Var diskuteras luftkylda tvåventils G/S och GS?

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Var diskuteras luftkylda tvåventils G/S och GS?

Inläggav befindlichkeit » 2013-06-28/11:12

Hej på er!

Jag har gått och blivit barnsligt sugen på en G/S eller GS med riktig (luftkyld) motor.
I veckan var jag och provkörde en GS -91, riktigt fin och balanserad hoj, men kunde ändå inte riktigt bestämma mig.

Det skulle vara kul att höra lite svenska erfarenheter av de här hojarna, men jag vet inte riktigt i vilken kategori de kvalar in. Jag är väl lite skadad av allt gammalt skräp i mitt garage, men jag betraktar dem inte direkt som "gammelbumsar", men har ändå fått för mig att det är här vi diskuterar allt som inte har vatten-/oljekylning?

Finns det något särskilt gäng som kör de gamla hjältecyklarna, kanske till och med i Göteborg/på västkusten?
Skulle vara väldigt kul att höra lite åsikter om paralever vs. monolever, kardanproblem, hur många mil de går innan man borde göra storservice osv.

Och varför i hela friden är en G/S från tidigt 80-tal så dyr på Blocket? Känns ju nästan som en kartell!

Bästa,

Mikael
Wer knattert so spät durch Nacht und Wind?
Mikael,
Guzzi Le Mans -84
befindlichkeit
 
Inlägg: 37
Blev medlem: 2012-07-14/14:50

Re: Var diskuteras luftkylda tvåventils G/S och GS?

Inläggav Håkan » 2013-06-28/16:10

befindlichkeit skrev: barnsligt sugen på en G/S eller GS med riktig (luftkyld) motor.
Bästa,
Mikael

Hej Mikael.
Du frågar var dessa disruptiva motorcyklar, mycket riktigt benämnda G/S och GS, diskuteras.
Det är här.
I det här ämnet skulle jag kunna skriva en uppsats, dock vill jag begränsa mig... sitter på en dålig hotell uppkoppling i Åre.
Årsmodell -91 är det köprekommendation på...
Suverän framgaffel, Marzocchi, suverän bakhjulsupphängning, BMW´s paralevel, motor av senaste/sista generation, m.a.o. utan barnsjukdommar.
KÖP! :D
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Var diskuteras luftkylda tvåventils G/S och GS?

Inläggav befindlichkeit » 2013-06-29/17:03

Tack, då vet jag!

Och om den har gått 8 000 mil, vad är det för saker man bör titta extra noga på då?

Mikael
Wer knattert so spät durch Nacht und Wind?
Mikael,
Guzzi Le Mans -84
befindlichkeit
 
Inlägg: 37
Blev medlem: 2012-07-14/14:50

Re: Var diskuteras luftkylda tvåventils G/S och GS?

Inläggav Albert » 2013-06-29/20:07

Det du ska kolla är "säkerheteskontrollen" som du lärde dig när du tog mc-kortet.
Kommer du ihåg alla momenten ?
Hjullager, styrlager, svinglager, kedje-/kardanglapp, osv etc.

Växellådan -ska- (bör) renoveras kring 10 000 mil.
Kardanen på GS/PD modellerna tog mycket stryck - knutkorsen stack vid ca 6000mil om de inte gick i oljebad... Lite osäker på hur länge knutkorset höll på de första GS modellerna med dubbla bakre stötdämpare (modellen som vann Paris-Dakar första gången/gångerna åt BMW). De senare, mono-lever systemet, hade -problem- (tycker jag som kör landsvägsmodellen där kardanen håller "hur länge som helst" bara den snurrar i ett oljebad).

Motorn skall inte läcka olja någon stans, ej heller växellåda, kardan eller slutväxel.
Gaffelbenen skall också vara torra.


Delar din undran till 100% !
2-ventilaren - /5-7 är INTE gammelbumse... förklara det för ... som skapade "kategorierna"... gick inte ens för mig när jag var DO-Sthlm, å det var då ett ljushuvud fick för sig att 08 skulle döpas till 07... DET gick inte heller att stoppa...

Man förklarar idag i klubben att "gammelbumse" är sådan där luftkyld motor till skillnad från de "moderna" luft-oljekylda... hm!... Ja ja "mot dårskap kämpar även gudarna förgäves" sa man i det gamla Grekland för över 2000 år sedan, "intet nytt under solen" :D

Sök du i andra trådar - har lagt ut en kopieringsskyddad text i en sträng. Den beskriver, på engelska, hur du kontrollerar växellådan.
Kör Försiktigt!
BMW_MC_Boxer_Sverige yahoo
Albert
Användarvisningsbild
Albert
 
Inlägg: 1025
Blev medlem: 1991-01-17/01:00

Re: Var diskuteras luftkylda tvåventils G/S och GS?

Inläggav Marie » 2013-06-29/20:30

Albert skrev:Det du ska kolla är "säkerheteskontrollen" som du lärde dig när du tog mc-kortet.

Och alla vi som aldrig tagit mc-kort då?
Vi som grävde i "Kelloggspaketet", alltså :mrgreen:
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Re: Var diskuteras luftkylda tvåventils G/S och GS?

Inläggav Albert » 2013-06-30/00:12

:lol:

Säkerhetskontrollen är barnlek för dig Marie ;)
Det hade varit slöseri med din tid att harva genom ett mc-kort med tillhörande dagisverksamhet :roll:
Kör Försiktigt!
BMW_MC_Boxer_Sverige yahoo
Albert
Användarvisningsbild
Albert
 
Inlägg: 1025
Blev medlem: 1991-01-17/01:00

Re: Var diskuteras luftkylda tvåventils G/S och GS?

Inläggav befindlichkeit » 2013-06-30/09:44

Det trôkigaste med detta forum är allt internt tjafs, folk som ska hävda sig och spela ut varandra, som ständigt kommer emellan det viktiga, mekfrågorna. Jag, som ny här, tröttnar fort på att ställa frågor, eftersom det bara blir en massa krångel om vem som vet mest om en given modell osv. och vänder mig ofta hellre till tysk- och engelskspråkiga alternativ där tonen dels är mer hjälpsam och folk ofta mer tekniskt kunniga (det skulle vara med undantag för Mimmi, vars kunnande och bra förklaringar har hjälpt mig mer än en gång!).

Med det sagt gör jag ändå ett försök till:

Albert et al.:
En "säkerhetskontroll" får man väl ändå hoppas att varenda sund hojåkare gör på ett potentiellt cykelköp, men tack för tipset. :)

Det var emellertid inte riktigt "kick-the-tire-light-the-fire"-diagnostisering jag var ute efter, utan mer det du säger om kardanen och växellådan. Eftersom hojen verkar ha rullat alla 80 tusen kilometer utan några stora byten eller renoveringar (mer än regelbundna oljebyten) har jag läst på en jäkla massa, och som du säger har modellen ofta strul med kardanen, och det gäller främst paralever-modellerna. Det där med smörjning verkar inte vara så enkelt, eftersom kardanen saknar smörjnipplar (och får klara sig med fabrikens smörjning. Men det finns 3:e partskardaner med smörjnipplar, men de kostar naturligtvis en femtedel av vad hojen kostar också. Man kanske kunde gänga i ett par smörjnipplar själv, om kardanen ser fin ut, och klara sig med att byta ut endast korslänkarna (eller vad de heter)?

Hojen jag testade gick som en klocka, och jag kunde för mitt liv inte tro att en så välljudande maskin hade gått så långt (inga missljud från varken motor, låda eller kardan). Det jag vet med mig att jag glömde var att kolla ev. glapp i kardanen, men som sagt, det var ju inget som lät konstigt.

Det jag egentligen är mest fundersam kring (jag är ju inte bara ny här, utan också förhållandevis oerfaren när det gäller motordriven teknik i allmänhet) är om jag borde gå igenom kardan och växellåda trots att de verkar oskadda? Skulle jag kunna förlita mig på "don't fix what ain't broken" ett par mil till, i alla fall tills det smäller, eller är det läge att jobba förebyggande när den har 8 000 mil på klockan?

Nuvarande ägare har ägt hojen i 13 år och säger att han aldrig kört den annat än lugnt och beskedligt, och något annat skulle dessutom förvåna mig.
Wer knattert so spät durch Nacht und Wind?
Mikael,
Guzzi Le Mans -84
befindlichkeit
 
Inlägg: 37
Blev medlem: 2012-07-14/14:50

Re: Var diskuteras luftkylda tvåventils G/S och GS?

Inläggav Smurfen » 2013-06-30/15:55

Tjena,

Jag är inte så insatt i just G/S, GS modellerna med dom "nya" kardanerna då jag själv kör en R100RT -79 med kardanen i oljebad, men då du säger att du gärna läser engelskspråkiga sajter vill jag tipsa om:

http://advrider.com/forums/index.php?styleid=9

http://advrider.com/forums/forumdisplay.php?f=85

http://www.ukgser.com/forums/

http://www.horizonsunlimited.com/hubb/

http://www.horizonsunlimited.com/hubb/bmw-tech/
Sven
Airhead Traveller
Senior Airhead Mechanic
R100RT -79
Användarvisningsbild
Smurfen
 
Inlägg: 191
Blev medlem: 2008-11-20/23:07

Re: Var diskuteras luftkylda tvåventils G/S och GS?

Inläggav Håkan » 2013-06-30/18:35

Hej igen.
Oroa dig inte över kardanen och kardanens ev. livslängd för det är inget stort problem knutet till den här modellen. Sen finns ju här alltid här olyckskorpar... Bry dig inte om dessa!
Jag har ägt två stycken R100GS-PD, en av årsmodell 1993 som jag sålt efter 8000 mil (med hel kardan) samt en av årsmodell 1995 som jag har kvar och f.n. ställt längre in i garaget. Denna har 12300 mil på mätaren, både kardan och växellåda är hela och aldrig utbytta.
Vänd dig med fördel till de som har egen erfarenhet av MC-modellen...
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Var diskuteras luftkylda tvåventils G/S och GS?

Inläggav befindlichkeit » 2013-06-30/22:50

Smurfen:
Tack för tipsen!
Jag har hängt runt en del på några av forumen du nämner, särskilt Advriders Airhead är riktigt bra. Sköna byggen också!

Håkan:
Väldigt bra med betryggande första handsinfo, tackar!

Nu återstår bara att försöka bestämma sig också...
Senast redigerad av befindlichkeit 2013-07-01/08:02, redigerad totalt 1 gång.
Wer knattert so spät durch Nacht und Wind?
Mikael,
Guzzi Le Mans -84
befindlichkeit
 
Inlägg: 37
Blev medlem: 2012-07-14/14:50

Re: Var diskuteras luftkylda tvåventils G/S och GS?

Inläggav Håkan » 2013-07-01/01:02

Hej igen.
Viktigt att tänka på är att ingen motorcykel är någon "evighetsmaskin" som går utan underhåll.
Men, med rätt underhåll får du många och totalt sett mycket billiga mil med din BMW MC.

Specifikt angående den MC-typ du tittat på kan sägas att:
En svag punkt är paralever-leden bak på svingen. Lagren blir glappa och hackig gång förekommer. Detta ser jag inte som något stort problem, lagren kostar några hundralappar styck och en normalt händig person byter dom på några timmar.
I övrig kan jag inte komma på några modellspecifika problemanledningar, som jag skrev i mitt första inlägg här är barnsjukdomarna åtgärdade sen fler år tillbaka.
Det ända dom behöver är kärlek och omvårdnad. ;)
Vad gör dig tveksam? :?
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Var diskuteras luftkylda tvåventils G/S och GS?

Inläggav befindlichkeit » 2013-07-07/21:02

Hej Igen,

Imorgon ska jag, ve och fasa, åka och titta på en billig Africa Twin från '92 och se om jag märker nån skillnad mot GS:en.

Är det möjligen någon här på forumet som har något att tycka till om angående skillnader mellan de två.
Det stör mig att GS- och G/S-hojar är så dyra. En Africa Twin kan man få för 20k i bra skick, medan jag får lägga till minst 10k för en GS eller G/S, och jag undrar om det är någon egentlig skillnad i "kvalitet" (i alla ordets avseenden) eller om det jag faktiskt bara betalar för (något mer) kultstatus?

Egentligen slipper jag ju helst kedjedrift...
Wer knattert so spät durch Nacht und Wind?
Mikael,
Guzzi Le Mans -84
befindlichkeit
 
Inlägg: 37
Blev medlem: 2012-07-14/14:50

Re: Var diskuteras luftkylda tvåventils G/S och GS?

Inläggav Marie » 2013-07-07/21:23

befindlichkeit skrev:Egentligen slipper jag ju helst kedjedrift...


Ja bara det är väl värt en tio långa...
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Re: Var diskuteras luftkylda tvåventils G/S och GS?

Inläggav Olof Eriksson » 2013-07-07/22:58

Jag vill nog påstå att hitta en fin Africa twin för 20 papp är nog smått omöjligt. Har en kollega som med ljus och lyckta i två års tid försökt. Hans fru är mc lackerare (flickan.com). Så en lackskada bryr han sig inte om. Men de maskiner han kikat på är betydligt dyrare om dom är i fint skick. Och de runt 20 papp är klotad tyvärr.

Cool hojj men omodern tycker jag.
// Olof
R1200 GSA -17
Husqvarna 701 Enduro -19
D3
Användarvisningsbild
Olof Eriksson
 
Inlägg: 2822
Blev medlem: 2013-05-17/01:45

Re: Var diskuteras luftkylda tvåventils G/S och GS?

Inläggav befindlichkeit » 2013-07-08/01:34

Marie: Det kanske är så enkelt?

Olof: Jaså, din kompis kanske har lite högre krav på cyklarna än jag? Men visst, viss kultstatus har ju Africa Twin också, så de är inte alltid gratis.

Jag har provkört "moderna" (BMW-)hojar, men med chans att framstå som stofil, så saknar de dessvärre själ allihop. Man inte så mycket kör moderna motorcyklar som åker dem, och åka kan man göra i bil.

Mikael
Wer knattert so spät durch Nacht und Wind?
Mikael,
Guzzi Le Mans -84
befindlichkeit
 
Inlägg: 37
Blev medlem: 2012-07-14/14:50

Re: Var diskuteras luftkylda tvåventils G/S och GS?

Inläggav Olof Eriksson » 2013-07-08/08:36

Den roligaste hojjen han kikade på var en som säljaren sa att det var en mindre repa på typ vänster sida. När han åkt från Sundsvall till Stockholm för att kolla på den så är ju cykeln nedlagd och kåpor etc trasiga. Snacka om repa. Han har tyvärr varit med om dylikt flera gånger. Tror säljaren att bara för man åker 35 mil så köper man den oavsett om säljaren ljugit eller inte.

Vi på avdelningen får oss ett gott skratt lite nu och då i alla fall :-)

Hoppas du finner ett fint ex. Det är en sjukt snygg mc. Motorn är helt ok. Och den är lättmekad. Annars så finns ju F800 GS, KTM 950/990 dessa är lite modernare. Och dyrare.
// Olof
R1200 GSA -17
Husqvarna 701 Enduro -19
D3
Användarvisningsbild
Olof Eriksson
 
Inlägg: 2822
Blev medlem: 2013-05-17/01:45

Re: Var diskuteras luftkylda tvåventils G/S och GS?

Inläggav Håkan » 2013-07-18/10:13

befindlichkeit skrev: En Africa Twin kan man få för 20k i bra skick, medan jag får lägga till minst 10k för en GS eller G/S, och jag undrar om det är någon egentlig skillnad i "kvalitet" (i alla ordets avseenden) eller om det jag faktiskt bara betalar för (något mer) kultstatus?

Egentligen slipper jag ju helst kedjedrift...

Konstig fråga...
Vill du ha Japanskrot, så köp Japanskrot.
Vill du ha kvalitet, så köp en riktig Tysk motorcyckel.
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Var diskuteras luftkylda tvåventils G/S och GS?

Inläggav Gunnar Elmgren » 2013-07-18/11:55

En sak inte många tänker på, är att äldre MC behöver reservdelar med viss regelbundenhet - oavsett "kvalitet" blir saker utslitna eller går sönder av ålder.
Till en BMW, nästan oavsett ålder, går det att få tag på i princip alla delar inom några dagar. Var som helst i världen, dessutom - varenda BMW bilhandlare/verkstad kan ordna fram även MC-delar.
Undantag finns, men det är ytterst få delar som inte går att få från BMW om hojen är från 70-talet eller nyare.
Lycka till att snabbt få fram delar till en 20-25 år gammal japan, när du står med trasig hoj och ska iväg på den där semesterturen i övermorgon.....
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Var diskuteras luftkylda tvåventils G/S och GS?

Inläggav Håkan » 2013-07-19/08:16

Innan vän av ordning klagar, så kan jag meddela att det finns reservdelar till äldre Honda också.
Honda revival säljer delar som gått ur Hondas ordinarie produktion, m.a.o. modeller tillverkade från 1959 till 1995.
Se hemsida: http://www.hondarevival.com/?i=visualizza&ids=111&swln=1
Sedan kan man så klart ha en fundering om leveranstider och priser på dessa delar... :?
Det skulle förvåna mig mycket om dom kan konkurrera med BMW:s reservdelsförsörjning. ;)
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö


Återgå till Gammelbumsar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst