Det trôkigaste med detta forum är allt internt tjafs, folk som ska hävda sig och spela ut varandra, som ständigt kommer emellan det viktiga, mekfrågorna. Jag, som ny här, tröttnar fort på att ställa frågor, eftersom det bara blir en massa krångel om vem som vet mest om en given modell osv. och vänder mig ofta hellre till tysk- och engelskspråkiga alternativ där tonen dels är mer hjälpsam och folk ofta mer tekniskt kunniga (det skulle vara med undantag för Mimmi, vars kunnande och bra förklaringar har hjälpt mig mer än en gång!).
Med det sagt gör jag ändå ett försök till:
Albert et al.:
En "säkerhetskontroll" får man väl ändå hoppas att varenda sund hojåkare gör på ett potentiellt cykelköp, men tack för tipset.
Det var emellertid inte riktigt "kick-the-tire-light-the-fire"-diagnostisering jag var ute efter, utan mer det du säger om kardanen och växellådan. Eftersom hojen verkar ha rullat alla 80 tusen kilometer utan några stora byten eller renoveringar (mer än regelbundna oljebyten) har jag läst på en jäkla massa, och som du säger har modellen ofta strul med kardanen, och det gäller främst paralever-modellerna. Det där med smörjning verkar inte vara så enkelt, eftersom kardanen saknar smörjnipplar (och får klara sig med fabrikens smörjning. Men det finns 3:e partskardaner med smörjnipplar, men de kostar naturligtvis en femtedel av vad hojen kostar också. Man kanske kunde gänga i ett par smörjnipplar själv, om kardanen ser fin ut, och klara sig med att byta ut endast korslänkarna (eller vad de heter)?
Hojen jag testade gick som en klocka, och jag kunde för mitt liv inte tro att en så välljudande maskin hade gått så långt (inga missljud från varken motor, låda eller kardan). Det jag vet med mig att jag glömde var att kolla ev. glapp i kardanen, men som sagt, det var ju inget som lät konstigt.
Det jag egentligen är mest fundersam kring (jag är ju inte bara ny här, utan också förhållandevis oerfaren när det gäller motordriven teknik i allmänhet) är om jag borde gå igenom kardan och växellåda trots att de verkar oskadda? Skulle jag kunna förlita mig på "don't fix what ain't broken" ett par mil till, i alla fall tills det smäller, eller är det läge att jobba förebyggande när den har 8 000 mil på klockan?
Nuvarande ägare har ägt hojen i 13 år och säger att han aldrig kört den annat än lugnt och beskedligt, och något annat skulle dessutom förvåna mig.