Ljusproblem R100

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Ljusproblem R100

Inläggav polymasa » 2013-05-07/20:18

Hej
Jag har en R100 -82 med ljusproblem. Halvljuset funkar inte. När jag startar den lyser parkeringsljuset men inget mer. Helljuset funkar utan problem.

Jag är verkligen ingen elexpert och när jag öppnar framlyktan blir jag lite mörkrädd :-) Men allt ser bra vad jag kan se, lampan är bytt och kollad så den funkar, alla kontakter sitter som de ska, säkringarna ser hela ut och alla kablar är hela och fina.

Läst lite på nätet och ser att ett tänkbart fel kan vara ljusreläet.

Min fundering är om det är det mest troliga? Och om nu reläet är trasigt så undrar jag var jag hittar ett nytt. Funkar det att köpa ett vanligt ljusrelä på Biltema?

Hoppas nån med mer elkunskaper kan hjälpa mig så jag får lite ljus i tillvaron.

Hej
Per A
NineT Urban, F 650 GS
Användarvisningsbild
polymasa
 
Inlägg: 112
Blev medlem: 2010-04-17/12:53

Re: Ljusproblem R100

Inläggav Håkan » 2013-05-08/04:16

Hej Per.
Jag tror inte felet, i första hand sitter i ljusrelät.
Vill minnas att ljusrelät styr av/på till lampan, växlingen hel/halv sker s.a.s. efter ljusrelät.
Undersök hel/halvljusomkopplaren på vänster styrarmatur. Kolla så du inte har avskavda kablar, kabelbrott och likn. hela vägen in i lamphuset. Lossa omkopplaren från handtaget/styrarmaturen, spreja in elektronikrengörning, el. (5-56, WD-40) liknande i omkopplaren, är du noga pillar du isär omkopplaren och smörjer detaljerna med ett lågtemperaturfett, (Volvo har ett bra, finns även på Biltema). Pilla isär omkopplaren kan vara "överkurs" det är mycket smådelar som kan falla bort...

Ang. reläer, visst du kan hitta ett som kanske passar hos Biltema, köp hellre hos en välsorterad biltillbehörsfirma som har hela sortimentet/alla varianter av reläer, t.ex. Autoexperten http://autoexperten.se/ ta med ditt gammla till dom så det blir rätt. Det finns verkligen många varianter på reläer.

Lycka till och skriv gärna och berätta hur det går. :)
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Ljusproblem R100

Inläggav polymasa » 2013-05-08/18:32

Hej
Tack för snabbt svar Håkan.

Du hade helt rätt, det var inte relät utan ett brott i en kabel från omkopplaren på styret ner till lyset.

Nån tidigare ägare hade bytt ut kablarna och skarvat ihop dem. Så en av skarvarna hade glidit i sär. När jag tog bort all "svart tejp" så såg jag direkt att kablarna hade glidit isär. Så nu är det kontakt och allt funkar som det ska.

Så tack igen Håkan, hade du inte tipsat hade jag börjat greja med relät och inte hittat nått fel. Underbart med BMW-klubben och all kunskap som finns.

Trevlig helg på er.
Per
NineT Urban, F 650 GS
Användarvisningsbild
polymasa
 
Inlägg: 112
Blev medlem: 2010-04-17/12:53

Re: Ljusproblem R100

Inläggav Håkan » 2013-05-08/19:42

polymasa skrev:Tack för snabbt svar Håkan.
Du hade helt rätt,


Får man sträcka på sig, lite? ;) :D
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Ljusproblem R100

Inläggav polymasa » 2013-05-08/20:23

Absolut Håkan, det är bara du sträcker på dig.

Kanon att du bjuder på all din kunskap och erfarenhet, det underlättar för mig som inte har samma koll, och sparar även massa pengar om jag blivit tvungen att lämna in hojen.

/Per
NineT Urban, F 650 GS
Användarvisningsbild
polymasa
 
Inlägg: 112
Blev medlem: 2010-04-17/12:53

Re: Ljusproblem R100

Inläggav Albert » 2013-05-09/09:03

Ljusreläet sitter till höger i bild...

Problem som du beskriver brukar vara strömbrytaren på styret. Ej renoveringsbar.

Strömförlusterna är mycket höga pga "avsaknade" av ljusrelä - ca 8V av 14V når fram till H4:an.
Det når bara ca 11V fram till ljusreläet... kabelförlusterna är så höga... 0.75mm2's sladdar är för klena... se min modifiering på bilderna nedan.

Ljusreglaget på styret mår -mycket- bra av att monterar ljusreläer - då skickar man några få W istället för full effekt genom 0.75mm2's sladdarna från lyckthuset, upp via strömbrytaren om åter ned till H4:an.

Så här gjorde jag:
- 2st extra ljusreläer, ett för halvljus och ett för helljus => möjlighet för extra ljus
- 4mm2 jord + jordfläta
- 4mm2 matarledning från batteriet med hängsäkring om 30A
=> samma V vid H4:an som över batteripolerna = >50% mer ljus med samma glödlampa
100_0889.JPG

100_0862.JPG


Volvo Bosch/Hella 180mm H4 - ej original 178mm
100_0869.JPG

100_0885 bultar.JPG

100_0851x.JPG
Senast redigerad av Albert 2013-05-09/09:18, redigerad totalt 3 gånger.
Kör Försiktigt!
BMW_MC_Boxer_Sverige yahoo
Albert
Användarvisningsbild
Albert
 
Inlägg: 1025
Blev medlem: 1991-01-17/01:00

Re: Ljusproblem R100

Inläggav Albert » 2013-05-09/09:08

Fick bara ladda upp 5-bilder per inlägg...
Här är bilderna på styret och de kontakter jag styr valet mellan:
H4
dimljus
fjärrljus

De ovala mopedkontakterna är riktigt bra -:)
Finns hos:
http://www.mcproffsen.se
Ett stort, om än många år försenat, tack till Lagervall / MC Proffsen, som föreslog dessa kontakter åt mig (måste varit kring 1991).
Bilagor
Klick-6.jpg
Klick-10.jpg
Klick-8.jpg
Kör Försiktigt!
BMW_MC_Boxer_Sverige yahoo
Albert
Användarvisningsbild
Albert
 
Inlägg: 1025
Blev medlem: 1991-01-17/01:00

Re: Ljusproblem R100

Inläggav Albert » 2013-05-09/10:22

polymasa skrev:... Min fundering är om det är det mest troliga? Och om nu reläet är trasigt så undrar jag var jag hittar ett nytt. Funkar det att köpa ett vanligt ljusrelä på Biltema?...


Glömde svara på dessa frågor:

- jo, ljusreläet är så enkelt att byta/testa att du ska börja där. Det -inte- roligt att byta strömställaren på styret, det är ett mindre -H- att koppla om på kretskortet i lyckthuset, för att inte tala om själv dragning av den nya "kablestammen".

- Ja. Biltemas reläer är ok. Kolla, för jag minns inte om det är ett växlande relä, eller om det var slutande. Hur som helst så skickas -all- ström från det upp via strömställaren på styret och sedan ned igen till H4:an - -F- korkat av BMW att konstruera det så...
Ta loss reläet om det visar sig trasigt (kollas enklast med "ljus-penna") o ta det med dig så får du rätt relä i butiken.
http://www.jula.se/spanningsprovare-405017
Parallellkoppla med utgångarna på reläet för/till H4:an. Lyser det när du slår om strömställaren på styret så är allt helt så långt, om ej så får du backa ett kopplingssteg isänder tills du hittar var felet är.
Kör Försiktigt!
BMW_MC_Boxer_Sverige yahoo
Albert
Användarvisningsbild
Albert
 
Inlägg: 1025
Blev medlem: 1991-01-17/01:00

Re: Ljusproblem R100

Inläggav Gunnar Elmgren » 2013-05-09/11:11

Albert skrev: Ja. Biltemas reläer är ok. Kolla, för jag minns inte om det är ett växlande relä, eller om det var slutande.

Måste tyvärr anmäla avvikande uppfattning om Biltemas reläer.
De är så grovt tillyxade, att funktionen ibland är helt slumpmässig. Jag har t ex råkat ut för, att ett växlande Biltema-relä gjort kontakt åt "bägge hållen" samtidigt, med följd att det blev kortslutning och säkringar brändes på löpande band, utan att jag kunde fatta varför.....
Det visade sig, att flatstiftskontakterna och de fasta relätungorna är gjorda i ett stycke, och att dessa inte sitter särskilt stadigt i reläts bottenplatta (av ABS-plast, såvitt jag kan bedöma). Det får till följd, att relätungan kan röra sig ganska mycket inuti relät, om man t ex drar i kabeln som sitter ansluten på dess flatstift.....
På en hoj är det trångt att dra kablar, och man fäster ju gärna upp med buntband eller lindar ihop kablar med t ex vulktejp - då är det lätt hänt, att man flyttar en relätunga inuti relät så pass, att den kommer för nära eller för långt ifrån den rörliga relätungan.
I mitt fall var det två fasta relätungor, som lyckades klämma ihop den rörliga mellan sig - komtakt åt alla håll samtidigt, alltså! Råkar det fytta sig åt andra hållet, kanske relät ger dålig eller ingen kontakt, och då är risken stor att kontaktpunkterna bränns.
Jag rekommenderar kvalitetsreläer från t ex Bosch, Hella eller Zettler, med bottenplatta av Epoxi eller annan 2-komponentplast där alla detaljer sitter stadigt och på rätt plats.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Ljusproblem R100

Inläggav Albert » 2013-05-09/11:28

Ooops... Har Biltemas reläer blivit -så- dåliga ?!...
Till mitt försvar - det är nog 15år, minst, sedan jag sist köpte reläer hos dem...

Då kan vi glömma "Hot-rod Heavens" reläer!

Bosch eller Hella är det som gäller mao.
http://www.zettlerelectronics.com/cms/f ... t=1&lang=1
Kör Försiktigt!
BMW_MC_Boxer_Sverige yahoo
Albert
Användarvisningsbild
Albert
 
Inlägg: 1025
Blev medlem: 1991-01-17/01:00

Re: Ljusproblem R100

Inläggav Håkan » 2013-05-09/12:50

Som jag skrev tidigare i mitt inlägg:
Autoexperten säljer riktiga reläer, bl.a. Bosch och Hella... :)
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö


Återgå till Gammelbumsar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst