Om årsmodeller o a deckarjobb

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Om årsmodeller o a deckarjobb

Inläggav AndersF » 2013-05-04/19:29

Har man nu HPD, eller öht står där med gamla motorer, kommer här ett tips samt en liten kul historia.

Detta är samtidigt en sorts fristående forts på viewtopic.php?f=220&t=16237

Jag undrade vad jag hade för motor i min R69S. Tydligen en 650 cm3 från modellen R65 som såldes i Sverige 78-84. Men vilket år? Ventilkåpor, luftburk, generatorkåpa m m visade olika gjutår. Det kan komma att bli viktigt att veta tv-år ifall delar behöver transplanteras i en framtid. Ärade forumister kunde inte entydigt bistå mig i min nöd. Nu har jag både dr Clymer o prof Haynes, därför vet jag följande - som borde vara allmängods bland svarvtekniker (boxermekare): Står motornumret stansat vid oljestickan är blocket en -82:a eller äldre. Efter 1982 finns numret under vänster cylle.

Voila!

Det som blev lite spännande är att jag skickade mitt nr till BMW Motorrad Schweden o svaret kom prompt: Motorn kunde paras med ett ramnr (kätterskt benämnt "chassinummer", som om det var en jädra bil!!) på en R80GS som såldes i Danmark en gång. Cykeln lämnade bandet i Spandau 1989-11-14. SÅ ny rova har jag således. Jag som inte ens trodde att det var brytarlöst i maskin. Brytarfritt är det fr o m 1981 vad jag vet. Då har det varit möjligt att para en modern 650:a med gamla drivet, för av allt att döma är bakhjul komplett med slutväxel o kardan original 1966. (Konstruktören heter Harry "Glas-Harry" Johansson, Eskilstuna.)

Blyfritt -89? Ja, det knepiga är att just R65:orna det året finns lite olika bud på. Och detta är BMW:s egen info. Man kan ursäkta dem; R65 såldes inte i Svedala - låg så taskigt till försäkringsmässigt genom att gå precis över den då magiska 600 cc-gränsen. Jag tar inga risker med min motor. Kör lugnt och skvätter i lite salt från alkaliska jordartsmetaller, dvs blyersättning.

Härligt i maj! Nu ska vi inte grotta ner oss i motornummer, utan bara olja ke... kolla kardan o ki... trycka på startknappen o dra runt o känna livet tryckas i oss genom fartvinden (som inte är så imponerande i 80 km/h, men ändå).

Tschüss!
AndersF
 
Inlägg: 60
Blev medlem: 2012-05-03/18:48

Återgå till Gammelbumsar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst