Växellådsolja

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Växellådsolja

Inläggav 2652842 » 2013-06-17/20:45

Hej.
Finns det någon risk med att använda Castrol Syntrax 75W90 på en R100RS -83?
Oljan är enligt Castrol avsedd för slutväxlar på tunga fordon och anges inte som hypoidolja. Bike säljer den som växellådsolja. Har börjat fundera på om det var rätt köp.
Ingemar
2652842
 
Inlägg: 20
Blev medlem: 1996-01-29/01:00

Re: Växellådsolja

Inläggav Albert » 2013-06-27/18:25

Vad har hänt?
Kör Försiktigt!
BMW_MC_Boxer_Sverige yahoo
Albert
Användarvisningsbild
Albert
 
Inlägg: 1025
Blev medlem: 1991-01-17/01:00

Re: Växellådsolja

Inläggav Håkan » 2013-06-28/09:31

2652842 skrev:Hej.
Finns det någon risk med att använda Castrol Syntrax 75W90 på en R100RS -83?

Om oljan har kvalitets klassning GL-5 är det rätt olja.
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Växellådsolja

Inläggav Albert » 2013-06-28/09:48

Jag har använta syntrax... jag har åsikter, personliga om den sörjan, men undrar om det hänt något som föranleder frågeställningen.

Ja Håkan, det är en Gl5:a. Den var -oerhört- populär från mitten/slutet av 80:talet fram till mitten av 90:talet då BMW kom på stor front med sin egen Quaker State variant.

Syntraxen var -bra- i min Suzuki, när jag lufsade runt med den på vintern, men den skapade besvär i bumsen...

Så, åter till min undra:
- har det hänt nått / vad har hänt ?
Kör Försiktigt!
BMW_MC_Boxer_Sverige yahoo
Albert
Användarvisningsbild
Albert
 
Inlägg: 1025
Blev medlem: 1991-01-17/01:00

Re: Växellådsolja

Inläggav 2652842 » 2013-07-07/20:20

Hej
Det har inte hänt något som jag har kunnat observera, men jag har inte kört så långt ännu. Det är GL5-olja. Man anger även att det är en "long-life". I så fall skulle man kunna tänka sig att byta med längre intervall. Är oljan godkänd av flera tillverkare av tunga fordon bl.a. MAN o Scania kan jag anta att den är slitstark. Belastningarna i slutväxeln på ett 55-tons ekipage är med all säkerhet många gånger större än på en 70 hästars mc. Det jag från början var betänksam inför var om oljans förmåga till vidhäftning även passar en gammal konstruktion.
Oljorna har utvecklats långt idag. Flera p-bilstillverkare har 2000 mils intervall mellan bytena. En del tillverkare har även tagit bort byte av olja i slutväxeln. Det vore inte fel att kunna förlänga intervallet med tanke på oljans pris, ca 225 :- litern.
Ingemar
2652842
 
Inlägg: 20
Blev medlem: 1996-01-29/01:00

Re: Växellådsolja

Inläggav Albert » 2013-07-10/16:12

Ryms så lite i slutväxeln att du med gott ekonomiskt samvete kan tappa ur den oljan vid 500 mil o kontrollera den samt magnetpluggen.

Om oljan är ok - kan du hälla tillbaka den (underförutsättning att den inte fått skräp i sig vid urtappningen) å köra 500mil till.

Vid 1000mil bör du göra samma procedur med växellådan.

Min erfaranhet är att:
- olja i slutväxeln håller 500mil, ytterst sällan längre.
- olja i växellådan håller max 800mil, aldrig längre.

Omega 690 80W/90 vände dock upp o ned på den erfarenheten.

Slutsatsen nu är dock:
- alla andra oljor än Omega 690 håller max 1200mil i växellådan och 800mil i slutväxen, ff.a. pga emulgering med kondens/vatten vilket gör att rekommendationen blir 800-1000mil för växellådan och 500mil för slutväxeln.

Spännande med din test nu!
Får jag bekräftelse på mina erfarenheter, eller kommer du att lära mig något nytt? :)
Kör Försiktigt!
BMW_MC_Boxer_Sverige yahoo
Albert
Användarvisningsbild
Albert
 
Inlägg: 1025
Blev medlem: 1991-01-17/01:00

Re: Växellådsolja

Inläggav 2652842 » 2013-07-12/22:06

Hej igen.
Jag har oljan även i växellådan så ett byte är ju ca 1,2 l.
Om man inte har tillgång till något slags testutrustning vad finns det för "klok gubbetips" att avgöra oljans kondition.
Emulgering har jag ju sett förut, men de andra egenskaperna?
Har varit ute och kört ett par bra vändor.Jag hade faktiskt glömt hur trivsam R100RSen är även jämförd med den betydligt modernare R1100RT. Hustruns kommentar: "sälj RTen, behåll RSen".
Ingemar
2652842
 
Inlägg: 20
Blev medlem: 1996-01-29/01:00

Re: Växellådsolja

Inläggav Albert » 2013-07-13/08:40

Brukar bli livat när olja frågas om... :lol:
Undrar var det hätska kommenterarna håller hus? Kanske är de nedkopplade å på semester?

Din fråga är bra och mycket bra ställd :)

Vi har två svar på den:
a) den seriöse vill ha labb-svar
b) amatören, som jag, nöjer sig med att tolka läget mellan tumme och pekfinger (ordagrannt)

Vi skippar lab-undersökningar. Jag har inte läst in hur dessa görs och exakt vad de kan kontrollera. Lämnade sånt åt www.smorjteknik.se .
Fokus på det som våra sinnen, de fem, kan "testa":
- lukt
- smak
- känsel
- hörsel
- syn

Ser:
- oljan grådaskig ut; som en grå sörja => då har den emulgerats med vatten och har därmed sämre smörjegenskaper
Lukt:
- luktar olja annorlunda än ny olja så har den fått föroreningar; dessa brukar göra att oljan fått sämre smöregenskaper
Smak:
- sött = glykol. Skickliga äldre mekaniker kunde med smaker tolka mer.
Hörsel:
- slamrar de mer än med ny olja så är enda rimliga tolkningen att viscositeten ändrats; vilket är precis det som sker med alla oljor, dock snabbast med multi-grade. 10W/40 olja som slamrar är inte 10W/40 längre - den kan ha ändrats ned till 10W/20 ex., (uppgift från Smörjteknik på 90:talet; har -inte- funnit skäl att ifrågasätta detta).
Känsel:
- om glättan, mellan tumme och pekfinger, är mindre än med ny olja så betyder det att oljans smörjegenskaper fallit, samt att de sannolikt är suspenderade partiklar i oljan vilka fungera som "flytande slipmedel".

Med dessa grova "Tester" kan man inte avgöra om oljan är skadligt dålig eller ok som smörjmedel. Här kommer det 6:e sinnet in - man får gå på magkänslan och de ännu outforskade 7:e sinnet (plånboken) om skäl föreligger för ett oljebyte.
Själv har jag satt gränsen på "vanliga" oljor till när de ser ut som grådaskig sockerkakssmet. På Omega 690 och 757 så sker inte emulgering. Så där har det fått bli "personlig erfarenhet". Motoroljan väljer jag att byta kring 1500-2000mil med hänvisning till mikroskopiska metallrester i oljan vilka oljefilter och magnetplugg inte tar. Slutväxeloljan väljer jag att byta vid 1000-1500mil av samma skäl, samt...viewtopic.php?f=220&t=6951

Sammanfattning:
- ser oljan dålig ut
- känns oljan mindre kletig/glatt
Byt oljan i förebyggande syfte å för bästa "samvete" 8-)
Kör Försiktigt!
BMW_MC_Boxer_Sverige yahoo
Albert
Användarvisningsbild
Albert
 
Inlägg: 1025
Blev medlem: 1991-01-17/01:00

Re: Växellådsolja

Inläggav Albert » 2013-07-13/08:46

När jag kontrollerade "Tandläkarsträngen" såg jag att mina bilder tagits bort ur strängen.
Detta är långt ifrån första gången som klubben bär sig åt på detta sätt gällande inlägg.
Förklaring emotses!

Ska det vara på detta sätt hänvisas klubbens medlemmar till www.maskinisten.net i fortsättningen.
Kör Försiktigt!
BMW_MC_Boxer_Sverige yahoo
Albert
Användarvisningsbild
Albert
 
Inlägg: 1025
Blev medlem: 1991-01-17/01:00

Re: Växellådsolja

Inläggav olaabr » 2013-07-27/07:37

Förstår jag det hela rätt att man använder Omega 690 80W/90 både i växellåda och slutväxel?
Kan man även använda den i kardanröret? :?

Har en r100rs 1982
----
Ola A.

Lite tid ensam, kan betyda mycket.
MC: Gang San, R100RS -81
Användarvisningsbild
olaabr
 
Inlägg: 425
Blev medlem: 2013-03-20/11:58
Ort: Linköping

Re: Växellådsolja

Inläggav Albert » 2013-07-27/07:50

Ja.

Inget absolut måste - kardanen tycks vara nöjd och glad bara den får gå i oljebad. Fördelen med Omega 690 är att den -klättrar- vilket gör att den smörjet knutkorset bättre än icke klättrande oljor. 690's vidhäftningsförmåga förbättrar också smörjningen över oljor som inte har hög "klistereffekt".
Kör Försiktigt!
BMW_MC_Boxer_Sverige yahoo
Albert
Användarvisningsbild
Albert
 
Inlägg: 1025
Blev medlem: 1991-01-17/01:00

Re: Växellådsolja

Inläggav akktustakki » 2013-07-27/12:43

Om oljan du använder uppfyller den klassning/krav som instruktionsboken anger, så ska det inte vara några problem. Vilket fabrikat på oljan, det är av mindre betydelse för din mc, mer betydelse för andra kanske om du nu själv inte råkar vara "besatt" av ett visst fabrikat. En gammal kompis köpte sin R 100 samtidigt med mig -83, han har sin kvar, 15000 mil, inga problem, servad enligt "boken" av vår "husmekaniker", bror min. Oljefabrikaten har varierat genom åren (Valvoline, Mobil, Statoil, OKQ8) beroende på att vi genom olika arbeten kunnat få det ena eller det andra till ett förmånligt pris. Ska man tro vad en del påstår & skriver så borde sagda & nämnda R 100, varit trasig både på här & där. Allvarligaste felet hittills på den var ett framgaffelbensbyte + tätningar häromåret, pga. ett stenskott som slog loss en bit av kromet & ett framhjulslager. Annars som sagt, service enligt "boken". Känner till fler "riktiga" boxrar, med liknande historia, eftersom det är "några stycken" dom servats & servas av "husmekanikern. Visst, ja, tanklocket kan gå i baklås, vet om 2 R 100:or som råkat ut för det, har för mig att man borrar mitt i BMW-märket som är på tanklocket, men det kan jag återkomma till dig med, om du vill. Får prata med "han som har hand om det".
Kör försiktigt, det är farligaste tiden nu, för nu är ALLA ute på vägarna, även de som inte brukar vara det & som definitivt inte borde vara det!
akktustakki
 
Inlägg: 99
Blev medlem: 2013-07-24/16:56

Re: Växellådsolja

Inläggav olaabr » 2013-08-19/07:40

Har nu efter mycket kladd bytt samtliga oljor. I växellåda, kardan, bakväxel har jag nu använt Omega 690 80W/90. Konsistensen är klart annorlunda, klibbigare och det blir långa trådar av den.

Har nu kört ca 20 mil med den och jag upplever att växellådan går mycket mjukare och tystare. Man växlar både snabbare och ljudlösare... :D Visst brukar man uppleva skillnad när oljan är ny men jag tycker nog att upplevelsen nu är större än vid "standard" oljor. :D

Tyvärr är priset väldigt högt 600;-/liter (inkl. frakt)... men det är det kanske värt.

Siktar nu på 1000mils intervall men detta beror ju på hur man kör. Jag kör väldigt mjukt och accelrerar sällan hårt... snäll mot Baram.

Till motorn hade jag Motul 7100 20/50 stående. Jag upplevde att den hade precis samma egenskaper...!? Men till en tredjedel av priset. Kan det vara så? Här använde jag också Motuls motor-rens innan oljebytet.

Hojen har nu gått 10800mil.
----
Ola A.

Lite tid ensam, kan betyda mycket.
MC: Gang San, R100RS -81
Användarvisningsbild
olaabr
 
Inlägg: 425
Blev medlem: 2013-03-20/11:58
Ort: Linköping

Re: Växellådsolja

Inläggav Kenneth » 2013-08-19/09:03

Enligt ''Albert'' håller Omega vxl-olja längre, innan den går sönder och då är vi nog nere på samma milkostnad för oljan! Jag har samma erfarenheter som du vad gäller växellådan och Omegaoljan, både på R100 & K11. Sök här på forumet efter Albert och/eller Omega, så hittar du mycket information om diverse Omega produkter. Omega 917 har räddat mig från att byta packbox mellan motor och växellåda, efter tillsats så slutade det att läcka
''Jag är för gammal för att behöva vara trevlig ''

Röd K1100lt
Användarvisningsbild
Kenneth
 
Inlägg: 893
Blev medlem: 1999-07-22/01:00

Re: Växellådsolja

Inläggav olaabr » 2013-08-19/11:52

Kenneth, vilket intervall skulle du satsa på för oljebyte? Menar du att 1000mil är en för kort sträcka när det gäller växellåda, bakhjulsväxeln?
----
Ola A.

Lite tid ensam, kan betyda mycket.
MC: Gang San, R100RS -81
Användarvisningsbild
olaabr
 
Inlägg: 425
Blev medlem: 2013-03-20/11:58
Ort: Linköping

Re: Växellådsolja

Inläggav Kenneth » 2013-08-19/12:08

http://www.bmwklubben.se/forum/viewtopic.php?f=219&t=8811&p=53506&hilit=albert+omega#p53506

Albert skriver:
''Min erfarenhet gällande service intervall med 690, på /7, är nu:
* Slutväxel - MAX 3000mil.
* Växellåda - Bör inte överskrida 3000mil.
Jag rekommenderar att man byter vid 1500-2500mil beroende på om man kör mycket korta eller få långa turer.
Oljan är -helt ok- , men... man måste kolla magnetpluggarna då och då... o då är det lika bra att byta oljan.

Mattegenier har nu räknat snabbt på:
ca 450kr/L(?) + moms vs ca 200kr/L + moms
2000 vs 800
2000 vs 500
=> +/- 0kr eller snarast + eftesom varje gång man byter olja sliter man på gängorna och har ett stillestånd. Gängorna går slut med tiden och stillestånd kostar tid/pengar.''

Jag kör två säsonger växellåda & slutväxel.
''Jag är för gammal för att behöva vara trevlig ''

Röd K1100lt
Användarvisningsbild
Kenneth
 
Inlägg: 893
Blev medlem: 1999-07-22/01:00

Re: Växellådsolja

Inläggav olaabr » 2013-08-19/12:23

Detta är ju suveränt!!! :D Två säsonger passar mig bra. Tack för framletad information... Ja då börjar pengen bli positiv, när man också tänker på detta med gängor... Jag kör mest längre turer... hur man nu definierar detta.
----
Ola A.

Lite tid ensam, kan betyda mycket.
MC: Gang San, R100RS -81
Användarvisningsbild
olaabr
 
Inlägg: 425
Blev medlem: 2013-03-20/11:58
Ort: Linköping

Re: Växellådsolja

Inläggav Velocette » 2013-09-23/13:46

Har i dag innhandlat 1l Omega till R80`ans växellåda.
Full pris: No kr.1150.- Med rabatt No kr. 919.- ;-(
Sista tiden har lådan varit kärvigare att växla. Sista bytet var 2006. Men bara 800mil på 7 år.
Hoppas på lite skillnad.
BSAA65 - BMWR75/5- R906- R80ST- R100RS -YamahaXS1100/SR500/SRX6-Caponord
Användarvisningsbild
Velocette
 
Inlägg: 145
Blev medlem: 2005-06-30/00:10

Re: Växellådsolja

Inläggav Håkan » 2013-09-23/16:21

För egen del, och i mina tvåventils-boxers så använder jag med mycket gott resultat sedan många år tillbaka:
Spectro Platinum Full Synthetic Differential Hypoid Gear Oil SAE 75w140 API GL-5
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö


Återgå till Gammelbumsar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst