Blyersättning

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Blyersättning

Inläggav CG Arvidsson » 2013-07-03/12:41

Gogglade för en tid sedan blyersättning och hittade en undersökning från veteranbilsidan. Denna gjordes redan 2001 av en del mycket erfarna motormän bl.a Per Gillbrand från Saab. De motorer som känsligast dom med gjutjärnstoppar utan ventilsäten i stål. Våra aluminiumtoppar med säten av stål är nästan okänsliga för slitage av säten. Detta slitage uppstår endast vid kontinuerlig körning över 4000 rpm eller 75% effekt. Hur ofta gör vi det med våra gammelbumsar? Kostsamma sätesbyten har ju ibland misslyckats med haverier som följd. Den ersättning som ger bäst effekt medel baserat på Kalium, dock ej för stora doser, som ge andra problem. Noggrann kontroll av ventilspel är ett bra sätt se vad som händer med sätena. Leta gärna fram denna 13- sidiga undersökning.
Användarvisningsbild
CG Arvidsson
 
Inlägg: 1549
Blev medlem: 1987-04-23/01:00

Re: Blyersättning

Inläggav Albert » 2013-07-03/21:40

När vi drabbades av blyfri bensin på 1980:talet.

BMW publicerade då denna rekommendation:
Tanka blybensin 1 gång
Tanka blyfri bensin 2 gånger

Dvs 2:1

Vet inte om det verkligen fungerade, men det skrevs inget om rasade toppar pga detta sätt att tanka på.

När vi inte längre fick tillgång till blybensinen så kom det olika blyersättningsvarianter, varav OK's var sämst (i vart fall om man ser till massmedias rapportering av havererade motorer...).

Se'n har vi dem i klubben "som alltid tankat blyfritt å det har inte varit nått problem". Hm... å hur mycket å hur långt å hur hårt körde de?...

Kör du på under 5000rpm förresten?
Min 1000 med +5% på 5:an med 3.0 - då kör jag inte ofta över 4000rpm, men min 800 går gärna på över 5000rpm... Så,... jag tror inte jag delar din icke-oro... ;)
Kör Försiktigt!
BMW_MC_Boxer_Sverige yahoo
Albert
Användarvisningsbild
Albert
 
Inlägg: 1025
Blev medlem: 1991-01-17/01:00

Re: Blyersättning

Inläggav CG Arvidsson » 2013-07-04/06:55

Kanske någon gång kommer jag att så i lite blyersättning om det blir en långtur. Den kommer mest att glidas omkring med några hundra mil om året. Hur ofta tar man ut 75% kontinuerlig effekt ur en mc eller bilmotor? När jag någon gång är ute och flyger kolvmotorflygplan tar man endast ut 100% vid start. Är det sedan varmt och flygplatsen högt belägen får man inte ut så mycket. Kontinuerligt får man inte ta ut mer än 75%, och då menar man timme efter timme. Då ställer man varvet efter höjd och temperatur samtidigt som magrar ut bränsleblandningen. Detta kan man ju också jämföra med en båtmotor, den går ju konstant i en uppförsbacke.
Användarvisningsbild
CG Arvidsson
 
Inlägg: 1549
Blev medlem: 1987-04-23/01:00

Re: Blyersättning

Inläggav Velocette » 2013-07-21/20:29

Jag anvender syntetisk tvåtaktsolja på min -83 R80. Er det nogon som har erfarenhet med tvåtaktsolja som smörjing av ventilerna ?
BSAA65 - BMWR75/5- R906- R80ST- R100RS -YamahaXS1100/SR500/SRX6-Caponord
Användarvisningsbild
Velocette
 
Inlägg: 145
Blev medlem: 2005-06-30/00:10

Re: Blyersättning

Inläggav Albert » 2013-07-21/22:02

Jo då. 1-2% olja brukar ha god effekt :)
...o det kocksar också iof om man nu ska bry sig om det... :lol:

Ja - gammal tips. Ersätter inte blyersättning, men har en smörjande effekt på förgasare, ventiler och hjälper till med tätning av förbränningsrummet (om än ytterst ringa).

Jag har kört på 2dl/20L i många år (till o från beroende på skick på motorn o tillgång till olja).

3-4% lacknafta fungerar också bra. Det är STP "injector clean" (99.5% enligt innehållsförteckningen på den tiden sådant fanns på förpackningarna).

Omega 992 är en självklarhet när man kör med bränsleinsprutning.
Kör Försiktigt!
BMW_MC_Boxer_Sverige yahoo
Albert
Användarvisningsbild
Albert
 
Inlägg: 1025
Blev medlem: 1991-01-17/01:00


Återgå till Gammelbumsar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst