus Wennerberg » 2013-04-25/21:24

Håkan skrev:
Magnus Wennerberg skrev:Kommer vajrarna färdiga när man köper en, eller får man löda fast stoppet själv?


Hej.
Ett enkelt svar: Köper du BMW originaldelar så passar det direkt, utan lödning m.m.

Det finns också en justerskruv på frambromsens bromssköld. Med den kan man justera så att ingen bromsback ligger och släpar (bromsar något) mot bromstrumman när bromsen är utsläppt.



Japp, jag var och justerade lite på den för att få främre backen tajtare mot trumman.

Provkörde idag och jag tror jag fick till lite bättre broms med min uppruggning av bromsarna och justering. Ska ge det lite tid att nöta in sig.

Det var idag första gången jag kunde köra hojen ordentligt. Den går jättefint, kunde utan problem ligga i 110-120 på motorvägen, drog upp den i 140, blåser häfftigt utan kåpa... Stabilt och fint annars.
Älskar det härliga klonket när man växlar. :)

Varvräknaren är kass, nålen har lossnat, verkar vara ett vanligt problem.
Magnus Wennerberg
K100 RT - 86
R75/5 -73 (såld)
Magnus Wennerberg
 
Inlägg: 42
Blev medlem: 2013-03-04/14:01

Re: Prestanda på trumbroms

Inläggav Mimmi » 2013-04-26/16:25

Hej!

Grattis till en fin och snygg mc!

Beträffande trumbromsar så får man absolut bästa funktionen om man inte låter backarna slita in sig själva, det gör de i princip aldrig. Bäst blir det om man efter en liten körsträcka demonterar det hela och sedan filar ner de höga punkterna. Så håller man på ett tag till dess att man ser en jämn slitagebild på hela bromsbandet. Det är ju så mycket som skall stämma i en trumbroms, bromsnycklar och mothåll skall exempelvis vara 100% planparallella mot trumman, som i sin tur skall vara exakt cylindrisk, koncentrisk samt inte vara det minsta konisk. Dessutom skall den ha en slät friktionsyta. Det är mycket sällan alla dessa fordringar äro uppfyllda på en begagnad bromstrumma.

Just att fila är viktigt, det är endast med fil man kan göra en exakt avverkning på de punkter där det behövs. Dessutom är det risk att korn från smärgelduken bäddar in sig i friktionsmaterialet, och repar bromstrumman helt i onödan. Undantaget från detta är när man monterar band i ö.d och med en speciell slipmaskin slipar banden till rätt radie för bromstrumman ifråga.
Ett icke injusterat band sliter inte in sig ordentligt av den anledningen att ytan på de höga punkterna/punkterna blir termiskt överbelastad och således glaserad. Denna yta slits inte bort av bromstrumman. Så resultatet blir inte bättre med tiden, snarare tvärtom.

En grundregel vid trumbromsjustering är att ingen av bromsnycklarna får gå över mittläget, maximal bromskraft skall vara uppnådd med en maximal vinkelförändring på 20 grader från nolläge. (avlastad broms)

Att det smäller när man växlar beror på att man inte gör det på "rätt" sätt. Om man förspänner växelpedalen med foten innan man kopplar ur för växling glider växlarna i mycket fint och tyst, tystare, än annars. Alltså; När Du accelererar på växlarna, dra upp pedalen unedr tiden, vid växlineg kopplar Du bara ur och släpper gasen som vanligt. Men det skall gå snabbt, motorn skall knappt varva ner och kopplingen skall inte vara inne länge. Alltså ingen "gubbakörning"! Samma sak vid nedväxling, snabbt och med mellangas, mer mellangas ju större varvtalsskillanden är mellan befintlig växel och den kommande, vilket också naturligtvis är hastighetsberoende.
Med lite övning sitter det förfarandet helt naturligt, utan att man reflekterar på det.
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Re: Prestanda på trumbroms

Inläggav Kovlingen » 2013-04-27/01:54

Mimmi tar knäcken på oss alla men ett litet tillägg skall vara (utom vetenskapen) att
när man kör veteranhojar eller bilar gäller det att bekanta sej med den "gamla herrn"
(eller damen) . Sköter man inte detta kan man få lite smisk ;) :)
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Prestanda på trumbroms

Inläggav Magnus Wennerberg » 2013-04-27/10:30

Tack för tipsen Mimmi!
Ska montera isär det igen och se hur det står till med highspots.
Det var just det där med bromsnycklarna jag inte kunde få till...

Ska testa att växla som du beskriver också. I instruktionsboken står det med typ, koppla-växla-släpp kopplingen.

Appropå instruktionsboken så läser jag till min förvåning att motorn vill ha 100 oktanig bensin?? Har vi någonsin haft det i Sverige? Funkar det med vanlig 98?
Magnus Wennerberg
K100 RT - 86
R75/5 -73 (såld)
Magnus Wennerberg
 
Inlägg: 42
Blev medlem: 2013-03-04/14:01

Re: Prestanda på trumbroms

Inläggav Mimmi » 2013-04-27/12:00

Hej!

Hoppas Du får till det, både med bromsarna och med växlingen.
Beträffande bromsarna så finns det faktiskt några punkter som skall ha lite, jag betonar lite, smörjning. Det är bromsnycklarna på sin axel som lagrar i bromsskölden, samt justerskruvarna där de lagras. Excentern på bromsnyckeln skall också ha en liten fetthinna, inte mer än vad en en avtorkad fingertopp ger efter det att man varit och grävt i en fettburk!
Det skall vara ett speciellt värmebeständigt icke flytande fett, och det skall anbringas sparsamt! Således skall det inte vara vanligt kullager- eller chassiefett. Jag vet att Klüber har eller har haft ett speciellt bromsfett.
Att hålla bromsbanden fett och oljefria är så viktigt att jag alltid innan jag monterar dessa tvätter mig om händerna en extra gång efter det övriga montagearbetet.

100 oktan har funnits i Sverige, visst har det det. Jag minns inte när det försvann, någon gång under åttitalet kanske. Jag har i alla fall kört bilar och mc på det. Den ersattes av 99 oktan, som sedan blev 98...
På den tiden var lågoktaning 93, "mittemellan" 97 och högoktanig 100. Sorterna brukade kallas Regular (93 oktan), Premium (97 oktan) och Super (99 oktan).
I Tyskland och Österrike finns fortfarande 100 oktan, likaså används namn på bensinkvaliteterna.

Det finns flaskor med sk Oktanbooster att köpa, men huruvida det är något som fungerar eller om det är ett overksamtbluffpreparat undandrar sig mitt bedömande. Likaså finns det även medel, vanligen kallat blyersättning, att slå i bensinen för att ge skydd för ventilerna på motorer som är konstruerade för blyad bensin.
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Re: Prestanda på trumbroms

Inläggav Kovlingen » 2013-04-27/12:23

Mimmi skrev: Likaså finns det även medel, vanligen kallat blyersättning, att slå i bensinen för att ge skydd för ventilerna på motorer som är konstruerade för blyad bensin.

Rätta mej gärna om jag har fel men jag har för mej att blyet bla. är till för att
smörja ventilens och sätets ytor så att ventilen vid öppning och stängning ska
kunna rotera och ej ligga i samma läge . Kommer att öka chansen att ventilen
fortsätter att täta och att risk för brännskada minskas .
Kan ha fel i detta också men har för mej att vid ombygge till att köra blyfritt
måste man byta sätena . Troligen till ett hårdare material . Ventilerna vet jag
däremot inte om man måste byta . ( men troligen )
Oj då ! Det blev visst bara OT och inge Trumbroms :oops:
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Prestanda på trumbroms

Inläggav Mimmi » 2013-04-28/21:57

Kovlingen skrev:Mimmi tar knäcken på oss alla //



Hej Kovling!

Det hoppas jag verkligen inte! :) Det är hur som helst inte min avsikt.
Det kan nog snarare nästan vara tvärtom. Jag tänker på alla inlägg om hur många mil Ni kört redan i år, och så långa premiärturer det blev...
Jag körde fem kilometer för några veckor sedan, och det räckte för min del. Det får jag sota för ännu... :( :shock:
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Re: Prestanda på trumbroms

Inläggav Marie » 2013-04-28/22:00

Mimmi skrev:Det får jag sota för ännu... :( :shock:



Vore det inte just en sotning som skulle behövts??? ;)
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Re: Prestanda på trumbroms

Inläggav Magnus Wennerberg » 2013-05-07/22:20

Mimmi skrev:Att det smäller när man växlar beror på att man inte gör det på "rätt" sätt. Om man förspänner växelpedalen med foten innan man kopplar ur för växling glider växlarna i mycket fint och tyst, tystare, än annars. Alltså; När Du accelererar på växlarna, dra upp pedalen unedr tiden, vid växlineg kopplar Du bara ur och släpper gasen som vanligt. Men det skall gå snabbt, motorn skall knappt varva ner och kopplingen skall inte vara inne länge. Alltså ingen "gubbakörning"! Samma sak vid nedväxling, snabbt och med mellangas, mer mellangas ju större varvtalsskillanden är mellan befintlig växel och den kommande, vilket också naturligtvis är hastighetsberoende.
Med lite övning sitter det förfarandet helt naturligt, utan att man reflekterar på det.



Har inte haft tid med bromsarna, men jag har kört lite nu i helgen och veckan.
Uppväxlingarna är tystare 1->2 är lite klonkig i alla fall. Nedväxlingarna är lite bökigare, men funkar hyfsat.

Tystast och snabbast uppväxlingar får man ju om man skiter i att koppla och bara lättar på gasen, då går de i riktigt skönt. Lite ryckigt 1->2, med från 2an och uppåt märker man knappt växlingarna. Nedåt ska man nog koppla...



Bytte namn på tråden, då den avhandlar lite med än bromsar.
Magnus Wennerberg
K100 RT - 86
R75/5 -73 (såld)
Magnus Wennerberg
 
Inlägg: 42
Blev medlem: 2013-03-04/14:01


Återgå till Gammelbumsar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst