Brukar bli livat när olja frågas om...
Undrar var det hätska kommenterarna håller hus? Kanske är de nedkopplade å på semester?
Din fråga är bra och mycket bra ställd
Vi har två svar på den:
a) den seriöse vill ha labb-svar
b) amatören, som jag, nöjer sig med att tolka läget mellan tumme och pekfinger (ordagrannt)
Vi skippar lab-undersökningar. Jag har inte läst in hur dessa görs och exakt vad de kan kontrollera. Lämnade sånt åt
www.smorjteknik.se .
Fokus på det som våra sinnen, de fem, kan "testa":
- lukt
- smak
- känsel
- hörsel
- syn
Ser:
- oljan grådaskig ut; som en grå sörja => då har den emulgerats med vatten och har därmed sämre smörjegenskaper
Lukt:
- luktar olja annorlunda än ny olja så har den fått föroreningar; dessa brukar göra att oljan fått sämre smöregenskaper
Smak:
- sött = glykol. Skickliga äldre mekaniker kunde med smaker tolka mer.
Hörsel:
- slamrar de mer än med ny olja så är enda rimliga tolkningen att viscositeten ändrats; vilket är precis det som sker med alla oljor, dock snabbast med multi-grade. 10W/40 olja som slamrar är inte 10W/40 längre - den kan ha ändrats ned till 10W/20 ex., (uppgift från Smörjteknik på 90:talet; har -inte- funnit skäl att ifrågasätta detta).
Känsel:
- om glättan, mellan tumme och pekfinger, är mindre än med ny olja så betyder det att oljans smörjegenskaper fallit, samt att de sannolikt är suspenderade partiklar i oljan vilka fungera som "flytande slipmedel".
Med dessa grova "Tester" kan man inte avgöra om oljan är skadligt dålig eller ok som smörjmedel. Här kommer det 6:e sinnet in - man får gå på magkänslan och de ännu outforskade 7:e sinnet (plånboken) om skäl föreligger för ett oljebyte.
Själv har jag satt gränsen på "vanliga" oljor till när de ser ut som grådaskig sockerkakssmet. På Omega 690 och 757 så sker inte emulgering. Så där har det fått bli "personlig erfarenhet". Motoroljan väljer jag att byta kring 1500-2000mil med hänvisning till mikroskopiska metallrester i oljan vilka oljefilter och magnetplugg inte tar. Slutväxeloljan väljer jag att byta vid 1000-1500mil av samma skäl, samt...
viewtopic.php?f=220&t=6951Sammanfattning:
- ser oljan dålig ut
- känns oljan mindre kletig/glatt
Byt oljan i förebyggande syfte å för bästa "samvete"