BMW R75/5 - 1971 - Ja, jag är en rookie som har startproblem

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

BMW R75/5 - 1971 - Ja, jag är en rookie som har startproblem

Inläggav Ingdahl » 2013-05-13/20:29

Hej,

Jag är en stolt ägare till en R75/5 av 1971 års modell. Har pysslat en del med den, men mest det visuella.
Omlackering med pinstripes på tank och skärmar, nya däck och lite annat fix.

Bland annat följande som kanske kan påverka nedanstående?:

Sportluftfilter direktmonterade på Bingförgasarna
Nya ljuddämpare - Megaton

Den har varit startad tidigare utan några större problem

Nu tänkte jag varmköra den och byta alla vätskor etc. Men jag får igång den men inte riktigt, den lägger av innan den kommer igång..

Så här gör jag:

1. Tändning på.
2. Bensinkranar på (de är nya och fina - bensinen kommer ner i förgasarna)
3. Full choke
4. Tänding.

Efter en liten stund hoppar den igång och efter ca 10 sek börjar motorn varva upp någorlunda - rör jag
chocken - då dör den, rör jag gasen då dör den. Står jag bara och beundrar denna fantastiska maskin, då dör den åxo.

Så, är det skit bakom styret? Förmodligen, tips någon?

Vänligen,

Daniel
Hälsningar,

Daniel Ingdahl
BMW R1100GS
Ingdahl
 
Inlägg: 3
Blev medlem: 2013-01-07/09:11

Re: BMW R75/5 - 1971 - Ja, jag är en rookie som har startproblem

Inläggav Håkan » 2013-05-13/21:05

Kanske skit i förgasarna. ;)
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: BMW R75/5 - 1971 - Ja, jag är en rookie som har startproblem

Inläggav Albert » 2013-05-14/08:35

Förgasare.

Låter som både smuts i flottören, gugga på spridaren och i munstycken samt trasiga memebran...

Av med fuggarna -plocka isär. Gör ren. Skaffa Bing Tuning Manual från Bing Agency i USA (finns inte i europa). Gör grundinställning. Synkningen av fuggar utan vacuum-skruv är knepigare. Du kan höra med ex., Peters Gitarrverkstad i Helsingborg om han har tid att hjälpa dig eller om Håkan i Enköping kan göra det. Jag har ännu inte lärt mig den konsten, så jag har bara ett hum om hur man gör. Har du nyare fuggar med vacuum-skruv => http://www.midland.se så hjälper han dig. Klockor är "skräp" jmf med hydraul-undertryck-synkning.
Kör Försiktigt!
BMW_MC_Boxer_Sverige yahoo
Albert
Användarvisningsbild
Albert
 
Inlägg: 1025
Blev medlem: 1991-01-17/01:00


Återgå till Gammelbumsar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst